Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Jaron
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Jaron »

Adinomis schreef: Vasten wordt dus ook gebruikt om het gebed kracht bij te zetten. Aan de ene kant is dat waar omdat Jezus dat hier ook zegt. Maar soms komt het bij mij over als een soort "manipulatie", zoiets als "hongerstaking" om iets af te dwingen.
Hoe kijken jullie daar tegen aan.
Het ligt inderdaad, zoals Dessa al zei, aan de hartsgesteldheid. Als je het doet om iets af te dwingen (wat sowieso niet zal gaan werken, lijkt mij), ben je eigenlijk al verkeerd bezig. Vasten (of wat voor manier dan ook) zou je moeten doen om je helemaal compleet op God te richten, zonder afleiding. Je kan dat dan ook doen omdat je iets wil, maar je zou dan vooral moeten gaan vasten om uit te vinden wat God nou eigenlijk wil. Maar goed, het blijft altijd iets lastigs en dubbels, denk ik... Bidden doe je in feite toch ook vaak om iets te vragen dus waarom zou je niet gaan vasten om iets gedaan te krijgen wat je graag wil: het 'ergste' wat kan gebeuren, is dat God je duidelijk maakt wat Hij wil. ;)

Ik vind het lastig om wat te vertellen over mijn ervaringen met vasten, ook om wat Dessa al zei, maar ik heb één keer in mijn leven voor een wat langere periode gevast en dat heeft mijn leven overduidelijk veranderd. En die verandering kan ik me niet echt voorstellen zonder de periode van vasten die eraan vooraf ging. Die verandering was trouwens niet iets waar ik naar op zoek was: het overkwam me. Of anders gezegd: tijdens het vasten werden me bepaalde dingen duidelijk en die die dingen zijn veranderd door keuzes te maken die op hun beurt mogelijk waren geworden door een verandering van inzicht en denken. Beetje vaag misschien, maar goed... ;)
Dit is een onderschrift.
Biker

Bericht door Biker »

Martine schreef:
Biker schreef:Er schijnen een hebreeuwse en een griekse versie te zijn van Mattheus, die nogal verschillen van elkaar.

Welke was het origineel en waarom staat er als laatste vers:“Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen, en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en, lerende hen te onderhouden al wat Ik u bevolen heb. " terwijl Jezus eerder verbood tot de heidenen te gaan (matth 10:5) ?
Jezus zelf heeft als het ware moeten leren dat het heil niet alleen voor de Joden was, maar voor iedereen, Jood en niet-Jood.
In Mattheus 15 wordt verhaald van de Kanaänitische vrouw die hulp vraagt voor haar dochter. Jezus antwoordt dat Hij het brood niet kan geven, omdat het alleen voor de verloren schapen van Israël is. De vrouw dringt erop aan en heeft het over de kruimels onder de tafel. Dan ziet Jezus in dat Hij deze vrouw moet helpen en doet dat dan ook. Matth. 15: 21 - 28).
Ik denk niet dat Jezus iets hoefde te leren, maar dat het een deel was van God's plan.
Biker

Bericht door Biker »

Nog een kwestie, hoe kan Jezus in de laatste verzen van Mattheus oproepen om alle volken tot discipelen te maken en hen te dopen in de heilige Geest terwijl Deze nog niet uitgestort was op dat moment?

Joh 7:39.
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

Jaron schreef:
Het ligt inderdaad, zoals Dessa al zei, aan de hartsgesteldheid. Als je het doet om iets af te dwingen (wat sowieso niet zal gaan werken, lijkt mij), ben je eigenlijk al verkeerd bezig. Vasten (of wat voor manier dan ook) zou je moeten doen om je helemaal compleet op God te richten, zonder afleiding.
Dat lijkt me een goede reden.
Ik vind het lastig om wat te vertellen over mijn ervaringen met vasten, ook om wat Dessa al zei, maar ik heb één keer in mijn leven voor een wat langere periode gevast en dat heeft mijn leven overduidelijk veranderd. En die verandering kan ik me niet echt voorstellen zonder de periode van vasten die eraan vooraf ging. Die verandering was trouwens niet iets waar ik naar op zoek was: het overkwam me. Of anders gezegd: tijdens het vasten werden me bepaalde dingen duidelijk en die die dingen zijn veranderd door keuzes te maken die op hun beurt mogelijk waren geworden door een verandering van inzicht en denken. Beetje vaag misschien, maar goed... ;)
Mooi!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:Nog een kwestie, hoe kan Jezus in de laatste verzen van Mattheus oproepen om alle volken tot discipelen te maken en hen te dopen in de heilige Geest terwijl Deze nog niet uitgestort was op dat moment?

