Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Dessa
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:Ik zeg dit omdat ik een vriend heb die beweerd dat het zo werkt en telkens weer komt hij in nood en vraagt zich af waardoor.. Het is de realiteit dat niemand op aarde echt door Jezus leeft en iedereen vervalt in eigen werken. Daarom blijft zoals wij het al constateren de nalatigheid en de noodzaak tot bekering actueel. Maar dat is ook niet alles. Het is maar vanuit welke context je iets zegt.
Dat in eigen werken vervallen is een enorm strijdpunt want mensen zijn geneigd te denken dat ze beloond worden naar werken, genade is een heel lastig iets terwijl het in feite heel simpel is maar dat geeft geworstel.
Idd is het zo dat het maar net is hoe je iets precies zegt/bedoelt want je openstellen voor God kan je ook iets doen noemen maar het is meer toelaten dan doen, het is laten doen. En loslaten kan worstelen zijn, daarom gaat de wedloop met vallen en opstaan.
Meestal komt het er gewoon op neer dat je verstrikt bent geraakt in het probleem waar joden tegen aanliepen toen ze offers aan God wilden brengen, dat het hen liet herinneren aan hun zonden en daardoor verleidt weer gingen zondigen.

Net als het stoppen met roken.
alleen al de gedachte
"Ik moet stoppen met roken" houdt je aan het roken.
Je kan dan beter denken:
" he, laat ik eens de tuin gaan doen, want het is mooi weer" :)
Dat klinkt meer als afleiding zoeken dan werkelijk willen stoppen denk ik :)
Gaitema
Man/Vrouw: M

Bericht door Gaitema »

God zegt zelf in Gods woord dat het probleem met de offers die de joden aan God brachten dit was. Ze herinneren zich hun zonden en daardoor gingen ze door de verleiding weer zondigen.
Paulus zegt niet voor niets dat satan misbruik maakt van de wet om ons te laten zondigen.
Hoe kan het toch dat zo veel mensen die willen stoppen, niet kunnen stoppen?
Omdat ze er mee bezig zijn.

Mijn broertje las een boek van een kettingroker die maar wilde stoppen met roken, maar het lukte hem niet, sterker nog, hij verbrande bij het draaien van een peuk zijn vingers aan de vorige peuk die hij nog vast hield. :?
Op een dag gaf hij de strijd op.. Want het lukte hem niet om te stoppen..
En het gekke gebeurde.. Juist toen stopte hij met roken..

Want hij was er niet meer mee bezig, net als voor hij er mee begonnen was.
Driekwart van de rokers die zijn boek lazen stopten ook met roken, waaronder mijn broertje.

Hoe wil je de zonden loslaten als je steeds maar in de rauw en spijt blijft hangen?
Je komt zo niet verder. Je moet het los laten en met het betere bezig gaan.
Een nieuw leven begint, het oude is gestorven en ligt in het graf.

loslaten. wie achterom blijft kijken is niet geschikt Jezus te volgen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:Ik zeg dit omdat ik een vriend heb die beweerd dat het zo werkt en telkens weer komt hij in nood en vraagt zich af waardoor.. Het is de realiteit dat niemand op aarde echt door Jezus leeft en iedereen vervalt in eigen werken. Daarom blijft zoals wij het al constateren de nalatigheid en de noodzaak tot bekering actueel. Maar dat is ook niet alles. Het is maar vanuit welke context je iets zegt.
Dat in eigen werken vervallen is een enorm strijdpunt want mensen zijn geneigd te denken dat ze beloond worden naar werken, genade is een heel lastig iets terwijl het in feite heel simpel is maar dat geeft geworstel.
Idd is het zo dat het maar net is hoe je iets precies zegt/bedoelt want je openstellen voor God kan je ook iets doen noemen maar het is meer toelaten dan doen, het is laten doen. En loslaten kan worstelen zijn, daarom gaat de wedloop met vallen en opstaan.
Ja, maar we hoeven ook niet te overdrijven in bewoordingen en elkaar daarmee de vliegen af te vangen. Als ik iemand een knuffel geef of geld geef aan het goede doel, doe ik dat ook.
Maar er zit een verschil in of wij dat buiten Gods wil om doen, of vanuit God doen.

Kijk, die kameraad van me kan er wat van. Hij was met me mee in de kerk en daarin zei de dominee iets als "koester geen wrok"..
Nou, hij schrok er enorm van, want de dominee zou de wet onderwijzen..
Zo deed hij dat ook met mijn woorden..
ik kan je zeggen.. Dat is heel vermoeiend :?

