De Judas-brief

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Re: De Judas-brief

Bericht door ineke-kitty »

callista schreef:@ineke-Kitty

In de Bijbel staat ook :
"Wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden" en wordt hoogmoed een zonde genoemd .

Voordat je het weet ..of vanzelfsprekend niet weet of wilt weten...ga je lijden aan hoogmoedswaanzin en grootheidswaanzin. :clown:

Niet alleen jouw visie is zaligmakend en ook niet de visie van de auteur van de brief van Judas
Het lijkt me beter om dergelijke zaken wat breder te zien en van toepassing op een tijd waarin het geschreven is......en niet meer op deze tijd.
Beste Callista. De zekerheid van mijn geloof heeft niets te maken met hoogmoedswaanzin noch met grootheidswaanzin. De visie van de auteur van de brief van Judas acht ik dus wel degelijk "zaligmakend", als je dit woord al zou willen gebruiken. Ik geloof de gehele Schrift, en daarmee ook de brief van Judas, en die brief is wel degelijk ook van toepassing op de tijd waarin wij nu leven.
In Judas 4-19 staat dan ook: "Aan het einde des tijds zullen er spotters komen, die naar hun eigen goddeloze begeerten zullen wandelen".
Ik ben van mening dat wij nu leven in die "latere dagen" zoals 1 Timotheus 4:1 ook zegt, dat in latere .....tijden.... sommigen zullen afvallen van het geloof.....".
Dus is deze waarschuwing niet alleen van toepassing in de tijd waarin deze brief geschreven is, maar wel degelijk ook in onze dagen.
Dessa

Bericht door Dessa »

ineke-kitty schreef:Je hoeft mij niet op de smalle weg te wijzen . En dat is alles wat ik erover wil zeggen.
Je herhaalt jezelf inderdaad voortdurend door te zeggen dat er in de loop der eeuwen allerlei traditionele zaken aan de Bijbelse leer zijn toegevoegd. Dat weet elk wedergeboren kind van God ook wel. Je hoeft mij in elk geval niet daarop te wijzen.
Dit is precies hetzelfde als jij constant doet, wijzen en herhalen.
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:
callista schreef:@ineke-Kitty

In de Bijbel staat ook :
"Wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden" en wordt hoogmoed een zonde genoemd .

Voordat je het weet ..of vanzelfsprekend niet weet of wilt weten...ga je lijden aan hoogmoedswaanzin en grootheidswaanzin. :clown:

Niet alleen jouw visie is zaligmakend en ook niet de visie van de auteur van de brief van Judas
Het lijkt me beter om dergelijke zaken wat breder te zien en van toepassing op een tijd waarin het geschreven is......en niet meer op deze tijd.
Beste Callista. De zekerheid van mijn geloof heeft niets te maken met hoogmoedswaanzin noch met grootheidswaanzin. De visie van de auteur van de brief van Judas acht ik dus wel degelijk "zaligmakend" , als je dit woord al zou willen gebruiken. Ik geloof de gehele Schrift, en daarmee ook de brief van Judas, en die brief is wel degelijk ook van toepassing op de tijd waarin wij nu leven.
In Judas 4-19 staat dan ook: "Aan het einde des tijds zullen er spotters komen, die naar hun eigen goddeloze begeerten zullen wandelen".
Ik ben van mening dat wij nu leven in die "latere dagen" zoals 1 Timotheus 4:1 ook zegt, dat in latere .....tijden.... sommigen zullen afvallen van het geloof.....".
Dus is deze waarschuwing niet alleen van toepassing in de tijd waarin deze brief geschreven is, maar wel degelijk ook in onze dagen.
Gefeliciteerd. Je hebt weer een akelige manier gevonden om sommige andersdenkenden hier te kleineren en te demoniseren.
Only dead fish go with the flow
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Het gaat niet goed, zo.
Niet op de man/vrouw spelen en rustig de verschillende standpunten bespreken s.v.p.
Clownsmileys dragen niet bij aan het gesprek hier en ik heb de smiley-mogelijkheid voor dit subforum uitgeschakelt.
Nulla aetas ad discendum sera
ineke-kitty

Uit de geschiedenis van het leven van koning Hizkia kunnen we leren hoe de vijand te werk gaat.
Hizkia was een van de beste koningen van Juda. Hij geloofde in God, vertrouwde hem volledig en beleefde overwinning.

De Assyrische koning Sanherib trok met zijn leger ten strijde om Juda in te nemen.
Hizkia beging toen de fout om aan de eisen van de vijand tegemoet te komen - ten koste van het Huis van God - [ 2 Kon. 18:13-16].
De vijand komt met geweld en met een vertoning van macht en kracht. Hij boezemt angst in en maakt onzeker.
Hizkia werd bang en willigde de eisen van de vijand in.
Zo gaf hij aan Sanherib de tempelschatten en het goud dat de tempel versierde.
Ik ben van mening dat onze samenleving de dialoog met bijv. de Islam aangaat uit angst en vrees.
De god van deze wereld wil met macht de christenheid binnendringen. Op veel plaatsen is hem dat ook al gelukt.
Door zijn strategie worden deuren geopend en het zilver, d.w.z. het geloof in de redding door Jezus Christus alleen, wordt prijsgegeven.
Het goud, beeld van de eeuwige heerlijkheid, is deels van de deuren van de christenheid verdwenen.
Waar dat gebeurt, is geen getuigenis meer van de waarde van het eeuwige Woord van God.
Ook de deurposten zijn kaal geworden, de zuilen van het geloof hebben kracht en heerlijkheid verloren.
Aan het voorbeeld van Hizkia zien we bovendien dat de vijand niet gauw tevreden is; hij wil meer, steeds maar meer.
Wie hem een vinger geeft, van hem neemt hij de hele hand en uiteindelijk de hele persoon.
Biker

