Alternatieve geneeswijzen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
pyro
Man/Vrouw: M

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door pyro »

Anja schreef: Je rukt mijn tekst uit zijn verband, ik heb nergens gesteld dat alle wetenschappers de quantumfysica onderschrijven, maar alle wetenschappers weten dat nieuwe wetenschap zo genoemd wordt, omdat het nou eenmaal niet binnen het oude paradigma valt. Daar mag je tegenaan schoppen tot je een ons weegt, dat verandert niets aan het feit dat wetenschappelijke paradigma's verschuiven doordat anomaliën niet binnen de oude paradigma's passen, en dat dat vrijwel altijd met de nodige tegenstand en vaak zelfs, zo heeft de geschiedenis gewoon uitgewezen, met het nodige geweld gepaard gaat. Gelukkig leven wij niet meer in de middeleeuwen.
Ik zie al waar het fout gaat, jij gebruikt de term 'nieuwe wetenschap / fysica' voor de copernicaanse revolutie die we in de eerste helft van de twintigste eeuw hebben gezien op het gebied van de natuurkunde. Een revolutie die wordt gemarkeerd door de relativiteitstheorie en de quantumfysica.
De verwarring treedt op waar ik dat 'nieuwe' associeer met pogingen deze nieuwe (maar wel reguliere) wetenschap te relateren aan religie en antieke filosofie. Zulke pogingen worden ook 'nieuw' genoemd, maar zijn niet regulier doch vaak wel behoorlijk controversieel.

Wat dat schoppen betreft vind ik je opmerkelijk ongenuanceerd. Ja, wetenschappers 'schoppen' tegen nieuwe copernicaanse revoluties in de zin dat het methodologisch moet kloppen. Als de nieuwe theorie daar niet tegen kan, dondert het 'nieuwe' paradigma in elkaar. De anomalien blijven dan gewoon de anomalien, al hadden ze nog zo mooi verklaard kunnen worden met dat nieuwe idee.
Dan heb ik zoiets van: deal with it.
En inderdaad, gelukkig hoeven we tegenwoordig geen geweld meer te vrezen met het presenteren van baanbrekende ideeen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Anja schreef:
Riemer schreef:
vrolijke schreef:De studie heeft niet gezegd, dat homeopathie niet werkt.
Homeopathie werkt net zoveel als een placebo.
Alle omgang met ziekte is gebaseerd op het placebo effect.
Voorbeeld: als jij bij hoofdpijn een paracetamol inneemt dan heb je vooraf de verwachting dat het gaat werken :clown:
Dat is niet helemaal waar, want aan die verwachting wordt maar al te vaak niet voldaan. Paracetamol werkt bijvoorbeeld wel bij hoofdpijn, maar niet - en bij ( en met mij velen) mij zelfs averechts - op migraine. Bovendien is met laboratoriumproeven een werking aan te tonen, zoals met de reageerbuizen. En het gegeven dat het ook werkt bij babies en dieren spreekt het placebo-effect tegen.

Nog een argument wat het placebo-effect tegenspreekt zijn de bijwerkingen. Die verwacht en wenst niemand en toch treden ze op. Ook paracetamol is niet altijd zo onschuldig als waar het lange tijd voor aangezien werd. En bijvoorbeeld het phytotherapeuticum Sint Janskruid (in de homeopathische verdunningen aangeduid met hypericum), dat soms ingezet wordt bij lichte tot matige vormen van depressie, heeft als bijwerking onder andere dat het de werking van de anticonceptiepil tegengaat. Daar zit niemand op te wachten en niemand verwacht het.

Wij, de mensheid, kennen gewoon nog niet alle natuurwetten.
Ik heb ooit meegewerkt aan een onderzoek inzake Paracetamol en placebo bij mensen met een verstandelijke beperking.
In 90% van de gevallen war de hoofdpijnklachten ook weg na inname van een kalktablet.
Hiermee toonde ik (intern) aan dat het verstrekken van Paracetamol bij hoofdpijn niet noodzakelijk was.

