Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

pyro schreef:
Biker schreef:"Barmhartigheid breekt wet"
Barmhartigheid is wet. De binnenste binnenkant, het hart ervan.
Dit begrijp ik niet.
De Barmhartige Samaritaan staat haaks op de Priester en de Leviet, beiden beelden van de wet, en zij waren alleminst barmhartig.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Biker schreef:
De veelvuldig gebruikte woorden Verlossing, Redding, Behoud en/of "zaligheid" komen pas in het nieuwe (zie het oude is voorbijgegaan) tevoorschijn.
Dat lijkt op het eerste gezicht wel zo te zijn. Dat heeft ook te maken met het verschil tussen Hebreeuws en Grieks. Het woord "heil" in het eerste testament, kan ook redding of verlossing betekenen.
Dat is de naam van Yeshua en die komt "versleuteld" in het eerste testament voor, daar waar de begrippen heil en verlossing aan de orde komen. Eigenlijk is dat heel mooi!
Enkele voorbeelden die ik in mijn computer heb opgeslagen:
Genesis 49:18 staat: "op Uw heil wacht ik HEERE". In het Hebreeuws staat er gewoon "op uw Yeshua wacht ik JHWH" לִישׁוּעָתְךָ.
Psalm 27 een Psalm van David; de Heere is mijn Licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Hier staat eigenlijk "Yeh is mijn Shua" Dat betekent: God is mijn redding - of - God is mijn heil.
Ik heb even gegoogled. Op deze site (even naar onderen scrollen) wordt dit ook aangetoond.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Peter79
Man/Vrouw: M

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:
pyro schreef:
Dit begrijp ik niet.
De Barmhartige Samaritaan staat haaks op de Priester en de Leviet, beiden beelden van de wet, en zij waren alleminst barmhartig.
Het verschil tussen de uiterlijke besnijdenis en de besnijdenis van het hart.
Sanne

Bericht door Sanne »

Biker schreef: Maar het is toch heel opvallend dat er de laatste 2000 jaar een heel andere "modus operandus" heerst?
Mozes kon het beloofde land niet ingaan vanwege de roede der Wet die hij hanteerde.
Was het niet omdat Mozes de eer aan zichzelf gaf in plaats van aan God? Tenminste dat begrijp ik uit Num.20:11,12.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Biker schreef:
De veelvuldig gebruikte woorden Verlossing, Redding, Behoud en/of "zaligheid" komen pas in het nieuwe (zie het oude is voorbijgegaan) tevoorschijn.
Dat lijkt op het eerste gezicht wel zo te zijn. Dat heeft ook te maken met het verschil tussen Hebreeuws en Grieks. Het woord "heil" in het eerste testament, kan ook redding of verlossing betekenen.
Dat is de naam van Yeshua en die komt "versleuteld" in het eerste testament voor, daar waar de begrippen heil en verlossing aan de orde komen. Eigenlijk is dat heel mooi!
Genesis 49:18 staat: "op Uw heil wacht ik HEERE". In het Hebreeuws staat er gewoon "op uw Yeshua wacht ik JHWH" לִישׁוּעָתְךָ.
Psalm 27 een Psalm van David; de Heere is mijn Licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Hier staat eigenlijk "Yeh is mijn Shua" Dat betekent: God is mijn redding - of - God is mijn heil.
Ik heb even gegoogled. Op deze site (even naar onderen scrollen) wordt dit ook aangetoond.
Pinksteren heeft ons die sabbat dus niet gebracht? We leven nog onder de wet? We moeten ons nog ons best doen door de wet te houden gered te worden?

Ik heb een beetje het idee dat mijn punt met opzet aan de kant geschoven wordt.

Hoe moet ik dat dan doen? Het is onmogelijk om het sabbatgebod te houden. De kerk is niet op zaterdag en ik moet geregeld werken op zaterdag.
Ik kom zo al amper rond, dat het bitter noodzakelijk is.
Hoe is het christendom nu over te dragen als we met regels komen waar geen mens zich aan kan houden?
De kerken zitten er hoe dan ook vol van.. van het dit moeten en dat moeten..
Alsof wat Paulus zegt totaal niet over vandaag de dag gaat.

We kunnen het hebben over later, de grote sabbat die komt.. maar wat is Pinksteren dan nog?
Ik ben dit jaar trouwens ook op eerste pinksterdag jarig. Het is voor mij wel het meest belangrijke kerkelijke feest van het jaar.

Zou het niet kunnen zijn dat de "plichtmatigheden" van de kerken één van de redenen zijn dat ze leeg lopen?
Mensen hebben er een afkeer van. Ze moeten dit en mogen niet dat.. allemaal voorschriften waar aan gehouden moet worden.
Soms zo: "totaal geen alcohol drinken, geen ijs kopen op zondag/zaterdag, niet tanken op zaterdag/zondag, geen make-up dragen, je haar niet extra verfraaien, verplicht 1/10 deel van je inkomen aan de kerk geven etc.. "

Waar is dan nog die "pinksterGeest"? Het is vervangen door de regelgeest.. Het leven vanuit eigen prestaties in plaats van te leven vanuit de Heilige Geest die je RUST geeft.. Sabbat laat zijn in jouw leven..

Of klets ik wat uit mijn nek en moet ik stoppen met het geloven in de inwerking door de Heilige Geest en dat het dan sabbat is in mijn leven?
Waarom? Ik moet er niet aan denken om dat oude onduidelijke juk weer op te leggen, waarvan de grenzen niet bekend zijn.

