¦LB¦ Wat is vrijheid?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
BdO
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Wat is vrijheid?

Bericht door BdO »

Wajehie schreef:
BdO schreef:Zo kan je het zien. Je kan ook zeggen: deze lieden volgden hun eigen geweten juist niet. Of hebben hun eigen geweten onvoldoende ontwikkeld. Of hebben hun eigen geweten geweld aan gedaan.
Het maakt niet uit want wie zou bepalen wat een goed of slecht geweten is als de definitie van goed of slecht er niet is. Wat is er mis met survival of the fittest als dat zou inhouden dat de zwakkeren over de kling worde gejaagd. En waarom zou men een geweten nodig hebben. Misschien alleen maar ballast dat stemmetje ?!

Die definitie is geen bestaand zijnde, die definitie bestaat in de persoonlijke verantwoordelijkheid. Kennelijk zowel in de jouwe als de mijne. Vandaar dat wij het er ook over eens zijn dat de door jou genoemde personen een hoop kwaad hebben gedaan, zonder dat we daarvoor een op een gemeenschappelijke op een religie gebaseerde definitie voor hoeven te hebben.
Wajehie schreef:
BdO schreef:De volgende vraag is natuurlijk: hebben wetten en onvrijheid de door jou genoemde personen kunnen weerhouden van wandaden, of hebben wetten en onvrijheid deze personen juist in staat gesteld anderen medeplichtig te maken aan hun wandaden.
Christen zijn zou ze hebben weerhouden.
Ja, dat kennen we....
...en ieder die bij het doen van het kwade toch niet weerhouden was door het Christen-zijn was dan - o, oeps - toch geen Christen.

Als Christenzijn samen zou vallen met "mensen die geen kwaad doen" heb je overigens het door jou aangehangen definitievacuum van goed en kwaad slechts verschoven naar een definitievacuum van "wat is een Christen".
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Jaron schreef:
Wilsophie schreef:Bovenstaand lied is gezongen in de gevangenis in Almere en sprak over vrijheid, echte vrijheid zit van binnen.
Het is maar 1 couplet die ik geciteerd heb, omdat ik de cd niet voorhanden heb.
De gevangenen hebben geboeid :clown: zitten luisteren kan ik zeggen en de boodschap kwam heel goed over. Ze begrepen precies wat er bedoeld werd zo bleek uit de navolgende gesprekken met de Christenen die deze dienst verzorgden. Totaal geen spraakverwarring en zeker geen afstand, en de gevangenen waren en zijn jongens die klare taal spraken en spreken en woorden als hypcriet of arrogant zijn niet gevallen.
Ik zou niet meer spreken in een trant als niet- gelovigen en gelovigen dus dat doe ik ook niet meer.
Maar jij hebt het nu puur over vrijheid (mooi verhaal, trouwens): ik had het over religie en dat een niet-christen het nooit zal kunnen begrijpen dat een christen hun geloof niet als religie ziet, met de (volgens de niet-gelovige) daarbij behorende regels en beperking in vrijheid. Dat is dus even een ander punt.

Maar ik ga nu, geheel vrijwillig, in vrijheid én met vreugde, naar de kerk! :D Wordt dus (wellicht) vervolgd. ;)
Dat heb ik ook gedaan hoor met vreugde en de predikant kwam daarna bij mij eten, want hij komt van ver weg en nu ben ik op zoek naar de rest van de coupletten van dat lied wat men zong in de gevangenis. Dus desgewenst ..maar ik moet even kijken of het in LB past. Het begin van dat lied zit in de zin dat vrijheid al in één vierkante meter zit..... Ik had het over vrijheid in relatie tot religie en naar ik begreep was dat jouw link ook. Ik vrees dat veel wel-christenen ook niet begrijpen dat er christenen zijn die hun geloof niet als religie zien. Dat is ook lastig uit te leggen.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 25 jan 2015, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
BdO

