Ik denk dat dat lastig is, omdat wij te weinig kennis hebben van de geestelijke werkelijkheid.Gaitema schreef:Soms kan je het letterlijk opvatten en soms symbolisch. Inderdaad. Ik geloof dat je de symboliek wel kan herkennen.
Ja, volgens mij kun je dan helemaal niet spreken van een religie.In de vrijzinnige hoek heb ik gehoord van een theorie dat Jezus niet echt uit de dood is opgestaan en ook niet echt over het meer liep.
Ik denk dat het water niet symbool staat voor gedachten, maar voor instinctieve drijfveren, die het gedrag van de nog niet wedergeboren mens bepalen.Het zou beelden zijn met een betekenis. De betekenis die er aan gegeven wordt heb ik trouwens geen eens moeite mee. Jezus die boven het kolkende water staat. Het water dat ook symbool staat voor de wereldse gedachtes die in onze hoofden chaotisch rond gaan en leugenachtig van aard zijn, waar Jezus absoluut boven staat en ons daaruit ook omhoog trekt, zodat wij daar ook niet in ten onder gaan. We staan dan daar ook boven en komen er vrij van. Toch had Jezus wel degelijk over het water gelopen.
Ja, dat komt voor, maar in dit geval is het niet letterlijk bedoeld.Dus het is wel uitkijken dat we niet erin doorschieten. Soms is iets wel degelijk letterlijk bedoeld, en wordt het toch vergeestelijkt.
Nee, het bevindt zich in een geestelijke wereld.Maar om terug te komen op Genesis: welke wereld heeft God het over? Ik heb het idee dat het één en ander door elkaar heen loopt, met opzet, waarmee God meerdere ontwikkelingen laat zien. Als we het letterlijk zouden proberen te nemen, zou het hof van Eden op aarde nog te vinden zijn, maar dat is niet zo.
Nou, ik denk niet met het verlangen om ook mensen te verwekken, en ook niet met de kennis van goed en kwaad op zich, maar met het bestaan in de wereld van goed en kwaad. Dat wil zeggen de huidige natuur, waarvan de mens een onderdeel is.Verder stellen de bomen in het hof van Eden ook nog eens rijken voor, zoals Egypte de grootste in het hof van Eden wordt genoemd. De vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad heeft met het menselijke verlangen te maken om net als God mensen te verwekken.. jaja..
en dus ook kennis te hebben van wat goed en kwaad is, net als God.
Ik zie de boom des levens meer als het totale universum, stoffelijk en geestelijk, zoals dat ook in de Kabbala het geval is.De Boom des levens komen we in Jezus weer tegen.
Het is dus de bron van ons bestaan. De Heilige Geest om uit te putten. Het levende water.
Ja, het feit dat de tien geboden noodzakelijk waren, wijst erop dat het directe licht van de innerlijke kennis er niet meer was.De rode draad door het scheppingsverhaal heen is trouwens ook een geestelijk proces.
Er wordt niet gesproken van de zon en de maan, maar van twee lichten die heersen over de dag en de nacht.
Het eerste licht werd zichtbaar in het oude testament. Mozus gaf de tien geboden, maar het licht wat het gaf ebde weg.
Ja, wij kregen binding met de geest van Christus.Het tweede licht kwam in Jezus naar ons toe en brak met pinksteren in ons aan. Het wordt compleet dag in ons leven.
Ja, dat klopt volgens mij.De zevende dag moet nog komen. Dat is de grote sabbath waar we naar toe werken, waar we nu over discussiëren.
In onze geest, maar niet in onze gedachtegangen. De gedachtegangen zijn maar de buitenste schil van de geest.Zo is eigenlijk Genesis vergelijkbaar met Openbaring en horen bij elkaar. Het gaat over verleden, heden en toekomst.
Gods Geest ging over de wateren die als een woeste massa in de duisternis tekeer ging. Gods Geest doorgrond dan onze gedachten, die zo als die woeste watermassa wordt beschreven. Vervolgens begint God in ons te scheppen. Hij brengt land aan in onze gedachten en zaait daarin zijn zaad uit, net als in de gelijkenis van de zaaier. Het eerste licht breekt aan, het wordt weer donker en het tweede licht breekt aan en vervolgens wordt het volledig sabbath in ons leven. Dat proces vindt dus plaats in onze gedachtengangen. In onze geest.