Zelf heb ik ook gelezen op een site dat een christelijke schrijver in zijn werken deze vers citeerde met de woorden "Maakt alle volken tot mijn discipelen en onderhoudt hen al wat Ik bevolen heb" en na de concilie van Rome waarin de leer van de drie-eenheid werd vastgesteld citeerde met de woorden "maakt alle volken tot Mijn discipelen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, en onderhoud hen al wat Ik hen bevolen heb."
De verklaring lijkt te zijn dat de Rooms Katholieke Kerk de doopformule met de Heilige Geest in deze tekst verwerkt heeft. Iets wat in de eerste eeuwen van het christendom heel gewoon was, het aanpassen van Bijbelteksten aan de theologische opvattingen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Jaron schreef:
Het ligt inderdaad, zoals Dessa al zei, aan de hartsgesteldheid. Als je het doet om iets af te dwingen (wat sowieso niet zal gaan werken, lijkt mij), ben je eigenlijk al verkeerd bezig. Vasten (of wat voor manier dan ook) zou je moeten doen om je helemaal compleet op God te richten, zonder afleiding.
Dat lijkt me een goede reden.
Mooi!
Inderdaad mooi!

Ik heb nog een keer de uitleg erbij gelezen dat het "schransen" ook te koppelen is aan "begeren" en te koppelen is aan andere "begeertes".
In de bijbel las ik wel vaker dat er geageerd wordt tegen "vraatzucht". Al helemaal tijdens de "maaltijd des Heren" (voorloper avondmaal).
Het is ook wel logisch. Je begeerd lekker eten, genot in het uitgaan, genot in het nuttigen van veel alcohol en op seksueel gebied.
In het uitgaan kan je gewoon het gezellig hebben en plezier beleven, maar je kan dus ook teveel eten, te veel drinken, drugs gebruiken en vrouwen of mannen seksueel misbruiken of in het algemeen puur afgaan op het uiterlijk met begeerlijke verlangens. Afgaan op het grote geld ook, de eer van mensen zoeken en genieten van populariteit. Zelfs opgaan in religieuze uitspattingen, die weinig van doen hebben met het zuivere hart van het christendom. Vasten is dan ook nuttig om je ziel niet op het "begeren" te richten, maar naar God te richten. De aandacht af van het wereldse en gaan voor de zuivere zaak van God. Een pas op de plaats maken en stil te zijn met God. Te overdenken wat achter je ligt en waar God je mogelijk naar toe wil brengen in je leven. Ook open ogen en oren voor de mensen om je heen te krijgen.
Te leren kijken met de ogen, oren en het hart van God, zoals Hij in Jezus dat ook doet.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef: Zelf heb ik ook gelezen op een site dat een christelijke schrijver in zijn werken deze vers citeerde met de woorden "Maakt alle volken tot mijn discipelen en onderhoudt hen al wat Ik bevolen heb" en na de concilie van Rome waarin de leer van de drie-eenheid werd vastgesteld citeerde met de woorden "maakt alle volken tot Mijn discipelen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, en onderhoud hen al wat Ik hen bevolen heb."
De verklaring lijkt te zijn dat de Rooms Katholieke Kerk de doopformule met de Heilige Geest in deze tekst verwerkt heeft. Iets wat in de eerste eeuwen van het christendom heel gewoon was, het aanpassen van Bijbelteksten aan de theologische opvattingen.
Eigenlijk vind ik het heel erg om zo te sleutelen aan het Woord van God. Gelukkig dat zulke feiten aan het licht komen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Biker

Bericht door Biker »

Gaitema schreef: Zelf heb ik ook gelezen op een site dat een christelijke schrijver in zijn werken deze vers citeerde met de woorden "Maakt alle volken tot mijn discipelen en onderhoudt hen al wat Ik bevolen heb" en na de concilie van Rome waarin de leer van de drie-eenheid werd vastgesteld citeerde met de woorden "maakt alle volken tot Mijn discipelen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, en onderhoud hen al wat Ik hen bevolen heb."
Het "comma Johanneum" bleek ook zo'n latere toevoeging.