Bericht door BdO »

vrolijke schreef:
Loyola schreef:
vrolijke schreef:...Mijn vrijheid houd daar op, waar andere in hun vrijheid beknopt worden.
Ja, dat soort leuzen klinkt altijd leuk, maar wat zegt het nu feitelijk? Als een fundamentalist beknopt wordt in zijn vrijheid om een redactie op te blazen, dan houd jouw vrijheid daar gewoon op? Als een wetenschapper beknopt wordt in zijn mogelijkheden om een genetisch superieur Arisch ras te creëren, dan houd jouw vrijheid daar op? Lijkt me nogal absurde stellingname....
Ik denk, dat het mogelijk is, te zien wanneer andere schade bekomen, door een gedrag. :roll:

Bij "redactie obblazen" sowieso, maar ook bij het genetisch klungeln voor het bekomen van een "superieur arisch ras".
Daar waar vrijheden onderling elkaars ruimte behoeven is er altijd schade - bij een compromis bij meer dan 1 partij - maar de vraag "hoe moet je die schade verdelen" is iets waar de leuze
"Mijn vrijheid houd daar op, waar andere in hun vrijheid beknopt worden."
geen antwoord op geeft. De vraag blijft namelijk open "waar trek je de grens". Daar heeft Loyola wel een punt vind ik.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO

Bericht door BdO »

Jaron schreef:Vrijheid is eigenlijk een utopie.
Zie de 1e post van Loyola hier in dit topic: vrijheid is vooral een utopie als je het begrip beperkt tot vrijheid in een puur absolute zin. Echter, Loyola brengt veel meer balans aan in het omgaan met het begrip vrijheid dan jij nu doet. (zie wat ik vet heb gemaakt)

viewtopic.php?p=80818#p80818

Loyola schreef:Maar zijn vrijheid moet absoluut zijn. Tenminste zijn fundamentele vrijheid. De handelingsmogelijkheden zijn altijd beperkt, maar de fundamentele vrijheid moet alles bevatten.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

BdO schreef:
vrolijke schreef:
Loyola schreef:
vrolijke schreef:...Mijn vrijheid houd daar op, waar andere in hun vrijheid beknopt worden.
Ja, dat soort leuzen klinkt altijd leuk, maar wat zegt het nu feitelijk? Als een fundamentalist beknopt wordt in zijn vrijheid om een redactie op te blazen, dan houd jouw vrijheid daar gewoon op? Als een wetenschapper beknopt wordt in zijn mogelijkheden om een genetisch superieur Arisch ras te creëren, dan houd jouw vrijheid daar op? Lijkt me nogal absurde stellingname....
Ik denk, dat het mogelijk is, te zien wanneer andere schade bekomen, door een gedrag. :roll:

Bij "redactie obblazen" sowieso, maar ook bij het genetisch klungeln voor het bekomen van een "superieur arisch ras".
Daar waar vrijheden onderling elkaars ruimte behoeven is er altijd schade - bij een compromis bij meer dan 1 partij - maar de vraag "hoe moet je die schade verdelen" is iets waar de leuze
geen antwoord op geeft. De vraag blijft namelijk open "waar trek je de grens". Daar heeft Loyola wel een punt vind ik.
Dat is duidelijk.
Voor mensen, die die grenzen niet kennen, is er een wetgeving.
Dat past ook wel bij: "vrijheid is niet "doen wat je wil", maar toch eerder "niet doen, wat je niet wil".
In een samenleving zijn er voortdurend oversnijdingen van interressen.
Het hoofdpunt in verband op vrijheid zou moeten zijn: "wat schaad de gezelschap?"
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wajehie schreef: wel waar wat je zegt Wilsophie maar het lost het probleem niet op dat religie de mens niet vrijmaakt. Volgens mij leert het christendom zelfs dat de mens ook niet vrij is in zijn denken maar geneigd is tot alle kwaad. En alle religies maken het mensbeeld slechter. Leve het atheïsme want daar heb je niemand die zegt dat je slecht/zondig bent. Gewoon een kwestie van evolutie en dan groei je vanzelf de goede kant op . Wat goed dan ook moge betekenen.
Alleen de bijbel heeft een oplossing voor dat probleem hoe de mens veranderen kan.
Ik hoef dat probleem toch niet op te lossen, mensen kiezen zelf voor een bepaalde religie. En dat de mens geneigd is tot alle kwaad komt omdat de oude natuur gebonden is, dus niet vrij. Hij wordt pas vrij als hij van die banden verlost wordt en dan wordt daardoor zijn denken veranderd.
En waar de oplossing ligt, lijkt me duidelijk voor jou en mij. Je geeft dat ook aan en ik deel die gedachte.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