Ook het volgende onderzoek (vitamine C ipv paracetamol) toonde hetzelfde aan.

Bijwerkingen zijn een vak apart.
Ik ben overgevoelig voor bepaalde bijstoffen in medicatie. vooraf kan de apotheek al zeggen wat er gaat gebeuren.
Onlangs heb ik een medicijn gekregen waarbij de naam van het middel en de samenstelling niet bekend waren bij mij.
Als test.
En ziedaar: bijwerkingen die bij een zeer kleine groep voorkomen.

Bijwerkingen kunnen ook als placebo optreden.
Dat is in de complementaire geneeskunde al eeuwen bekend :)
Theolive

Bericht door Theolive »

Bij de vorige epidemie ben ik verontwaardigd geraakt, omdat volgens mij je kind als tijdbom tegen de buren gebruiken niet toegestaan zou moeten wezen.
Ruwweg zijn er drie groepen niet gevaccineerd. Kinderen die te jong zijn, religieuze slachtoffers en kinderen van ouders die het beter weten dan de dokter. Die laatste groep is volgens een dokter van het RIVM twee keer zo groot als de religieus verdwaalden. Ik ontken niet dat er aan vaccinatie enig risico kleeft. Maar het weegt niet op tegen de risico's van niet vaccineren. Waar alle groepen niet gevaccineerden samen komen (in de bible belt dus) is het risico het grootst. Een dramatisch voorbeeld van doorgeschoten ouderlijk gezag. Vooral vanwege de te jonge kinderen zou je het bestaan van de andere twee groepen te vuur en te zwaard moeten bestrijden.
Ik heb de vaste grond gevonden
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Je mag ook wel wat kritischer tegenover de virus en vaccinatie-hype van tegenwoordig staan.
Dat ebola bijvoorbeeld, is aangetoond minstens opgeblazen te zijn in de media (onze indoctrinator).
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Riemer schreef:
Anja schreef:
Riemer schreef:
vrolijke schreef:De studie heeft niet gezegd, dat homeopathie niet werkt.
Homeopathie werkt net zoveel als een placebo.
Alle omgang met ziekte is gebaseerd op het placebo effect.
Voorbeeld: als jij bij hoofdpijn een paracetamol inneemt dan heb je vooraf de verwachting dat het gaat werken :clown:
Dat is niet helemaal waar, want aan die verwachting wordt maar al te vaak niet voldaan. Paracetamol werkt bijvoorbeeld wel bij hoofdpijn, maar niet - en bij ( en met mij velen) mij zelfs averechts - op migraine. Bovendien is met laboratoriumproeven een werking aan te tonen, zoals met de reageerbuizen. En het gegeven dat het ook werkt bij babies en dieren spreekt het placebo-effect tegen.

Nog een argument wat het placebo-effect tegenspreekt zijn de bijwerkingen. Die verwacht en wenst niemand en toch treden ze op. Ook paracetamol is niet altijd zo onschuldig als waar het lange tijd voor aangezien werd. En bijvoorbeeld het phytotherapeuticum Sint Janskruid (in de homeopathische verdunningen aangeduid met hypericum), dat soms ingezet wordt bij lichte tot matige vormen van depressie, heeft als bijwerking onder andere dat het de werking van de anticonceptiepil tegengaat. Daar zit niemand op te wachten en niemand verwacht het.

Wij, de mensheid, kennen gewoon nog niet alle natuurwetten.
Ik heb ooit meegewerkt aan een onderzoek inzake Paracetamol en placebo bij mensen met een verstandelijke beperking.
In 90% van de gevallen war de hoofdpijnklachten ook weg na inname van een kalktablet.
Hiermee toonde ik (intern) aan dat het verstrekken van Paracetamol bij hoofdpijn niet noodzakelijk was.
Goed dat je bij mensen met een verstandelijke beperking niet meteen bij elk pijntje overgaat tot het erin stoppen van Paracetamol en eerst even uitzoekt of er misschien iets anders aan de hand is. Hieruit kun je natuurlijk geen overall conclusies trekken. Dergelijk 'onderzoek' is natuurlijk (dat weet jij ook wel denk ik) niet valide. Een paar belangrijke punten:

a) 'hoofdpijn' is een symptoom en geen ziekte. En hoofdpijn kan dus van alles en nog wat als oorzaak hebben. Bovendien zeggen mensen met een verstandelijke beperking soms dat ze hoofdpijn hebben, terwijl er iets anders aan de hand is. Voorbeeld: sommige mensen met autisme herkennen bepaalde signalen van hun lichaam niet en kunnen ze niet adequaat identificeren. Dat moeten ze eerst leren, en dat kan alleen als de omgeving door heeft/ ontdekt dat ze hun lichaamssignalen niet kunnen thuisbrengen. Zo had ik een cliëntje vroeger die als kind altijd buikpijn had. Totdat zijn moeder ontdekte dat hij honger identificeerde als buikpijn. Zijn moeder moest hem leren wat honger was en wanneer je moet eten. Overigens kan relatieve uitdroging ook hoofdpijn opleveren. In zulke gevallen kan een glas water al genoeg zijn. ;)
b) een groepje mensen is geen onderzoeksgroep van de juiste omvang.
c) een groepje mensen met een verstandelijke beperking heeft niet alleen niet de juiste omvang maar zeker ook niet de juist samenstelling.

Voor praktische doeleinden, zoals jij beschrijft met "intern", als je de zorg hebt voor een groepje mensen die verstandelijk beperkt zijn, die dingen niet altijd even goed kunnen aangeven, kan het natuurlijk nuttig zijn om zo'n klein testje uit te voeren zoals jij beschrijft. De conclusie dat "dus" "het verstrekken van paracetamol bij hoofdpijn niet noodzakelijk was", zou ik hier niet zomaar uit durven trekken. Op zijn minst - als eerdergenoemde factoren zijn uitgesloten - blijft er dan namelijk nog 10 procent over die pijn heeft die te bestrijden valt met Paracetamol en die jij hen in het geval dat je letterlijk meent wat je zegt onthoudt. Mensen die misschien al genoeg te lijden hebben, waar jij geen weet van hebt. Bovendien kan de ene keer het symptoom "hoofdpijn" natuurlijk duiden op een andere onderliggende oorzaak dan de andere keer.

Riemer schreef:Ook het volgende onderzoek (vitamine C ipv paracetamol) toonde hetzelfde aan.

Bijwerkingen zijn een vak apart.
Ik ben overgevoelig voor bepaalde bijstoffen in medicatie. vooraf kan de apotheek al zeggen wat er gaat gebeuren.
Onlangs heb ik een medicijn gekregen waarbij de naam van het middel en de samenstelling niet bekend waren bij mij.
Als test.
En ziedaar: bijwerkingen die bij een zeer kleine groep voorkomen.

Bijwerkingen kunnen ook als placebo optreden.
Dat is in de complementaire geneeskunde al eeuwen bekend :)
Bijwerkingen treden natuurlijk nooit als placebo op. Wat je bedoelt , denk ik, is dat als iemand een placebo krijgt, ook de bijwerking kan optreden die bij het medicijn behoort, waarvoor een placebo is gegeven. En dat is juist.

Maar hier ging het natuurlijk niet over in mijn voorbeeld van een van de bijwerkingen van Sint Janskruid. Het is nogal een beroerde zaak als men een mild tot matig depressieve vrouw die de anticonceptiepil gebruikt, Sint Janskruid voorschrijft, waardoor deze depressieve vrouw opgezadeld wordt met een ongewenste zwangerschap. ;) Dat zit niet tussen de oren, dat is gewoon een somatische, dus fysieke bijwerking van het biochemische middel Sint Janskruid. En het is belangrijk om dit te weten. De meeste synthetische medicijnen zijn ontwikkeld aan de hand van biochemische medicijnen. Biochemische stoffen zijn synthetisch nagemaakt. Biochemische stoffen kunnen dus ook gewoon echt bijwerkingen hebben.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Niks mis mee , beter dan de zogenaamde geneeswijze van de pillen cultuur wat gevolgen bestrijd.Echte geneeswijse is als dat mogelijk is de oorzaak weghalen en opheffen. :!: :!: :idea: :w
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
callista

Bericht door callista »

Rechtuit schreef:Niks mis mee , beter dan de zogenaamde geneeswijze van de pillen cultuur wat gevolgen bestrijd.
Echte geneeswijse is als dat mogelijk is de oorzaak weghalen en opheffen. :!: :!: :idea: :w
Laat ik het daar nu eens volledig eens zijn met Rechtuit.... :D
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:
Rechtuit schreef:Niks mis mee , beter dan de zogenaamde geneeswijze van de pillen cultuur wat gevolgen bestrijd.
Echte geneeswijse is als dat mogelijk is de oorzaak weghalen en opheffen. :!: :!: :idea: :w
Laten wij daar nou helemaal niet op zitten te wachten :ugeek: :w
callista

Bericht door callista »

Rechtuit schreef:
callista schreef:
Jammer heur.. :cry: .je moest eens weten hoe leuk en wijs 'wij' in werkelijkheid zijn.... :lol: :clown:
BdO

Bericht door BdO »

callista schreef:
Rechtuit schreef:
callista schreef:
Jammer heur.. :cry: .je moest eens weten hoe leuk en wijs 'wij' in werkelijkheid zijn.... :lol: :clown:
:D
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Vertrokken user_03

Rechtuit schreef:Niks mis mee , beter dan de zogenaamde geneeswijze van de pillen cultuur wat gevolgen bestrijd.Echte geneeswijse is als dat mogelijk is de oorzaak weghalen en opheffen. :!: :!: :idea: :w
Echte genezing vinden we niet op aarde :) .
De heelmeester zit ergens anders op zijn patiënten te wachten :clown:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ja, jammer is dat..
Vertrokken user_03

Jerommel schreef:Ja, jammer is dat..
Ach, in de tussentijd bestaat er homeopathie, fythotherapie (deels mijn werkgebied) en andere zaken.
Zoals voorspeld: we zijn niet zonder hulp achtergelaten :)
JW88

Bericht door JW88 »

Zogenaamde gebedsgenezers zijn oplichters van de eerste orde, mensen gaan vertellen dat ze bv kanker kunnen genezen door gebed is echt schandalig, die mensen mogen van mij worden opgepakt voor fraude en oplichterij! Die arme mensen die het al zo moeilijk hebben ook nog bestoken met valse hoop, dan ben je echt heel laag....
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Gebedsgenezing bestaat wel maar niet op de wijze hoed at gedaan wordt in pinkstergroepen en evangelische groepjes met een veel gegil en geschreeuw en pompa er om heen.

De normale gebedsgenezing speelt zich niet in het openbaar af is vooral een zaak van de binnen kamer.

Voorts ging het hier om alternatieve geneeswijze , en dat is geen pillen voorschrijven die de gevolgen bestrijden maar de oorzaak op sporen en zo mogelijk die weg nemen.Heel heel veel mensen hebben bij deze wijze weer genezing gevonden .
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

