Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

[modbreak Trajecto] Ik heb het even gecorrigeerd. Je schreef "Johannes" 11:16-24 maar bedoelt Mattheüs 11:16-24
Het had ook Lucas 10: 13-15 kunnen zijn, daar staat dit ook beschreven. Ik ging er vanuit dat het blijkbaar ook in Johannes stond.
In ieder geval is het aan de orde geweest dus het lijkt me niet noodzakelijk hoofdstuk 11 over die steden weer te gaan herhalen, althans tenzij er vragen over zijn.
Ik heb mijn zegje gezegd over dit hoofdstuk en ben verder gegaan met hoofdstuk 12 nadat ik gevraagd had of iemand erover een voorzet wilde geven.

@ Gaitema, toen ik in de ban zat, ruim 6 weken was er nauwelijks enige structurele voortgang in het topic en langzaam heeft niets te maken met overzichtelijkheid en anders begin ik zelf een topic vanaf hoofdstuk 12 want wie bedoel je dan met "iedereen? " Men schoot alle kanten op dat is waar, maar dat doe je zelf steeds. Als jij bij hoofdstuk 11 wil blijven prima, zeg maar wat je erover wilt zeggen. Wie wordt er onder de voet gelopen?
Als ik me niet aanpas, ik zou niet weten aan wie, dan trek ik me uiteraard terug en open ik een nieuw topic. Ik steek er energie aan en probeer de teksten te volgen, gister was je on line op het forum en vandaag ook, maar je zegt niets over hoofdstuk 11,je komt inhoudelijk niet op je eigen geopende topic en zoals je zegt studie in de Bijbel vraagt tijd maar geen aanpassingsvermogen dat is onzin..... maar ga je gang ik wacht nog even en zie het even aan.
Ik was met geinteresseerden zoals Sanne en Adinomis in gesprek en heb keurig hun post beantwoord. Jij zegt dat je het ermee eens bent, maar neem dan de leiding over.
Trajecto
Site Admin
Man/Vrouw: M

Bericht door Trajecto »

Gaitema is de topic-starter en hij mag het tempo in het topic bepalen.
Nulla aetas ad discendum sera
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:Nou lijkt mij dat God dat met een echte christen niet zal doen, dat uitspugen, maar Hij zal zo iemand wel terecht wijzen en aanvuren om weer vurig in Christus op de zonden de overwinning te gaan behalen.. hoewel de volmaaktheid niet in dit leven bereikt kan worden natuurlijk :smile:
Het gaat om de volmaaktheid van Hem hè, door ons heen, niet van ons mensen zelf.. het is niet te verdienen, het is pure genade..
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Waar ik vooral op doel zijn de "lippenbelijders" die aan "lippendienst" doen. Ze zeggen wel christenen te zijn, maar hun doen en laten zijn er niet naar.
Ook wie wel echt een christen is, kan lauw dreigen te worden en dan zal je zomaar door God uitgespuugd dreigen te worden.
Nou lijkt mij dat God dat met een echte christen niet zal doen, dat uitspugen, maar Hij zal zo iemand wel terecht wijzen en aanvuren om weer vurig in Christus op de zonden de overwinning te gaan behalen.. hoewel de volmaaktheid niet in dit leven bereikt kan worden natuurlijk :smile:
Op welk gedeelte in Mattheus heeft dit nu betrekking. Waar staat iets over lippenbelijders, er zijn hier in Mattheus geen Christenen. Ik begrijp deze post echt niet.
Matheus gaat vnl. over het Joodse volk zie mijn vorige post.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 23 mar 2015, 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Trajecto schreef:Gaitema is de topic-starter en hij mag het tempo in het topic bepalen.
Absoluut maar ik had mandaat gekregen toen ik hier mee begon. En Gaitema post over Christenen en over de lauwheid van Christenen, maar die bestonden er niet in Mattheus, dus dan gaat het altijd off topic en niet inhoudelijk over het evangelie van Mattheus, dus ik trek met terug want zo kan ik geen Bijbelstudie doen.
Geloofsbeleving en kritiek op Christenen horen hier niet thuis, dus ik kan er niks mee.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Laat ik het laatste stuk van Mattheüs 11 even afmaken, want we kunnen ons wel vinden zie ik in de gedachte dat Matt 11: 16-24 er op neer komt dat bekering er uit bleef en het probleem was van de genoemde steden.
25 In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. 26 Ja, Vader, zo hebt u het gewild. 27 Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.