God zelf als onderdeel van de schepping.Te gelijker tijd spreekt God door dit verhaal weer over hoe de mensheid tot zonde verviel in de levensloop van Adam en Eva, maar ook evengoed omschrijft het de oorsprong van onze materiële schepping: "diepe duisternis". Even goed de zondeval. Waarom zou Adam en Eva in volmaaktheid leven, als die wereld waarop ze zouden zijn vanuit duisternis is ontstaan? Wie schiep dan deze duistere kolkende massa?
Nee, de mensen daalden af naar een lager, materieel niveau. Je zou kunnen zeggen dat daar de Satan regeert. Maar hij is gewoon een onderdeel van die stoffelijk schepping, met zijn geestelijke aspect, de natuur van tegenstellingen.Dat vinden we ook in het verhaal. Satan schiep de duisternis en de wateren in die duisternis. Hij kreeg de heerschappij van de mensen overgedragen, omdat ze hem gingen aanbidden.
Nou nee, deze wereld is evenzogoed een onderdeel van Gods schepping. Alleen bevindt zich in deze wereld een zekere tegenkracht, die noodzakelijk is om het geheel draaiende te houden.Deze wereld is dus volledig satans wereld en satans schepping.
Nee, God bracht via de Christus een werkzaamheid in deze wereld, die maakt dat wij kunnen terugkeren naar het paradijs.God herschept die schepping en begint daarin dus te zaaien. God is bezig door heel deze materiële schepping heen satans oorsprong van de oer chaos om te vormen in periodes naar het paradijs toe.
Nou nee, met Pinksteren is de kracht van Christus in deze wereld gekomen, dat ons de mogelijkheid biedt om terug te keren naar het paradijs.Nu op dit moment leven we op de 6de dag van de schepping. Met Pinksteren is het laatste grote Licht opgegaan. Het Licht dat heerst over de dag.
Ja, zo zou je het kunnen zeggen.Dat Licht werkt ons door God naar de sabbath toe. Je zult dan uitkomen bij waar God werkelijk ooit bij begonnen was.
Toch is dat wel het geval. Het was een onderdeel van zijn grote plan.Zoals in Johannes 1 verwoord. In het aller eerste begin/in beginsel, was er het Licht en dat Licht was het Licht der mensen.
Het is allemaal vanuit God ontstaan en in Hem is geen spoor van duisternis... dus kan de duisternis van het begin ook niet van hem zijn.
Ja, omdat de mens nog niet daartoe was afgedaald.Genesis begint ook niet met "in het begin schiep God de duisternis"
Nee, het begint later met "in het begin was de aarde woest en ledig."
Nee, je moet het totaal kunnen overzien.Om te weten waardoor het woest en ledig was geworden, moet je bij het verhaal over Adam en Eva in het hof van Eden zijn.
Waarin het stoffelijke niet meer zal bestaan.Ja, ik zag de tekst en het verbaasde me eigenlijk het te treffen. Toch ben ik in mijn verwoordingen van wat ik geloof niet gericht op het totaal overbodig maken van deze wereld. God zie ik het eerder gebruiken voor de transformatie tot een betere wereld, maar aan het einde van de rit kom je dan in de volmaaktheid wel terecht in een werkelijkheid als dat van de wereld, waarin het stoffelijke alleen maar hinder zal leveren.De Bijbel leert dus dat de aarde eeuwig zal blijven bestaan, ter bewoning.
Geen mens kan de eeuwigheid bevatten en dat zie je dan terugkomen in de diverse geloofsleren, ook in de heidense. Zo kennen de Grieken de veerman en geven een muntje mee voor de “overtocht”.
Jezus zal zich niet onderwerpen aan de Vader, maar weer opgaan in de Vader. En zo zal het ook met ons zijn.Maar toch heb je ook hemellichamen, maar dat is niet te vergelijken met onze huidige lichamen. In de hemel is het geen tastbare materie zoals we die hier kennen. Hoe kan het grote geheim anders werkelijkheid worden?
Volgens de bijbel zal als de wereld aan Jezus onderworpen is, Jezus zich onderwerpen aan de Vader en als gevolg daarvan zullen we allen één zijn? God en Jezus Christus in ons en wij in Hen. God zal ons allen verlichten. Het is een totaal andere werkelijkheid.
Maar goed, dat is allemaal mijn mening.