De Judas-brief

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Re: De Judas-brief

Bericht door ineke-kitty »

Alpha schreef:
Wajehie schreef:Leuk geprobeerd, maar ik geloof wat in de Bijbel staat en jij bent de degene die de (mi dwaalleer) van JH getuigen zit te verdedigen.
Het onbijbels zijn van die leer los je op door teksten naar behoefte symbolisch te interpreteren.
De stijl van Nico ter Linden die ook stukken van de bijbel de status geeft van "‘Wel waar, niet echt gebeurd!’
Gelovigen negeren niet de wet maar weten dat de oude mens/het vlees niet gerechtvaardigd zal worden. 20 Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden.
Zonder opnieuw geboren te worden kan men het koninkrijk niet binnengaan en dat is het nieuwe verbond.
Dat JH getuigen niet weten wat het nieuwe verbond inhoudt is begrijpelijk , die Allah uit de koran weet het ook niet, die leer lijkt er wat dat betreft op.
Lees jij voordat het nieuwe verbond in ging dat Jezus zegt " door het volgen van de wet ben je behouden" of "door het naleven van de wet zijn je zonden vergeven "wat ik wel lees is dat het door geloof komt.
Leuk geprobeerd.

Wanneer ik een bordje “gevaarlijk ijs” plaats, krijg ik reacties die, grofweg, gebaseerd zijn op 2 zaken.
De meerderheid zegt: waar haal je het recht vandaan om dat bordje te plaatsen, ik bepaal zelf wel wat gevaarlijk is en gaat vervolgens het ijs op.
Roept dan triomfantelijk: zie je wel, het klopt niet. Het is wèl goed. En ziet vervolgens niet dat hij net naast een zwakke plek staat.
De ander neemt de waarschuwing wèl van harte aan, maar controleert dat vanaf de veilige kant en neemt het zekere voor het onzekere.

In tegenstelling tot wat de christenheid meent, is dat in de schrift zelf wordt bepaald of iets symbolisch of letterlijk is, ook als dat niet overeenkomt met je eigen ideeën.

Helaas voor jou toont Jezus aan, dat de joodse wet tegen de mens is en bedoeld om hun onvolmaaktheid aan het licht te brengen.
Daarom geeft hij juist zijn leven, om het ontstane precedent te corrigeren op een wettelijke wijze.

De christenheid negeert vele Bijbelse regels. De Bijbelse regels zijn niet populair. Vandaar ook dat het mogelijk is, dat een voorganger atheïst, of erger, de zaken die vermeld zijn in 1 Kor. 6:9-10 negeert.
De feesten van de christenheid zijn gebaseerd op heidense gebruiken, terwijl het gebod van Jezus om zijn dood op 14 Nissan te herdenken massaal genegeerd wordt.

Wat gaat er nu bij de christenheid allemaal mis, behalve dan dat kerken massaal leeglopen ?

Een belangrijk onderdeel daarvan wordt veroorzaakt, dat men het onderwijs uit de Bijbel geen prioriteit geeft.
(1 Tim 2:4, men heeft epignosis vervangen door gnosis) en dat men de predikingsopdracht, gegeven aan alle gelovigen, negeert. (Matth. 28:19).
Men vindt één keer per week, sommigen één keer per jaar, naar de kerk gaan en passief aanwezig zijn, voldoende. Me geeft dan vanaf de kansel “onderwijs”, waarvan delen niet uit d Bijbel afkomstig zijn, maar door mensen zijn toegevoegd. Ook heeft men Gods heilige naam uit de gehele bijbel verwijderd en vervangen door een nietszeggende titel.

Men maakt mensen wijs dat “iedereen” naar de hemel gaat, terwijl de Bijbel leert, dat vlees en bloed niet naar de hemel gaan.
Nergens in het OT staat dat mensen naar de hemel gaan. Sterker nog, Jezus zegt dan dit: „Geen mens is tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen”.

Maar hij nodigt 144.000 mensen uit om met hem als koningen en priesters in de hemel te dienen.
Maar ja, dan is dat natuurlijk “ineens “ symbolisch bedoeld. Terwijl datgene wat symbolisch is bedoeld letterlijk verklaard wordt, zoals dit:

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer.

De zee in deze tekst wordt gemakshalve maar weggemoffeld, terwijl de Bijbel laat zien, dat het opstandige mensen zijn.
Dat het een citaat is van Jes 65:12 wordt ook genegeerd.

Maar ja, dat ik alleen maar probeer je door “het ijs zakken” te behoeden, is natuurlijk in jouw ogen helemaal verkeerd.
Mattheüs 9:2 En Jezus, Die hun geloof zag, zei tegen de verlamde: Zoon, heb goede moed, uw zonden zijn u vergeven
Lukas 7:50 Maar Hij zei tegen de vrouw: Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede!
Lukas 8:48 Hij zei tegen haar: Heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede!
Lukas 8:50 Maar toen Jezus dat hoorde, antwoordde Hij hem: Wees niet bevreesd, geloof alleen, en zij zal behouden worden.
Lukas 17:19 En Hij zei tegen hem: Sta op en ga heen. Uw geloof heeft u behouden.
Markus 16:16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Johannes 3:15 opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren
gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van
de eniggeboren Zoon van God.
Je "vergeet" de tekst: geloof zonder werken is dood.

Dan gaat de tekst verder:
Niettemin zal iemand zeggen: „Gij hebt geloof, en ik heb werken.
Toon mij uw geloof los van de werken, en ik zal u mijn geloof tonen door mijn werken.”
Gij gelooft toch dat er één [almachtige] God is?
Daaraan doet gij heel goed. En toch geloven de demonen ook en zij sidderen.
Je vergeet dat het hier niet gaat over de leer van de JHG, maar over de brief van Judas.
On-topic dus maar weer.
Alpha
Man/Vrouw: M

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:6."....redt hen door hen uit het vuur te rukken..."

