Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef:Soms kan je het letterlijk opvatten en soms symbolisch. Inderdaad. Ik geloof dat je de symboliek wel kan herkennen.
Ik denk dat dat lastig is, omdat wij te weinig kennis hebben van de geestelijke werkelijkheid.
In de vrijzinnige hoek heb ik gehoord van een theorie dat Jezus niet echt uit de dood is opgestaan en ook niet echt over het meer liep.
Ja, volgens mij kun je dan helemaal niet spreken van een religie.
Het zou beelden zijn met een betekenis. De betekenis die er aan gegeven wordt heb ik trouwens geen eens moeite mee. Jezus die boven het kolkende water staat. Het water dat ook symbool staat voor de wereldse gedachtes die in onze hoofden chaotisch rond gaan en leugenachtig van aard zijn, waar Jezus absoluut boven staat en ons daaruit ook omhoog trekt, zodat wij daar ook niet in ten onder gaan. We staan dan daar ook boven en komen er vrij van. Toch had Jezus wel degelijk over het water gelopen.
Ik denk dat het water niet symbool staat voor gedachten, maar voor instinctieve drijfveren, die het gedrag van de nog niet wedergeboren mens bepalen.
Dus het is wel uitkijken dat we niet erin doorschieten. Soms is iets wel degelijk letterlijk bedoeld, en wordt het toch vergeestelijkt.
Ja, dat komt voor, maar in dit geval is het niet letterlijk bedoeld.
Maar om terug te komen op Genesis: welke wereld heeft God het over? Ik heb het idee dat het één en ander door elkaar heen loopt, met opzet, waarmee God meerdere ontwikkelingen laat zien. Als we het letterlijk zouden proberen te nemen, zou het hof van Eden op aarde nog te vinden zijn, maar dat is niet zo.
Nee, het bevindt zich in een geestelijke wereld.
Verder stellen de bomen in het hof van Eden ook nog eens rijken voor, zoals Egypte de grootste in het hof van Eden wordt genoemd. De vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad heeft met het menselijke verlangen te maken om net als God mensen te verwekken.. jaja..
en dus ook kennis te hebben van wat goed en kwaad is, net als God.
Nou, ik denk niet met het verlangen om ook mensen te verwekken, en ook niet met de kennis van goed en kwaad op zich, maar met het bestaan in de wereld van goed en kwaad. Dat wil zeggen de huidige natuur, waarvan de mens een onderdeel is.
De Boom des levens komen we in Jezus weer tegen.
Het is dus de bron van ons bestaan. De Heilige Geest om uit te putten. Het levende water.
Ik zie de boom des levens meer als het totale universum, stoffelijk en geestelijk, zoals dat ook in de Kabbala het geval is.
De rode draad door het scheppingsverhaal heen is trouwens ook een geestelijk proces.
Er wordt niet gesproken van de zon en de maan, maar van twee lichten die heersen over de dag en de nacht.
Het eerste licht werd zichtbaar in het oude testament. Mozus gaf de tien geboden, maar het licht wat het gaf ebde weg.
Ja, het feit dat de tien geboden noodzakelijk waren, wijst erop dat het directe licht van de innerlijke kennis er niet meer was.
Het tweede licht kwam in Jezus naar ons toe en brak met pinksteren in ons aan. Het wordt compleet dag in ons leven.
Ja, wij kregen binding met de geest van Christus.
De zevende dag moet nog komen. Dat is de grote sabbath waar we naar toe werken, waar we nu over discussiëren.
Ja, dat klopt volgens mij.
Zo is eigenlijk Genesis vergelijkbaar met Openbaring en horen bij elkaar. Het gaat over verleden, heden en toekomst.
Gods Geest ging over de wateren die als een woeste massa in de duisternis tekeer ging. Gods Geest doorgrond dan onze gedachten, die zo als die woeste watermassa wordt beschreven. Vervolgens begint God in ons te scheppen. Hij brengt land aan in onze gedachten en zaait daarin zijn zaad uit, net als in de gelijkenis van de zaaier. Het eerste licht breekt aan, het wordt weer donker en het tweede licht breekt aan en vervolgens wordt het volledig sabbath in ons leven. Dat proces vindt dus plaats in onze gedachtengangen. In onze geest.
In onze geest, maar niet in onze gedachtegangen. De gedachtegangen zijn maar de buitenste schil van de geest.
Te gelijker tijd spreekt God door dit verhaal weer over hoe de mensheid tot zonde verviel in de levensloop van Adam en Eva, maar ook evengoed omschrijft het de oorsprong van onze materiële schepping: "diepe duisternis". Even goed de zondeval. Waarom zou Adam en Eva in volmaaktheid leven, als die wereld waarop ze zouden zijn vanuit duisternis is ontstaan? Wie schiep dan deze duistere kolkende massa?
God zelf als onderdeel van de schepping.
Dat vinden we ook in het verhaal. Satan schiep de duisternis en de wateren in die duisternis. Hij kreeg de heerschappij van de mensen overgedragen, omdat ze hem gingen aanbidden.
Nee, de mensen daalden af naar een lager, materieel niveau. Je zou kunnen zeggen dat daar de Satan regeert. Maar hij is gewoon een onderdeel van die stoffelijk schepping, met zijn geestelijke aspect, de natuur van tegenstellingen.
Deze wereld is dus volledig satans wereld en satans schepping.
Nou nee, deze wereld is evenzogoed een onderdeel van Gods schepping. Alleen bevindt zich in deze wereld een zekere tegenkracht, die noodzakelijk is om het geheel draaiende te houden.
God herschept die schepping en begint daarin dus te zaaien. God is bezig door heel deze materiële schepping heen satans oorsprong van de oer chaos om te vormen in periodes naar het paradijs toe.
Nee, God bracht via de Christus een werkzaamheid in deze wereld, die maakt dat wij kunnen terugkeren naar het paradijs.
Nu op dit moment leven we op de 6de dag van de schepping. Met Pinksteren is het laatste grote Licht opgegaan. Het Licht dat heerst over de dag.
Nou nee, met Pinksteren is de kracht van Christus in deze wereld gekomen, dat ons de mogelijkheid biedt om terug te keren naar het paradijs.
Dat Licht werkt ons door God naar de sabbath toe. Je zult dan uitkomen bij waar God werkelijk ooit bij begonnen was.
Ja, zo zou je het kunnen zeggen.
Zoals in Johannes 1 verwoord. In het aller eerste begin/in beginsel, was er het Licht en dat Licht was het Licht der mensen.
Het is allemaal vanuit God ontstaan en in Hem is geen spoor van duisternis... dus kan de duisternis van het begin ook niet van hem zijn.
Toch is dat wel het geval. Het was een onderdeel van zijn grote plan.
Genesis begint ook niet met "in het begin schiep God de duisternis"
Nee, het begint later met "in het begin was de aarde woest en ledig."
Ja, omdat de mens nog niet daartoe was afgedaald.
Om te weten waardoor het woest en ledig was geworden, moet je bij het verhaal over Adam en Eva in het hof van Eden zijn.
Nee, je moet het totaal kunnen overzien.
De Bijbel leert dus dat de aarde eeuwig zal blijven bestaan, ter bewoning.
Geen mens kan de eeuwigheid bevatten en dat zie je dan terugkomen in de diverse geloofsleren, ook in de heidense. Zo kennen de Grieken de veerman en geven een muntje mee voor de “overtocht”.
Ja, ik zag de tekst en het verbaasde me eigenlijk het te treffen. Toch ben ik in mijn verwoordingen van wat ik geloof niet gericht op het totaal overbodig maken van deze wereld. God zie ik het eerder gebruiken voor de transformatie tot een betere wereld, maar aan het einde van de rit kom je dan in de volmaaktheid wel terecht in een werkelijkheid als dat van de wereld, waarin het stoffelijke alleen maar hinder zal leveren.
Waarin het stoffelijke niet meer zal bestaan.
Maar toch heb je ook hemellichamen, maar dat is niet te vergelijken met onze huidige lichamen. In de hemel is het geen tastbare materie zoals we die hier kennen. Hoe kan het grote geheim anders werkelijkheid worden?
Volgens de bijbel zal als de wereld aan Jezus onderworpen is, Jezus zich onderwerpen aan de Vader en als gevolg daarvan zullen we allen één zijn? God en Jezus Christus in ons en wij in Hen. God zal ons allen verlichten. Het is een totaal andere werkelijkheid.
Jezus zal zich niet onderwerpen aan de Vader, maar weer opgaan in de Vader. En zo zal het ook met ons zijn.
Maar goed, dat is allemaal mijn mening.
Only dead fish go with the flow
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