BdO schreef:Die definitie is geen bestaand zijnde, die definitie bestaat in de persoonlijke verantwoordelijkheid. Kennelijk zowel in de jouwe als de mijne. Vandaar dat wij het er ook over eens zijn dat de door jou genoemde personen een hoop kwaad hebben gedaan, zonder dat we daarvoor een op een gemeenschappelijke op een religie gebaseerde definitie voor hoeven te hebben.
Noem het toeval. Het zelfde toeval van 2 bankrovers die in harmonie besluiten te gaan stelen.Waarom zou het ene meer waard zijn dan het andere.Het 2e gaat wel om meer geld.
Wajehie schreef:
BdO schreef:De volgende vraag is natuurlijk: hebben wetten en onvrijheid de door jou genoemde personen kunnen weerhouden van wandaden, of hebben wetten en onvrijheid deze personen juist in staat gesteld anderen medeplichtig te maken aan hun wandaden.
Ja, dat kennen we....
...en ieder die bij het doen van het kwade toch niet weerhouden was door het Christen-zijn was dan - o, oeps - toch geen Christen.

Als Christenzijn samen zou vallen met "mensen die geen kwaad doen" heb je overigens het door jou aangehangen definitievacuum van goed en kwaad slechts verschoven naar een definitievacuum van "wat is een Christen".
Mi niks oeps. In ' naam ' wordt misbruikt. Christenen die de leer van Jezus niet volgen kun je moeilijk christen noemen. Vegetariërs die elke dag vlees eten kan men ook moeilijk vegetariër noemen. Christen zijn staat hierboven al. Is off topic denk ik.
BdO

Bericht door BdO »

Wajehie schreef:
BdO schreef:Die definitie is geen bestaand zijnde, die definitie bestaat in de persoonlijke verantwoordelijkheid. Kennelijk zowel in de jouwe als de mijne. Vandaar dat wij het er ook over eens zijn dat de door jou genoemde personen een hoop kwaad hebben gedaan, zonder dat we daarvoor een op een gemeenschappelijke op een religie gebaseerde definitie voor hoeven te hebben.
Noem het toeval. Het zelfde toeval van 2 bankrovers die in harmonie besluiten te gaan stelen.Waarom zou het ene meer waard zijn dan het andere.Het 2e gaat wel om meer geld.
Wajehie schreef:
Ja, dat kennen we....

Mi niks oeps. In ' naam ' wordt misbruikt. Christenen die de leer van Jezus niet volgen kun je moeilijk christen noemen. Vegetariërs die elke dag vlees eten kan men ook moeilijk vegetariër noemen. Christen zijn staat hierboven al. Is off topic denk ik.
O.k., dan (je gaat niet in op wat ik als laatste schreef in de post waaruit je quote) is de vraag verplaatst van "wat is goed" naar "wat is een Christen" en in jouw geval heb je er dus een ander definitievacuum voor terug. Of je vult het hier meteen even in, dat kan natuurlijk ook.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Jaron schreef:Vrijheid is eigenlijk een utopie. Je bent altijd wel ergens aan gebonden, al zijn het de natuurwetten. Niemand is werkelijk compleet vrij.
En eigenlijk willen de meesten dat ook niet echt. Wie wil er bijvoorbeeld leven zonder liefde? Iedereen (nou ja, ieder weldenkend mens) weet dat echte liefde overgave aan de ander inhoudt, dus het opzij zetten van je eigen ik, je eigen vrijheid. En dat wil je maar al te graag als je smoorverliefd bent. Zelfs degenen die hun mond zo vol hebben van vrijheid.

De vrijheid waarover we het meestal hebben, is een beperkte vrijheid die altijd slechts gedeeltelijke is en gekleurd door de zogenaamde verlichting. Het is een schijnvrijheid die alleen maar op papier en in gedachten bestaat.
Juist.
En daarom denk ik dat iemand als Zolderworm zal zeggen dat men die natuurwetten zal moeten ontstijgen om vrij zijn.

