JW88 schreef:Ok zoals ik al eerder zei het is wel duidelijk dat we hier fundamenteel van mening verschillen, we gaan er dus ook niet uitkomen.
Maar dat ik het even goed begrijp, jouw redenatie is als volgt: Je kan niks in de wereld uitsluiten omdat je niks met zekerheid kan zeggen en de zintuigen van de mens zijn te beperkt om alles waar te nemen, als ik het zo goed formuleer.
Ja, dat denk ik. Wel zou je logischerwijs kunnen denken dat objecten binnen een bepaald werkelijkheidsniveau moeten voldoen aan de wetten binnen dat werkelijksheidsniveau. Maar het is, volgens mij, niet uitgesloten dat er parallelle werelden zijn met een eigen wetmatigheid. Ik zeg niet dat ze bestaan (maar denk dat wel); het is niet uitgesloten.
Daarmee zeg je dus dat de werkelijkheid geen grenzen heeft en dat in essentie alles mogelijk is. Vind je dat nou werkelijk niet wat te ver gaan???
De enige beperking is, zoals gezegd, dat objecten binnen een bepaalde werkelijkheid, moeten passen binnen de wetmatigheid van die werkelijkheid. Maar indien er parallelle werkelijkheden zijn, dan zullen die waarschijnlijk andere wetmatigheden hebben. Althans dat is niet uit te sluiten.
Ik vraag me dan toch echt af wat in jouw ogen onwerkelijk is? In principe bestaat dat begrip in jouw redenatie niet.
Nee, in principe niet. Wel binnen de wetten van het materiële universum. Maar ik sluit parallelle werkelijkheden met eigen wetmatigheden niet uit. Maar waarschijnlijk is er geen oneindig aantal parallelle werkelijkheden met een oneindig aantal mogelijkheden van stelsels van wetmatigheden. Dus zullen er vast wel onwerkelijke dingen zijn. Alleen weten wij niet precies wat die dan zijn.
Hoe kan jij weten dat onze zintuigen beperkt zijn om niet alles waar te nemen? Kan het niet zo zijn dat onze zintuigen helemaal niet beperkt zijn en dat wat we wel kunnen waarnemen ook gewoon alles is wat er is, is die verklaring niet veel logischer?
Uiteraard kan dat zo zijn. Dat is zelfs een bekende filosofische discussie. Maar in dit geval gaat het er, volgens mij, om dat het niet uit te sluiten is dat onze zintuigen de werkelijkheid vervormen. Het gaat namelijk om het bestaan van God. Jij zegt dat God een illusie is, een hersenschim. En ik zeg dat je dat niet met zekerheid kunt zeggen, omdat het best wel eens zou kunnen zijn dat wij met onze zintuigen niet alles kunnen zien wat er is. Nou, geloof ik op zich niet in God, zoals die in de bijbel wordt beschreven. Maar daar gaat het nu even niet om.
Maar voor dingen waar gewoon keiharde aantoonbare bewijzen voor zijn kun je toch niet zeggen dat daar geen absolute zekerheid bij is? In de breedste zin van het woord.
Ja, maar wat zijn dan keiharde aantoonbare bewijzen, rekening houdend met het feit dat onze zintuigen ons wellicht bedriegen.
Kijk ik kan ook geen zuurstof zien, maar de mensen kan wel aantonen dat het in de lucht zit, dus behoort het gewoon bij de werkelijkheid.
Ik heb het ook niet over zuurstof. Zuurstof kun je aantonen met meetinstrumenten. Ik bedoel dingen die je ook niet kunt aantonen met meetinstrumenten. Zoals God bijvoorbeeld.
Alles wat niet aan te tonen valt, valt onder een geloof en een geloof kan nooit geassocieerd worden met de werkelijkheid in mijn ogen.
Dat weet je niet. Het zou best wel eens werkelijkheid kunnen zijn in een parallel universum, dat wij met onze huidige zintuigen en meetinstrumenten niet kunnen waarnemen. Dat kun je niet uitsluiten.