Zolderworm schreef: Waarin (in de volmaaktheid) het stoffelijke niet meer zal bestaan.
Deze zienswijze is verwant aan het "Griekse denken" dat haaks op de bijbel staat. Dit stuitte al op weerstand bij de Joden tijdens de Griekse overheersing vóór Jezus geboorte (de Makkabeeën). Paulus had er al veel mee te maken op zijn zendingsreizen. Dit denken heeft tot vandaag toe weerslag gehad op christenen.
Uit het boek "Aanval en verweer" (First century Faith van F.F. Bruce) even een citaat over het docetisme:
Het ondermijnt de leer van de vleeswording van Christus, want een goddelijk wezen kon vanzelfsprekend niet leven in een stoffelijk lichaam als dat onwerkelijk was of bestond uit een inferieure substantie. Een poging om de gnostische leerstelling in overeenstemming te brengen met het apostolische onderwijs ten aanzien van Christus, was de theorie dat zijn lichaam niet een werkelijk lichaam was maar een geestverschijning. Het leek alleen maar een materieel lichaam. Het Griekse woord dokein betekent 'schijnen' of 'lijken'. Vandaar dat mensen die deze theorie aanhingen doceten werden genoemd.
Maar als de vleeswording van Christus onwerkelijk was, dan kan het niet anders dan dat zijn dood en opstanding eveneens onwerkelijk zou zijn. Hiermee wordt het hele evangelie van zijn kracht beroofd.
.....
En nog eerder vond Johannes 'de discipel van de Heer', zoals hij in Klein Azië genoemd werd, het nodig om aan de christenen in die provincie te schrijven: 'Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens (in het vlees) gekomen is, komt van God. Iedere geest die dit niet belijdt,
(d.w.z. die ontkent dat de historische Jezus van Nazareth de eeuwige Zoon van God is) komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld' 1 Joh. 4:1-3).
En opnieuw: 'Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist' (2 Joh.1:7)!
Het optreden van deze 'vele dwaalleraren' was een kenmerk van het 'laatste uur', de dag van de grote en laatste Antichrist (1 Joh.2:18).
Het "Griekse denken" staat bol van de mythologie en men heeft het voortdurend over het goddelijke in de mens. Volgens de Bijbel is de mens door de zonde schuldig tegenover God en heeft de mens Verlossing nodig door het Kruisoffer van Christus. De Grieken vonden Paulus niet filosofisch genoeg, maar Paulus dacht: ‘Ik ga voor Christus, en voor Christus alleen. Laat ze maar praten, die Grieken. Ik predik Christus.’

Ds. Hegger zei het zo: "De Bijbel denkt vanuit ”Iemand”: de God van het verbond. De Grieken denken vanuit een ”iets”. De christenen hebben dat denken overgenomen, en daarmee komt het niet meer aan op het persoonlijk volgen van Christus".

Stof zonder geest is niets. Dan geldt: "stof zijt gij en tot stof zult gij weerkeren". Maar als de stoffelijke mens een tempel wordt van de Heilige Geest komt lichaam en ziel tot zijn doel. Dan is er die door God beoogde volmaaktheid. Job profeteerde al dat Christus ten laatste uit het stof zou optreden. (Job 19:25)
Christus had een verheerlijkt lichaam en degenen die Hem volgen zullen een lichaam daaraan gelijk ontvangen.(Fil3:21) Christus heeft dat lichaam al getoond na Zijn opstanding. Toen zei Hij: "Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het zelf. Raak Mijn aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb." (HSV)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Alpha

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef:
Alpha schreef:De Bijbel leert dus dat de aarde eeuwig zal blijven bestaan, ter bewoning.
Jezus: “Hemel en aarde zullen vergaan, maar mijn woorden zullen niet vergaan.” (Mat.24:35)
Alleen het geestelijke is eeuwig, het materiële is tijdelijk.
Leuk bedacht.

Jezus bedoelde dus niet de letterlijke hemel en aarde.
Hij doelde op het Joodse samenstel, die in het jaar 70 verging.

Petrus gebruikte dezelfde symboliek in 2 Petrus 3:7 Maar door hetzelfde woord zijn de hemelen en de aarde van nu voor het vuur opgespaard en ze worden bewaard voor de dag van het oordeel en van de vernietiging der goddeloze mensen.

Een eindtijd profetie, in Openbaring wordt dat verder uitgewerkt.
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:Volgens mij allemaal conclusies die voorkomen uit een onvermogen om te begrijpen wat wedergeboorte werkelijk inhoudt, wat we bij mensen zien die zelf geen enkele ervaring van de geest hebben, en zuiver op het stoffelijke zijn gericht. Zij kunnen zich geen voorstelling maken van een zuiver geestelijk, onstoffelijk bestaan, buiten het stoffelijke lichaam. En ze zien geen andere weg dan zich puur te richten op het geschreven woord.
Doordat men geleidelijk is afgeweken van het geloof, zijn er buiten-Bijbelse leringen overgenomen. (1 Tim. 4:1).

Zo werd de Griekse “veerman” betaald voor de overtocht naar het hiernamaals.

Door deze vermengingen is het verschil tussen letterlijk en symbolisch zoek geraakt en vult men dat naar behoefte in.

Indien er een fysiek lichaam is, dan is er ook een geestelijk lichaam” (1 Kor. 15:44b).

De overgang van een fysiek lichaam naar een geestelijk lichaam wordt in de bijbel wedergeboorte genoemd. De kleine kudde kan niet met een fysiek lichaam naar de hemel, om met Jezus over de aarde te regeren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:Wat de bijna-dood-ervaringen betreft: Die zijn overwegend op de omgeving, de belevenissen van de persoon gebaseerd.
In laboratoria heeft men gelijksoortige ervaringen kunnen opwekken.
Ja, maar dat toont nog niet aan dat die ervaringen zuiver door de hersenen zijn voortgebracht. Het kan ook zijn dat de beïnvloeding van de hersenen door elektroden ervoor zorgt dat het geestelijke lichaam zich kan losmaken van het stoffelijke lichaam, ofte wel dat de hersenen de geest vrij geven, om werkelijke ervaringen te hebben op het geestelijke gebied. Ofte wel: de elektrische impulsen zorgen ervoor dat een werkelijke uittreding in de geestelijke wereld kan plaatsvinden. Door de elektrische impulsen wordt dan alleen maar de deur open gezet.
Het zijn illusies opgewekt door diverse omstandigheden. God heeft de mens niet gemaakt om te sterven.
Zolderworm