Wat mij zeer verbaasde is dat men vanochtend verkondigde dat religie/ geloof (welk woord hier te kiezen wordt ook al lastig en een potentiele bron van misinterpretarie) niet vrijheid schenkt of nastreeft. Terwijl ik zelf in een eerdere post in feite al suggereerde dat het hele fenomeen religie/ geloof misschien vrijheid als uiteindelijk doel heeft.
Waarbij ik uiteraard niet ontken dat religie/ geloof in de praktijk vrijheid inperkt.
Natuurlijk is schijnvrijheid zeker in dit verband iets wat een rol speelt.

Vrijheid wordt vaak gezien als vrij zijn van opgelegde belemmeringen van buitenaf.
Dat het achternalopen van eigen neigingen, begeerten etc. ook geen vrijheid is wordt vaak maar liever vergeten.

Kortom een veelvormig onderwerp hebben we hier!
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
BdO

Bericht door BdO »

vrolijke schreef:
BdO schreef:
vrolijke schreef:
Loyola schreef:

Dat is duidelijk.
Voor mensen, die die grenzen niet kennen, is er een wetgeving.
Dat past ook wel bij: "vrijheid is niet "doen wat je wil", maar toch eerder "niet doen, wat je niet wil".
In een samenleving zijn er voortdurend oversnijdingen van interressen.
Het hoofdpunt in verband op vrijheid zou moeten zijn: "wat schaad de gezelschap?"
Om in te gaan op die laatste vraag: Dat we allen ons niet en masse opofferen aan elkaar. Echter, vrijheid is ook dat we dat niet tot in het ongebreidelde hoeven. Dus ook hier weer is er een betwist gebied waarbij er toch meer nodig is om te kunnen bepalen waar een grens zou liggen.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

BdO schreef:O.k., dan (je gaat niet in op wat ik als laatste schreef in de post waaruit je quote) is de vraag verplaatst van "wat is goed" naar "wat is een Christen" en in jouw geval heb je er dus een ander definitievacuum voor terug. Of je vult het hier meteen even in, dat kan natuurlijk ook.
Is hier off topic maar kan het wel in 1 zin zeggen.
Het oordeel of een pot mooi/goed/geschikt is ligt die bij de Pottenbakker of bij het maaksel.
En on topic wat is de vrijheid van het maaksel.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wat is vrijheid is de vraag en ik kreeg vragen om het lied nog eens te citeren, echter ik doe maar een paar coupletten.
Zoals gezegd gezongen met een band in een dienst in de gevangenis.

"Je kunt vrij zijn op een paar vierkante meter
en gevangen in een villa of kasteel
menigeen die zich in weelde wentelt
weten van de werkelijke vrijheid niet zo veel
en miljoenen rijken menen vrij te wezen,
maar ze leven dag aan dag in slavernij
want ze hebben nooit de uitgang nog gevonden
bij wie zegt, ik ben de deur , ik maak je vrij.

Vrijheid, echte vrijheid zit van binnen
en je kunt met vrijzijn doodgewoon beginnen
want de prijs daarvoor die is allang betaald
het gaat er nu nog om, het gaat er enkel om
dat jij de vrijheid, die betaald is binnenhaalt.

Je kunt vrij zijn, je kunt vrijzijn als een vlinder
als je hart en heel je denken is bevrijd
want een geest die vrij is, die heeft heus geen hinder
van een dichte deur , want zo bleek wagenwijd
staat die hemel alle uren voor jou open
omdat iemand daar al heen is voorgegaan
hij die voor mij is gevangen en gestorven
maar daarna in eeuwig leven opgestaan."
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:Wat is vrijheid is de vraag en ik kreeg vragen om het lied nog eens te citeren, echter ik doe maar een paar coupletten.
Zoals gezegd gezongen met een band in een dienst in de gevangenis.

"Je kunt vrij zijn op een paar vierkante meter
en gevangen in een villa of kasteel
menigeen die zich in weelde wentel
weten van de werkelijke vrijheid niet zo veel
en miljoenen rijken menen vrij te wezen,
maar ze leven dag aan dag in slavernij
want ze hebben nooit de uitgang nog gevonden
bij wie zegt, ik ben de deur , ik maak je vrij.