28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’
Dit is inderdaad hier besproken.. wie vermoeid belast en beladen zijn.. zijn naar mijn idee mensen die in welke situatie dan ook de verlossing van Jezus nodig hebben. Het heeft ook wel met de belasting te maken die het leven onder het eerste "prestatie" verbond of wetteloosheid van de heidenen te maken heeft. Het is de kwelling waar je in terecht komt, door de duisternis van dit aardse bestaan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Kan ik een eigen topic openen over de gelijkenissen in Mattheus? Dan kan ik ook het tempo bepalen.

Trajecto:
Ja hoor, dat kan. Maak maar een topicstart in het subforum
Nieuwe topics.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:Waar ik vooral op doel zijn de "lippenbelijders" die aan "lippendienst" doen. Ze zeggen wel christenen te zijn, maar hun doen en laten zijn er niet naar.
Ook wie wel echt een christen is, kan lauw dreigen te worden en dan zal je zomaar door God uitgespuugd dreigen te worden.
Nou lijkt mij dat God dat met een echte christen niet zal doen, dat uitspugen, maar Hij zal zo iemand wel terecht wijzen en aanvuren om weer vurig in Christus op de zonden de overwinning te gaan behalen.. hoewel de volmaaktheid niet in dit leven bereikt kan worden natuurlijk :smile:
Op welk gedeelte in Mattheus heeft dit nu betrekking. Waar staat iets over lippenbelijders, er zijn hier in Mattheus geen Christenen. Ik begrijp deze post echt niet.
Matheus gaat vnl. over het Joodse volk zie mijn vorige post.
Jerommel, Sanne en ik hadden het nog met elkaar over Mattheüs 11: 16-24.
We hadden het over de zonde van de nalatigheid..
Ik leg Jerommel uit waar het oordeel over valt en dat zijn om het in jouw woorden te omschrijven "de mensen die nog onder de eerste bedeling lijden".. Er zijn inderdaad christenen die een eerste bedelingenbestaan leiden. Maar ook mensen die onder de tweede bedeling vallen kunnen verleidt worden om te vervallen in de oude natuur van de eerste bedeling.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:Nou lijkt mij dat God dat met een echte christen niet zal doen, dat uitspugen, maar Hij zal zo iemand wel terecht wijzen en aanvuren om weer vurig in Christus op de zonden de overwinning te gaan behalen.. hoewel de volmaaktheid niet in dit leven bereikt kan worden natuurlijk :smile:
Het gaat om de volmaaktheid van Hem hè, door ons heen, niet van ons mensen zelf.. het is niet te verdienen, het is pure genade..
Toch bouwen we wel schatten op in de hemel. Er zal in ons leven met stro en met vuurvast materiaal gebouwd worden.
Dwars door het puur maakt God ons rein in puur. Dat geschied wel in eenheid met Jezus inderdaad.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Jerommel, Sanne en ik hadden het nog met elkaar over Mattheüs 11: 16-24.
We hadden het over de zonde van de nalatigheid..
Ik leg Jerommel uit waar het oordeel over valt en dat zijn om het in jouw woorden te omschrijven "de mensen die nog onder de eerste bedeling lijden".. Er zijn inderdaad christenen die een eerste bedelingenbestaan lijden
Dat zijn mijn woorden niet. Mensen die onder de eerste bedeling lijden?? Waar heb je het over?
Nalatigheid is geen zonde die hier aan de orde is, dat bedoel ik dus met het afdwalen van het hoofdstuk. De verzen 16-19 gaan over een bepaald onderwerp t.a.v. Johannes de Doper en zijn bediening t.a.v. het koninkrijk en over Elia, ik heb dat allemaal toegelicht dus ik ga dat niet herhalen en dan komt er een nieuw onderwerp over het oordeel over bepaalde steden, in het verleden en in de toekomst.
De Bijbel is wel voor ons geschreven, maar gaat niet altijd over ons en zeker in Mattheus betreft het het Joodse volk en het verborgen koninkrijk.