http://www.godswoord.nl/bijbelstudies/h ... hannes-57/"

En de schaapjes maar bakkeleien over het waarheidsgehalte betreffende de drieeenheid, waar zowiezo niemand iets van begrijpt.
Dessa

Bericht door Dessa »

Biker schreef: En de schaapjes maar bakkeleien over het waarheidsgehalte betreffende de drieeenheid, waar zowiezo niemand iets van begrijpt.
Schaapjes mekkeren :P
Nou ja iets niet begrijpen betekent niet dat het dan niet waar hoeft te zijn.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wat hij hiermee wel mooi aantoont is dat hier de theologie in de bijbel verwerkt werd, die ervoor er niet in stond.
Dan is het aangetoond dat de leer van de drie eenheid een visie is onder de christenen op het evangelie.
Ik zelf zie dit gegeven als de aanleiding om ermee te kunnen concluderen, dat de Heilige Geest die in je hart woont de Vader en de Zoon in één zijn. :smile:
Het is de Geest van de Vader en de Geest van de Zoon.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Eigenlijk vind ik het heel erg om zo te sleutelen aan het Woord van God. Gelukkig dat zulke feiten aan het licht komen.
Inderdaad. Toch heeft het nu ook wel weer zijn nut gehad. Als de waarheid krachtig zichtbaar overgeleverd was geweest, dan zouden de wereldmachten het niet gedoogd kunnen hebben. Nu de waarheid achter een sluier schuil is komen te liggen, heeft het de eeuwen verborgen weten te overleven. Zo ook weer, gebruikt God deze dwalingen en verdeeldheid ten gunste van het verspreiden van het evangelie onder de nu eenmaal klein gelovige schare van mensen. Een klein beetje geloof gaat wel de bergen verzetten ;)

Mijn levensspreuk is: "klein... maar fijn, eens zal ik groter zijn."
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:

Mijn levensspreuk is: "klein... maar fijn, eens zal ik groter zijn."
Haha....
Ik dacht dat ik van jou wel eens gelezen had dat je een vrij grote kerel bent. :)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dat klopt haha!
Op een dag had ik deze spreuk in mijn hoofd zitten en die bleef ik koesteren,
want ik mag in lengte wel groot zijn, maar ik voel me eigenlijk klein.

Ooit heb ik eens op school zitten nadenken over het idee dat ik een stipje ben in een school, dat een stipje is in het dorp, dat een stipje is in het land, dat een stipje is in de wereld, dat een stipje is om de zon, dat een stipje is in het sterrenstelsel, dat een stipje is in het heelal, en dat God de scheppen is van dit alles. Ik voelde me toen helemaal licht worden :o . We zijn niet veel anders dan de bacteriën! :shock:
O wat heb ik mij toen toch klein gevoeld! :lol:
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:
Biker schreef:Nog een kwestie, hoe kan Jezus in de laatste verzen van Mattheus oproepen om alle volken tot discipelen te maken en hen te dopen in de heilige Geest terwijl Deze nog niet uitgestort was op dat moment?

Zelf heb ik ook gelezen op een site dat een christelijke schrijver in zijn werken deze vers citeerde met de woorden "Maakt alle volken tot mijn discipelen en onderhoudt hen al wat Ik bevolen heb" en na de concilie van Rome waarin de leer van de drie-eenheid werd vastgesteld citeerde met de woorden "maakt alle volken tot Mijn discipelen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, en onderhoud hen al wat Ik hen bevolen heb."
In tegenstelling tot 1 Joh.5:7, heb ik nooit gehoord dat de vermelding van de heilige geest in Matth.28:19 een toevoeging zou zijn. Is er een vertaling die deze woorden tussen teksthaken zet omdat er onzekerheid over bestaat?
Als deze drie in één zin worden genoemd, hoeft dat niet te betekenen dat ze dus een drie-eenheid zijn. Jezus geeft deze opdracht om te verkondigen, onderwijzen en te dopen na zijn opstanding. Jezus stond op het punt naar de hemel te gaan en de heilige geest werd kort daarna uitgestort met Pinksteren. Mensen zouden snel zien wat de verdere rol van Gods geest in zijn voornemen zou worden. Zie bijvoorbeeld Hand.2:4. En er werden velen gedoopt. 2:41.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Even terug naar
De Nieuwe Bijbelvertaling

Mattheüs 9:14-17

14 Daarop kwamen de leerlingen van Johannes bij hem en vroegen: ‘Waarom vasten wij en de farizeeën wel regelmatig, en uw leerlingen niet?’ 15 Jezus antwoordde: ‘Bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren zolang de bruidegom bij hen is? Maar er komt een dag dat de bruidegom bij hen wordt weggehaald, dan zullen ze vasten. 16 Niemand verstelt een oude mantel met een lap die nog niet gekrompen is. Want dan trekt de nieuwe lap de mantel kapot en wordt de scheur nog groter. 17 Evenmin giet men jonge wijn in oude leren zakken. Anders scheuren de zakken, dan wordt de wijn verspild en gaan de zakken verloren. Maar gaat de nieuwe wijn in nieuwe zakken, dan blijven beide behouden.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Als ik het boek van Mattheüs tot Openbaring erbij pak, lees ik iets waar de schrijver op wijst, waar we het nog niet over hebben gehad.
Jezus spreekt hier namelijk over de komst van Zijn Koninkrijk. De nieuwe wereld, waarin Hij als de bruidegom met zijn bruiloftskinderen aan tafel zit. Het nieuwe kleed is er en de nieuwe wijn.

Nu snap ik ook de vergelijking met de oude wijnzakken en de oude kleed. Als Jezus op dat moment de nieuwe wijn en de nieuwe kleed van stal zal halen, dan zou het te vroeg zijn voor de wereld waarin Hij toen in wandelde. Het zou letterlijk teveel van het goede zijn, waardoor de nog in duisternis gehulde wereld er alleen maar door ten gronde zal worden gericht. De wijnzak en het oude kleed zou scheuren.
Dat wil Jezus natuurlijk niet. Alles komt op zijn tijd. Maar op een dag zullen we er helemaal klaar voor zijn.

De schrijver wijst er ook op dat je het evangelie niet maar half kunt aannemen en zo als een nieuwe lap op een oude kleed gaat naaien. Anders blijven we lopen met benauwde gezichten van vastende mensen, die (oudtestamentisch) wettisch proberen de strijd met de dood aan te gaan en dus alleen maar aan tafel kunnen zitten met mensen, die óók vasten. Ik denk hierbij aan kerken met vele regels, waar je als buitenstaander moeilijk tussen komt, maar ook voor de insiders het moeilijk is om zich daar naar te vormen.

Nog een interessante uitspraak doet deze dominee in het boek:
"Dan staan we bij Johannes de Doper, die wel op de drempel Christus begroet, maar toch de volle aanwezigheid van de genade niet begrijpt en voor de deur van het nieuwe leven blijft staan en vast. Als de bruidegom er is, dan is Hij alles. Dan biedt Hij het nieuwe kleed van zijn gerechtigheid. En de gistende wijn van zijn nieuwe wereld. Uitsluitend daarvan willen wij leven. Het nieuwe rijk begint!" :P
Martine

Bericht door Martine »

Sanne schreef:heb ik nooit gehoord dat de vermelding van de heilige geest in Matth.28:19 een toevoeging zou zijn. Is er een vertaling die deze woorden tussen teksthaken zet omdat er onzekerheid over bestaat?
Van Statenvertaling tot Naardense vertaling is het breed overgenomen, zonder haken, zonder enig commentaar.

De Geest was er ook al. Immers, toen Jezus door Johannes de Doper werd gedoopt was er de stem dat Hij de geliefde zoon was van God en dat werd bekrachtigd door de aanwezigheid van de duif = het teken, symbool van de Geest.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:

In tegenstelling tot 1 Joh.5:7, heb ik nooit gehoord dat de vermelding van de heilige geest in Matth.28:19 een toevoeging zou zijn. Is er een vertaling die deze woorden tussen teksthaken zet omdat er onzekerheid over bestaat?
Als deze drie in één zin worden genoemd, hoeft dat niet te betekenen dat ze dus een drie-eenheid zijn. Jezus geeft deze opdracht om te verkondigen, onderwijzen en te dopen na zijn opstanding. Jezus stond op het punt naar de hemel te gaan en de heilige geest werd kort daarna uitgestort met Pinksteren. Mensen zouden snel zien wat de verdere rol van Gods geest in zijn voornemen zou worden. Zie bijvoorbeeld Hand.2:4. En er werden velen gedoopt. 2:41.
Dat klopt, maar toch zijn er experts die ervan overtuigd zijn dat deze formule later is toegevoegd, zoals onder andere hier vermeld staat:
http://eindtijdinbeeld.nl/EiB-Bijbelstu ... oon-HG.pdf

Een citaat van de site:
The Jerusalem Bible, een engelse, RK Bijbelvertaling vermeld als voetnoot:

"Het is mogelijk dat deze formule, voor zover de volledigheid van deze expressie betreft, een weergave is van de liturgische gebruiken in de latere Katholieke Kerk. Wij wijzen erop dat de Handelingen spreken over de doop 'in de naam van Jezus'. "
Maar het klopt wel wat je zegt, dat je nog kan spreken van God, Jezus en de Heilige Geest.
Het hoeft alleen dus niet.
callista

Bericht door callista »

Hier val het ook na te lezen
http://www.goedbericht.nl/NT/Matteus/28 ... rmule.html

In een veel oudere lezing komt ook de doop niet voor in Mattheus 28:19
Laatst gewijzigd door callista op 09 feb 2015, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

callista schreef:Hier val het ook na te lezen
Het staat inderdaad ook op Wikipedia, waarin zelfs een katholieke encyclopedie (pagina 263) wordt geciteerd waarin dat wordt toegegeven.
Edmund Schlink, The Doctrine of Baptism, page 28: "The baptismal command in its Matthew 28:19 form can not be the historical origin of Christian baptism. At the very least, it must be assumed that the text has been transmitted in a form changed by the [Catholic] church."

The Tyndale New Testament Commentaries, I, 275: "It is often affirmed that the words in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost are not the exact words of Jesus, but a later liturgical addition."

The Catholic Encyclopedia, II, page 263: "The baptismal formula was changed from the name of Jesus Christ to the words Father, Son, and Holy Spirit by the Catholic Church in the second century."
Biker

Bericht door Biker »

Sanne schreef: Jezus stond op het punt naar de hemel te gaan en de heilige geest werd kort daarna uitgestort met Pinksteren. Mensen zouden snel zien wat de verdere rol van Gods geest in zijn voornemen zou worden. Zie bijvoorbeeld Hand.2:4. En er werden velen gedoopt. 2:41.
Het onderscheid zit hem in de tijd waarin het gezegd werd.
handelingen 2 is nog steeds een joodse aangelegenheid, Petrus verkondigde hier aan de joden (mannenbroeders) hele andere zaken, nl dat zij hun messias hadden gekruisigd.
Toch kregen de joden nog steeds, en wederom de nodiging zich te bekeren, wat velen ook deden.
3000 israelieten werden toegevoegd, maar als natie bekeerde het volk zich niet.
Vanaf het doden van de boodschapper Stefanus begint de overgang naar de preiking aan de heidenen
De gelijkenis van het bruiloftsmaal wordt hier verwezelijkt.
Voor de maaltijd uitgenodigd en erna.
Daarna gaat de nodiging tot de heidenen want de bruilofszaal moet vol.
De stad van hen die de boodschappers doodsloegen word verbrand.
(jeruzalem 70 nC)
Eerst is trouwens Samaria aan de beurt, In hand 8:12 lees je hoe de samaritanen zich lieten dopen met water, maar dat was nog steeds niet de doop met de Heilige Geest,(middels handoplegging, niet met water!) die volgde pas in hand 8: 16,17.
Dus kort samengevat lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat Jezus opracht gaf al de volken te onderwijzen en te dopen in aam van de heilige Geest (wat geen doop met water is), voor dat de tijd daarvoor rijp was.
Pas in handelingen 10 raakt Petrus overtuigd dat ook heidenen gered kunnen worden.
Petrus en de andere apostelen dachten dat redding alleen beschikbaar was voor de Joden. De Heere laat Petrus, tot drie keer over, een visioen zien, om hem te overtuigen dat inderdaad ook de heidenen gereinigd zijn (Hand. 10 : 15)
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Adinomis schreef:
Het staat inderdaad ook op Wikipedia, waarin zelfs een katholieke encyclopedie (pagina 263) wordt geciteerd waarin dat wordt toegegeven.
Edmund Schlink, The Doctrine of Baptism, page 28: "The baptismal command in its Matthew 28:19 form can not be the historical origin of Christian baptism. At the very least, it must be assumed that the text has been transmitted in a form changed by the [Catholic] church."

The Tyndale New Testament Commentaries, I, 275: "It is often affirmed that the words in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost are not the exact words of Jesus, but a later liturgical addition."

The Catholic Encyclopedia, II, page 263: "The baptismal formula was changed from the name of Jesus Christ to the words Father, Son, and Holy Spirit by the Catholic Church in the second century."
Absolute onzin. Ik vermoed dat de site Goedbericht een site is van Jehova's getuigen of mensen met soortgelijke ideeën. Die mensen weten zich geen raad met de drie-eenheid. Als je op hun site zoekt naar “drie-eenheid” dan vind je diverse artikelen om het begrip drie-eenheid weg te redeneren.
De doopformule is juist belangrijk. Waarom gebruikte Jezus expliciet de woorden: Vader, Zoon en Heilige Geest? Omdat met Vader, Zoon en Heilige Geest het wezen van God het best is aangeduid.
Vader, Zoon en Heilige Geest staan voor: liefde, wijsheid en kracht. De Vader mag je je voorstellen als de vlam en de Zoon als het licht. Vlam (Vader) en Licht (Zoon) kun je niet scheiden.
De Vader is de liefdesvlam, de Zoon de wijsheid of het licht, de Heilige Geest de kracht van God.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef: Ooit heb ik eens op school zitten nadenken over het idee dat ik een stipje ben in een school, dat een stipje is in het dorp, dat een stipje is in het land, dat een stipje is in de wereld, dat een stipje is om de zon, dat een stipje is in het sterrenstelsel, dat een stipje is in het heelal, en dat God de schepper is van dit alles. Ik voelde me toen helemaal licht worden :o . We zijn niet veel anders dan de bacteriën! :shock:
O wat heb ik mij toen toch klein gevoeld! :lol:
:lol: Dit is heel herkenbaar, (al ben ik zelf niet heel lang maar ook niet heel klein) :)
De schrijver wijst er ook op dat je het evangelie niet maar half kunt aannemen en zo als een nieuwe lap op een oude kleed gaat naaien. Anders blijven we lopen met benauwde gezichten van vastende mensen, die (oudtestamentisch) wettisch proberen de strijd met de dood aan te gaan en dus alleen maar aan tafel kunnen zitten met mensen, die óók vasten.
Dit is zeker niet de bedoeling nee. Toch vinden best wel veel mensen dat dan te vrij terwijl vrij zijn van de wet niet losbandigheid oid betekent.
Dutch

Bericht door Dutch »

Sanne schreef:In tegenstelling tot 1 Joh.5:7, heb ik nooit gehoord dat de vermelding van de heilige geest in Matth.28:19 een toevoeging zou zijn. Is er een vertaling die deze woorden tussen teksthaken zet omdat er onzekerheid over bestaat?
Mattheus 28:19 wordt door een heel klein aantal 'bijbelgeleerde' betwist.

In de meest vroege document de Didach (ca 100 n Chr) komt deze al compleet voor.
Chapter 7. Concerning Baptism. And concerning baptism, baptize this way: Having first said all these things, baptize into the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, in living water. But if you have no living water, baptize into other water; and if you cannot do so in cold water, do so in warm. But if you have neither, pour out water three times upon the head into the name of Father and Son and Holy Spirit. But before the baptism let the baptizer fast, and the baptized, and whoever else can; but you shall order the baptized to fast one or two days before.

Maar ook kerkvaders als Ignatius (ca 50-117), Hypolitus (ca 170), Tertullianus en Cyprianus (ca 200 n Chr) - en nog een aantal citeerden Matth. 28:19

Maar ook in de NA27 *Nestland Alland*, en UBS4 wordt geen melding gemaakt van een andere variant. Voor vers 18 en 20 zijn deze er wel. Voor de duidelijkheid, dit is belangrijk om te weten omdat in NA27 en UBS4 alle tekstvarianten genoemd worden. (Dit noemt men het tekstkritisch apparaat)

Ook interessant is het om te weten dat hoewel er geen textuele varianten zijn, de eerste variant afkomt van Euseubius
Πορευθέντες οὖν (omit οὖν | א A f13 Byz) μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη βαπτίζοντες (—σαντες | B D) αὐτοὺς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ πατρὸς καὶ τοῦ υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου πνεύματος (Go therefore, make disciples of all the nations, baptizing them into the name of the father and of the son and of the holy spirit) א A B D W f1,13 Byz latt syr co rell
Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη ἐν τῷ ὀνόματί μου (Go make disciples of all the nations in my name) EusebiusAnte-Nicene
(bron Wikipedia)

(de letters staan voor de varianten)

Het eerste bewijs tegen de orginele lezing, komt van de 'korte lezing' van Eusbius. Hij schrijft 'Make disciples of all nations, and they shall believe in me.

Echter, wordt deze als afkorting gezien van wat hij eerder geschreven heeft -Contra Marcellum I.1.9; I.1.36; Theologia III. 5.22; EpCaesarea 3 (Socrates, Eccl.Hist 1.8)-our Lord, sending forth His disciples for the preaching, said,"Go teach all nations,baptizing them in the Name of the Father and of the Son,
and of the Holy Ghost "

(bron: http://www.tertullian.org/fathers/euseb ... 5book4.htm, http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf204.ix.ii.html )

Interessant is om deze blog te lezen. Hier wordt er iets dieper op in gegaan.

https://rdtwot.wordpress.com/2007/07/12 ... thew-2819/

btw tekst kritici, zijn mensen die zich bezighouden met de wetenschap van tekst kritiek.. ofwel de originele lezing. Wat is origineel en wat niet. Het is niet een bezigheid, gehouden door christenen, maar door allerlei wetenschappers
Callista schreef:Hier val het ook na te lezen

In een veel oudere lezing komt ook de doop niet voor in Mattheus 28:19
onzin, over welke lezing heb jij het dan? De lezing van de kerkvaderen? Of bedoel je Peshita (2e eeuw) waar deze in voorkomt.. Koptisch ? ( ca 3e eeuw) komt deze ook in voor) Didescalia (ca 230). Liber Graduun (ca 350) Komt deze ook voor.

De argumenten die gegeven worden tegen Mattheus 28:19 als orginele lezing, geven aan dat juist Eusebius een korte versie heeft. Maar verzwijgen dat hij ook een langere versie heeft geschreven, waar hij dus volledig Mattheus 28:19 citeert. Een ander argument is dat voor de 4e eeuw (op de Codex Sinaictus) geen melding wordt gemaakt van de langere lezing. (zie bv naar de site van goedbericht, welke dus precies het zelfde doet)

Maar zij verzwijgen dat het grootste gedeelte van de Mattheus hoofdstukken (manuscripten) dateren na de vierde eeuw. Zo ook het volledige hoofdstuk 28. Zij geven aan dat 'bij' Justin de Martelaar (ca 100-165) deze tekst waarschijnlijk onbekend was. Maar maken geen melding van andere kerkvaderen van die tijd, welke Mattheus 28 citeren.

Het zijn dus niet alleen interne, maar dus ook externe bewijzen welke aangeven dat Mattheus 28:19 zeker wel behoort bij de vroege lezing.
Internet is wel leuk als je je gelijk wil zoeken, die zal je zeker vinden. Maar wanneer men geen idee heeft hoe en waarom een tekst tot stand is gekomen. En het onderzoek naar de meest waarschijnlijke lezing. En de bewijsvoering hiervan.. dan heb je ergens de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Sanne

Bericht door Sanne »

Inktvlam schreef:
Adinomis schreef:

Absolute onzin. Ik vermoed dat de site Goedbericht een site is van Jehova's getuigen. Die mensen weten zich geen raad met de drie-eenheid.
Nee hoor. Er zijn meer mensen die niet in de drie-eenheid geloven.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Wat doen die dan met Vader, Zoon en Heilige Geest? Weg redeneren? De nek omdraaien?
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.