JW88 schreef:Zogenaamde gebedsgenezers zijn oplichters van de eerste orde, mensen gaan vertellen dat ze bv kanker kunnen genezen door gebed is echt schandalig, die mensen mogen van mij worden opgepakt voor fraude en oplichterij! Die arme mensen die het al zo moeilijk hebben ook nog bestoken met valse hoop, dan ben je echt heel laag....
Ja, maar het is natuurlijk ook de schuld van die arme mensen zelf. Die zijn het slachtoffer van hun eigen dommigheid.
Only dead fish go with the flow
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef:
JW88 schreef:Zogenaamde gebedsgenezers zijn oplichters van de eerste orde, mensen gaan vertellen dat ze bv kanker kunnen genezen door gebed is echt schandalig, die mensen mogen van mij worden opgepakt voor fraude en oplichterij! Die arme mensen die het al zo moeilijk hebben ook nog bestoken met valse hoop, dan ben je echt heel laag....
Ja, maar het is natuurlijk ook de schuld van die arme mensen zelf. Die zijn het slachtoffer van hun eigen dommigheid.
Nee, dommigheid is geen ding dat schuldig maakt.
Sluwheid daarentegen wel.
JW88

Bericht door JW88 »

Zolderworm schreef:
Klopt absoluut, ik zou het meer naïviteit willen noemen, een eigenschap die heel veel gelovigen met elkaar delen....
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Het heeft niets met naief te maken.Mensen zijn soms de wanhoop nabij als ze bij de reguliere nul op recest krijgen.En doen alles om genezen te geraken,dat ze dan ook terecht komen bij oplichters is een andere zaak.

Het gaat hier over de normale en erkende alternatieve geneeskunst en daar is niets mis mee;integendeel. :!:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

JW88 schreef:
Zolderworm schreef:
Klopt absoluut, ik zou het meer naïviteit willen noemen, een eigenschap die heel veel gelovigen met elkaar delen....
Ja, zoals evilutionisten en naturalisten.
Holy Toeval, Holy Onmogelijke These...
ericjan

Bericht door ericjan »

Rechtuit schreef:Gebedsgenezing bestaat wel maar niet op de wijze hoed at gedaan wordt in pinkstergroepen en evangelische groepjes met een veel gegil en geschreeuw en pompa er om heen.
Lees in de bijbel en ontdek dat het in de tijd van Yeshua en de Discipelen niet anders was dan zoals het nu in de evangelische groepjes gaat.
Rechtuit schreef:De normale gebedsgenezing speelt zich niet in het openbaar af is vooral een zaak van de binnen kamer.
Nergens staat deze voorwaarde tav genezing, alleen tav van gebed. Het KAN binnenskamers maar OOK JUIST in de gemeente, zoals de bijbel ons oproept om te doen.

14 Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere.
15 En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden.
16 Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.

[Jacobus 5]

18 slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden. [Marcus 16]

Zolang de Eer en dank maar gaat naar de Heer en vader G'd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Zolang de gene die bidt voor een ander ter genezing maar niet zelf de eer opstrijkt maar G'd de Vader in Christus alle eer geeft en er geen geld voor vraagt, is er toch geen vuiltje aan de lucht?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ligt er aan wat voor boodschap er mee gepaard gaat.
Vaak toch charismatische kringen, en dat lijkt mij teveel op law of attraction.
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

In charismatische kringen is het een theater met veel uiterlijk vertoon;heeft niet met de echte gebedsgenezing te maken.

Maar het ging en gaat hier in deze draad over alternatieve geneeswijze de erkende dan;een goede zaak dat die er ook is.
Voorts de echte gebedsgenezing is altijd een zaak voor de binnenkamer.En gebedsgenezingen vinden nog steeds plaats.

Doktoren zeggen dan u bent wonderbaarlijk genezen :!: :!: :!:
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Jerommel schreef:
JW88 schreef:Klopt absoluut, ik zou het meer naïviteit willen noemen, een eigenschap die heel veel gelovigen met elkaar delen....
Ja, zoals evilutionisten en naturalisten.
Holy Toeval, Holy Onmogelijke These...
Helemaal mee eens. De evolutie-gelovigen plakken aan hun geloof simpelweg het labeltje “wetenschap” en plotseling schijnt het wetenschap te zijn en alle andere gelovigen zijn eensklaps anti-wetenschappelijk. Terwijl alle wetenschappelijke feiten evolutie tegenspreken.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.