Deze "hen" zijn mensen die al zo diep zijn gezonken, dat ze aan de afgrond staan. We worden opgeroepen om hen niet op te geven; bij God zijn namelijk alle dingen mogelijk.
De tekst laat ook zien hoezeer het de Heer aan het hart gelegen is om deze mensen terug te winnen.
We moeten er daarom alles aan doen wat in ons vermogen ligt, deze mensen terug te winnen, en gevallen broeders en zusters op te richten.

7.".... uit afkeer zelfs van het kleed, dat door het vlees bevlekt is"

In het Oude Testament gold het kleed, dat een melaatse droeg, als bevlekt. Alleen al door aanraking kon men besmet raken. Men moes weliswaar de zieken helpen - ze hadden levensmiddelen en verzorging nodig - maar tegelijkertijd moest men zichzelf tegen infectie beschermen.
In vergelijkbaar opzicht moeten we er bij alle hulpverlening op letten niet zelf te worden verleid.
Dat betekent: bij onze pogingen zielen te redden, mogen we geen compromissen sluiten met de zonde of ons aan de wereld aanpassen.
" Want uw gehoorzaamheid is bij allen bekend geworden. Over u verblijd ik mij dus, doch ik wil, dat gij niet alleen wijs zijt tot het goede, maar ook onbesmet van het kwade". [Rom. 16:19].
Velen menen dat in de bijbel “het eeuwige vuur” letterlijk bedoeld is.
Dat het eeuwige vernietiging is, hebben velen nog nooit van gehoord.
Hoe kan dan nu een God van liefde, mensen toch eeuwig laten branden?
Hij is barmhartig, niet sadistisch wreed. Vandaar ook deze tekst:
Rom 10: 13 Want „een ieder die de naam van JHWH aanroept, zal gered worden”.

Genesis 2:7 En Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel.

1 Kor. 15:45: „Zo staat er ook geschreven: ’De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.’ De laatste Adam [Jezus] werd een levengevende geest.”

Ezech. 18:4: „Ziet! Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díe zal sterven.”

Hand. 3:23: „Ja, elke ziel die niet naar die Profeet luistert, zal volledig worden verdelgd uit het midden van het volk.”

Met het woord ziel worden in de Bijbel mensen maar ook wel dieren aangeduid. De context laat zien of er over mensen of dieren wordt gesproken.

Jezus moedigt aan:

Johannes 17:
14 Ik heb hun uw woord gegeven, maar de wereld heeft hen gehaat, omdat zij geen deel van de wereld zijn, evenals ik geen deel van de wereld ben.
16 Zij zijn geen deel van de wereld, evenals ik geen deel van de wereld ben.

Waarom?

1 Johannes 5:19 Wij weten dat wij uit God voortspruiten, maar de gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze.

Vandaar ook dat men de Bijbelse normen en waarden massaal negeert.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:Je vergeet dat het hier niet gaat over de leer van de JHG, maar over de brief van Judas.
On-topic dus maar weer.
De brief van Judas is een onderdeel van de Bijbel. Ik reageer op datgene wat er geschreven wordt en probeer te laten zien, wat de bijbel werkelijk leert. On-Bijbelse traditionele toevoegingen staan daar dus oorspronkelijk niet in.

judas refereert hier aan het OT.

5 Ik wens U eraan te herinneren, ofschoon GIJ alle dingen eens voor altijd weet, dat JHWH, alhoewel hij een volk uit het land Egypte heeft gered, naderhand hen die geen geloof toonden, heeft omgebracht.

God accepteert geen enkele vorm van afgoderij, nog vermengingen daarmee. 

De Bijbel is niet voor de anderen geschreven, maar voor jou.

Kijk naar het voorbeeld van de psalmist:

Ps 37:
11 Onderricht mij, o JHWH, in uw weg, En leid mij op het pad van oprechtheid, vanwege mijn vijanden.
12 Geef mij niet over aan de ziel van mijn tegenstanders, Want valse getuigen zijn tegen mij opgestaan En hij die geweld ontketent.
13 Indien ik niet het geloof had gehad de goedheid van JHWH te zien in het land der levenden —!
14 Hoop op JHWH; wees moedig en laat uw hart sterk zijn.
ineke-kitty

Alpha schreef:
ineke-kitty schreef:Je vergeet dat het hier niet gaat over de leer van de JHG, maar over de brief van Judas.
On-topic dus maar weer.
De brief van Judas is een onderdeel van de Bijbel. Ik reageer op datgene wat er geschreven wordt en probeer te laten zien, wat de bijbel werkelijk leert. On-Bijbelse traditionele toevoegingen staan daar dus oorspronkelijk niet in.

5 Ik wens U eraan te herinneren, ofschoon GIJ alle dingen eens voor altijd weet, dat JHWH, alhoewel hij een volk uit het land Egypte heeft gered, naderhand hen die geen geloof toonden, heeft omgebracht.

Ps 37:
11 Onderricht mij, o JHWH, in uw weg, En leid mij op het pad van oprechtheid, vanwege mijn vijanden.
12 Geef mij niet over aan de ziel van mijn tegenstanders, Want valse getuigen zijn tegen mij opgestaan En hij die geweld ontketent.
13 Indien ik niet het geloof had gehad de goedheid van JHWH te zien in het land der levenden —!
Judas refereert hier aan het O.T. Zet dan voor de goede orde ook even de Schriftplaatsen erbij, zoals Num. 14:29; 26:64,65; Ps. 106:26 . Overigens wordt er ook verwezen naar 1 Kor. 10:5 en Hebr. 3:17.
Het gaat hier trouwens over het volk Israel en niet over de Gemeente.
ineke-kitty

We zullen nu enkele oudtestamentische voorbeelden onderzoeken, die in geestelijke zin ook op het Nieuwe Testament van toepassing zijn en ons als leidraad kunnen dienen [ vgl. 1 Kor. 10:11].

Koning Joas.
Joas zette alles op alles om de tempel te herstellen [ 2 Kon. 12:6,7 SV].
Dat is een mooi beeld voor het streven naar heiliging. In vers 7 staat: Toen riep de koning Joas den priester Jojada en de andere priesteren, en zeide tot hen: waarom betert gijlieden niet de breuken van het huis? [=tempel].
Nu dan, neemt geen geld van uw bekenden, dat gij het zoudt geven voor de breuken van het huis.
We willen toch allemaal worden "hersteld" , d.w.z. steeds meer gelijkenis vertonen met de Here Jezus Christus.
Dat wij heilszekerheid hebben en de Heilige Geest in ons woont wordt duidelijk als we onze geestelijke toestand niet verwaarlozen.

"Joas deed wat recht was in de ogen des HEEREN, al de dagen van den priester Jojada"" [ 2 Kron. 24:2 SV].
Iets verder lezen we over hem in vers 7: "Want als Athalia goddelooslijk handelde, hadden haar zonen het huis Gods opengebroken, ja, zelfs alle geheiligde dingen van het huis des HEEREN besteed aan de Baals.

Joas trad standvastig op tegen de daden van Athalia en deed er alles aan om het huis van de Here te herstellen.

Er was een tijd waarin de Gemeente van Christus zich verzette tegen de vrijzinnige theologie en tegen de dialoog met Christusvijandige religies. Men hield de geloofsschatten stevig vast en verweerde zich tegen een ieder die haar wilde stelen.
Intussen heeft men echter veel Bijbelse richtlijnen losgelaten en de schatkamers van het Bijbelse geloof prijsgegeven.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ineke-kitty schreef:We zullen nu enkele oudtestamentische voorbeelden onderzoeken, die in geestelijke zin ook op het Nieuwe Testament van toepassing zijn en ons als leidraad kunnen dienen [ vgl. 1 Kor. 10:11].

Koning Joas.
Joas zette alles op alles om de tempel te herstellen [ 2 Kon. 12:6,7 SV].
Dat is een mooi beeld voor het streven naar heiliging. In vers 7 staat: Toen riep de koning Joas den priester Jojada en de andere priesteren, en zeide tot hen: waarom betert gijlieden niet de breuken van het huis? [=tempel].
Nu dan, neemt geen geld van uw bekenden, dat gij het zoudt geven voor de breuken van het huis.
In eerste instantie begreep ik niet waarom ze geen gelden mochten aannemen voor de reparatie van de tempel. Maar het verwijst naar Exodus 20:11-16. Daar staat in de wet dat er per hoofd een halve sikkel zoengeld voor de Here moest worden gegeven dat bestemd moest worden voor de dienst aan de Heer. Als deze instructie van God zou worden opgevolgd was het niet nodig om geld los te peuteren bij bekenden. Dat was blijkbaar ook ontoereikend om de tempel te restaureren. Ik denk dat er ook een les in zit om de dingen zo te doen zoals God dat zegt in Zijn Woord. Als we echt de gezindheid hebben om Gods wil te doen zal dat ook een gunstige invloed hebben op onze geestelijke ontwikkeling.
Dat zien we dus ook bij koning Joas, in de tekst die je citeert:

"Joas deed wat recht was in de ogen des HEEREN, al de dagen van den priester Jojada"" [ 2 Kron. 24:2 SV].

Helaas was Koning Joas afhankelijk van priester Jojada. Toen deze stierf verliet Koning Joas de weg van gehoorzaamheid aan God en doodde zelfs de zoon van Jojada: Zekarja.
Ja, als Gods geboden niet in acht worden genomen dan gaat het verkeerd met een volk. Ook dat is een les uit het eerste testament die we ook in deze tijd ter harte kunnen nemen. (1 Kor.10:11)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty

@ Adinomis

Heel hoofdstuk 10 van 1 Kor. betreft uiteraard een voorbeeld van wat het volk Israel is overkomen voor ons op welk de einden der eeuwen is gekomen. [vers 11].
Daarom zegt Romeinen 15:4: " Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven, opdat wij door onze lijdzaamheid en vertroosting der Schriften hope hebben zouden.
Later zal ik terugkomen met de geschiedenis van koning Asa en Hizkia.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:
Alpha schreef:
On-topic dus maar weer.

Ps 37:
11 Onderricht mij, o JHWH, in uw weg, En leid mij op het pad van oprechtheid, vanwege mijn vijanden.
13 Indien ik niet het geloof had gehad de goedheid van JHWH te zien in het land der levenden —!
Judas refereert hier aan het O.T. Zet dan voor de goede orde ook even de Schriftplaatsen erbij, zoals Num. 14:29; 26:64,65; Ps. 106:26 . Overigens wordt er ook verwezen naar 1 Kor. 10:5 en Hebr. 3:17.
Ik refereerde aan judas 5.
Dat laat zien dat JHWH geen enkele vorm van afgoderij accepteert.

Vervolgens liet ik zien hoe de psalmist reageerde. Hij onderwierp zich aan JHWH, zonder eisen te stellen.
Judas refereeerde in vers 5 aan: Numeri 14:35.
Paulus refereerde daar bovendien aan in zijn brief aan de Korintiërs en aan de Joden.
1 Kor 10:5; Hebr 3:19.

Je aangehaalde teksten bevestigen hoe God reageert op afgoderij. Leer daar van en verwijder alle traditionele toevoegingen uit je geloof en onderwerp je aan de wil van JHWH.

Judas refereert aan OT teksten, omdat de gemeente in oude herhalingen verviel.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:Er was een tijd waarin de Gemeente van Christus zich verzette tegen de vrijzinnige theologie en tegen de dialoog met Christusvijandige religies. Men hield de geloofsschatten stevig vast en verweerde zich tegen een ieder die haar wilde stelen.
Intussen heeft men echter veel Bijbelse richtlijnen losgelaten en de schatkamers van het Bijbelse geloof prijsgegeven.
Paulus waarschuwde voor afval van het geloof. Tijdens het leven van de apostelen werd er opgetreden tegen afval eb het loslaten van de Bijbelse normen en waarden. Zo werd er opgetreden tegen opzettelijk zondigen. De motivatie was dat God blij zou zijn als er meer zondaars zouden zijn, zodat hij meer "genade" kon schenken.

Genade is een vertaling van Charis. Het heeft de betekenis van Gods gunst of goedkeuring.

Na de dood van de apostelen is de handhaving door hen weg. Je ziet dan dat herders in heersers veranderen. Al in het jaar 150 werd door de “Bisschop” van Carthago een belangrijke regel overtreden, en stelde verheffende religieuze titels in. Jezus verbood dat uitdrukkelijk. Mt 23:7-12.
ineke-kitty

Alpha schreef:
ineke-kitty schreef:
Alpha schreef:
On-topic dus maar weer.

Ps 37:
11 Onderricht mij, o JHWH, in uw weg, En leid mij op het pad van oprechtheid, vanwege mijn vijanden.
13 Indien ik niet het geloof had gehad de goedheid van JHWH te zien in het land der levenden —!
Ik refereerde aan judas 5.
Dat laat zien dat JHWH geen enkele vorm van afgoderij accepteert.

Vervolgens liet ik zien hoe de psalmist reageerde. Hij onderwierp zich aan JHWH, zonder eisen te stellen.
Judas refereeerde in vers 5 aan: Numeri 14:35.
Paulus refereerde daar bovendien aan in zijn brief aan de Korintiërs en aan de Joden.
1 Kor 10:5; Hebr 3:19.

Je aangehaalde teksten bevestigen hoe God reageert op afgoderij. Leer daar van en verwijder alle traditionele toevoegingen uit je geloof en onderwerp je aan de wil van JHWH.

Judas refereert aan OT teksten, omdat de gemeente in oude herhalingen verviel.
"Leer daarvan"????? "Traditionele toevoegingen"??????

Ik denk dat ik daar maar verder niet op in ga beste Alpha.

Ik onderwerp me trouwens aan Gods Woord, en daarmee aan Christus Jezus , en daarmee aan Zijn wil.
Het ontgaat me [wederom] wat je nu hiermee wilt zeggen.
Peter79

Bericht door Peter79 »

De brief van Judas is inderdaad een mooie brief.

Het doel van de brief is een aansporing om het geloof vast te houden, zoals dat is overgeleverd. Het probleem is namelijk, volgens de brief, dat er mensen zijn die van dat geloof afwijken. De vraag die gelijk bij mij opkomt, is, wie zijn dat dan?

Die vraag is aan de lezer. Het is een geval van: wie de schoen past, trekke hem aan. Een ieder moet zich die vraag stellen. Voor gearriveerdheid is geen plaats. Wat betreft het afwijken van het geloof zijn er voorbeelden in de Bijbel te over.

De brief is geen flessenpost die na veel omzwervingen pas zijn lezers bereikt. Hij is in de eerste plaats gericht aan de mensen van toen. De losbandigheid die beschreven wordt, die is niet één-twee-drie te plaatsen in de kerken van nu. Wil je er een boodschap voor nu uithalen, dan is het een zaak van het ontdekken van de essentie. Die zit 'm denk ik in vers 4*: goddelozen, die de genade van onze God misbruiken als voorwendsel voor losbandigheid en die onze enige meester en Heer, Jezus Christus, verloochenen.

Dit probleem is niet uniek voor de brief van Judas. Paulus schreef er Romeinen 6 over*: Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. (Rom 6: 12 en 13).

Maar ook in Jezus' onderwijs kan je het motief al vinden, bijvoorbeeld in Lucas 11. Als Jezus orde op zaken stelt in je leven, maar je laat de Heilige Geest niet toe, dan is er sprake van een leeg huis, waar andere geesten hun intrek kunnen nemen.

Het komt er dus op aan je te laten vervullen en te laten leiden door de Heilige Geest.

De topicvraag luidt:
ineke-kitty schreef: Wat kunnen wij leren van Judas, de dienstknecht van de Heer, namelijk over de geestelijke houding en de leiding en werking van de Geest?
Ik zie de brief van Judas meer als aansporing, dan als onderwijzing. Romeinen heeft veel meer het karakter van onderwijs. De aansporingen die Judas aan het eind van zijn brief geeft, vind ik ook uitgebreider in Romeinen (12)*:

Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer. Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk. Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij. Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. Stel, voorzover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd’. Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Al deze dingen horen bij het leven door de Geest. De houding is die van liefde, blijdschap, medeleven, vergeven, eensgezindheid ... Over leiding en werking van de Geest zegt Judas niet zoveel, of hij veronderstelt dat het bekend is*: Laat u bij het bidden leiden door de heilige Geest (vers 20). In andere brieven is er meer te vinden over de leiding en werking van de Geest.

De vraag die nu bij me opkomt, is of ik de Judasbrief dan niet net zo goed uit mijn Bijbel kan scheuren. Dat zou ik jammer vinden. Na zoveel brieven van Paulus is het een verademing om wat van anderen te lezen. Ik lees bij Judas grote woorden uit emotie, en daar hou ik van, net als bij de profeten uit het Oude Testament. De Judasbrief heeft een eigen kleur en geluid. Het eigene van Judas, ik denk dat er genoeg te vinden is, maar deze post is lang genoeg.

* Alle bijbelteksten NBV 2004
ineke-kitty

@Peter

vers 4 gaat over de goddelozen en die hebben sowieso niet de Heilige Geest ontvangen.
Judas 4:19 waarschuwt ons dat er aan het einde der tijden spotters zullen komen, die naar hun eigen goddeloze begeerten zullen wandelen. Zij zijn het, die scheuringen maken, natuurlijke mensen, die de Geest niet hebben.

De Judas-brief is geschreven aan de Gemeente, met de bedoeling te waarschuwen voor de gebeurtenissen die plaats zullen vinden aan het einde der tijden.
Zoals ik al eerder zei, toont de brief van Judas ons een eindtijdmaatschappij waarin ieder voor zichzelf een eigen god in elkaar knutselt door de waarheid*) te verdraaien, en is als het ware een compacte samenvatting van de apostolische uitspraken over de eindtijd, en geeft ons, als Gemeente van Christus Jezus een laatste waarschuwing voor de naderende eindtijd-gebeurtenissen.

De achtergrond van de brief is dan ook als volgt waar Judas in vers 3 en 4 de goddelozen beschrijft, die de genade van onze God in losbandigheid veranderen en onze enige Heerser en Here, Jezus Christus, verloochenen.
Ook heb ik al gezegd dat Judas zelf leefde in een tijd waarin het christendom al hevig werd aangevallen.
Zonden en dwaalleringen probeerden de Gemeente binnen te dringen.
Judas stelt dan ook de zonden, de aanpassing aan de wereld, de kilheid van het hart aan de kaak.
Zijn brief is een strijdschrift dat de oorlog verklaart aan alle dwaalleringen.
DAT is de kern van de brief.

[modbreak Trajecto] *) Oppassen met het spreken van "de waarheid"!
Zeker, er wordt in de brief gewezen erop om het overgeleverde geloof te behouden; dat wel.
Maar van "de waarheid" is geen sprake; dat woord komt niet voor in de brief.
Dat is meer een kreet van mensen nu, die een absolute uitleg van de Bijbel menen te kennen en die geen werkelijk gesprek willen aangaan, noch werkelijk gezamenlijk zaken willen gaan onderzoeken.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:"Leer daarvan"????? "Traditionele toevoegingen"??????

Ik onderwerp me trouwens aan Gods Woord, en daarmee aan Christus Jezus , en daarmee aan Zijn wil.
Je meent dat je Gods wil doet, dat meenden de schriftgeleerden ook en toch verwierpen ze Jezus als Messias. Hij voldeed niet aan de visie die zij over de Messias hadden.

Je reactie komt op mij over, dat je op je teentjes getrapt voelt. Niet nodig, ik ben daar niet op uit.

Zoals ik al vaker heb aangehaald, zijn er in de loop der eeuwen allerlei traditionele zaken aan de Bijbelse leer toegevoegd, die niet uit de bijbel afkomstig zijn. Deze verhinderen dat je de smalle weg kan vinden. Ik probeer je de smalle weg te wijzen en dat is goed bedoeld en niet in mijn eigen belang. Ik verdien er niets mee, ik verwacht ook geen eer te ontvangen.

Ik probeer daarmee Jezus voorbeeld te volgen en maak, overeenkomstig zijn opdracht, het goede nieuws bekend, overeenkomstig Mt 24:14. Jezus verdiende niets aan zijn werk, gaf alle eer aan zijn hemelse vader, hielp de mensen zoveel als hij kon, bovendien verrichte hij opzienbarende wonderen.

Het resultaat was, dat hij werd vermoord. Ook Stefanus werd vermoord, de andere discipelen werden vervolgd, alsof zij misdadigers waren. De mensen klaagden erover, dat zij hun wereld op hun kop zetten. (Hand. 17:6; 16:20). Zij brachten echter het goede nieuws en dat werd niet geaccepteerd.
Alpha

Bericht door Alpha »

Peter79 schreef:Het doel van de brief is een aansporing om het geloof vast te houden, zoals dat is overgeleverd. Het probleem is namelijk, volgens de brief, dat er mensen zijn die van dat geloof afwijken. De vraag die gelijk bij mij opkomt, is, wie zijn dat dan?
Je beantwoordt deze retorische vraag eigenlijk zelf al.

Het waren onder andere zeer gelovige mensen, mede joden, die zich aan hun eigen geloof vastklampten en niet open stonden voor het goede nieuws wat Jezus bracht.

Judas benadrukte dat zelfs engelen misleid werden, waardoor de Nefilim ontstonden en dat de aanleiding was voor God om de vloed over de aarde te brengen.

Helaas is in de loop der eeuwen vele leringen aan het geloof toegevoegd, die geen Bijbelse oorsprong hebben. Vandaar dat een hervormer klaagde: “wanneer ik deze dingen afschaf, hou ik geen volgelingen meer over”.
ineke-kitty

Alpha schreef:
ineke-kitty schreef:"Leer daarvan"????? "Traditionele toevoegingen"??????

Je meent dat je Gods wil doet, dat meenden de schriftgeleerden ook en toch verwierpen ze Jezus als Messias. Hij voldeed niet aan de visie die zij over de Messias hadden.

Je reactie komt op mij over, dat je op je teentjes getrapt voelt. Niet nodig, ik ben daar niet op uit.

Zoals ik al vaker heb aangehaald, zijn er in de loop der eeuwen allerlei traditionele zaken aan de Bijbelse leer toegevoegd, die niet uit de bijbel afkomstig zijn. Deze verhinderen dat je de smalle weg kan vinden. Ik probeer je de smalle weg te wijzen en dat is goed bedoeld en niet in mijn eigen belang. Ik verdien er niets mee, ik verwacht ook geen eer te ontvangen.

Ik probeer daarmee Jezus voorbeeld te volgen en maak, overeenkomstig zijn opdracht, het goede nieuws bekend, overeenkomstig Mt 24:14. Jezus verdiende niets aan zijn werk, gaf alle eer aan zijn hemelse vader, hielp de mensen zoveel als hij kon, bovendien verrichte hij opzienbarende wonderen.

Het resultaat was, dat hij werd vermoord. Ook Stefanus werd vermoord, de andere discipelen werden vervolgd, alsof zij misdadigers waren. De mensen klaagden erover, dat zij hun wereld op hun kop zetten. (Hand. 17:6; 16:20). Zij brachten echter het goede nieuws en dat werd niet geaccepteerd.
Je hoeft mij niet op de smalle weg te wijzen . En dat is alles wat ik erover wil zeggen.
Je herhaalt jezelf inderdaad voortdurend door te zeggen dat er in de loop der eeuwen allerlei traditionele zaken aan de Bijbelse leer zijn toegevoegd. Dat weet elk wedergeboren kind van God ook wel. Je hoeft mij in elk geval niet daarop te wijzen.
ineke-kitty

Koning Asa vertrouwde God eerst volledig en ten volle: " "En Asa deed dat goed en dat recht was in de ogen des HEEREN, zijns God. Want hij nam de altaren der vreemden, en de hoogten weg, en brak de opgerichte beelden, en hieuw de bossen af". [ 2 Kron. 14:2,3 SV].

"En hij zeide tot Juda, dat zij den HEERE, den God hunner vaderen, zoeken, en dat zij de wet en het gebod zouden doen. Hij nam ook weg uit alle steden van Juda de hoogten en de zonnebeelden; en het koninkrijk was voor hem stil". [ 2 Kron. 14:4,5].

Het land was "stil" en er was geen oorlog in die jaren tegen hem, want de HEERE gaf hem rust. [vs.6].
Later echter ging Asa een compromis aan met de koning van Aram [ Syrie]; hij betaalde daarbij met zilver en goud uit de tempel. [ 2. Kron. 16:12,13].

Uiteindelijk stierf Asa, ver van God verwijderd.
" Als de christen probeert om in zijn leven uit beide werelden het beste te halen, dan verliest zijn getuigenis voor God aan kracht, en dat geldt ook voor plaatselijke gemeenten. Ik ben van mening dat ook de "lofprijzingsdiensten" horen bij zulke "aangepaste" diensten, die het Woord van God verdringen en slechts emoties oproepen.
Het Bijbelse onderricht en de geestelijke opbouw worden steeds korter, de voortdurende herhaling van liederen echter steeds langer.
Uiteraard is het zeer belangrijk om God te loven en we lopen gevaar om dat niet genoeg te doen. Maar het moet op een gepaste wijze gebeuren, zodat het ook werkelijk lofprijzing is.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ineke-kitty schreef:@Peter

vers 4 gaat over de goddelozen en die hebben sowieso niet de Heilige Geest ontvangen.
Paulus zegt: wie meent te staan, zie toe dat hij valle. Ik ben van mening dat als je de Bijbel op zo'n manier leest, dat je daarbij zelf buiten schot blijft, dat je je daarmee tekort doet.

Het binnensluipen duidt erop, dat er sprake is van verborgenheid. Ze waren er eerst niet en niemand heeft gemerkt dat ze binnenkwamen. Ieder zal zich moeten afvragen of zijn daden overeenstemmen met de overgeleverde leer (goddeloosheid is een leven in strijd met de goede leer). Zoals al eerder in dit topic ter sprake geweest, gaat het om mensen die twee keer gestorven zijn. Twee keer sterven kan alleen als je tussentijds tot leven bent gewekt en dat kan alleen als de Heilige Geest dat doet. Het gaat dus om mensen die wel de Heilige Geest hebben ontvangen, maar bij wie het licht is uitgedoofd.
Judas 4:19 waarschuwt ons dat er aan het einde der tijden spotters zullen komen, die naar hun eigen goddeloze begeerten zullen wandelen. Zij zijn het, die scheuringen maken, natuurlijke mensen, die de Geest niet hebben.
Wij verschillen van mening over het begin van de eindtijd en daar komen we ook niet uit. Voor mij is de eindtijd begonnen toen de Messias kwam en ik zie dat bevestigd in Judas 1: 18, want daaruit blijkt dat ten tijde van Judas het woord van de apostelen bewaarheid wordt.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Alpha schreef:
Peter79 schreef:Het doel van de brief is een aansporing om het geloof vast te houden, zoals dat is overgeleverd. Het probleem is namelijk, volgens de brief, dat er mensen zijn die van dat geloof afwijken. De vraag die gelijk bij mij opkomt, is, wie zijn dat dan?
Je beantwoordt deze retorische vraag eigenlijk zelf al.

Het waren onder andere zeer gelovige mensen, mede joden, die zich aan hun eigen geloof vastklampten en niet open stonden voor het goede nieuws wat Jezus bracht.
Dat zal toen goed kunnen, maar de brief benoemt die mensen niet als categorie. Ze worden gekarakteriseerd naar hun daden. En dan is het aan een ieder om voor zichzelf na te gaan in hoeverre hij of zij zich aangesproken voelt. En daarin zit volgens mij ook de link naar nu. Als het alleen maar over de mensen van toen ging, kunnen we de brief net zo goed weg doen.
ineke-kitty

Peter79 schreef:
ineke-kitty schreef:@Peter

Paulus zegt: wie meent te staan, zie toe dat hij valle. Ik ben van mening dat als je de Bijbel op zo'n manier leest, dat je daarbij zelf buiten schot blijft, dat je je daarmee tekort doet.

Het binnensluipen duidt erop, dat er sprake is van verborgenheid. Ze waren er eerst niet en niemand heeft gemerkt dat ze binnenkwamen. Ieder zal zich moeten afvragen of zijn daden overeenstemmen met de overgeleverde leer (goddeloosheid is een leven in strijd met de goede leer). Zoals al eerder in dit topic ter sprake geweest, gaat het om mensen die twee keer gestorven zijn. Twee keer sterven kan alleen als je tussentijds tot leven bent gewekt en dat kan alleen als de Heilige Geest dat doet. Het gaat dus om mensen die wel de Heilige Geest hebben ontvangen, maar bij wie het licht is uitgedoofd.
Wij verschillen van mening over het begin van de eindtijd en daar komen we ook niet uit. Voor mij is de eindtijd begonnen toen de Messias kwam en ik zie dat bevestigd in Judas 1: 18, want daaruit blijkt dat ten tijde van Judas het woord van de apostelen bewaarheid wordt.
Wat bedoel je met "als je de Bijbel op zo'n manier leest"?
Als Paulus zegt: " wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle" gaat het over oordelen over een andere gelovige die zwak is en dat heeft niets te maken met dat je jezelf daarmee buiten schot zou zetten.
Wat het "twee keer sterven" betreft, heb ik al uitgelegd wat dat betekent, en als jij daar een andere mening over hebt, mag dat natuurlijk.

Het gaat hier duidelijk over goddelozen die de Geest niet hebben, en daar kan je niet van maken dat zij wel de Geest hebben ontvangen, maar bij wie het licht is uitgedoofd. Dat is verdraaien van wat er staat.

Dat we verschillen van mening over de eindtijd moge duidelijk zijn. Voor mij is de eindtijd begonnen , niet met de eerste komst van de Messias, maar pas na zijn opstanding. Toen brak namelijk de bedeling der genade pas aan. Daarvoor gold nog de bedeling der wet. Maar dat is een ander onderwerp, waar ik misschien nog wel eens een apart topic over open.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ineke-kitty schreef:Wat bedoel je met "als je de Bijbel op zo'n manier leest"?
Als Paulus zegt: " wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle" gaat het over oordelen over een andere gelovige die zwak is en dat heeft niets te maken met dat je jezelf daarmee buiten schot zou zetten.
Hier zeg je dat naamchristenen de gemeente ondermijnden; vrijheidsdenken, wereldgelijkvormigheid, zgn. feel-good-christendom en dwaalleringen probeerden de gemeente binnen te dringen.

Hier zeg je dat wij in een tijd leven dat niet alleen ongelovigen, maar ook mensen uit christelijke kringen in verzet komen tegen Gods Woord en de waarde van het enige offer dat geldt voor God, Jezus Christus, minachten.
Velen beweren dat er overal heiligen zijn; dat alle wegen en religies op een of andere manier tot God leiden; dat men Allah, Mohammed, Boeddha, de Dalai Lama en de paus toch niet zomaar kan afwijzen enz.[...] In onze dagen is het al een gemeengoed waarbij alle religies als gelijkwaardig worden beschouwd, en onze tijd heeft een hele reeks theologen opgeleverd die de feiten van de heilsgeschiedenis afzwakken of zelfs ontkennen.
De moderne theologie is tot een valstrik verworden en als een verraderlijke slang sluipt zij zelfs evangelische kringen binnen.

Het komt op mij over dat je de Judasbrief gebruikt als een bevestiging voor je eigen positie: je zit gelukkig in de goede groep. En vanuit je comfortabele positie wijs je aan wie het allemaal fout doet, weliswaar in zeer algemene termen. Dat is je goed recht.

Je kan de Judasbrief óók lezen als waarschuwing tegen gearriveerdheid: de Heer heeft zijn volk weliswaar voor eens en altijd uit Egypte heeft bevrijd, maar later allen die niet geloofden gedood (vers 5 NBV). Die waarschuwing bereikt jou niet eens, want je sluit jezelf bij voorbaat al uit van de groep die in vers 4 wordt genoemd. Of begrijp ik je verkeerd?

De profeet Natan vertelde David een verhaal over een rijke en arme man (2 Samuël 12). Natan liet in het midden wie de rijke en arme man waren. Uit het verhaal blijkt duidelijk wie de slechterik was en David had zijn oordeel klaar: Zo waar de HEER leeft, de man die zoiets doet verdient de dood. Viervoudig moet hij het lam vergoeden, omdat hij zich zo harteloos heeft gedragen (12: 5 en 6 NBV). Toen zei Natan: Die man, dat bent u! (12: 7 NBV).
Zo lees ik ook die brief van Judas. De gemeente krijgt die brief en duidelijk is dat de goddelozen de slechteriken zijn. Maar nu komt het erop aan wat de gemeente met dat woord doet. Duidelijk is op basis van de brief dat de gemeente iets moet doen. Het is een dringende aansporing om de zaken niet op zijn beloop te laten.
Zo hard als de toon is over de goddelozen in het algemeen, zo gematigd is de toon als het gaat om de omgang met de mensen die het betreft: Ontferm u over wie twijfelen en red anderen door hen aan het vuur te ontrukken. Uw medelijden met nog weer anderen moet gepaard gaan met vrees; verafschuw zelfs de kleren die ze met hun lichaam bezoedeld hebben (Judas verzen 22 en 23 NBV). Ik sluit me aan bij wat Adinomis er al over heeft gezegd in dit bericht.
callista

Bericht door callista »

Peter79 schreef:[

Het komt op mij over dat je de Judasbrief gebruikt als een bevestiging voor je eigen positie: je zit gelukkig in de goede groep.
En vanuit je comfortabele positie wijs je aan wie het allemaal fout doet, weliswaar in zeer algemene termen. Dat is je goed recht.
Je slaat hiermee de spijker op zijn kop......
Het is weliswaar haar goed recht wellicht, maar veel respect kan ik er niet voor opbrengen.....
Ik zie dat zo de zo de judasbrief misbruikt wordt......
Ergens komt het op mij over alsof er ook nog genoegdoening aan beleefd wordt.

Maar gelukkig zullen we nooit weten wie er een in `goede groep` zit, ook al beroepen sommigen zich daarop ..........dat is dan weer een troost en een geruststelling.
Laatst gewijzigd door callista op 26 feb 2015, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
ineke-kitty

Peter79 schreef:
ineke-kitty schreef:Wat bedoel je met "als je de Bijbel op zo'n manier leest"?
Hier zeg je dat naamchristenen de gemeente ondermijnden; vrijheidsdenken, wereldgelijkvormigheid, zgn. feel-good-christendom en dwaalleringen probeerden de gemeente binnen te dringen.

Hier zeg je dat wij in een tijd leven dat niet alleen ongelovigen, maar ook mensen uit christelijke kringen in verzet komen tegen Gods Woord en de waarde van het enige offer dat geldt voor God, Jezus Christus, minachten.
Velen beweren dat er overal heiligen zijn; dat alle wegen en religies op een of andere manier tot God leiden; dat men Allah, Mohammed, Boeddha, de Dalai Lama en de paus toch niet zomaar kan afwijzen enz.[...] In onze dagen is het al een gemeengoed waarbij alle religies als gelijkwaardig worden beschouwd, en onze tijd heeft een hele reeks theologen opgeleverd die de feiten van de heilsgeschiedenis afzwakken of zelfs ontkennen.
De moderne theologie is tot een valstrik verworden en als een verraderlijke slang sluipt zij zelfs evangelische kringen binnen.

Het komt op mij over dat je de Judasbrief gebruikt als een bevestiging voor je eigen positie: je zit gelukkig in de goede groep. En vanuit je comfortabele positie wijs je aan wie het allemaal fout doet, weliswaar in zeer algemene termen. Dat is je goed recht.

Je kan de Judasbrief óók lezen als waarschuwing tegen gearriveerdheid: de Heer heeft zijn volk weliswaar voor eens en altijd uit Egypte heeft bevrijd, maar later allen die niet geloofden gedood (vers 5 NBV). Die waarschuwing bereikt jou niet eens, want je sluit jezelf bij voorbaat al uit van de groep die in vers 4 wordt genoemd. Of begrijp ik je verkeerd?

De profeet Natan vertelde David een verhaal over een rijke en arme man (2 Samuël 12). Natan liet in het midden wie de rijke en arme man waren. Uit het verhaal blijkt duidelijk wie de slechterik was en David had zijn oordeel klaar: Zo waar de HEER leeft, de man die zoiets doet verdient de dood. Viervoudig moet hij het lam vergoeden, omdat hij zich zo harteloos heeft gedragen (12: 5 en 6 NBV). Toen zei Natan: Die man, dat bent u! (12: 7 NBV).
Zo lees ik ook die brief van Judas. De gemeente krijgt die brief en duidelijk is dat de goddelozen de slechteriken zijn. Maar nu komt het erop aan wat de gemeente met dat woord doet. Duidelijk is op basis van de brief dat de gemeente iets moet doen. Het is een dringende aansporing om de zaken niet op zijn beloop te laten.
Zo hard als de toon is over de goddelozen in het algemeen, zo gematigd is de toon als het gaat om de omgang met de mensen die het betreft: Ontferm u over wie twijfelen en red anderen door hen aan het vuur te ontrukken. Uw medelijden met nog weer anderen moet gepaard gaan met vrees; verafschuw zelfs de kleren die ze met hun lichaam bezoedeld hebben (Judas verzen 22 en 23 NBV). Ik sluit me aan bij wat Adinomis er al over heeft gezegd in dit bericht.
Volgens mij heb ik toch duidelijk aangegeven hoe wij, als Gemeente, zouden moeten omgaan met degenen die twijfelen, en ons zouden moeten ontfermen door hen aan het vuur te ontrukken, maar misschien is dat je ontgaan.

De waarschuwing die God gaf aan Israel geldt inderdaad niet voor mij, want ik ben een wedergeboren kind van God, die gelooft in het verlossingswerk van Christus Jezus.
Mijn "positie" is in Christus Jezus, en daarmee zit ik inderdaad in de "goede groep", behorende tot het Lichaam van Christus Jezus.
Ik geloof zelfs dat wij een toekomstige hemelse "positie" hebben ontvangen als mede-erfgenamen van Christus.

Is het dan niet waar dat zelfs in christelijke kringen zich een "afval" van het geloof afspeelt?
Er staan vandaag de dag predikers op de kansel die niet eens geloven in God, niet geloven in de opstanding van Christus uit de doden. Voor mij zijn dat "naam-christenen" , en deze mensen loochenen daarmee de Here Jezus Christus.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ineke-kitty schreef:Volgens mij heb ik toch duidelijk aangegeven hoe wij, als Gemeente, zouden moeten omgaan met degenen die twijfelen, en ons zouden moeten ontfermen door hen aan het vuur te ontrukken, maar misschien is dat je ontgaan.

De waarschuwing die God gaf aan Israel geldt inderdaad niet voor mij, want ik ben een wedergeboren kind van God, die gelooft in het verlossingswerk van Christus Jezus.
Mijn "positie" is in Christus Jezus, en daarmee zit ik inderdaad in de "goede groep", behorende tot het Lichaam van Christus Jezus.
Ik geloof zelfs dat wij een toekomstige hemelse "positie" hebben ontvangen als mede-erfgenamen van Christus.

Is het dan niet waar dat zelfs in christelijke kringen zich een "afval" van het geloof afspeelt?
Er staan vandaag de dag predikers op de kansel die niet eens geloven in God, niet geloven in de opstanding van Christus uit de doden. Voor mij zijn dat "naam-christenen" , en deze mensen loochenen daarmee de Here Jezus Christus.
Ik ben in elk geval weer wat wijzer over jouw manier van Bijbel lezen. Dank je wel.
callista

Bericht door callista »

@ineke-Kitty

In de Bijbel staat ook :
"Wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden" en wordt hoogmoed een zonde genoemd .

Voordat je het weet ..of vanzelfsprekend niet weet of wilt weten...ga je lijden aan hoogmoedswaanzin en grootheidswaanzin. :clown:

Niet alleen jouw visie is zaligmakend en ook niet de visie van de auteur van de brief van Judas
Het lijkt me beter om dergelijke zaken wat breder te zien en van toepassing op een tijd waarin het geschreven is......en niet meer op deze tijd.
ineke-kitty

Peter79 schreef:
ineke-kitty schreef:Volgens mij heb ik toch duidelijk aangegeven hoe wij, als Gemeente, zouden moeten omgaan met degenen die twijfelen, en ons zouden moeten ontfermen door hen aan het vuur te ontrukken, maar misschien is dat je ontgaan.

Ik ben in elk geval weer wat wijzer over jouw manier van Bijbel lezen. Dank je wel.
OK. Graag gedaan.