Adinomis schreef:
Zolderworm schreef: Waarin (in de volmaaktheid) het stoffelijke niet meer zal bestaan.
Deze zienswijze is verwant aan het "Griekse denken" dat haaks op de bijbel staat. Dit stuitte al op weerstand bij de Joden tijdens de Griekse overheersing vóór Jezus geboorte (de Makkabeeën). Paulus had er al veel mee te maken op zijn zendingsreizen. Dit denken heeft tot vandaag toe weerslag gehad op christenen.
Uit het boek "Aanval en verweer" (First century Faith van F.F. Bruce) even een citaat over het docetisme:
Het ondermijnt de leer van de vleeswording van Christus, want een goddelijk wezen kon vanzelfsprekend niet leven in een stoffelijk lichaam als dat onwerkelijk was of bestond uit een inferieure substantie. Een poging om de gnostische leerstelling in overeenstemming te brengen met het apostolische onderwijs ten aanzien van Christus, was de theorie dat zijn lichaam niet een werkelijk lichaam was maar een geestverschijning. Het leek alleen maar een materieel lichaam. Het Griekse woord dokein betekent 'schijnen' of 'lijken'. Vandaar dat mensen die deze theorie aanhingen doceten werden genoemd.
Maar als de vleeswording van Christus onwerkelijk was, dan kan het niet anders dan dat zijn dood en opstanding eveneens onwerkelijk zou zijn. Hiermee wordt het hele evangelie van zijn kracht beroofd.
.....
En nog eerder vond Johannes 'de discipel van de Heer', zoals hij in Klein Azië genoemd werd, het nodig om aan de christenen in die provincie te schrijven: 'Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens (in het vlees) gekomen is, komt van God. Iedere geest die dit niet belijdt,
(d.w.z. die ontkent dat de historische Jezus van Nazareth de eeuwige Zoon van God is) komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld' 1 Joh. 4:1-3).
En opnieuw: 'Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist' (2 Joh.1:7)!
Het optreden van deze 'vele dwaalleraren' was een kenmerk van het 'laatste uur', de dag van de grote en laatste Antichrist (1 Joh.2:18).
Het "Griekse denken" staat bol van de mythologie en men heeft het voortdurend over het goddelijke in de mens. Volgens de Bijbel is de mens door de zonde schuldig tegenover God en heeft de mens Verlossing nodig door het Kruisoffer van Christus. De Grieken vonden Paulus niet filosofisch genoeg, maar Paulus dacht: ‘Ik ga voor Christus, en voor Christus alleen. Laat ze maar praten, die Grieken. Ik predik Christus.’

Ds. Hegger zei het zo: "De Bijbel denkt vanuit ”Iemand”: de God van het verbond. De Grieken denken vanuit een ”iets”. De christenen hebben dat denken overgenomen, en daarmee komt het niet meer aan op het persoonlijk volgen van Christus".

Stof zonder geest is niets. Dan geldt: "stof zijt gij en tot stof zult gij weerkeren". Maar als de stoffelijke mens een tempel wordt van de Heilige Geest komt lichaam en ziel tot zijn doel. Dan is er die door God beoogde volmaaktheid. Job profeteerde al dat Christus ten laatste uit het stof zou optreden. (Job 19:25)
Christus had een verheerlijkt lichaam en degenen die Hem volgen zullen een lichaam daaraan gelijk ontvangen.(Fil3:21) Christus heeft dat lichaam al getoond na Zijn opstanding. Toen zei Hij: "Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het zelf. Raak Mijn aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb." (HSV)
Volgens mij heeft Jezus dan ook nooit werkelijk bestaan, maar representeerde het verhaal van Jezus de indaling en werkzaamheid van de Christuskracht, die ons door middel van een transformatie bevrijdt van de binding aan de zonde, dat wil zeggen: de binding aan de natuur. Elk mens, ook Jezus, die op deze Aarde rondloopt, is natuurnoodzakelijk verbonden met de natuur. Alleen al het feit dat hij moet eten en drinken en het voedsel moet verteren maakt dit volgens mij duidelijk. De wedergeboorte is juist de bevrijding van deze gebondenheid aan de natuur, door middel van de kracht van Christus. Daarom kan Jezus, indien hij bestaan heeft, nooit mens onder de mensen zijn geweest.
De enig andere mogelijkheid is, volgens mij, dat hij in eerste instantie wel mens was, maar nadat de Christuskracht bij hem was ingedaald zelf als eerste mens de transformatie doormaakte en vervolgens begin te prediken met als doel dat dit ook bij andere mensen zou gebeuren.
Zolderworm

Alpha schreef:
Zolderworm schreef:
Alpha schreef:Wat de bijna-dood-ervaringen betreft: Die zijn overwegend op de omgeving, de belevenissen van de persoon gebaseerd.
Ja, maar dat toont nog niet aan dat die ervaringen zuiver door de hersenen zijn voortgebracht. Het kan ook zijn dat de beïnvloeding van de hersenen door elektroden ervoor zorgt dat het geestelijke lichaam zich kan losmaken van het stoffelijke lichaam, ofte wel dat de hersenen de geest vrij geven, om werkelijke ervaringen te hebben op het geestelijke gebied. Ofte wel: de elektrische impulsen zorgen ervoor dat een werkelijke uittreding in de geestelijke wereld kan plaatsvinden. Door de elektrische impulsen wordt dan alleen maar de deur open gezet.
Het zijn illusies opgewekt door diverse omstandigheden. God heeft de mens niet gemaakt om te sterven.
Hoe weet je dat zo zeker?
Zolderworm

Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Volgens mij allemaal conclusies die voorkomen uit een onvermogen om te begrijpen wat wedergeboorte werkelijk inhoudt, wat we bij mensen zien die zelf geen enkele ervaring van de geest hebben, en zuiver op het stoffelijke zijn gericht. Zij kunnen zich geen voorstelling maken van een zuiver geestelijk, onstoffelijk bestaan, buiten het stoffelijke lichaam. En ze zien geen andere weg dan zich puur te richten op het geschreven woord.
Doordat men geleidelijk is afgeweken van het geloof, zijn er buiten-Bijbelse leringen overgenomen. (1 Tim. 4:1).

Door deze vermengingen is het verschil tussen letterlijk en symbolisch zoek geraakt en vult men dat naar behoefte in.

Indien er een fysiek lichaam is, dan is er ook een geestelijk lichaam” (1 Kor. 15:44b).

De overgang van een fysiek lichaam naar een geestelijk lichaam wordt in de bijbel wedergeboorte genoemd. De kleine kudde kan niet met een fysiek lichaam naar de hemel, om met Jezus over de aarde te regeren.
Voor mij een materialistisch stofgeloof. Hoe stel je je dit voor? Op een bepaald moment zal de Aarde verzwolgen worden door de zon, wanneer deze is uitgebrand en een rode reus is geworden.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:
Adinomis schreef:
.....

Volgens mij heeft Jezus dan ook nooit werkelijk bestaan, maar representeerde het verhaal van Jezus de indaling en werkzaamheid van de Christuskracht, die ons door middel van een transformatie bevrijdt van de binding aan de zonde, dat wil zeggen: de binding aan de natuur. Elk mens, ook Jezus, die op deze Aarde rondloopt, is natuurnoodzakelijk verbonden met de natuur. Alleen al het feit dat hij moet eten en drinken en het voedsel moet verteren maakt dit volgens mij duidelijk. De wedergeboorte is juist de bevrijding van deze gebondenheid aan de natuur, door middel van de kracht van Christus. Daarom kan Jezus, indien hij bestaan heeft, nooit mens onder de mensen zijn geweest.
De enig andere mogelijkheid is, volgens mij, dat hij in eerste instantie wel mens was, maar nadat de Christuskracht bij hem was ingedaald zelf als eerste mens de transformatie doormaakte en vervolgens begin te prediken met als doel dat dit ook bij andere mensen zou gebeuren.
Dag, ik kom op je eerdere reacties terug. Interessant overigens :-)
Het beeld dat ik van Jezus heb is als dat van de mens die zich vollig overgaf aan de Heilige Geest,
Die hem Christus maakte. De Heilige Geest is God zelf die in hem gaat werken en naar het offer aan het kruis toe werkte. Doordat hij het offer had volbracht, kon hij volledig opgaan in God en werd echt één met Hem. Zo kon Hij zich dan ook openbaren aan Saulus, die erdoor Paulus werd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
BdO

Bericht door BdO »

Adinomis schreef:
.....

De voorstelling van zaken hierbij is dat wat geen vlees is dus schijn en onwerkelijk is. En dat het "docetimse" daarmee dus zou inhouden dat het bestaan van Christus indirect onmogelijk zou maken. Maar dat is natuurlijk niet het geval. Juist de vleselijke/materiele werkelijkheid is onderhevig aan schijn. Het is natuurlijk absurd om het verschijnen in die dimensie tot voorwaarde te stellen voor het werkelijke bestaan van Christus, en nog absurder dat iemand die dat ontkent dus ook het werkelijke bestaan van Christus zou ontkennen.

De argumentatie waarom er nou een vleeswording nodig was is tot op heden nog niet op orde.

