robert75 schreef:Je hoeft niet altijd iets feitelijk te bewijzen om ook zekerheid te hebben dat iets waar zou zijn. Dat komt dagelijks voor. Gewoon op basis van waarneming en ervaring kan je bepaalde stellingen innemen die je eigenlijk met zekerheid voor waar kan aannemen. En daar geef ik voorbeelden van. De waarneming bewijst mijn stelling, en dat het dan niet feitelijk te bewijzen valt doet niet terzake aangezien je het niet kan tegenspreken.
Geef eens wat voorbeelden van zaken die niet wetenschappelijk te bewijzen zijn, die wel met zekerheid waar zijn. Die heb ik nog niet gezien. Dat planeten (bijna) rond zijn, is wetenschappelijk te bewijzen.
En zo is het ook met de schepping. Alleen al op basis van de waarneming en de ervaring kan je met gemak de stelling innemen dat er ook een creator moet zijn en dat hoef je niet feitelijk te bewijzen.
Als je het claimt wel, want het is niet geheel uitgesloten dat je je vergist.
Want je kan het ook niet tegenspreken.
Nee, maar dat betekent nog niet dat het daarmee ook bewezen is. Het is gewoon iets wat we nog niet weten. En een persoonlijke conclusie is geen bewijs.
Dan doen ze nog wel hun best om dat tegen te spreken maar dan hebben ze vaak argumenten waar je niet zoveel mee kan, bv alles is zomaar ontstaan, alles is eeuwig, of alles is een illusie.
Ja, dat zijn evenzogoed persoonlijke conclusies. Maar dat betekent nog niet per definitie dat de veronderstelling dat er een creator is, niet een persoonlijke conclusie zou zijn.
En eigenlijk zijn dat stellingen die je zou moeten bewijzen, en niet de stelling er is een creator.
Elke stelling die je
claimt moet je bewijzen. (Als je zegt dat het alleen maar dat is wat je persoonlijk gelooft, dan hoef je het niet te bewijzen. Dan is het jouw persoonlijke geloof.)
Wat daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar het bestaan zelf, en dan kan je mijn stelling niet tegenspreken.
... vindt jij persoonlijk. Maar het is alleen maar jouw persoonlijke overtuiging. Ik ben nog niet echt overtuigd. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat het er altijd al is geweest, alleen op een bepaald moment in de werkelijkheid getreden. Dus dat het nooit is gecreëerd. Bovendien valt de evolutieleer ook niet uit te sluiten.
Het komt zelfs voor in het strafrecht. Dat er mensen ergens voor worden veroordeeld wat men eigenlijk niet echt feitelijk kan bewijzen, maar ze weten met zekerheid te stellen dat de verdachte zich daar wel schuldig aan heeft gemaakt en wordt hij alsnog gewoon veroordeeld. Dus je moet niet zeggen dat dat onzin is.
Wat we eventueel in het strafrecht doen, heeft niets te maken met het feit of de Aarde en planten en dieren daarop zijn geschapen of niet. Het laatste volgt niet uit het eerste.