In ons leven "bouwen" t.a.v. hout, hooi en stopplen is hier niet aan de orde. Het gaat niet over ons. Gelovigen van nu zouden juist niet bouwen met stro, hooi of stoppelen, maar wel met vuurvast materiaal en dat staat er juist lijnrecht tegenover, wij bouwen op het fundament en dat is de rots en wij zijn de levende stenen.
En tegenover hout , hooi of stoppelen, staat goud en zilver, dat is vuurvast en zal het vuur doorstaan, maar daar gaat het hier niet over en dus dwalen we weer af.
God maakt ons door het puur rein? En dat geschied in eenheid met Jezus?
Sorry, maar ik begrijp hier niets van.
Blijf toch gewoon bij de uitleg van het Bijbelgedeelte alsjeblieft.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:
Dessa schreef:
Toch bouwen we wel schatten op in de hemel. Er zal in ons leven met stro en met vuurvast materiaal gebouwd worden.
Dwars door het puur maakt God ons rein in puur. Dat geschied wel in eenheid met Jezus inderdaad.
Ja zeker, alleen volmaaktheid bestaat nu wel al omdat Hij volmaakt is, die volmaaktheid bedoel ik, het is "enkel" dat toelaten en niet zelf proberen te doen uit eigen kracht.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Helemaal eens, wij zijn volmaakt in Christus, maar nogmaals het gaat in deze hoofdstukken niet over de Christengemeenten, maar over het Joodse volk.
Zij zijn als natie niet volmaakt in Christus, maar leven hier onder het juk van de wetten van het sanhedrin en onder het juk van de Romeinen en bliefden de Messias niet.
Daarom is het belangrijk om te zien dat de Here Jezus scherpelijk verbiedt om over Hem te spreken. Hij kende de haat van de wetgeleerden en wist dat ze Hem zochten te doden.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:
Dessa schreef:
Ja zeker, alleen volmaaktheid bestaat nu wel al omdat Hij volmaakt is, die volmaaktheid bedoel ik, het is "enkel" dat toelaten en niet zelf proberen te doen uit eigen kracht.
En is je dat al gelukt?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Helemaal eens, wij zijn volmaakt in Christus, maar nogmaals het gaat in deze hoofdstukken niet over de Christengemeenten, maar over het Joodse volk.
Zij zijn als natie niet volmaakt in Christus, maar leven hier onder het juk van de wetten van het sanhedrin en onder het juk van de Romeinen en bliefden de Messias niet.
Daarom is het belangrijk om te zien dat de Here Jezus scherpelijk verbiedt om over Hem te spreken. Hij kende de haat van de wetgeleerden en wist dat ze Hem zochten te doden.
Wilsophie: als je iets niet begrijpt, kan je het gewoon vragen. Dan kan ik mijn opmerkingen wel toelichten.
Waar ik op doelde is dat de steden zich niet "bekeerden".
Het niet "bekeren" is een daad van nalatigheid. Alles zit in dat woord.
Het is maar wat je verstaat onder "bekeren".
Ik weet dat voor sommige mensen "bekeren" het opdreunen van geloofsbelijdenissen zijn of allerlei rituelen in de kerk uit te oefenen, zoals ook opwekkingsliederen of Psalmen volmondig zingen. Maar zoals ik het woord "bekeren" versta gaat vanuit de bron.
Bekeren komt vanuit de Geest en niet vanuit het vlees.
Ik hoop dat je het begrijpt, want anders kunnen we het er beter bij laten.

Daarbij geloof ik helemaal niet dat het zo eenvoudig is als je zegt. Het gaat er niet om of wij volmaakt voor God staan in het punt wat ik maak, maar om de vraag of wij ook echt vruchten van de Geest dragen in onze levens. Het is heel makkelijk om te zeggen dat we geloven in Jezus en vervolgens denken we dat geloven vanuit de luie stoel te kunnen doen..
Zoveel christenen zijn zo de geestelijke dood gestorven en hebben niet door hoe arm ze zijn geworden. Het geloof heeft hen nooit tot volwassenheid gebracht en zal ze ook niet brengen..
Om een voorbeeld te noemen: ik ken een christelijk reformatorisch gezin, waarin incest plaats vond.
Ook ken ik een vol evangelisch gezin, waarin de dochter zich liet dopen en het geloof beleed, maar nu een knipperlichtrelatie heeft met een ongelovige jongen, seksueel daarin actief is en het geloof vaarwel heeft gezegd. De doopteksten heeft zij aan haar vader gegeven.
Lang leve het rein zijn in Jezus! Maak mij de kat wijs. Geloof zal vruchten moeten dragen..
Dat je niet begrijpt dat een christen door het vuur moet gaan.. is typisch het probleem dat in deze tijd in het christendom speelt.
"Laat de vuurgloed die tot beproeving dient u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkomt!"