Bericht door Biker »

ineke-kitty schreef: Zo gaf hij aan Sanherib de tempelschatten en het goud dat de tempel versierde.
Ik ben van mening dat onze samenleving de dialoog met bijv. de Islam aangaat uit angst en vrees.
De god van deze wereld wil met macht de christenheid binnendringen. Op veel plaatsen is hem dat ook al gelukt.
Door zijn strategie worden deuren geopend en het zilver, d.w.z. het geloof in de redding door Jezus Christus alleen, wordt prijsgegeven.
Het goud, beeld van de eeuwige heerlijkheid, is deels van de deuren van de christenheid verdwenen.
Goud is ook een teken van zuiverheid en loutering.
Die is reeds lang prijsgegeven, dogma's en systematische religie hebben hun plaats ingenomen.
Torenhoge stenen gebouwen hebben de plaats weer ingenomen van geestelijke stenen, terwijl de apostelen zo vaak uitleggen dat de tempel niet meer handen wordt gebouwd.
het stoffelijke, zichtbare, wat Jezus afbrak en na 3 dagen in geestelijke vorm weer zou opbouwen is weer terug naar af.
Een nieuwe stoffelijke rustdag ipv de voortdurende Rust uit Heb 4:7, babybesprenkeling ipv een doop met geest en vuur, dwang ipv liefde, heersen ipv dienen.
En allerlei synodes die als een Sanhedrin leer en regels vastleggen.
Babylon is back.
ineke-kitty

Biker schreef:
ineke-kitty schreef: Zo gaf hij aan Sanherib de tempelschatten en het goud dat de tempel versierde.
Goud is ook een teken van zuiverheid en loutering.
Die is reeds lang prijsgegeven, dogma's en systematische religie hebben hun plaats ingenomen.
Torenhoge stenen gebouwen hebben de plaats weer ingenomen van geestelijke stenen, terwijl de apostelen zo vaak uitleggen dat de tempel niet meer handen wordt gebouwd.
het stoffelijke, zichtbare, wat Jezus afbrak en na 3 dagen in geestelijke vorm weer zou opbouwen is weer terug naar af.
Een nieuwe stoffelijke rustdag ipv de voortdurende Rust uit Heb 4:7, babybesprenkeling ipv een doop met geest en vuur, dwang ipv liefde, heersen ipv dienen.
En allerlei synodes die als een Sanhedrin leer en regels vastleggen.
Babylon is back.
Helemaal mee eens. Sterker nog: Babylon zal in de toekomst nog een grotere rol gaan spelen als de antichrist zich zal openbaren in deze wereld en zijn rijk op zal richten en ieder mens zich zal moeten onderwerpen aan zijn systeem, zowel materieel als op religieus gebied.
ineke-kitty

Nadat Hizkia op de eisen van de vijand was ingegaan, gaf deze het niet op of liet de zaak rusten, maar in plaats daarvan drong hij door tot aan de poorten van Jeruzalem.
Hij wilde het hele volk. [ 2 Kon. 18:17, 18, 31].

Maar deze keer kende Hizkia de ware opzet van Sanherib en reageerde hij juist: Hij zocht hulp van de Here.
Als gevolg daarvan verhinderde God het Assyrische leger om naar Jeruzalem op te trekken, en versloeg het; Sanherib moest onverrichter zake naar huis terugkeren [ vgl. 2 Kon. 19].
Toch geeft de vijand niet op. Hij verandert slechts van tactiek: Hij komt nu niet als vijand, maar als vriend.
In plaats van met wapens komt hij met geschenken.
Wint hij niet met macht, dan misschien met vleierij. Met de hardvochtigheid van het communisme of vervolging kon satan niet overwinnen; met vrijzinnigheid en verleiding lijkt hij echter wel te slagen.
Kan de vijand ons niet met nood en honger op de knieen krijgen, dan misschien met overvloed.

Nadat Hizkia van een ziekte was genezen, werd hij bezocht door Babyloniers, en liet hen zijn hele schathuis zien. [ 2 Kon. 20:12,13].
Deze daad was niet goed in de ogen van de Here, en dat wordt duidelijk uit de reactie van Jesaja, waar hij zegt dat alles wat in het paleis is en wat zijn vaderen hebben opgestapeld, naar Babel weggevoerd zou worden, en er niets van over zou blijven. [ 2 Kon. 20:14-17].