En het gekke was dat hij steeds in passiviteit verviel en dan bezorgd was waarom God hem niet in beweging had laten komen.. Tja.. Misschien moet je toch zelf ook mee willen werken
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:En het gekke was dat hij steeds in passiviteit verviel en dan bezorgd was waarom God hem niet in beweging had laten komen.. Tja.. Misschien moet je toch zelf ook mee willen werken
Zo werkt het niet nee 8-)
Mee willen werken = loslaten en openstellen, betekent niet passief zijn.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ja dat denk ik ook. Hij had bijvoorbeeld heel veel boeken thuis.. Dus dat las hij vanuit zijn gedrevenheid.
Ik denk dat zo'n passie en bewogenheid voor de medemensen om ze te willen helpen Jezus te vinden, wat hij vaak ook had.. Juist weer sterk door God gebruikt wordt en daarin ook Zelf de Bron is, waaruit hij dan bewogen en gepassioneerd is.

En zo komen we weer uit bij de Heer van de sabbat die het vrede laat zijn in je leven, van Matt 12: ;)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wilsophie schreef:Kan ik een eigen topic openen over de gelijkenissen in Mattheus? Dan kan ik ook het tempo bepalen.

Trajecto:
Ja hoor, dat kan. Maak maar een topicstart in het subforum
Nieuwe topics.
Dank je wel, inmiddels ermee gestart.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Paulus zegt niet voor niets dat satan misbruik maakt van de wet om ons te laten zondigen.
Ach Gait , was mijn post maar een "woordspelletje" het is helaas de werkelijkheid, maar wellicht jou onbekend, gelukkig maar, ik hoor zoveel over cursussen "leiderschap" en bepaalde technieken in die cursussen om te leren leiden, laten we de Heer navolgen in het "dienen". Was Hij niet de Knecht des Heeren in Mattheus 12? Dat kom je wel tegen als je zover bent. ;) "Zij die geloven haasten niet" zegt Spreuken.

"Toevallig" heb ik in mijn nieuwe topic deze uitspraak van jou ook gebruikt omdat ik dat in de Bijbel las. Was voor mij een beetje nieuw en ik vond het nogal heftig om het te zeggen, dus dank je wel voor de "voorzet". Zo zie je maar wat die Boom van kennis uit Mattheus 12 veroorzaakt. Maar wij als gelovigen onder het nieuwe verbond en uit de heidenen hebben dus niet de Joodse wet, maar wij hebben de wet des geloofs, de onderwijzing Gods.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 24 mar 2015, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:
Jezus en de sabbat

1 In die tijd liep Jezus op een sabbat door de korenvelden. Zijn leerlingen hadden honger en begonnen aren te plukken en ervan te eten. 2 Toen de farizeeën dat zagen, zeiden ze tegen hem: ‘Kijk, uw leerlingen doen iets dat op sabbat niet mag.’ 3 Hij antwoordde: ‘Hebt u niet gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen honger hadden, 4 hoe hij het huis van God binnenging en er met hen van de toonbroden at, terwijl noch hij noch zijn mannen daarvan mochten eten, alleen de priesters? 5 En hebt u niet in de wet gelezen dat de priesters die op sabbat in de tempel dienstdoen en zo de sabbat ontwijden, onschuldig zijn? 6 Ik zeg u: hier gaat het om meer dan de tempel! 7 Als u begrepen had wat bedoeld wordt met: “Barmhartigheid wil ik, geen offers,” dan zou u geen onschuldigen hebben veroordeeld. 8 Want de Mensenzoon is heer en meester over de sabbat.’
.................

Heer en Meester over de Sabbat.. dat is waar, want Jezus laat het Sabbat zijn in onze harten.
Ik ervaar best wel spanningen in dit topic. Het lijkt alsof ik er een schepje bovenop wil doen. Maar ik met dit bijbelgedeelte kan ik er niet omheen. Ik zeg het ook niet om weer een nieuwe diskusssie te ontketenen over de sabbat.
Maar ik stel de vraag om daarover na te denken: "als de Mensenzoon zelf Heer en Meester is over de sabbat, waarom heeft de kerk die dan afgeschaft?"
Je kunt het allemaal wel geestelijk invullen en dat mag best tot zekere hoogte, als we maar laten staan wat er staat.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik heb geen spanningen hoor. Gekissebiss over het tempo heb ik opgelost door een eigen topic te openen, dus ik ga niet meer de hoofdstukken langs, maar reageer op wat anderen zeggen, waar Gaitema gelegenheid toe biedt, het is zijn topic en als het afdwaalt is dat niet mijn "pakkiean" , ik heb het mandaat teruggegeven.

Terug naar jouw opmerking....(waarom begin je niet een topic over de sabbath?)