Alles zit in dat woord "bekeren", maar door je haast heb je niet het geduld om met ons de teksten eens goed door te nemen.
Iedereen moet zich maar aan jouw tempo aanpassen en jouw opvattingen maar overnemen.. Zo werkt dat niet.

Dat de joden noch niet Pinksteren hadden meegemaakt, wil niet zeggen dat we dan maar niets van de woorden van Jezus kunnen leren,
aangezien de meeste mensen helemaal nog niet de verlossing in Jezus Christus kennen, leven zij nog allemaal als slaven van de zonde en dus als deze joden waar Jezus mee van doen had.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:
Wilsophie schreef:Helemaal eens, wij zijn volmaakt in Christus, maar nogmaals het gaat in deze hoofdstukken niet over de Christengemeenten, maar over het Joodse volk.
Wilsophie: als je iets niet begrijpt, kan je het gewoon vragen. Dan kan ik mijn opmerkingen wel toelichten.
Waar ik op doelde is dat de steden zich niet "bekeerden".
Dan heb je mijn post ook niet goed gelezen, want de steden zijn veroordeeld, maar de inwoners niet. En daar gaat dit stukje over.
Het niet "bekeren" is een daad van nalatigheid. Alles zit in dat woord.
Het is maar wat je verstaat onder "bekeren".
Ik weet dat voor sommige mensen "bekeren" het opdreunen van geloofsbelijdenissen zijn of allerlei rituelen in de kerk uit te oefenen, zoals ook opwekkingsliederen of Psalmen volmondig zingen. Maar zoals ik het woord "bekeren" versta gaat vanuit de bron.
Bekeren komt vanuit de Geest en niet vanuit het vlees.
Ik hoop dat je het begrijpt, want anders kunnen we het er beter bij laten.
Het gaat hier niet om "bekeren", het woord wordt niet eens gebruikt, en weer ga je vanuit dit stukje naar de huidige tijd en haal je er rituelen bij en geloofsbelijdenissen en opwekkingsliederen, maar daar gaat het NIET over.
Daarbij geloof ik helemaal niet dat het zo eenvoudig is als je zegt. Het gaat er niet om of wij volmaakt voor God staan in het punt wat ik maak, maar om de vraag of wij ook echt vruchten van de Geest dragen in onze levens. Het is heel makkelijk om te zeggen dat we geloven in Jezus en vervolgens denken we dat geloven vanuit de luie stoel te kunnen doen..
Dan moet je dat tegen Dessa zeggen, want ik deel haar mening dat we volmaakt zijn in Christus. Ze heeft dat goed gezien. En vanuit de luie stoel? Ook dat heb ik belicht in het kader van de betekenis van de Sabbath, want dat is de rust van het nieuwe verbond en ik heb die luie stoel ook belicht in de laatste tekst, dat Zijn last licht is, en Zijn juk is zacht. En als jij daar activiteiten van wilt maken of hard werken ga je gang ,maar ga niet vermelden dat dat hier in deze hoofdstukken staat, want het is je eigen verzinsel en daar maak ik bezwaar tegen.
Zoveel christenen zijn zo de geestelijke dood gestorven en hebben niet door hoe arm ze zijn geworden. Het geloof heeft hen nooit tot volwassenheid gebracht en zal ze ook niet brengen..
Om een voorbeeld te noemen: ik ken een christelijk reformatorisch gezin, waarin incest plaats vond.
Ook ken ik een vol evangelisch gezin, waarin de dochter zich liet dopen en het geloof beleed, maar nu een knipperlichtrelatie heeft met een ongelovige jongen, seksueel daarin actief is en het geloof vaarwel heeft gezegd. De doopteksten heeft zij aan haar vader gegeven.
Lang leve het rein zijn in Jezus! Maak mij de kat wijs. Geloof zal vruchten moeten dragen..
Hier ga ik niet op in, omdat dat niet valt onder Bijbelstudie. Het gaat om het Mattheus evangelie in letterlijke zin, in Geestelijke zin en in profetische zin.
Dat je niet begrijpt dat een christen door het vuur moet gaan.. is typisch het probleem dat in deze tijd in het christendom speelt.
"Laat de vuurgloed die tot beproeving dient u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkomt!"