En inderdaad: Nadat het satan niet was gelukt om Jeruzalem in 701 v.Chr. door de Assyriers te laten veroveren, slaagde hij er alsnog in met behulp van de Babyloniers in 586 v.Chr.
De geschiedenis hiervan is ontstellend. [ zie: 2 Kon. 24:12,13].
De vijand doet zich sympathiek voor, maar voert uiteindelijk onverbiddelijk in gevangenschap.
Aan het einde der dagen zal de christenheid geestelijk verarmd zijn [ vgl. Op.3:14-22].
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:
Alpha schreef:
ineke-kitty schreef:"Leer daarvan"????? "Traditionele toevoegingen"??????

Ik denk dat ik daar maar verder niet op in ga beste Alpha.

Ik onderwerp me trouwens aan Gods Woord, en daarmee aan Christus Jezus , en daarmee aan Zijn wil.
Het ontgaat me [wederom] wat je nu hiermee wilt zeggen.
Je meent dat je Gods wil doet, dat meenden de schriftgeleerden ook en toch verwierpen ze Jezus als Messias. Hij voldeed niet aan de visie die zij over de Messias hadden.

Je reactie komt op mij over, dat je op je teentjes getrapt voelt. Niet nodig, ik ben daar niet op uit.

Zoals ik al vaker heb aangehaald, zijn er in de loop der eeuwen allerlei traditionele zaken aan de Bijbelse leer toegevoegd, die niet uit de bijbel afkomstig zijn. Deze verhinderen dat je de smalle weg kan vinden. Ik probeer je de smalle weg te wijzen en dat is goed bedoeld en niet in mijn eigen belang. Ik verdien er niets mee, ik verwacht ook geen eer te ontvangen.

Ik probeer daarmee Jezus voorbeeld te volgen en maak, overeenkomstig zijn opdracht, het goede nieuws bekend, overeenkomstig Mt 24:14. Jezus verdiende niets aan zijn werk, gaf alle eer aan zijn hemelse vader, hielp de mensen zoveel als hij kon, bovendien verrichte hij opzienbarende wonderen.

Het resultaat was, dat hij werd vermoord. Ook Stefanus werd vermoord, de andere discipelen werden vervolgd, alsof zij misdadigers waren. De mensen klaagden erover, dat zij hun wereld op hun kop zetten. (Hand. 17:6; 16:20). Zij brachten echter het goede nieuws en dat werd niet geaccepteerd.
Je hoeft mij niet op de smalle weg te wijzen . En dat is alles wat ik erover wil zeggen.
Je herhaalt jezelf inderdaad voortdurend door te zeggen dat er in de loop der eeuwen allerlei traditionele zaken aan de Bijbelse leer zijn toegevoegd. Dat weet elk wedergeboren kind van God ook wel. Je hoeft mij in elk geval niet daarop te wijzen.
De brede weg is inderdaad makkelijker.

Helaas voor jou is deze tekst actueel:

Psalm 37:
11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Wedergeboorte is een noodzakelijke verandering voor de 144.000. Zij gaan met Jezus als koningen en priesters over de aarde regeren.
Gods plan om van de aarde een letterlijk paradijs te maken is nooit ingetrokken. Dat blijkt o.a. uit Gen 3:15.

Je, dat weet ik ook wel, is gevormd door leringen die niet uit de bijbel afkomstig zijn.
Alpha

Bericht door Alpha »

Peter79 schreef:Paulus zegt: wie meent te staan, zie toe dat hij valle. Ik ben van mening dat als je de Bijbel op zo'n manier leest, dat je daarbij zelf buiten schot blijft, dat je je daarmee tekort doet. .
Het zijn altijd “de anderen” die het verkeerd doen. Helaas is de Bijbel niet voor “de anderen” geschreven, maar voor de lezer.
Peter79 schreef:Het binnensluipen duidt erop, dat er sprake is van verborgenheid. Ze waren er eerst niet en niemand heeft gemerkt dat ze binnenkwamen. Ieder zal zich moeten afvragen of zijn daden overeenstemmen met de overgeleverde leer (goddeloosheid is een leven in strijd met de goede leer). Zoals al eerder in dit topic ter sprake geweest, gaat het om mensen die twee keer gestorven zijn. Twee keer sterven kan alleen als je tussentijds tot leven bent gewekt en dat kan alleen als de Heilige Geest dat doet. Het gaat dus om mensen die wel de Heilige Geest hebben ontvangen, maar bij wie het licht is uitgedoofd. .
De bijbel geeft m.i. aan, wie er “binnensluipen”. een paar voorbeelden.

In Mattheüs 13:25 wordt dat als onkruid beschreven. Dit “onkruid” is dolik. Het lijkt sterk op tarwe, maar is giftig.
Er wordt over losbandig gedrag gesproken.
Misschien redeneerden zij zoals sommige gnostici uit de oudheid, dat hoe meer iemand zondigde, des te meer hij van Gods genade kon ontvangen — zodat het in feite beter was meer te zondigen!