De enige reden voor zijn vleeswording zou kunnen zijn dat Christus anders niet waargenomen zou kunnen worden. Zou kunnen, want zonder vleeswording kan dat misschien ook wel. Bovendien zou Christus dan niet alleen in 1 generatie moeten verschijnen, maar in elke generatie, anders krijg je dat gedoe met oude boeken waar we nu mee opgescheept zitten, en wat ook niet zoveel met waarnemen te maken heeft. Dus ook daar rammelt het al.
Maar vleeswording als voorwaarde om werkelijk te kunnen bestaan is echt absurd. Zo'n redenering ontkent indirect bijvoorbeeld ook het bestaan van de engelen en de Heilige Geest.

Dat het docetisme een geuzennaam kreeg en zo hard is aangevallen heeft meer te maken met mensen die graag een centrale plaats wilden toekennen aan het lijden en sterven van Jezus, en zich daarin gedwarsboomd zagen door het docetisme, dat een duidelijk elegantere visie had op het omgaan met imperfectie en de noodzaak tot lijden.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

BdO schreef:

De argumentatie waarom er nou een vleeswording nodig was is tot op heden nog niet op orde.
De geschapen mens was vlees, geschapen uit stof en Gods Geest was erin geblazen. De naam was Adam, en die naam betekend "mens", maar ook "roodbruine aarde". Hij was uit de aarde (stof), maar met God's ruach (Geest).
Deze Adam was het hoofd van de mensheid en zondigde, waardoor de hele mensheid met zonde werd besmet. Waardoor ook de omgang met God niet meer mogelijk was. Om dat te herstellen moest er een Nieuwe Adam komen, dus een mens uit stof. Hij nam de straf op zich die het gevolg was van de zonde. Hij stierf, zodat de zondige mens in Hem gestorven was. Hij stond op en vormde zo de Nieuwe Adam van stof (de nieuwe mens) en vol van Gods Geest. Door ons aan dit Nieuwe Hoofd van de mensheid toe te vertrouwen (wedergeboorte) krijgen we deel aan de natuur van Christus en kan God met ons omgaan, omdat Hij kijkt naar Christus in ons.
BdO schreef:
Dat het docetisme een geuzennaam kreeg en zo hard is aangevallen heeft meer te maken met mensen die graag een centrale plaats wilden toekennen aan het lijden en sterven van Jezus, en zich daarin gedwarsboomd zagen door het docetisme, dat een duidelijk elegantere visie had op het omgaan met imperfectie en de noodzaak tot lijden.
En terecht dat we de centrale plaats willen toekennen aan de Verlossing van Jezus!!! Satan had in het Paradijs al een elegant voorstel. Daar gaan we niet meer op in. Want dat is schijn die bedriegt. Als wij God en de godsdienst vormen zoals wij dat "elegant" vinden, maken we een elegant afgodsbeeld dat voldoet aan onze wensen. Ik kies ervoor om God lief te hebben en te dienen op Zijn voorwaarden! Daarom zitten we wat mij betreft in de rubriek Bijbelstudie.
"Soms schijnt een weg iemand recht, maar het einde daarvan voert naar de dood" (Spreuken 14:12NBG).
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:
Gaitema schreef:Soms kan je het letterlijk opvatten en soms symbolisch. Inderdaad. Ik geloof dat je de symboliek wel kan herkennen.
Ik denk dat dat lastig is, omdat wij te weinig kennis hebben van de geestelijke werkelijkheid.
Oefening baat kunst, denk ik. Maar het is een boek waar we wel mee bezig blijven :)
Ik denk dat het water niet symbool staat voor gedachten, maar voor instinctieve drijfveren, die het gedrag van de nog niet wedergeboren mens bepalen.
Dat is denk ik de wortel ervan. Het geen wat de gedachten als het ware manipuleert. De gedachten gaan dan zaken wat krom is recht praten.
Ik denk dat je dit kunt samen nemen.
Ja, dat komt voor, maar in dit geval is het niet letterlijk bedoeld.
Ik kies voor letterlijk en figuurlijk :P
Nee, het bevindt zich in een geestelijke wereld.
Mee eens.
De vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad heeft met het menselijke verlangen te maken om net als God mensen te verwekken.. jaja..
Nou, ik denk niet met het verlangen om ook mensen te verwekken, en ook niet met de kennis van goed en kwaad op zich, maar met het bestaan in de wereld van goed en kwaad. Dat wil zeggen de huidige natuur, waarvan de mens een onderdeel is.
Ik krijg niet de indruk dat het helemaal de keuze was. De nare kanten heeft de mensheid liever niet. Het verlangen van de mens is vooral dat geen wat God in de mens gelegd heeft en dan boven komt drijven. God heeft ons immers als Zijn kinderen geschapen, waardoor we ons voelen, zoals God zich voelt. Echter, omdat Hij de Vader is, heeft dat een conflict in ons. We voelen ons als God, maar zijn afhankelijk van Hem. Die drang om ervan los te komen en ook een eigen bestaan te hebben met een nageslacht schoot door en daardoor raakten we letterlijk van God los. De verleiding van de slang was: "je hebt Hem niet nodig, je kan het zelf wel."
Dat zit duidelijk ook in de mensheid in, waarin iedereen graag op eigen benen staat en onafhankelijk wil zijn. De wortel van het individualisme, wat eenzaamheid in de hand werkt. Leven uit de bron en met elkaar is de levensles hier, om zo die eenzaamheid en de bijkomende armoede tegen te gaan. Vrijheid zit hem niet in wetteloosheid, rijkdom in het verzamelen, en geluk niet in volledige onafhankelijkheid. "Samenleven doe je niet alleen"
De Heilige Geest om uit te putten. Het levende water.
Ik zie de boom des levens meer als het totale universum, stoffelijk en geestelijk, zoals dat ook in de Kabbala het geval is.
Ik dacht aan Jezus, omdat Hij zich de boom des levens noemt. Dan denk ik weer verder door aan de Bron, namelijk God die de bron is.
Weer verder door denkend dat Hij de oorsprong van alles wat bestaat is en daarmee de wortel ervan, zou het inderdaad gezegd kunnen worden dat heel Zijn schepping dan die boom is dat leeft van de wortel.
Mozus gaf de tien geboden, maar het licht wat het gaf ebde weg.
Ja, het feit dat de tien geboden noodzakelijk waren, wijst erop dat het directe licht van de innerlijke kennis er niet meer was.
Ja, de mensheid was het kwijt geraakt.
Gods Geest ging over de wateren die als een woeste massa in de duisternis tekeer ging. (..)Het eerste licht breekt aan, het wordt weer donker en het tweede licht breekt aan en vervolgens wordt het volledig sabbath in ons leven. Dat proces vindt dus plaats in onze gedachtengangen. In onze geest.
In onze geest, maar niet in onze gedachtegangen. De gedachtegangen zijn maar de buitenste schil van de geest.
Dat hangt voor mij ook weer samen. De gedachten worden door de Geest aangesproken vanuit het hart. Natuurlijk het geestelijke hart. Niet die grote spier wat het bloed rondpompt. Maar het geestelijke hart spreekt onze gedachten ook aan. Die gedachten komen trouwens ook niet uit onze brein, maar uit de geest.