]
Al eerder heb ik je uitleg over het vuur gelezen, maar of ik het niet begrijp is nog maar de vraag. Een Christen gaat niet door het vuur.
Vuur spreekt van oordeel en de Bijbel zegt dat wij reeds geoordeeld zijn. Je geciteerde tekst, daar kan ik nooit wat mee, als ik niet het verband weet en kan lezen.
Alles zit in dat woord "bekeren", maar door je haast heb je niet het geduld om met ons de teksten eens goed door te nemen.
Iedereen moet zich maar aan jouw tempo aanpassen en jouw opvattingen maar overnemen.. Zo werkt dat niet.
Nou wordt die mooi. Ik heb tig keer gevraagd of het duidelijk was en of er vragen waren en zoals gezegd, je was gister overal aan het bekvechten las ik, maar in je eigen topic was je niet te vinden. Dus dan ga ik verder, dat had ik ook netjes gevraagd. En zo werkt het wel.
Dat de joden noch niet Pinksteren hadden meegemaakt, wil niet zeggen dat we dan maar niets van de woorden van Jezus kunnen leren,
aangezien de meeste mensen helemaal nog niet de verlossing in Jezus Christus kennen, leven zij nog allemaal als slaven van de zonde en dus als deze joden waar Jezus mee van doen had.
Pinksteren? Ze geloofden niet eens in de Messias die onder hun bivakkeerden en wonderen en tekenen deden? Natuurlijk kunnen wij van de woorden van de Here Jezus leren, daarom heb ik die tekst waarin Hij zegt: "leert van Mij dat ik nederig ben" enz... uitgebreid ter lering behandeld, maar dat lees je blijkbaar niet.
Gaitema er wàs nog geen verlossing in Jezus Christus, dat kòn helemaal niet. Er was een prediking van het koninkrijk door Johannes de Doper en er kwamen enkelingen tot geloof, maar verlossing is pas tot stand gebracht door het Lijden en sterven en opstanding van Jezus Christus en dat is hier niet aan de orde.
En dat is dus een kwestie van bedelingen. Men leeft hier nog steeds in de bedeling van de wet en ik noem dat de 4e bedeling.
Jij praat over de bedeling van de genade, waarin wij nu leven, dat is de bedeling die begon bij de opstanding en op grond en pas toen werd er eeuwig en onvergankelijkheid aan het licht gebracht, maar dat is niet aan de orde in deze hoofdstukken, we lezen hier over de bediening van de Knecht des Heeren, ( uit Jesaja aangekondigd) de Here Jezus was de mensen gelijk geworden en Hij werd bedreigd door de heren van de wet.
Hij werd gezocht om gedood te worden en Hij verbood iedereen om Zich heen te zwijgen over Zijn aanwezigheid.
Je kunt die bedeling niet vergelijken met onze tijd. Wij leven in een tussengeschoven bedeling, buiten het Jodendom om.
En dat komen we straks tegen in alle gelijkenissen. En als je alles wilt betrekken op jezelf of je familie of weet ik veel, dan hoort dat thuis in geloofsbeleving, maar niet in Bijbelstudie en daarom lijkt mijn tempo hoog te liggen, maar ik verzand niet in allerlei zijweggetjes over persoonlijke geloofsbelevingen want dan heet het geen Bijbelstudie. Het gaat niet om ons, maar om de Here Jezus Christus, Die hier wordt belicht o.a. als Koning, maar ook als de Knecht des Heeren.
En ook als iemand die in de clinch lag met de wetten van de leiders van het Joodse volk, waar HIj steeds een beroep deed op het OT en daarom haalde Hij Sodom aan en Tyrus en Sidon, die symboliek is belangrijk. En niet dat jij of ik nalatig zijn, dan haal je de waarde van het evangelie naar je eigen norm en daar pas ik voor.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie: ik heb jouw teksten stuk voor stuk gelezen en het overspoelt me iedere keer met een overdaad aan woorden, waardoor ik door de bomen het bos niet kan zien, maar zoals jij op mij en op anderen inhoudelijk reageerde zegt mij wel genoeg.
We geloven absoluut niet het zelfde.
Ik vind het jammer, maar ik zie het dus kennelijk anders dan jij.