De sabbath is m.i. helemaal niet afgeschaft. Ik heb dat volgens mij ook belicht toen het ( hoewel te vroeg) aan de orde was.
Dat de kerken het hebben afgeschaft weet ik niet, daar heb ik ook niets mee. Maar de sabbath heeft ook onder het nieuwe verbond wel degelijk een belangrijke betekenis en daarom is de uitspraak dat Hij de Heer van de Sabbath is voor mij heel logisch, want dat is Hij ook.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef:
Jezus en de sabbat

1 In die tijd liep Jezus op een sabbat door de korenvelden. Zijn leerlingen hadden honger en begonnen aren te plukken en ervan te eten. 2 Toen de farizeeën dat zagen, zeiden ze tegen hem: ‘Kijk, uw leerlingen doen iets dat op sabbat niet mag.’ 3 Hij antwoordde: ‘Hebt u niet gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen honger hadden, 4 hoe hij het huis van God binnenging en er met hen van de toonbroden at, terwijl noch hij noch zijn mannen daarvan mochten eten, alleen de priesters? 5 En hebt u niet in de wet gelezen dat de priesters die op sabbat in de tempel dienstdoen en zo de sabbat ontwijden, onschuldig zijn? 6 Ik zeg u: hier gaat het om meer dan de tempel! 7 Als u begrepen had wat bedoeld wordt met: “Barmhartigheid wil ik, geen offers,” dan zou u geen onschuldigen hebben veroordeeld. 8 Want de Mensenzoon is heer en meester over de sabbat.’
.................

Heer en Meester over de Sabbat.. dat is waar, want Jezus laat het Sabbat zijn in onze harten.
Ik ervaar best wel spanningen in dit topic. Het lijkt alsof ik er een schepje bovenop wil doen. Maar ik met dit bijbelgedeelte kan ik er niet omheen. Ik zeg het ook niet om weer een nieuwe diskusssie te ontketenen over de sabbat.
Maar ik stel de vraag om daarover na te denken: "als de Mensenzoon zelf Heer en Meester is over de sabbat, waarom heeft de kerk die dan afgeschaft?"
Je kunt het allemaal wel geestelijk invullen en dat mag best tot zekere hoogte, als we maar laten staan wat er staat.
De vraag is of je wel beseft hoe groot het universum is. Het heelal heeft een vermoedelijke doorsnede van 900.000.000.000.000.000.000.000 kilometer, waarin we zo'n 70.000.000.000.000.000.000.000 sterren vinden, en alleen al in ons eigen melkwegstelsel zo'n 70 miljard leefbare planeten. Over het hele universum zijn er vermoedelijk miljarden maal miljarden planeten waar leven is, waarvan een groot deel met intelligent leven. Dacht je nu echt dat de God, beschouwd als baas van het universum aan het intelligent leven op een van deze vele miljarden planeten de opdracht zou geven om op een bepaalde dag te rusten? Die gedachte is echt absurd.

[modbreak Trajecto] Off-topic
Only dead fish go with the flow
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Zolderworm schreef:
De vraag is of je wel beseft hoe groot het universum is. Het heelal heeft een vermoedelijke doorsnede van 900.000.000.000.000.000.000.000 kilometer, waarin we zo'n 70.000.000.000.000.000.000.000 sterren vinden, en alleen al in ons eigen melkwegstelsel zo'n 70 miljard leefbare planeten. Over het hele universum zijn er vermoedelijk miljarden maal miljarden planeten waar leven is, waarvan een groot deel met intelligent leven. Dacht je nu echt dat de God, beschouwd als baas van het universum aan het intelligent leven op een van deze vele miljarden planeten de opdracht zou geven om op een bepaalde dag te rusten? Die gedachte is echt absurd.
Wat ik besef is dat mijn Vader in de Hemel zo groot is, dat Hij de Schepper is van dat heelal. Waarschijnlijk heb je nog veel te weinig nulletjes gebruikt als je Zijn almacht wilt omschrijven.
En toch.... valt er geen haar van mijn hoofd zonder Zijn wil.
Van Hem houd ik en Zijn wil wil ik doen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Zolderworm

Trajecto: Tekst geschrapt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Bekend is de doorsnee van waarIN wij wonen. En ik geloof dat wij wonen binnen dat meetbare gedeelte van de aarde.
Wat er "buiten" is noemt de Bijbel de buitenste duisternis. Dat is een afdeling die de Bijbel noemt de buitenste duisternis of de poel des vuurs.
Wat of wie daarin geworpen wordt laat ik buiten beschouwing, het gaat erom dat wie binnen is, die is binnen de binnenste buitengekeerde bol. Keer een flexibele aardbol binnenste buiten en je ziet dat wij leven in de binnenkant van de bol met onze kopjes naar het midden en onze voetjes op de binnenkant van de schil en het centrum kan niet anders zijn dan het centrum waar God woont. Hij woont toch temidden van Zijn Schepping?
Mocht je geloven dat wij bovenop de bol leven , waar plaats je God dan?