Te gelijker tijd spreekt God door dit verhaal weer over hoe de mensheid tot zonde verviel in de levensloop van Adam en Eva, maar ook evengoed omschrijft het de oorsprong van onze materiële schepping: "diepe duisternis". Even goed de zondeval. Waarom zou Adam en Eva in volmaaktheid leven, als die wereld waarop ze zouden zijn vanuit duisternis is ontstaan? Wie schiep dan deze duistere kolkende massa?
God zelf als onderdeel van de schepping.
Nee, de mensen daalden af naar een lager, materieel niveau. Je zou kunnen zeggen dat daar de Satan regeert. Maar hij is gewoon een onderdeel van die stoffelijk schepping, met zijn geestelijke aspect, de natuur van tegenstellingen.
demonen en rijk van de duisternis
Nou nee, deze wereld is evenzogoed een onderdeel van Gods schepping. Alleen bevindt zich in deze wereld een zekere tegenkracht, die noodzakelijk is om het geheel draaiende te houden.
God herschept die schepping en begint daarin dus te zaaien. God is bezig door heel deze materiële schepping heen satans oorsprong van de oer chaos om te vormen in periodes naar het paradijs toe.
Nee, God bracht via de Christus een werkzaamheid in deze wereld, die maakt dat wij kunnen terugkeren naar het paradijs.
Ik zie satan en de demonen ook als deel van Gods schepping en ook wat ze doen als deel van zijn plan. Ook de duisternis is een mogelijkheid waar ze en de mensheid voor kunnen kiezen. Dat zit ook in Gods schepping. Echter de duisternis en chaos is het gevolg van het afbreken van Gods oorspronkelijke schepping. Een mooi voorbeeld is dat wat de zure regen met de natuur doet. Die chaos en duisternis van het begin van Genesis was het gevolg van een keuze daarvoor.
Het materiële hangt samen met die duisternis, net als dat water onder lege temperaturen bevriest en onder hoge temperaturen verdampt.
Waar het Licht van God volledig huist, zal het allemaal geestelijk zijn. Het hof van Eden was het gevolg van de geestelijke schepping, maar toen ze daar uit gezet werden en door engelen de poorten ervan werden gesloten, kwamen ze in een wereld met dorens en distels. Met ziekte en dood. Kortom, het verteld dat deze bestaande wereld het gevolg is van die zondeval. Dat ze daarom daar in terecht kwamen.
Dus die chaos van het begin is eigenlijk als voorbereiding op het bestaan van de tot zonde vervallen mensheid.
Satan wordt door God gebruikt. Satan liet dit onstaan, maar God gebruikt dit ook weer om tot iets goeds om te buigen.
Jezus Christus komt en neemt de rol van satan eigenlijk geleidelijk aan over, totdat het geheel weer opgaat in het paradijs.
Maar ook dat is iets waar de mens weer voor moet kiezen. Terug keren naar het Vaderhuis, daarvoor zijn we op aarde.
Zoals in Johannes 1 verwoord. In het aller eerste begin/in beginsel, was er het Licht en dat Licht was het Licht der mensen.
Het is allemaal vanuit God ontstaan en in Hem is geen spoor van duisternis... dus kan de duisternis van het begin ook niet van hem zijn.
Toch is dat wel het geval. Het was een onderdeel van zijn grote plan.
Dat is waar, het is deel van Gods plan en de demonen kunnen niets buiten Hem om,
en toch is God zelf Licht en zal duisternis niet van Hem komen.
Duisternis is het gevolg van de keuze om los van Hem te willen opereren.
Dat kan in werkelijkheid nooit. Zelfs wie in duisternis leeft bestaat door Hem en kan alleen door Hem zijn leven leven.
Echter is dat dan een leven waarin gekozen wordt om niet volgens Gods richtlijnen te leven. Zoals dus het zure regen de natuur aantast.
Toch is de zure regen wel Gods schepping, maar misbruikt door de mens. Olie is iets moois, maar als de mensen het op de zee laten drijven na een schipbreuk (oeps..), dan heeft de mens iets verkeerds gedaan met de gevolgen. Direct een voorbeeld overigens van iets wat niet bewust gedaan wordt.. de mens wordt door schade en schande wijs.
Ja, omdat de mens nog niet daartoe was afgedaald.
Jezus sprak tot de storm op het meer en de woeste golven. Als gevolg ervan stopte de storm en gaat het water weer liggen.
Het is maar de vraag wat er in de materie werkelijk huist.
Om te weten waardoor het woest en ledig was geworden, moet je bij het verhaal over Adam en Eva in het hof van Eden zijn.
Nee, je moet het totaal kunnen overzien.
Dan kom je daarop denk ik wel uit. Als God licht is en de chaos is duisternis, waar Gods Geest over heen zweeft..
dan is de duisternis de plaats waar Gods Geest niet meer in aan het werk was. God kijkt daar naar iets dat hersteld moet worden.
Naar zijn verloren zoon. Een boom dat zijn blad verloor in de winter.
Waarin het stoffelijke niet meer zal bestaan.
In Gods warme zal het stoffelijke geestelijk worden.
Maar toch heb je ook hemellichamen, maar dat is niet te vergelijken met onze huidige lichamen. In de hemel is het geen tastbare materie zoals we die hier kennen. Hoe kan het grote geheim anders werkelijkheid worden?
Volgens de bijbel zal als de wereld aan Jezus onderworpen is, Jezus zich onderwerpen aan de Vader en als gevolg daarvan zullen we allen één zijn? God en Jezus Christus in ons en wij in Hen. God zal ons allen verlichten. Het is een totaal andere werkelijkheid.
Jezus zal zich niet onderwerpen aan de Vader, maar weer opgaan in de Vader. En zo zal het ook met ons zijn.
Maar goed, dat is allemaal mijn mening.
Het is als met het eten en drinken. Als we er zonder willen, sterven wij, maar als het eten en drinken iets vanzelfsprekends wordt,
dan hoeven we er niet eens bij stil te staan. Dan leven wij en genieten van het gezonde eten en drinken. :)
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat is mogelijk, maar buiten-Bijbelse leer werkt als een sluier. (2 Korinthiërs 4:3)
Gaitema schreef:In de vrijzinnige hoek heb ik gehoord van een theorie dat Jezus niet echt uit de dood is opgestaan en ook niet echt over het meer liep. Het zou beelden zijn met een betekenis. De betekenis die er aan gegeven wordt heb ik trouwens geen eens moeite mee. Jezus die boven het kolkende water staat. Het water dat ook symbool staat voor de wereldse gedachtes die in onze hoofden chaotisch rond gaan en leugenachtig van aard zijn, waar Jezus absoluut boven staat en ons daaruit ook omhoog trekt, zodat wij daar ook niet in ten onder gaan. We staan dan daar ook boven en komen er vrij van. Toch had Jezus wel degelijk over het water gelopen.
Dus het is wel uitkijken dat we niet erin doorschieten. Soms is iets wel degelijk letterlijk bedoeld, en wordt het toch vergeestelijkt.
Er wordt hierover veel gespeculeerd, ook niet verwonderlijk met meer dan 3000 denominaties, die beweren christelijk te zijn. Hun leringen zijn vaak tegenstrijdig.
Een gevolg van m.i. een gebrek aan nauwkeurige kennis. (1 Timótheüs 2:4).
Ik geloof echter Jezus die zei: “Uw woord is waarheid”.

Wanneer Jezus niet uit de dood is opgestaan, is er ook geen redding mogelijk. Toch heeft God in Gen 3 :15 het wettelijk mogelijk gemaakt dat de opstand van A&E ongedaan gemaakt kan worden voor hun nageslacht.

Jezus liep van af de kant ca. 6 kilometer naar het vissersschip. Joh 5 :14-20. Wanneer het water niet letterlijk was, was de zee, waarop de boot voer ook niet letterlijk.

Een gelijksoortig verslag kan je vinden in Mt 14: 24-32. Petrus, als haantje de voorste, wilde dat ook wel eens proberen. Hij stapte spontaan uit d boot en werd even later bang voor de golven en zonk. Jezus greep hem vast en liepen naar de boot terug.

In Mr 4:39 laat Jezus een storm op zee ophouden.
In Joh. 21:5-11 laat Jezus de vissers het net aan de andere kant van de boot uitwerpen. Ze vangen dan zoveel, dat ze het niet in de boot kunnen halen.

Jezus lammen lopen, blinden zien en doven horen. Hij deed deze wonderen in het openbaar met vele ooggetuigen. De schriftgeleerden vielen hem daar op aan, o.a. omdat hij een wonder op de Sabbat deed. ( Luk. 13:10-17; 14:1-6).
Gaitema schreef:Maar om terug te komen op Genesis: welke wereld heeft God het over? Ik heb het idee dat het één en ander door elkaar heen loopt, met opzet, waarmee God meerdere ontwikkelingen laat zien. Als we het letterlijk zouden proberen te nemen, zou het hof van Eden op aarde nog te vinden zijn, maar dat is niet zo. Verder stellen de bomen in het hof van Eden ook nog eens rijken voor, zoals Egypte de grootste in het hof van Eden wordt genoemd. De vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad heeft met het menselijke verlangen te maken om net als God mensen te verwekken.. jaja..
De Boom des levens komen we in Jezus weer tegen.
Het is dus de bron van ons bestaan. De Heilige Geest om uit te putten. Het levende water.
De rode draad door het scheppingsverhaal heen is trouwens ook een geestelijk proces.
Er wordt niet gesproken van de zon en de maan, maar van twee lichten die heersen over de dag en de nacht.
Het eerste licht werd zichtbaar in het oude testament. Mozus gaf de tien geboden, maar het licht wat het gaf ebde weg.
Het tweede licht kwam in Jezus naar ons toe en brak met pinksteren in ons aan. Het wordt compleet dag in ons leven.
De zevende dag moet nog komen. Dat is de grote sabbath waar we naar toe werken, waar we nu over discussiëren.
Zo is eigenlijk Genesis vergelijkbaar met Openbaring en horen bij elkaar. Het gaat over verleden, heden en toekomst.
Gods Geest ging over de wateren die als een woeste massa in de duisternis tekeer ging. Gods Geest doorgrond dan onze gedachten, die zo als die woeste watermassa wordt beschreven. Vervolgens begint God in ons te scheppen. Hij brengt land aan in onze gedachten en zaait daarin zijn zaad uit, net als in de gelijkenis van de zaaier. Het eerste licht breekt aan, het wordt weer donker en het tweede licht breekt aan en vervolgens wordt het volledig sabbath in ons leven. Dat proces vindt dus plaats in onze gedachtengangen. In onze geest.
Dat vinden we ook in het verhaal. Satan schiep de duisternis en de wateren in die duisternis. Hij kreeg de heerschappij van de mensen overgedragen, omdat ze hem gingen aanbidden. Deze wereld is dus volledig satans wereld en satans schepping. God herschept die schepping en begint daarin dus te zaaien. God is bezig door heel deze materiële schepping heen satans oorsprong van de oer chaos om te vormen in periodes na het paradijs toe.
Nu op dit moment leven we op de 6de dag van de schepping. Met Pinksteren is het laatste grote Licht opgegaan. Het Licht dat heerst over de dag.
Dat Licht werkt ons door God naar de sabbath toe. Je zult dan uitkomen bij waar God werkelijk ooit bij begonnen was.
Het is allemaal vanuit God ontstaan en in Hem is geen spoor van duisternis.. dus kan de duisternis van het begin ook niet van hem zijn.
Genesis begint ook niet met "in het begin schiep God de duisternis"
Nee, het begint later met "in het begin was de aarde woest en ledig"
Om te weten waardoor het woest en ledig was geworden, moet je bij het verhaal over Adam en Eva in het hof van Eden zijn. Mooi hé :)
Inderdaad.
Het is een verslag van gebeurtenissen.
Het lijkt inderdaad allemaal door elkaar te lopen. Maar wanneer je goed oplet, kan je dat ontwarren.

Gen 1-3 kan je de gebeurtenissen spitsen.
*1. God schiep het heelal. Zon, maan en sterren. We hebben intussen ontdekt dat het heelaal gigantisch groot is. De aarde was woest en leeg.
*2 Vervolgens gaat God in 6 scheppingsperiodes de aarde geschikt maken voor bewoning van de mens. Met als hoogtepunt, de schepping van de mens.
*3 vervolgen gaat vanaf Gen 2 het verslag verder vanuit het standpunt van de mens op aarde.
Adam gaat het letterlijke paradijs verkennen en geeft de dieren een naam. Hij zien dt de dieren en metgezel hebben, God maakt vervolgens een metgezel voor hem.
*4 Satan gooit bewust roet in het eten en verleidt Eva en daardoor ook Adam. Zij werden uit het paradijs gezet en begonnen te sterven. Waarmee hun kinderen deze dood erfden.
Gaitema schreef:Wat de duur van de scheppingsdagen betreft zijn we het in ieder geval met elkaar eens :)
Prima! Maar …….. hoelang is vermoedelijk volgens de bijbel een scheppingsdag, periode?
De indicatie is de 7e dag.
Gaitema schreef:Ja, ik zag de tekst en het verbaasde me eigenlijk het te treffen. Toch ben ik in mijn verwoordingen van wat ik geloof niet gericht op het totaal overbodig maken van deze wereld. God zie ik het eerder gebruiken voor de transformatie tot een betere wereld, maar aan het einde van de rit kom je dan in de volmaaktheid wel terecht in een werkelijkheid als dat van de wereld, waarin het stoffelijke alleen maar hinder zal leveren. Maar toch heb je ook hemellichamen, maar dat is niet te vergelijken met onze huidige lichamen. In de hemel is het geen tastbare materie zoals we die hier kennen. Hoe kan het grote geheim anders werkelijkheid worden?
God is door de mens als koning (regeerder) verworpen. Door Gen 3:15 is een wettelijke mogelijkheid geschapen om de zondeval ongedaan te maken. God stelt een regering samen die over de aarde gaat regeren en van de aarde weer een paradijs zal maken. Deze regering bestaat uit gezalfde mensen. Gods zoon is daarom als mens geboren, om zo een volmaakte vorst te zijn over zijn medemensen.
Gaitema schreef:Is de daarop volgende conclusie dan niet dat er mogelijk eigenlijk geen leven na de dood is?
Jezus toonde een letterlijke opstanding aan. Ook hijzelf stond letterlijk uit de dood op.
Alle opstandingen gebeurden op aarde. Alleen de kleine kudde (Lukas 12:32) krijgt een hemelse opstanding om met Jezus over de aarde te gaan regeren.
Titus

Bericht door Titus »

Alpha schreef:Er wordt hierover veel gespeculeerd, ook niet verwonderlijk met meer dan 3000 denominaties, die beweren christelijk te zijn. Hun leringen zijn vaak tegenstrijdig.
En jouw/de WTG visie is niet meer of minder dan een van die 3000 denominaties die beweert christelijk te zijn.
Met dit soort valse argumenten hoef je hier niet te komen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
Zolderworm schreef:
Hoe weet je dat zo zeker?
Men heeft het ongeveer kunnen nabootsen.

De mens is gemaakt om op aarde te leven, niet in de hemel.
Mensen zien zichzelf graag in de hemel, maar ondertussen doen zij alle moeite om daar zo lang mogelijk weg te blijven.
Een miljardair b.v.b. bood zijn hele vermogen aan, voor genezing van zijn dodelijke ziekte.

Bovendien geloof ik Jezus. Hij zei: "Uw woord is waarheid".
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
Doordat men geleidelijk is afgeweken van het geloof, zijn er buiten-Bijbelse leringen overgenomen. (1 Tim. 4:1).

Voor mij een materialistisch stofgeloof. Hoe stel je je dit voor? Op een bepaald moment zal de Aarde verzwolgen worden door de zon, wanneer deze is uitgebrand en een rode reus is geworden.
Wanneer de brandstof op is, is dat mogelijk.
Wanneer jouw tank leeg is, neem je dan een nieuwe auto?

Een weersvoorspelling van enkele dagen vooruit, loopt herhaaldelijk fout.
Een voorspelling van meerdere miljarden jaren is natte vinger werk.
Gebaseerd op theoretische, fictieve berekeningen.
Geen mens kan dat controleren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Titus schreef:
Alpha schreef:Er wordt hierover veel gespeculeerd, ook niet verwonderlijk met meer dan 3000 denominaties, die beweren christelijk te zijn. Hun leringen zijn vaak tegenstrijdig.
En jouw/de WTG visie is niet meer of minder dan een van die 3000 denominaties die beweert christelijk te zijn.
Jezus was volgens de gevestigde religie ook vals, vandaar dat ze hem vals beschuldigden.
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Titus schreef:
Jezus was volgens de gevestigde religie ook vals, vandaar dat ze hem vals beschuldigden.
Wat wil je daarmee zeggen?
Wil je soms ontkennen dat ook JIJ tot één van die vele, vele [onderhand niet meer bij te houden] denominaties behoort?
Of wil je je hiermee vergelijken met Jezus.....?
Titus

Bericht door Titus »

Alpha schreef:
Titus schreef:
Ik heb het niet over je religie maar over je manier van argumenteren. En ja, ook het 'argument' wat je nu aandraagt is vals.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef:
In Mr 4:39 laat Jezus een storm op zee ophouden.
In Joh. 21:5-11 laat Jezus de vissers het net aan de andere kant van de boot uitwerpen. Ze vangen dan zoveel, dat ze het niet in de boot kunnen halen.
Ik geloof dat Jezus letterlijk over het water liep en de wonderen deed.
Vaak laat Jezus ook een boodschap er door heen klinken. Zoals hier: de apostelen zijn vissers van mensen, maar vanuit het oude bestaan onder de wetten van Mozus konden ze geen mensen redden. Niemand voldeed aan wat de wet van ons vraagt en zo kon niemand door de wet te houden behouden worden. Maar bij de volle vangst treedt Gods genade door Jezus in werking en zo komt de volle vangst in Gods koninkrijk terecht. Dat door het offer dat Jezus bracht op Golgota.
Gen 1-3 kan je de gebeurtenissen spitsen.
*1. God schiep het heelal. Zon, maan en sterren. We hebben intussen ontdekt dat het heelaal gigantisch groot is. De aarde was woest en leeg.
In Genesis 1 lezen we nergens de woorden "zon, sterren en maan".
We lezen dat het licht geschapen werd na het ontstaan van de aarde en op de vierde dag pas ontstaan er twee lichten die heersen over de dag en de nacht, maar er staat niet dat die twee lichten de zon en de maan zijn.
Echter is onze zon ouder dan de aarde, dus bedoeld Genesis hier wat anders.
Verder lezen we dat na de eerste scheppingsdag de avond kwam en dan de morgen kwam. Pas daarna wordt er vermeld dat het de eerste dag is. Ik zou zeggen, de tweede. Ook dit geeft aan dat hier iets anders bedoeld wordt.
De uitleg is zo: Gods licht kwam in de wereld, die in de avond uitgedoofd raakte. Vervolgens bracht God door Jezus Christus opnieuw het Licht in de wereld, maar dit keer een Licht dat het echt morgen laat worden in ons bestaan. Zo ontstaat dan in ons bestaan de eerste echte levensdag.
Die lichten van de vierde dag die heersen over de dag en de nacht lijken dan te duiden op wij als kleine lichtjes in de duisternis en Jezus als grote Licht die heerst over de dag. Zo iets.. ook zit er iets in van het menselijke licht hier op aarde op basis van wat God in het oude testament al gebracht had en het grote licht van het paradijs waar God ons door Jezus naar toe laat groeien.
*2 Vervolgens gaat God in 6 scheppingsperiodes de aarde geschikt maken voor bewoning van de mens. Met als hoogtepunt, de schepping van de mens.
Dat ook, maar in de eerste plaats laat God ons in Genesis zien hoe Hij Licht brengt in onze geestelijke duisternis.
*3 vervolgen gaat vanaf Gen 2 het verslag verder vanuit het standpunt van de mens op aarde.
Adam gaat het letterlijke paradijs verkennen en geeft de dieren een naam. Hij zien dt de dieren en metgezel hebben, God maakt vervolgens een metgezel voor hem.
Ja, dat wel. Al is het de vraag waar dit paradijs was en nu nog is.
Te denken aan al die roofdieren ook van de prehistorie.
Zouden dat de zelfde dieren zijn als Adam en Eva in het hof hadden aangetroffen?
*4 Satan gooit bewust roet in het eten en verleidt Eva en daardoor ook Adam. Zij werden uit het paradijs gezet en begonnen te sterven. Waarmee hun kinderen deze dood erfden.
Hebben wij deel aan deze zondeval? Treft ons ook persoonlijk blaam of is het allemaal enkel hun schuld?
Gaitema schreef:Wat de duur van de scheppingsdagen betreft zijn we het in ieder geval met elkaar eens :)
Prima! Maar …….. hoelang is vermoedelijk volgens de bijbel een scheppingsdag, periode?
De indicatie is de 7e dag.
Dat is een verwijzing van de zevende dag in Genesis naar het duizendjarige vredesrijk in het boek Openbaring.
Ik zie dat aan voor een heel lange periode waarvan de tijdsafmetingen alleen bij God bekend zijn.
Ook niet echt van belang voor ons om dat nu al te weten.
Jezus toonde een letterlijke opstanding aan. Ook hijzelf stond letterlijk uit de dood op.
Alle opstandingen gebeurden op aarde. Alleen de kleine kudde (Lukas 12:32) krijgt een hemelse opstanding om met Jezus over de aarde te gaan regeren.
In de bijbel lezen we van vergelijkbare ervaringen als de bijna dood ervaringen nu.
Paulus kende iemand die in de hemel was geweest, al wist hij niet of dat met de geest of het lichaam was.
Jezus ging met twee apostelen de berg op om daar Mozus en Elia te ontmoeten.
Stephanus werd gestenigd, waarbij hij de hemel geopend zag en Jezus en God in de hemel zag.
Saulus kreeg een ontmoeting met Jezus, toen hij op weg was naar Damascus.
Met het zelfde argument die jij gebruikt kan je de werkelijkheid van deze ervaringen even goed ontkrachten.
Je zou kunnen stellen dat elk ervaren van Gods aanwezigheid een product is van de menselijke geest en dus puur fictie.
Ik geloof niet dat dit zo is. De ene ervaring sluit de andere ook niet uit.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
Titus schreef:
Wil je soms ontkennen dat ook JIJ tot één van die vele, vele [onderhand niet meer bij te houden] denominaties behoort?
Je mag vinden wat je wilt.
Feit is, dat wanneer je niet mee doet met de gevestigde religie en je dus alleen baseert op Gods woord, je niet wordt geaccepteerd door hen.
Ik heb laten zien, dat mijn argument, ook al in het verleden, valide was.
Bovendien is mijn visie niet uniek.
Ook anderen hebben ongeveer dezelfde details ontdekt, onafhankelijk van elkaar.
Alpha

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef:Ik geloof dat Jezus letterlijk over het water liep en de wonderen deed.
Vaak laat Jezus ook een boodschap er door heen klinken. Zoals hier: de apostelen zijn vissers van mensen, maar vanuit het oude bestaan onder de wetten van Mozus konden ze geen mensen redden. Niemand voldeed aan wat de wet van ons vraagt en zo kon niemand door de wet te houden behouden worden. Maar bij de volle vangst treedt Gods genade door Jezus in werking en zo komt de volle vangst in Gods koninkrijk terecht. Dat door het offer dat Jezus bracht op Golgota.
Bedankt voor je reactie.

Mattheüs 4:
18 Toen hij langs de zee van Galilea liep, zag hij twee broers — Simon, die Petrus wordt genoemd, en Andreas, zijn broer — een visnet in de zee uitwerpen, want zij waren vissers.
19 En hij zei tot hen: „Komt achter mij en ik zal U vissers van mensen maken.”
20 Terstond lieten zij de netten in de steek en volgden hem.
21 En vandaar verder gaande, zag hij twee anderen die broers waren, Jacobus, de zoon van Zebedeus, en diens broer Johannes, in de boot met hun vader Zebedeus, terwijl zij bezig waren hun netten te herstellen, en hij riep hen.
22 Terstond verlieten zij de boot en hun vader en volgden hem.

Interessant was dat Andreas een discipel van Johannes de doper was. Hij volgde Jezus naar zijn verblijfplaats en was er al snel van overtuigd(!)
dat hij de beloofde Messias was.(Jo 1:29,36-41) Na de gevangenneming van Johannes de doper, ruim 6 maanden later, nodigde Jezus hen uit.

De mozaïsche wet was inderdaad niet te houden door onvolmaakte mensen Paulus noemt het de wet der zonde. Niemand kan door de wet rechtvaardig verklaard worden, want door de wet is de nauwkeurige kennis (epignosis) van zonde.

Door het vrijwillige loskoopoffer van Jezus (Gen 3:15) kon God op wettelijke wijze de zondige mens van de doodsstraf van hun eerste voorouders bevrijden. Jezus werd middelaar tussen zijn vader en de mens.

1 Timotheüs 2:
5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,
6 die zichzelf gegeven heeft als een overeenkomstige losprijs voor allen — hiervan dient op de speciaal daarvoor bestemde tijden (14 Nissan) getuigenis te worden afgelegd.

In Genesis 1 lezen we nergens de woorden "zon, sterren en maan"..
Klopt. Er staat hemel en aarde. de hemel omvat het hele universum.
We lezen dat het licht geschapen werd na het ontstaan van de aarde en op de vierde dag pas ontstaan er twee lichten die heersen over de dag en de nacht, maar er staat niet dat die twee lichten de zon en de maan zijn.
Echter is onze zon ouder dan de aarde, dus bedoeld Genesis hier wat anders.
Verder lezen we dat na de eerste scheppingsdag de avond kwam en dan de morgen kwam. Pas daarna wordt er vermeld dat het de eerste dag is. Ik zou zeggen, de tweede. Ook dit geeft aan dat hier iets anders bedoeld wordt.
De uitleg is zo: Gods licht kwam in de wereld, die in de avond uitgedoofd raakte. Vervolgens bracht God door Jezus Christus opnieuw het Licht in de wereld, maar dit keer een Licht dat het echt morgen laat worden in ons bestaan. Zo ontstaat dan in ons bestaan de eerste echte levensdag.
Die lichten van de vierde dag die heersen over de dag en de nacht lijken dan te duiden op wij als kleine lichtjes in de duisternis en Jezus als grote Licht die heerst over de dag. Zo iets.. ook zit er iets in van het menselijke licht hier op aarde op basis van wat God in het oude testament al gebracht had en het grote licht van het paradijs waar God ons door Jezus naar toe laat groeien.
Genesis 1 wordt globaal de schepping besproken vanaf Gods standpunt.
Dat ook, maar in de eerste plaats laat God ons in Genesis zien hoe Hij Licht brengt in onze geestelijke duisternis.
De geestelijke duisternis ontstaat pas m.i., nadat Satan in opstand was gekomen. Hij veroorzaakte de geestelijke duisternis. (Hand. 26:18).

Ja, dat wel. Al is het de vraag waar dit paradijs was en nu nog is.
Te denken aan al die roofdieren ook van de prehistorie.
Zouden dat de zelfde dieren zijn als Adam en Eva in het hof hadden aangetroffen?.
Dat paradijs (Lett. Tuin) lag volgens de Bijbelse beschrijving aan de rivier die „van Eden uitging” en zich vervolgens in vier „hoofdtakken” — de Eufraat, Hiddekel, Pison en Gihon spitste. De Eufraat is bekend en de Hiddekel is de naam voor de Tigris, volgens oude inscripties. De andere twee konden niet gelokaliseerd worden.

Men vermoed dat de hof van Eden bevond in een bergachtig gebied in het Oosten van het huidige Turkije, ongeveer 225 km ten ZW van de Ararat en enkele kilometers ten Z van het Vanmeer. Dat Eden mogelijk door een natuurlijke grens, zoals door bergen, omgeven was, kan worden opgemaakt uit het feit dat er volgens het verslag alleen aan de O-zijde van de tuin, waar Adam en Eva de hof verlieten, cherubs werden gestationeerd. — Ge 3:24.

In het paradijs konden geen roofdieren zijn. Daarbuiten is dat wel waarschijnlijk.

Het oorspronkelijke paradijs is niet meer, maar zal t.z.t. weer worden hersteld over de gehele aarde.

Hebben wij deel aan deze zondeval? Treft ons ook persoonlijk blaam of is het allemaal enkel hun schuld?.
Na de zondeval kregen A&E kinderen en erfden aldus de zonde.
Omdat zij schuldloos zijn, anticipeerde God met Gen 3:15.
Dat is een verwijzing van de zevende dag in Genesis naar het duizendjarige vredesrijk in het boek Openbaring.
Ik zie dat aan voor een heel lange periode waarvan de tijdsafmetingen alleen bij God bekend zijn.
Ook niet echt van belang voor ons om dat nu al te weten..
Hoelang een scheppingsdag is niet bekend. Vermoedelijk leven wij nog steeds in de 7e dag en die eindigt vermoedelijk met Gods ingrijpen.
In de bijbel lezen we van vergelijkbare ervaringen als de bijna dood ervaringen nu.
Paulus kende iemand die in de hemel was geweest, al wist hij niet of dat met de geest of het lichaam was.
Jezus ging met twee apostelen de berg op om daar Mozus en Elia te ontmoeten.
Stephanus werd gestenigd, waarbij hij de hemel geopend zag en Jezus en God in de hemel zag.
Saulus kreeg een ontmoeting met Jezus, toen hij op weg was naar Damascus.
Met het zelfde argument die jij gebruikt kan je de werkelijkheid van deze ervaringen even goed ontkrachten.
Je zou kunnen stellen dat elk ervaren van Gods aanwezigheid een product is van de menselijke geest en dus puur fictie.
Ik geloof niet dat dit zo is. De ene ervaring sluit de andere ook niet uit.
De verschijnselen van de Bijna dood ervaringen worden m.i. ingegeven door buiten-Bijbelse overleveringen. De Griekse veerman is ook zo'n overlevering.

Pauls kende Jezus.

Jezus verklaarde dat hij de enige was op aarde, die in de hemel was geweest.

Johannes 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

Mozes en Elia waren niet letterlijk aanwezig, het was een visioen, net als de andere.

Saul kreeg geen letterlijke ontmoeting met Jezus. Hij hoorde een stem en zag licht, voordat hij blind werd.

Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert, in overeenstemming met de leer van de gehele Bijbel.
Titus

Bericht door Titus »

Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
Titus schreef: En jouw/de WTG visie is niet meer of minder dan een van die 3000 denominaties die beweert christelijk te zijn.
Je mag vinden wat je wilt.
Feit is, dat wanneer je niet mee doet met de gevestigde religie en je dus alleen baseert op Gods woord, je niet wordt geaccepteerd door hen.
Feit is dat het WTG een gevestigde religie is.
Feit is dat WTG'ers, zoals jijzelf, zeer ondragelijk zijn tegen al wat niet WTG'er is.
Feit is dat WTG'ers op fora vaak met gestrekt been inkomen en vervolgens het slachtoffer gaan uithangen wanneer er tegengas komt.
Ik heb laten zien, dat mijn argument, ook al in het verleden, valide was.
De 2 argumenten die je gebruikte waren verre van valide en niet meer of minder dan drogredenen.
Bovendien is mijn visie niet uniek.
Dat klopt, jouw visie is die van het WTG. Gewoon de zoveelste van de 3000 denominaties die je eerder aanhaalde.
Ook anderen hebben ongeveer dezelfde details ontdekt, onafhankelijk van elkaar.
Zoals bij elke visie/gedachtegang wel het geval is.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:Of wil je je hiermee vergelijken met Jezus.....?
Daar wordt al snel mee "gegooid".
Ik refereer slechts naar parallelle gebeurtenissen.

Dit merkte Jezus op:
Joh 15:
17 Deze dingen gebied ik U, dat GIJ elkaar liefhebt.
18 Indien de wereld U haat, GIJ weet dat ze mij eerder dan U heeft gehaat.
19 Als GIJ een deel van de wereld zoudt zijn, zou de wereld ten zeerste gesteld zijn op wat haar toebehoort. Omdat GIJ nu geen deel van de wereld zijt, maar ik U uit de wereld heb uitgekozen, daarom haat de wereld U. 
Alpha

Bericht door Alpha »

Titus schreef:
Alpha schreef:
Titus schreef:
Ik heb het niet over je religie maar over je manier van argumenteren. En ja, ook het 'argument' wat je nu aandraagt is vals.
Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert en gebruik Bijbelse argumenten.
Net als Jezus deed, probeer ik met praktische voorbeelden met mensen te redeneren.
Ik gebruik daarbij de leer van de gehele bijbel en verwijs naar relevante teksten..