Overigens gebruikte ik ook een boek van de theoloog erbij en gewoon mijn eigen Bijbelkennis.
Ik heb het ook niet over het werken uit eigen kracht overigens..
Ik zeg heel duidelijk "bekering" en "vruchten van de Geest"
Dat haal ik wel degelijk uit het stuk. Jij kennelijk niet.. Wel, dan zijn we het niet met elkaar eens.
Sanne

Bericht door Sanne »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:
Sanne schreef:
Gaitema schreef: Het niets doen... dat lijkt me vandaag de dag nog een plaag. Volgens mij is dat één van de grootste zonden: "nalatigheid".
Dat lijkt mij ook een hele ernstige zaak. En dan niet dat je even tijdelijk de moed verliest. Want ook in de Bijbel staan voorbeelden van personen die het op een bepaald moment even niet meer zagen zitten, Jona en Elia bijvoorbeeld. Maar door aanmoediging en correctie stonden ze toch weer voor hun zaak.
Maar als je kijkt naar wie in het meer van vuur belanden in Opb.21:8, dan staan bovenaan de "lafhartigen" en de "ongelovigen". Dus is het noodzakelijk om Paulus raad in Hebr.10:39 ter harte te nemen: "Doch wij hebben niets van doen met nalatigheid, die ten verderve leidt, doch met geloof, dat de ziel behoudt". Een grote zonde inderdaad: nalatigheid!
Het erge is dat dit er insluipt, haast zonder dat we het door hebben.
Vaak is het excuus "geen tijd" of "het is maar een druppel op de gloeiende plaat" of "daar ben ik niet geschikt voor" of "dat ligt mij niet" of "dat trek ik niet"...
Als je vervolgens voor Gods troon staat, helpt dergelijke opmerkingen niet meer.
Dat hoeft ook niet, want we zijn bekeerd en vergeven.
God redt zondaars, geen heiligen.

O, wacht, ja, die smoesjes gaan je idd niet helpen, van die gloeiende plaat enzo...
We zullen schuld moeten bekennen.
Ik geloof ook dat er een groep mensen is die de stap om God te aanbidden steeds uitstelt en daarvoor smoesjes heeft. Zie bijv. Luk.9:57-62. Zo iemand is niet geschikt voor het Koninkrijk zegt Jezus ronduit.
Maar ik geloof net als jou Gaitema dat ook al ben je tot het geloof gekomen, je kunt afdrijven en nalatig kunt worden. In Hebr.2:1 staat: "Daarom moeten wij te meer aandacht schenken aan hetgeen wij gehoord hebben, opdat wij niet afdrijven." Als wij ons geloof niet voeden dan gaat het dood.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Sanne schreef:]Ik geloof ook dat er een groep mensen is die de stap om God te aanbidden steeds uitstelt en daarvoor smoesjes heeft. Zie bijv. Luk.9:57-62. Zo iemand is niet geschikt voor het Koninkrijk zegt Jezus ronduit.
Maar ik geloof net als jou Gaitema dat ook al ben je tot het geloof gekomen, je kunt afdrijven en nalatig kunt worden. In Hebr.2:1 staat: "Daarom moeten wij te meer aandacht schenken aan hetgeen wij gehoord hebben, opdat wij niet afdrijven." Als wij ons geloof niet voeden dan gaat het dood.
Prachtige tekst die bevestigt wat ik steeds probeer te zeggen, want de tekst sluit direct aan op de boodschap van Hebr.1 vers 1.
God spreekt niet door profeten meer, en niet door theologen, maar door de Zoon en als wij niet de goede bronnen beluisteren zullen wij zeker afdrijven.
Kennis van jezelf of kennis van theologen zaaien in mijn beleving meer verwarring dan het bestuderen van Gods Woord.
Paulus zegt dit overigens tegen de gelovige Joden die opgeroepen worden om zich te houden aan wat zij gehoord hebben. "Hoe zouden wij vlieden ( afdrijven) als wij op zo grote zaligheid geen acht geven en die zaligheid is verkondigd door de Heere en aan ons is bevestigd door degenen die gehoord hebben. God bovendien medegetuigende, door tekenen en wonderen en menigerlei krachten en bedelingen ( jawel bedeling is een Bijbels begrip) des Heiligen Geestes naar Zijn wil, want Hij heeft aan de engelen niet onderworpen de toekomende wereld, van welke wij spreken"...., maar dus wel aan ons, niet aan de engelen, wel aan ons als gelovigen. Doorlezende gaat het over Zijn menswording en dan zijn we weer terug in Mattheus.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