In Handelingen 15:1 wordt aangehaald, dat Joden de bekeerde gelovigen leerden dat zij zonder besnijdenis niet gered konden worden. Ook Petrus trok in Gal 2:12,13 zich terug en zonderde zich af , uit vrees voor hen die tot de klasse der besnedenen behoorden.
Ook de overige joden sloten zich bij hem aan in het aannemen van deze schijn, zodat zelfs Barnabas werd meegesleept
Peter79 schreef:Wij verschillen van mening over het begin van de eindtijd en daar komen we ook niet uit. Voor mij is de eindtijd begonnen toen de Messias kwam en ik zie dat bevestigd in Judas 1: 18, want daaruit blijkt dat ten tijde van Judas het woord van de apostelen bewaarheid wordt.
De Tijd van het einde wordt door vele profetieën omschreven door dat er diverse kenmerkende gebeurtenissen plaats vinden.
Een van de meest opvallende is:

Mt 24: [14] Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Peter79 schreef:Het komt op mij over dat je de Judasbrief gebruikt als een bevestiging voor je eigen positie: je zit gelukkig in de goede groep. En vanuit je comfortabele positie wijs je aan wie het allemaal fout doet, weliswaar in zeer algemene termen. Dat is je goed recht.
„Wie daarom denkt te staan, moet oppassen dat hij niet valt” (1 Korinthiërs 10:12).

Helaas zijn er aan de geloofsleer allerlei traditionele zaken toegevoegd, die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Zo verklaarde een priester dat de kerkelijke tradities boven de Bijbelse leer staan.

Men heeft (daarom?) geen oog voor nauwkeurige kennis. iets wat Gods expliciete wil is.(1 Tim 2:3, 4.)
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Alpha schreef:
Mattheüs 9:2 En Jezus, Die hun geloof zag, zei tegen de verlamde: Zoon, heb goede moed, uw zonden zijn u vergeven
Lukas 7:50 Maar Hij zei tegen de vrouw: Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede!
Lukas 8:48 Hij zei tegen haar: Heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede!
Lukas 8:50 Maar toen Jezus dat hoorde, antwoordde Hij hem: Wees niet bevreesd, geloof alleen, en zij zal behouden worden.
Lukas 17:19 En Hij zei tegen hem: Sta op en ga heen. Uw geloof heeft u behouden.
Markus 16:16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Johannes 3:15 opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren
gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van
de eniggeboren Zoon van God.
Je "vergeet" de tekst: geloof zonder werken is dood.
Dus je hebt er overheen gelezen.
Het lijkt alsof je de werken vanuit geloof (Geest) verwart met werken vanuit het vlees.
En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.
....
Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.

Maar het is een beetje sneu voor heel veel JH getuigen. Weet jij zeker dat je op basis van die leer van tot Christus behoort ? Die (mi onbijbelse leer) leert dat jij de Geest niet hebt ontvangen. Alleen die 144000 zijn de gelukkige.
ROMEINEN 8
9 Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans de Geest van God in u woont. Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.
10 Als Christus echter in u is, dan is het lichaam wel dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.
11 En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Alpha schreef:
Peter79 schreef:Wij verschillen van mening over het begin van de eindtijd en daar komen we ook niet uit. Voor mij is de eindtijd begonnen toen de Messias kwam en ik zie dat bevestigd in Judas 1: 18, want daaruit blijkt dat ten tijde van Judas het woord van de apostelen bewaarheid wordt.
De Tijd van het einde wordt door vele profetieën omschreven door dat er diverse kenmerkende gebeurtenissen plaats vinden.

Mt 24: [14] Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.
De eindtijd eindigt met het einde. Het einde is niet een tijd op zich, het einde is het einde van de tijd waarin verkondigd wordt.
In de tijd van de apostelen werd het koninkrijk al in de hele wereld verkondigd: Allereerst dank ik door Jezus Christus mijn God voor u allen, omdat er in de hele wereld over uw geloof gesproken wordt (Rom 1: 8 NBV). Ook Johannes schrijft, dat het het laatste uur is (1Joh 1: 18).

Het kan ook niet anders dan dat met de komst van Christus het einde, de eindtijd, gekomen is. Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. (Hebr 1:1 en 2 NBV). De Messias kwam in het laatste der dagen en het is in de laatste dagen dat de Geest wordt uitgestort (Hand. 2: 17).
ineke-kitty

Peter79 schreef:
Alpha schreef:

De eindtijd eindigt met het einde. Het einde is niet een tijd op zich, het einde is het einde van de tijd waarin verkondigd wordt.
In de tijd van de apostelen werd het koninkrijk al in de hele wereld verkondigd: Allereerst dank ik door Jezus Christus mijn God voor u allen, omdat er in de hele wereld over uw geloof gesproken wordt (Rom 1: 8 NBV). Ook Johannes schrijft, dat het het laatste uur is (1Joh 1: 18).