Vrijheid, echte vrijheid zit van binnen
en je kunt met vrijzijn doodgewoon beginnen
want de prijs daarvoor die is allang betaald
het gaat er nu nog om, het gaat er enkel om
dat jij de vrijheid, die betaald is binnenhaalt.

Je kunt vrij zijn, je kunt vrijzijn als een vlinder
als je hart en heel je denken is bevrijd
want een geest die vrij is, die heeft heus geen hinder
van een dichte deur , want zo bleek wagenwijd
staat die hemel alle uren voor jou open
omdat iemand daar al heen is voorgegaan
hij die voor mij is gevangen en gestorven
maar daarna in eeuwig leven opgestaan."
Een evangelisatiemethode, zoals ook gebeurt in veel gevangenissen in Amerika....
ZO zoekt men de meest kwetsbaren op, aangezien die veelal het meest ontvankelijk zijn....... :x
Elk zieltje is er één........ik vind het verwerpelijk. :evil:

Wat heeft dat nu met vrijheid te maken?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik heb de evangelisatie coupletten weggelaten ten behoeve van het topic, maar ook hier in Nederland is gelukkig pastoraal werk in de gevangenissen en mag men de blijde boodschap brengen ook voor gevangenen die in hun vrijheid beperkt zijn en gebonden in een paar vierkante meter.
Je hebt het snel gelezen in 2 minuten. Laat het tot je doordringen voordat je reageert. Het heeft alles te maken met wat het gedicht zegt, geestelijke vrijheid.
Ik ben blij dat de gevangenissen hier toestemming voor geven en jij mag het verwerpelijk vinden, en je noemt deze mensen heel kwetsbaar. Mijn dochter heeft jaren bepaalde vakken zoals drama en schilderen gegeven in de zwaarst bewaakte jeugdgevangenis in ons land en zo kwetsbaar stellen deze veelal marokkanen en veel allochtonen zich helemaal niet op. Menig bewaker houdt het niet lang vol, maar in de gevangenis in Almere was dat minder aan de orde.
Amerika is een ander verhaal, daar is men soms aangewezen op de doodstraf en heeft men geen uitzicht, wat is er op tegen om deze mensen pastorale bijstand te verlenen?
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 25 jan 2015, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:Ik heb de evangelisatie coupletten weggelaten ten behoeve van het topic, maar ook hier in Nederland is gelukkig pastoraal werk in de gevangenissen en mag men de blijde boodschap brengen ook voor gevangenen die in hun vrijheid beperkt zijn en gebonden in een paar vierkante meter.
Je hebt het snel gelezen in 2 minuten. Laat het tot je doordringen voordat je reageert.
Ik kende het al...ook vanuit andere hoeken...vandaar mijn snelle reactie.
Als je mensen wilt bijstaan in gevangenissen----prima en te prijzen, maar laat dat evangeliseren maar achterwege.
En waarom laat je wat weg? ...de zg . evangelisatie coupletten....?

Deze coupletten zeggen trouwens ook al genoeg qua evangelisatie...dus wat hun eigenlijke doel is....zo duidelijk als wat.
Laatst gewijzigd door callista op 25 jan 2015, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wat kende je al?
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:Wat kende je al?
Dat evangeliseren in gevangenissen...is al zeer bekend en veel besproken.

Zo ook deze site...gaat trouwens ook over o.a. Almere.

http://www.stichtingprodeo.nl/onswerk.php
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Deze dienst werd bijgewoond door gevangenen die daarvoor konden kiezen Callista dus ze komen daar geheel vrijwillig.
Er zijn ook humanistische vormen van bijstand of islamitische hulpverleners, dus ik begrijp je kritiek niet.
In ziekenhuizen waar ik werkte was ook de mogelijkheid om een dienst bij te wonen, ook heel kwetsbare mensen, die daar zoals ik het heb ervaren daar behoefte aan hadden. Mag je hierin niet voorzien?