God spreekt niet door theologen?
Als een dominee echt Jezus volgt, dan helpt God hem ook.
Dat heb ik zelf in de PKN gezien!

Goed, hoofdstuk 11 hebben we gehad.
Mattheüs 12: 1-8

Jezus en de sabbat

1 In die tijd liep Jezus op een sabbat door de korenvelden. Zijn leerlingen hadden honger en begonnen aren te plukken en ervan te eten. 2 Toen de farizeeën dat zagen, zeiden ze tegen hem: ‘Kijk, uw leerlingen doen iets dat op sabbat niet mag.’ 3 Hij antwoordde: ‘Hebt u niet gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen honger hadden, 4 hoe hij het huis van God binnenging en er met hen van de toonbroden at, terwijl noch hij noch zijn mannen daarvan mochten eten, alleen de priesters? 5 En hebt u niet in de wet gelezen dat de priesters die op sabbat in de tempel dienstdoen en zo de sabbat ontwijden, onschuldig zijn? 6 Ik zeg u: hier gaat het om meer dan de tempel! 7 Als u begrepen had wat bedoeld wordt met: “Barmhartigheid wil ik, geen offers,” dan zou u geen onschuldigen hebben veroordeeld. 8 Want de Mensenzoon is heer en meester over de sabbat.’
“Barmhartigheid wil ik, geen offers,” geld niet alleen voor je Joden, maar ook voor ons, want voor God is er geen onderscheid!
Het lijkt dan verwarrend, want God stelde toch die sabbatsregels in? Zouden de joden wellicht hebben gedacht, maar alles wat God instelt heeft een rechtvaardig reden en als de situatie zich voordeed (zoals bij David en zijn metgezellen) dat iets anders gezien de situatie rechtvaardig is, dan ging de barmhartigheid bepalen dat de regel hier niet opging. We zitten nu niet meer aan die regels gebonden, maar de barmhartigheid bepaald nog altijd wat juist is en rechtvaardig.. We kunnen nog steeds met ons geloof omgaan alsof we offers brengen.. zo van:
"als ik zondag mijn auto niet tank of 1/10 deel van mijn inkomen aan de kerk geef, dan zal God mij zeker aannemen.."
Maar het gaat bij God om jouw hart. Dat je vanuit de liefde handelt en de Heilige Geest bepaald dan waar barmhartigheid 'moet' gaan plaats vinden.
Niet meer een voorschrift.. maar God zelf.