Ik wil ook graag weten waar staat dat Hij de Schepper is van het heelal , en wat men daaronder verstaat? Ik lees in Genesis 1 dat Hij de 2 hemelen en de aarde schiep.
Maar is dat wat wij het heelal noemen?
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 24 mar 2015, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolderworm

Wilsophie schreef:Bekend is de doorsnee van waarIN wij wonen. En ik geloof dat wij wonen binnen dat meetbare gedeelte van de aarde.
Wat er "buiten" is noemt de Bijbel de buitenste duisternis. Dat is een afdeling die de Bijbel noemt de buitenste duisternis of de poel des vuurs.
Wat of wie daarin geworpen wordt laat ik buiten beschouwing, het gaat erom dat wie binnen is, die is binnen de binnenste buitengekeerde bol. Keer een flexibele aardbol binnenste buiten en je ziet dat wij leven in de binnenkant van de bol met onze kopjes naar het midden en onze voetjes op de binnenkant van de schil en het centrum kan niet anders zijn dan het centrum waar God woont. Hij woont toch temidden van Zijn Schepping?
Ook dit lijken mij alleen maar zelfbedachte veronderstellingen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Zolderworm schreef:
Wilsophie schreef:Bekend is de doorsnee van waarIN wij wonen. En ik geloof dat wij wonen binnen dat meetbare gedeelte van de aarde.
Waarom zelfbedacht. zo knap ben ik niet hoor? Ik lees dat in de Bijbel.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

"Zelf bedacht" en "verzonnen" zonder enige onderbouwing...
Dat mag in LB..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Zolderworm

Wilsophie schreef:
Zolderworm schreef:
Wat of wie daarin geworpen wordt laat ik buiten beschouwing, het gaat erom dat wie binnen is, die is binnen de binnenste buitengekeerde bol. Keer een flexibele aardbol binnenste buiten en je ziet dat wij leven in de binnenkant van de bol met onze kopjes naar het midden en onze voetjes op de binnenkant van de schil en het centrum kan niet anders zijn dan het centrum waar God woont. Hij woont toch te midden van Zijn Schepping?
Waarom zelfbedacht. Zo knap ben ik niet hoor? Ik lees dat in de Bijbel.
Waarom zou het dan per se waar zijn?

[modbreak Trajecto] Je stelt zo'n vraag wat vaak. Het is eerder iets voor een ander topic in een ander subforum.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Hoe lang kom je hier nu al?
Heb je nog steeds geen idee waarom mensen geloven wat er in de Bijbel staat / waarom de Bijbel geloofwaardig wordt geacht?
Biker

Bericht door Biker »

Adinomis schreef: Wat ik besef is dat mijn Vader in de Hemel zo groot is, dat Hij de Schepper is van dat heelal. Waarschijnlijk heb je nog veel te weinig nulletjes gebruikt als je Zijn almacht wilt omschrijven.
En toch.... valt er geen haar van mijn hoofd zonder Zijn wil.
.
in de Heidelbergse Catechismus zondag 1 wordt de tekst uit Mattheus 10:29 merkwaardig genoeg verbonden met Mattheus 10:30: de haren van uw hoofd zijn alle geteld en met Lucas 21:18: geen haar van uw hoofd zal teloor gaan. Het resultaat is de belijdenis dat Christus mij zó bewaart, dat zonder de wil van mijn Hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan.

Ik begin steeds duidelijker de betekenis van "gereformeerd" te begrijpen. :cry:
pyro

Bericht door pyro »

Jerommel schreef:Je bent gewoon en troll.
Niet doen, Jerommel.
Eventueel een TR aanmaken.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Zolderworm

Het lijkt me eerder dat jij er niet tegen kunt dat je geen behoorlijke argumenten hebt.
pyro

Bericht door pyro »

Verder met het Mattheus evangelie dan maar weer? :roll:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Zolderworm

pyro schreef:
Niet doen, Jerommel.
Eventueel een TR aanmaken.
Het is natuurlijk wel een hele prestatie van hem dat hij binnen zo korte tijd weer in het uitscheld-stadium terecht komt...
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tja, als er nog steeds getrolled wordt is dat niet zo raar natuurlijk...
Is overigens een constatering, geen schelden dus.
Doe nou niet alsof je neus bloedt, want deze signalen zijn er al heel lang, mensen vertrekken er om.
Zolderworm

Jerommel schreef:Tja, als er nog steeds getrolled wordt is dat niet zo raar natuurlijk...
Is overigens een constatering, geen schelden dus.
Doe nou niet alsof je neus bloedt, want deze signalen zijn er al heel lang, mensen vertrekken er om.
Laten we inderdaad weer teruggaan naar het Mattheüs-Evangelie.