Het lied ken je niet dat is onmogelijk, je hebt je oordeel al klaar voordat ik zelfs maar op de verzendknop heb geklikt en voegt zin voor zin je oordeel toe.
Zonder het goed te lezen.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

De eerste 7 regels van het lied kan ik mij in vinden.
Dan begint m.i. de reclame.
De brede weg van "kom maar hier, ik heb het antwoord voor je".
Wat voor soort vrijheid is dat?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ok dat mag je vinden. Mijn vraag aan jou en aan Callista is; "Stel dat jullie in een team zitten om gevangenen te bezoeken en hun te bemoedigen , met bijvoorbeeld een gesprek, of een gedicht, bemoediging, boodschap, ( hoe je het maar noemen wilt) wat zouden jullie hen vertellen?

P.S, Overigens is het juist geen brede weg, maar een smalle weg, maar dit terzijde. Ik hoop dat je het schilderij kent wat levensgroot ergens in een museum hangt dan snap je wat ik bedoel met de brede en de smalle weg.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 25 jan 2015, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Tin schreef:De eerste 7 regels van het lied kan ik mij in vinden.
Dan begint m.i. de reclame.
De brede weg van "kom maar hier, ik heb het antwoord voor je".
Wat voor soort vrijheid is dat?
Helemaal mee eens....ik hou het bij de eerste 6 regels van het eerste couplet en de eerste 2 regels van het tweede couplet.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dus welk aandeel zou jij leveren in een bezoek aan de gevangenen? Welke inhoud zou je eraan geven?
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:Dus welk aandeel zou jij leveren in een bezoek aan de gevangenen? Welke inhoud zou je eraan geven?
Ik heb geen idee....ik zou met ze praten en eigenlijk hun laten praten en ik zou luisteren.
Dat is vaak datgene waar men de meeste behoefte aan heeft.
Dus er zijn voor iemand.....en dan wel zien waar het op uitdraait.
Laatst gewijzigd door callista op 25 jan 2015, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:Deze dienst werd bijgewoond door gevangenen die daarvoor konden kiezen Callista dus ze komen daar geheel vrijwillig.
Er zijn ook humanistische vormen van bijstand of islamitische hulpverleners, dus ik begrijp je kritiek niet.
In ziekenhuizen waar ik werkte was ook de mogelijkheid om een dienst bij te wonen, ook heel kwetsbare mensen, die daar zoals ik het heb ervaren daar behoefte aan hadden. Mag je hierin niet voorzien?

Het lied ken je niet dat is onmogelijk, je hebt je oordeel al klaar voordat ik zelfs maar op de verzendknop heb geklikt en voegt zin voor zin je oordeel toe.
Zonder het goed te lezen.
Ik heb niet gezegd dat ik het lied ken, maar de methodes
Wat jij poneert en bestempelt als een oordeel zie ik als een andere visie.....een andere mening.

Heeft je man het lied gecomponeerd?. :D
BdO

Bericht door BdO »

Wajehie schreef:
BdO schreef:O.k., dan (je gaat niet in op wat ik als laatste schreef in de post waaruit je quote) is de vraag verplaatst van "wat is goed" naar "wat is een Christen" en in jouw geval heb je er dus een ander definitievacuum voor terug. Of je vult het hier meteen even in, dat kan natuurlijk ook.
Is hier off topic

Nee, dat is ontopic geworden doordat jij hier inbracht dat onvrijheid en wetten nodig zouden zijn om kwaad te beteugelen c.q. goed te beschermen.
Wajehie schreef: maar kan het wel in 1 zin zeggen.
Het oordeel of een pot mooi/goed/geschikt is ligt die bij de Pottenbakker of bij het maaksel.

Prima, maar dan besteed je defnities/beoordelingen uit aan een instantie waarvan het bestaan onaantoonbaar is, en waarvan het dus ook onaantoonbaar is dat definities van die instantie afkomstig zouden zijn of daar gezag aan zouden kunnen ontlenen.

Dat is eerder een definitievacuum dan wat goed is overlaten aan de verantwoordelijheid van concreet bestaande personen.
Wajehie schreef: En on topic wat is de vrijheid van het maaksel.
Niet wat "de" vrijheid is, maar wat vrijheid is, ja. Of wij maaksel zijn haal jij er bij. ;)