JW88 schreef:Hou nou toch een keer met steeds te verkondigen dat atheïsme ook een geloof is, ik wordt daar zo moe van heh...
Kaal is toch ook geen haarkleur? Er is in de basis dus niks, de gelovige komt met iets, waar hij vervolgens in gelooft, bij de atheïst houdt het bij de 1ste stap al op.
Het is niet zo dat ik "geloof" dat God niet bestaat het is zo dat ik helemaal van niks uit ga in het beginsel.
Als ik zou "geloven" dat God niet zou bestaan zou ik dus niet uitsluiten dat hij wellicht bestaat en dat sluit ik absoluut wel uit! (En ja dat is mijn persoonlijke mening, maar dan nog)
Tevens sluit ik ook uit dat kabouters bestaan, ben ik dat een kabouter-atheist? (En zo kun je die term op ontelbaar veel fictieve zaken toepassen) Nee natuurlijk niet!
Atheïsme is wel degelijk een geloof, aangezien je een overtuiging hebt over God, zonder geloof kan je nooit tot die overtuiging komen. Ik zou niet weten waarom mijn overtuiging dat God wel bestaat wel een geloof zou zijn, maar de overtuiging dat hij niet bestaat geen geloof. om tot beide opvattingen te komen moet je uitgaan vanuit het zelfde beginsel, namelijk geloof, anders kan je niet tot die overtuiging komen. Ik begrijp niet dat mensen dat niet snappen. Jouw voorbeeld dat kaal zijn ook geen haarkleur is dat doet er niet toe, aangezien er geen haar is. Je kan pas over haarkleur spreken als er ook haar is. De haarkleur is namelijk een eigenschap van het begrip haar.
Buiten dat om is God wetenschappelijk gezien ook helemaal niet te ontkennen aangezien het wetenschappelijk is bewezen dat er ook onzichtbare zaken bestaan, dat is een wetenschappelijk feit. Dus wie weet wat er nog allemaal in die staat van onzichtbaarheid bestaat waarvan wij geen weet hebben. Zolang wij dat gene wat onzichtbaar is niet ervaren weten we ook niet dat het bestaat, laat staan dat we enig wetenschappelijke kennis kunnen over opdoen, we dienen het eerst te ervaren alvorens we überhaupt weten dat het bestaat. In principe is alles mogelijk, alles zou dus kunnen bestaan in die staat van onzichtbaarheid.
Uiteraard heb je dan nog te maken met kansberekening, de kans op waarschijnlijkheid. Zo is de kans dat er onzichtbare kabouters bestaan, of onzichtbare roze olifanten erg klein, die kans is nog minder dan 1% maar we kunnen het ook nooit uitsluiten. De wetenschap kan sowieso niet het niet bestaan van iets uitsluiten, aangezien dat onwetenschappelijk is omdat er ook onzichtbare zaken bestaan.
De kans dat God bestaat is natuurlijk veel groter dan 1%, het is zelfs groter dat hij wel bestaat dan niet, en daarvoor hoeven we alleen maar te kijken naar het bestaan. oorzaak en gevolg, iets wat bestaat heeft een oorzaak, het bestaan bestaat dus heeft het een oorzaak. Uitgaan van het beginsel niets is dus flauwekul maar ook onwetenschappelijk. Want niets ontstaat zomaar uit niets, dat kan nooit.
God daarentegen valt buiten die wetten, buiten de menselijke wetenschappelijke grens. hij is namelijk de oorzaak van het bestaan, hij is de oorzaak van de natuurwetten, en alleen al daarom is God ook niet ondergeschikt aan die wet, want hij staat daarboven en die wetten hebben geen invloed op zijn bestaan.