Het kan ook niet anders dan dat met de komst van Christus het einde, de eindtijd, gekomen is. Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. (Hebr 1:1 en 2 NBV). De Messias kwam in het laatste der dagen en het is in de laatste dagen dat de Geest wordt uitgestort (Hand. 2: 17).
Ik geloof dat na de opname van de Gemeente de bedeling der genade afgelopen is, en dan begint de 6e bedeling, namelijk de bedeling van de "volheid der tijden" een aanvang zal nemen. Deze bedeling zal gepaard gaan door de grote verdrukking en oordeel over Israel [ namelijk in de 70e week van Daniel] en daarna over de volkeren. De grote verdrukking zal 2x 3 1/2 jaar duren , namelijk 7 jaren, en daarna vangt de 7e bedeling aan, waarin het Messiaanse Vrederijk van 1000 jaar aan zal breken, waar Christus zal regeren over deze schepping. Het kenmerk van deze bedeling is het gebonden zijn van satan voor een periode van 1000 jaar [ Op. 20:6-7].
Als je dus over het "einde" spreekt, is dat nog lang niet aan de orde.
Na de 1000 jaar van Vrede, zal de satan voor een korte tijd ontbonden worden, waarna hij de volkeren zal verzamelen tot de laatste oorlog tegen het Lam en Zijn heiligen . DAN pas komt het eindoordeel over satan en zal hij geworpen worden in de poel des vuurs. [ Op. 20:10].

Daarna breekt het einde der eeuwen aan op de Jongste Dag waar er een oordeel komt over de individuele mens [ Op. 20:11-15], en dan zal God alles en in allen zijn, en er zal een nieuwe hemel en aarde komen. [ Op. 21:1].

Het is van groot belang om de chronologische volgorde aan te houden met betrekking tot de toekomstige gebeurtenissen in het Plan van God.

Overigens zal het evangelie opnieuw gepredikt worden door de 144.000 verzegelden uit alle stammen van Israel aan ALLE volkeren over de gehele aarde, tijdens het 1000-jarig Vrederijk.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:Dus je hebt er overheen gelezen.
Dat kan, maar kennelijk heb JIJ de context niet gelezen of begrepen.
Maar het is een beetje sneu voor heel veel JH getuigen. Weet jij zeker dat je op basis van die leer van tot Christus behoort ? Die (mi onbijbelse leer) leert dat jij de Geest niet hebt ontvangen. Alleen die 144000 zijn de gelukkige..
Tja, je regeert net als de meeste joden. Zij vonden de leer die Jezus bracht, niet in overeenstemming met de schrift, althans de uitleg die zij bedacht hadden.
Zij waren van mening dat Jezus wel even de Romeinen zou verdrijven. Helaas zagen zij de profetieën van het beeld van Nebucadnezar over het hoofd.

Zo kan de christenheid meestal niet onderscheiden wat letterlijk en wat symbolisch is bedoeld.
Net als de heidenen denken zij naar de hemel te gaan. Vandaar dat de Grieken een muntje voor de veerman hadden.

Tja, dat de 144.000 symbolisch wordt gezien komt omdat zij naar de hemel willen en daar pas een letterlijke 144.000 niet in.
Helaas wie wel en wie niet voor de 144.000 uitgenodigd worden is door God bepaald.
Door middel van de Hg wordt dat duidelijk gemaakt, waardoor deze uitverkorenen weten wat hun hemelse taak is.

De Bijbel leert echter dat de mensheid voor eeuwig op aarde mag wonen (Ps 37:11,29) en er zijn nog veel meer teksten die dat laten zien.
Vandaar ook dat de bijbel zegt dat de aarde niet louter voor niets is geschapen en dat het de woonplaats is van de mens.
Gods voornemen om van de aarde een paradijs te maken is nooit herroepen.

Romeinen 8:
9 GIJ echter zijt niet in overeenstemming met het vlees, maar met de geest, indien althans Gods geest werkelijk in U woont. Maar als iemand Christus’ geest niet heeft, dan behoort hij hem niet toe.
10 Is Christus daarentegen in eendracht met U, dan is het lichaam weliswaar dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de rechtvaardigheid.
11 Indien nu de geest van hem die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in U woont, zal hij die Christus Jezus uit de doden heeft opgewekt, ook UW sterfelijke lichamen levend maken door middel van zijn geest, die in U woont.

ROMEINEN 8
9 Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans de Geest van God in u woont. Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.
10 Als Christus echter in u is, dan is het lichaam wel dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.
11 En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont.

Met Pinksteren werd in de bovenkamer de HG uitgestort over de daar aanwezige discipelen ( ca. 120).
Daar heeft deze tekst betrekking op. Zij konden in de diverse talen spreken van de daar aanwezige joden. Hand 2:1-13.

Hand 2:21 En een ieder die de naam van JHWH aanroept, zal gered worden.

Rom 10:
13 Want „een ieder die de naam van JHWH aanroept, zal gered worden”
14 Hoe zullen zij echter hem aanroepen in wie zij geen geloof hebben gesteld? Hoe zullen zij vervolgens geloof stellen in hem van wie zij niet hebben gehoord? Hoe zullen zij vervolgens horen zonder dat iemand predikt?
15 Hoe zullen zij vervolgens prediken indien zij niet zijn uitgezonden? Zoals er staat geschreven: „Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!”
16 Toch hebben zij niet allen het goede nieuws gehoorzaamd. Want Jesaja zegt: „JHWH, wie heeft geloof gesteld in hetgeen hij van ons heeft gehoord?”
17 Zo volgt dus het geloof op hetgeen wordt gehoord. En hetgeen wordt gehoord, is op zijn beurt door middel van het woord omtrent Christus.
18 Niettemin vraag ik: Hebben zij het soms niet gehoord? Jazeker; in werkelijkheid ’is hun geluid over de gehele aarde uitgegaan, en hun uitspraken tot de uiteinden der bewoonde aarde’. (Mt 24:14)

Het voornaamste bewijs dat iemand heeft die tot de hemelse roeping is gezalfd, is derhalve deze geest of dit overheersende besef van zoonschap, dat wil zeggen, dat men als een van de 144.000 erfgenamen van het hemelse koninkrijk door God tot het geestelijke zoonschap is gezalfd. Iemand die werkelijk door God is verwekt, kan met een goed geweten getuigen dat de hemelse hoop die in hem is verwekt, niet uit zijn eigen verlangens of verbeelding is voortgesproten, maar afkomstig is van Jehovah God en het resultaat is van de werkzaamheid van Zijn geest ten aanzien van zo iemand.

De gezalfden hebben Gods Voornaamste Zoon, Christus Jezus, als hun voorbeeld en zij dienen ook zijn geest of overheersende uiting van zichzelf te weerspiegelen. Indien zij zouden toegeven aan gewoonten die doen denken aan vleselijke stamgebruiken of aan religieuze sekten die tot onbeheerst emotionalisme aanmoedigen, zou dit geen bewijs van waar geestelijk zoonschap vormen.

De geïnspireerde apostel verklaart hierover:
„Gij zijt echter niet in overeenstemming met het vlees, maar met de geest, indien althans Gods geest werkelijk in ulieden woont. Maar zo iemand Christus’ geest niet heeft, dan behoort hij hem niet toe.” — Rom. 8:9.

Deze gezalfden leden van de kleine kudde oftewel het geestelijke Israël (Paulus praat over hen in de wij vorm), gaan met Jezus als koningen en priesters over de aarde regeren.

LUKAS 12:32 „Vreest niet, kleine kudde, want het heeft uw Vader goedgedacht u het koninkrijk te geven.” —.

Openb. 20:
6 „Gelukkig en heilig is een ieder die deel heeft aan de eerste opstanding; over dezen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar zij zullen priesters van God en van de Christus zijn en zullen de duizend jaren met hem als koningen regeren.”
10 en gij hebt hen gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en zij zullen als koningen over de aarde regeren.”

Het geestelijke Israël wordt hier geïdentificeerd.

4 En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden, honderd vierenveertig duizend, verzegeld uit elke stam van de zonen van Israël:
5 Uit de stam Juda twaalfduizend verzegeld;uit de stam Ruben twaalfduizend; uit de stam Gad twaalfduizend;
6 uit de stam Aser twaalfduizend;uit de stam Naftali twaalfduizend; uit de stam Mana̱sse twaalfduizend;
7 uit de stam Simeon twaalfduizend; uit de stam Levi twaalfduizend; uit de stam Issaschar twaalfduizend;
8 uit de stam Zebulon twaalfduizend; uit de stam Jozef twaalfduizend; uit de stam Benjamin twaalfduizend verzegeld.

Deze stammen komen niet overeen met die van het letterlijke Israël.

De rest van de mensheid die het ingrijpen van God hebben overleefd worden hier aangehaald:

Openbaring 7:
9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen.
10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding hebben wij te danken aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.”

Hun aantal is dus onbepaald. Maar helaas kiest de meerderheid niet ervoor om Gods wil te doen met fatale gevolgen.

Mt 7:
13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Peter79 schreef:
Alpha schreef:

De vervulling van Hand. 2: 17 begint met de uitvoering Mt 24:14.
Wanneer er niet meer verkondigd wordt is het einde nabij.

Babylon de grote wordt dan vernietigd, vandaar de roep: " Gaat uit van haar (Openb 18:4)" en de koningen der aarde maken zich op om tegen God te gaan strijden. (Openb 19:19) Zij overleven dat niet.

De grote schare viert feest op aarde, zij zwaaien met palmtakken.
ineke-kitty

Koning Amazia.

Amazia was koning van Juda. Hij wilde tegen Joas, de koning van Israel, ten strijde trekken [broederoorlog]:
2 Koningen 14:8-14.
Amazia werd dus trots en moest uiteindelijk met de tempelgoederen [het goud en zilver en al het gerei dat in het huis des Heren gevonden werd] betalen.
Met andere woorden: hoogmoed en strijd tussen broeders, nijd, afgunst en rivaliteit geven de geloofsschatten prijs.
En zij beroven ons ook van geloofskracht en de schatten in Christus.

Staat de christenheid van vandaag de dag niet op het punt om de geloofsschatten weg te geven?
De volgende geloofszaken worden verregaand betwijfeld of zelfs verloochend:
- de geboorte van de Here Jezus uit een maagd
- de opstanding van de Here
- Jezus Christus als enige weg tot verzoening met God
- de volkomen inspiratie van de hele Bijbel
- de pure geloofsleer vanuit Gods Woord
- de Opname en de wederkomst van de Here Jezus Christus
- de betekenis en het toekomstige herstel van Israel [vgl. Rom. 11:1; Jes. 41:8-11].

We mogen niets onreins tot de Gemeente toelaten, geen valse leer!
Vooral de leiders van de gemeenten worden opgeroepen om deurwachters en ware herders van de gemeente te zijn.
Paulus zegt tegen de gemeenteleiders in Efeze: " Zo hebt dan acht op uzelven, en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed" [Hand. 20:28 SV].

In het Oude Testament staan ook twee toepasselijke voorbeelden.
Daar kom ik later op terug.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Alpha schreef:
Wajehie schreef:Maar het is een beetje sneu voor heel veel JH getuigen. Weet jij zeker dat je op basis van die leer van tot Christus behoort ? Die (mi onbijbelse leer) leert dat jij de Geest niet hebt ontvangen. Alleen die 144000 zijn de gelukkige..
Tja, je regeert net als de meeste joden.
Je ontwijkt de vraag .
Waarom denken JH getuigen dat ze bij Christus horen en het Koninkrijk kunnen binnengaan zonder dat ze de Geest hebben ontvangen ?
JOHANNES 3
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.

ROMEINEN 8
[modbreak Trajecto] Quotecodes gecorrigeerd.
ineke-kitty

Ik wil er nogmaals op wijzen dat het hier niet gaat over de leer van de JHG, maar over de brief van Judas.
Graag dus inhoudelijk reageren op het thema.

Trajecto:
Reactie doorgaand op de leer van de Jehovah's getuigen hier:
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... =25&t=2275
ineke-kitty

Jojada.

De priester Jojada deed iets wat in overdrachtelijke zin ook voor ons en onze gemeenten van grote betekenis is:
"En hij stelde de portiers aan de poorten van het Huis des HEEREN, opdat niemand in enig ding onrein zijnde, inkwame" [ 2 Kron. 23:19 SV].

Nehemia.

[lees] Nehemia 13:1-10; en Nehemia 13:28,29.

Ook Judas spreekt van zulke "schandvlekken": " Dezen zijn de schandvlekken bij uw liefdemalen..." [ Judas 12].

Ammonieten en Moabieten mochten niet in de tempel komen. Zij hadden niet het juiste voedsel verstrekt en een valse profeet Israel laten insluipen, die uiteindelijk verzoeking bracht. Tobia was een dergelijke Ammoniet; de priester Eljasib had hem desondanks ruimte ter beschikking gesteld.
Nehemia trad in ieder geval tegen deze misstanden op: hij wierp het ongeestelijke uit het vertrek in het Huis Gods en bracht het geestelijke er weer in terug.
Hij streed voor het Woord van God.

Ook wij mogen de geloofsschatten onder geen beding loslaten.
We moeten waakzaam zijn en mogen niets onreins , d.w.z. niets wat de Heilige Schrift weerspreekt, in de gemeente laten in-nestelen [ Judas 3,17].
Dat betekent dat wij aan de Bijbelse canon niets hebben toe te voegen.
Alle theorieën en "openbaringen" die NA het vaststellen van het N.T. zijn opgedoken, kunnen we met een gerust hart naast ons neer leggen.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:Jojada.

De priester Jojada deed iets wat in overdrachtelijke zin ook voor ons en onze gemeenten van grote betekenis is:
"En hij stelde de portiers aan de poorten van het Huis des HEEREN, opdat niemand in enig ding onrein zijnde, inkwame" [ 2 Kron. 23:19 SV]. .
(2 Kronieken 23:19) Hij stelde de poortwachters dus op bij de poorten van het huis van Jehovah, opdat niemand zou binnenkomen die in enig opzicht onrein was.

Je hebt Gods naam door een titel vervangen. In de Hebreeuwse tekst staat JHWH.

World English Bible
He set the porters at the gates of the house of Yahweh, that no one who was unclean in anything should enter in.

Young's Literal Translation
and he stationeth the gatekeepers over the gates of the house of Jehovah, and the unclean in anything doth not go in..
Nehemia.

[lees] Nehemia 13:1-10; en Nehemia 13:28,29.

Ook Judas spreekt van zulke "schandvlekken": " Dezen zijn de schandvlekken bij uw liefdemalen..." [ Judas 12].

Ammonieten en Moabieten mochten niet in de tempel komen. Zij hadden niet het juiste voedsel verstrekt en een valse profeet Israel laten insluipen, die uiteindelijk verzoeking bracht. Tobia was een dergelijke Ammoniet; de priester Eljasib had hem desondanks ruimte ter beschikking gesteld.
Nehemia trad in ieder geval tegen deze misstanden op: hij wierp het ongeestelijke uit het vertrek in het Huis Gods en bracht het geestelijke er weer in terug.
Hij streed voor het Woord van God.

Ook wij mogen de geloofsschatten onder geen beding loslaten.
We moeten waakzaam zijn en mogen niets onreins , d.w.z. niets wat de Heilige Schrift weerspreekt, in de gemeente laten in-nestelen [ Judas 3,17].
Dat betekent dat wij aan de Bijbelse canon niets hebben toe te voegen.
Alle theorieën en "openbaringen" die NA het vaststellen van het N.T. zijn opgedoken, kunnen we met een gerust hart naast ons neer leggen.
Je mag dus er ook niet iets van afnemen!
(Judas 3) Geliefden, alhoewel ik alles in het werk stelde om U te schrijven over onze gemeenschappelijke redding, vond ik het noodzakelijk U te schrijven ten einde U te vermanen onvermoeid te strijden voor het geloof dat eens voor altijd aan de heiligen (de kleine kudde) werd overgeleverd.

(Judas 12) Deze mensen zijn de onder water verborgen klippen op UW liefdemaaltijden, terwijl zij met U feestmaal houden, herders die zonder vrees zichzelf weiden; waterloze wolken, door winden heen en weer gedreven; bomen in de late herfst, maar zonder vrucht, tweemaal gestorven, ontworteld;

Al in het jaar 150 ontwikkelden herders zich tot heersers en gingen verheffende titels gebruiken. (Matth 23: 8-10) Zij zijn geestelijk leeg en onvruchtbaar.

„Gij echter, geliefden, herinnert u de woorden die tevoren door de apostelen van onze Heer Jezus Christus zijn gesproken, hoe zij altijd tot u zeiden: ’In de laatste tijd zullen er spotters zijn, die overeenkomstig hun eigen begeerten naar goddeloze dingen te werk zullen gaan.’ Dezen zijn het die afscheidingen veroorzaken, dierlijke mensen, die niet geestelijk gezind zijn” (Jud. 17-19).

Buiten-Bijbelse leer heeft vele schisma’s veroorzaakt, Luther deed er, goedbedoeld, nog een schepje boven op. Je ziet dan door de eeuwen heen, dat degenen die zich aan de Bijbelse leer willen vasthouden vervolgd worden. Vele groeperingen zijn daar het slachtoffer van geworden.

Een van de eersten was Pierre Waldus, een twaalfde-eeuwse koopman uit Lyon.
Als een vroom man en praktizerend katholiek vroeg hij een vriend, die theoloog was, om schriftuurlijke raad met betrekking tot hetgeen hij moest doen om God te behagen. Als antwoord citeerde zijn vriend Matthéüs 19:21, waar Jezus tot de rijke jongeman zei: „Indien gij volmaakt wilt zijn, ga, verkoop uw bezittingen en geef aan de armen en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom, wees mijn volgeling.”

Waldus nam deze raad ter harte. Na voorzieningen voor zijn vrouw getroffen te hebben en zijn twee dochters in een klooster te hebben ondergebracht, gaf hij twee priesters, Etienne d’Anse en Bernard Ydros, opdracht de Evangeliën en andere bijbelboeken in de landstaal te vertalen die in de provincies Provence en Dauphiné van Zuidoost-Frankrijk werd gesproken. Hij verdeelde vervolgens de rest van zijn wereldse bezittingen onder de armen en begon het Woord van God te bestuderen. Bovendien predikte hij in de straten van Lyon, terwijl hij de inwoners ertoe uitnodigde in geestelijk opzicht wakker te worden en tot het eenvoudige, bijbelse christendom terug te keren.

De historicus Will Durant beschrijft wat er gebeurde toen koning Frans I een veldtocht tegen niet-katholieken op touw zette:
„Kardinaal de Tournon beweerde dat de Waldenzen een verraderlijke samenzwering tegen de regering smeedden en haalde de ziekelijke, weifelende koning er op die manier toe over een decreet te tekenen (1 januari 1545) dat alle Waldenzen die schuldig werden bevonden aan ketterij, ter dood gebracht moesten worden.
Binnen een week (12–18 april) werden verscheidene dorpen platgebrand; in een ervan werden 800 mannen, vrouwen en kinderen afgeslacht; in twee maanden tijd werden 3000 mensen gedood, 22 dorpen met de grond gelijkgemaakt en 700 mannen naar de galeien gestuurd. Vijfentwintig doodsbenauwde vrouwen die hun toevlucht hadden gezocht in een grot, stierven de verstikkingsdood door het vuur dat bij de ingang ervan werd gestookt.”
Over dergelijke historische gebeurtenissen merkte Durant op: „Deze vervolgingen waren het grootste fiasco van Frans’ regering.”
callista

Bericht door callista »

Bronnen Alpha....en bronvermelding

Het is duidelijk dat je deze verhandeling niet uit je hoofd tevoorschijn tovert...maar regelrecht overneemt uit bronnen of studies....
ineke-kitty

@Alpha

Ik heb helemaal niets "vervangen". Ik hanteer de Statenvertaling er daar staat: " Het Huis des HEEREN".
Dat is voor mij voldoende en duidelijk.
pyro

Bericht door pyro »

ineke-kitty schreef:@Alpha

Ik heb helemaal niets "vervangen". Ik hanteer de Statenvertaling er daar staat: " Het Huis des HEEREN".
Een jehova getuige hanteert echter de nieuwe wereld vertaling en daarin staat alles beter.
Epignosis: nauwkeurige kennis, in hun opvatting.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
ineke-kitty

pyro schreef:
ineke-kitty schreef:@Alpha

Een jehova getuige hanteert echter de nieuwe wereld vertaling en daarin staat alles beter.
Epignosis: nauwkeurige kennis, in hun opvatting.
Ja, dat zij de NWV gebruiken is mij bekend.
Het is een eigen interpretatie van de Bijbel, en daar heb ik persoonlijk niets mee.