Heer en Meester over de Sabbat.. dat is waar, want Jezus laat het Sabbat zijn in onze harten.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:
Dessa schreef:
Gaitema schreef: Toch bouwen we wel schatten op in de hemel. Er zal in ons leven met stro en met vuurvast materiaal gebouwd worden.
En is je dat al gelukt?
Als je echt zou pakken hoe ik het bedoel zou je deze vraag niet op deze manier zo stellen ;) want dat is weer eigen doen.
Niemand is volmaakt maar Hij door "ons" heen is wel altijd volmaakt, dat toelaten/toestaan is eigenlijk het grootste "gevecht", dus niet zelf proberen alles goed/volmaakt proberen te doen/verdienen maar toelaten dat Hij door "ons" heen Zijn volmaaktheid kan laten zien.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Als jij een theoloog een dominee noemt vind ik dat vreemd, wat dat doen ze zelf totaal niet.
Ik ken ook gelukkig vele voorgangers die absoluut geen dominee genoemd willen worden, omdat ze niet prat gaan op een titel, maar omdat ze zich geroepen voelen als dienaar en niet als leidinggevende.
Daarom zijn cursussen "leaderschip" voor mij zo vreemd, want de Heer kwam om te dienen en elke Bijbelleraar zou moeten onderwijzen omdat Hij dient en niet omdat Hij leidt en prat gaat op zijn studie Theologie, want de broeders die ik theologie zag gaan studeren, raakten hun Bijbel kwijt.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:
Dessa schreef:
Gaitema schreef: Toch bouwen we wel schatten op in de hemel. Er zal in ons leven met stro en met vuurvast materiaal gebouwd worden.
En is je dat al gelukt?
Als je echt zou pakken hoe ik het bedoel zou je deze vraag niet op deze manier zo stellen ;) want dat is weer eigen doen.
Niemand is volmaakt maar Hij door "ons" heen is wel altijd volmaakt, dat toelaten/toestaan is eigenlijk het grootste "gevecht", dus niet zelf proberen alles goed/volmaakt proberen te doen/verdienen maar toelaten dat Hij door "ons" heen Zijn volmaaktheid kan laten zien.
Ik zeg dit omdat ik een vriend heb die beweerd dat het zo werkt en telkens weer komt hij in nood en vraagt zich af waardoor.. Het is de realiteit dat niemand op aarde echt door Jezus leeft en iedereen vervalt in eigen werken. Daarom blijft zoals wij het al constateren de nalatigheid en de noodzaak tot bekering actueel. Maar dat is ook niet alles. Het is maar vanuit welke context je iets zegt. Als we de brieven van Johannes erbij pakken, dan wordt er opeens een andere geloofstaal gesproken, maar er wordt het zelfde mee bedoeld.

Stel, je ziet dat er ergens hulp nodig is, wat doe je dan?
Een stem in je hart zegt dat hij of zij jou nodig heeft, dus doe je het.
Het wordt misschien niet direct als Gods stem of de Heilige Geest ervaren, maar het komt even goed uit God. De vraag op een ochtend "is het mij gelukt om de Heer te dienen" is helemaal geen zonde, als God door die vraag heen werkt. De meeste mensen laten zich dikwels onbewust door God leiden, maar ook in bewust zijn kunnen die vragen gesteld worden. De vraag: "waarom is het mij niet gelukt de oude natuur los te laten?"

Meestal komt het er gewoon op neer dat je verstrikt bent geraakt in het probleem waar joden tegen aanliepen toen ze offers aan God wilden brengen, dat het hen liet herinneren aan hun zonden en daardoor verleidt weer gingen zondigen.

Net als het stoppen met roken.
alleen al de gedachte
"Ik moet stoppen met roken" houdt je aan het roken.
Je kan dan beter denken:
" he, laat ik eens de tuin gaan doen, want het is mooi weer" :)

Als je begrijpt wat ik bedoel.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:We kunnen nog steeds met ons geloof omgaan alsof we offers brengen.. zo van:
"als ik zondag mijn auto niet tank of 1/10 deel van mijn inkomen aan de kerk geef, dan zal God mij zeker aannemen.."
Maar het gaat bij God om jouw hart. Dat je vanuit de liefde handelt en de Heilige Geest bepaald dan waar barmhartigheid 'moet' gaan plaats vinden.

Heer en Meester over de Sabbat.. dat is waar, want Jezus laat het Sabbat zijn in onze harten.
Precies ja, niet eigen verdienste(n). Het is de wedloop en niet de wetloop 8-)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Als jij een theoloog een dominee noemt vind ik dat vreemd, wat dat doen ze zelf totaal niet.
Ik ken ook gelukkig vele voorgangers die absoluut geen dominee genoemd willen worden, omdat ze niet prat gaan op een titel, maar omdat ze zich geroepen voelen als dienaar en niet als leidinggevende.
Daarom zijn cursussen "leaderschip" voor mij zo vreemd, want de Heer kwam om te dienen en elke Bijbelleraar zou moeten onderwijzen omdat Hij dient en niet omdat Hij leidt en prat gaat op zijn studie Theologie, want de broeders die ik theologie zag gaan studeren, raakten hun Bijbel kwijt.
Wat een woordenspel maak je er weer van.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:We kunnen nog steeds met ons geloof omgaan alsof we offers brengen.. zo van:

Precies ja, niet eigen verdienste(n). Het is de wedloop en niet de wetloop 8-)
Amen! :smile: