Toch denk ik niet dat die bevrijding van de bezetter een verkeerde gedachte was. Jezus bestraft hen nergens om die gedachte. Maar er was iets dat belangrijker was: Hem erkennen als Verlosser van de Zonde, de Weg, de Waarheid en het Leven. Hem aanbidden als de Zoon van God die op Davids troon zou plaatsnemen. Die hun harten zou terugvoeren naar de Vader in de Hemel.Martine schreef:
Jezus verbood ook de discipelen te zeggen dat Hij de Messias was. Ik denk daarbij aan Mattheus 16: 13 - 20, waarin Hij aan de discipelen vraagt wie de mensen zeggen wie Hij is. En daarna komt de vraag: "en wie zeggen jullie dat Ik ben?" Petrus antwoordt dat Hij de Messias is en dan wordt de discipelen verboden daarover te spreken.
Enerzijds omdat Hij weet dat de Schriftgeleerden dan nog dichter op zijn huid zullen zitten, anderzijds - is mij ooit geleerd - dat Hij in gevaar komt zelfs in Zijn eigen kring: de Joden geloofden dat de Messias degene was/zou zijn die Israël zou bevrijden van de bezetter - de Romeinse macht. Jezus wil tot aan Zijn dood laten zien wat bedoeld is met het Koninkrijk dat Hij zal stichten.
De discipelen vragen aan Jezus vlak voor de hemelvaart: "Here, herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israel?" (Hand. 1:6)
De Here Jezus zegt dan niet: "Jullie begrijpen er niets van. Hoe kom je erbij dat het om een aards koninkrijk gaat. Het gaat om een hemels koninkrijk." Nee zoiets zegt Jezus helemaal niet. Wat Hij wel zegt:
Ze moeten eerst maar Zijn getuigen zijn en pas als dat gebeurd is zal het einde van dit tijdperk er zijn. De tijd waarover de Vader de beschikking aan Zichzelf gehouden heeft.Hand.1:7 Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft,
8 maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde.
Ik hoorde gisteren nog iemand vertellen over zijn dochter die het evangelie bracht in hele afgelegen gebieden en daar christenen vond. Ze verwonderde zich daarover en het bleek dat deze mensen voortdurend via de radio gevoed werden met Gods Woord. De tijd is nabij dat het evangelie overal in de wereld is doorgedrongen. Het getuigenis voor alle volken. En dan zal gebeuren wat de engel tegen Maria zei:14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.
Lukas 1:32 Deze zal groot zijn en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden, en de Here God zal Hem de troon van zijn vader David geven,
33 en Hij zal als koning over het huis van Jakob heersen tot in eeuwigheid, en zijn koningschap zal geen einde nemen.