Immers zou ik eigenlijk strikt genomen op zaterdag nog niet de weg op mogen en in mijn bed moeten blijven liggen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:We kunnen ons alvast inlezen in het volgende gedeelte..
Mattheüs 12: 9-21

9 Hij trok weer verder en kwam in hun synagoge. 10 Daar stond iemand met een verschrompelde hand. Omdat ze Jezus wilden aanklagen, vroegen ze: ‘Is het toegestaan op sabbat te genezen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Stel dat u maar één schaap hebt en dat valt op sabbat in een kuil, wie van u zou het niet vastgrijpen en het er weer uit halen? 12 En is een mens niet veel meer waard dan een schaap? Daaruit volgt dat we op sabbat goed mogen doen.’ 13 Toen zei hij tegen de man: ‘Steek uw hand uit.’ Hij stak hem uit en er kwam weer leven in, zijn hand werd weer even gezond als de andere. 14 De farizeeën dropen af en besloten hem uit de weg te ruimen. 15 Jezus besefte dat en week uit naar elders.
Grote massa’s mensen volgden hem, en hij genas hen allen.16 Hij verbood hun uitdrukkelijk bekend te maken wie hij was. 17 Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jesaja:
18 ‘Hier is de dienaar die ik mij gekozen heb,
die ik liefheb en in wie ik vreugde vind.
Ik zal hem vervullen met mijn geest,
aan alle volken zal hij het recht verkondigen.
19 Hij zal geen woordenstrijd aangaan
en op straat zijn stem niet verheffen.
20 Het geknakte riet breekt hij niet af,
noch dooft hij de kwijnende vlam,
totdat het recht dankzij hem overwint.
21 Op zijn naam zullen alle volken hun hoop vestigen.’
Ja, Jezus kwam om recht te verkondigen. Door zijn woorden en daden liet hij zien wat gerechtigheid echt inhoudt. Vreemd genoeg was daar wel moed voor nodig. Hij verrichtte vaak genezingen op de sabbat en demonstreerde wat hij in de toekomst als Heer van de Sabbat in het groot zal gaan doen. Vanwege die goede daden wilden ze hem echter uit de weg ruimen.

Hij liet het ook zien in zijn omgang met zijn medemens. Hij was onpartijdig en de bestaande vooroordelen nam hij niet over. Zo sprak hij bijvoorbeeld met de Samaritaanse vrouw bij de bron. Zelfs zijn eigen discipelen vonden dat maar niks. Joh.4:27. Er waren regeltjes in die tijd dat vrouwen het niet waard waren om onderwijs uit Gods Woord te krijgen. En Samaritaanse vrouwen al helemaal niet. Uitgerekend aan deze vrouw zei Jezus ronduit dat hij de Messias was.
Wat een voorbeeld om na te volgen! Hoeveel mensen houden er namelijk niet vervelende vooroordelen op na en kijken neer op mensen van een ander ras of geloof.

Verder schrok Jezus er ook niet voor terug om de tempel te reinigen van hebzuchtige mensen en hun koopwaar. Die onrechtvaardige praktijken kon hij niet aanzien en hij deed er ook iets aan.

En wat mij zelf ook bijzonder aanspreekt is dat hij het geknakte riet niet afbreekt. Het laatste beetje hoop en leven doofde hij niet uit de ellendigen. Een mooi voorbeeld is hoe hij omging met de vrouw die al jaren leed aan een bloedvloeiing. Zij kwam naar Jezus in de hoop genezen te worden. Zij mocht echter vanwege haar onreinheid niet in de menigte komen. Maar Jezus koos er voor haar niet te bestraffen. In plaats daarvan prees hij haar geloof. Hij zag de noodzaak van barmhartigheid en medegevoel.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:
Of klets ik wat uit mijn nek en moet ik stoppen met het geloven in de inwerking door de Heilige Geest en dat het dan sabbat is in mijn leven?
Waarom? Ik moet er niet aan denken om dat oude onduidelijke juk weer op te leggen, waarvan de grenzen niet bekend zijn.

Immers zou ik eigenlijk strikt genomen op zaterdag nog niet de weg op mogen en in mijn bed moeten blijven liggen.
Natuurlijk is het zo dat onze positie in de hemel is als we Christus toebehoren, Dan is er de sabbatsrust in het hart. Maar het is er nog niet in de wereld.
Dat komt pas als het Koninkrijk van Yeshua hier komt. Maar als gelovige hebben we Jezus al als Koning aanvaard. Daarom is het Koninkrijk in de gelovige en dat geeft rust.
Dan is Gods wil in ons hart gekomen en daarover verheugen we ons.

Had jij een juk? Waaruit bestond dat juk? Waren de regels van God een juk, of waren dat de regels van mensen?
Wat de sabbat betreft, leven we nu eenmaal in een maatschappij waar deze geen rol speelt. God weet dat. Maar het begint met het te erkennen dat God het zo heeft ingesteld.
Ik denk dan altijd aan het voorbeeld van Naäman. In zijn heidense omgeving moest hij de koning ondersteunen als deze wilde buigen voor de God Rimmon.
Dan zegt hij tegen Elia: 2 Kon.5:18 Maar moge de Here dit aan uw knecht vergeven: wanneer mijn heer in de tempel van Rimmon komt om zich aldaar neer te buigen, terwijl hij op mijn arm leunt, zodat ik mij in de tempel van Rimmon
moet neerbuigen; als ik mij dan neerbuig in de tempel van Rimmon, moge de Here deze zaak aan uw knecht vergeven.

God weet dat wij in een heidense ongelovige wereld leven. Op Zijn tijd zal Hij ons uitleiden. We zitten allemaal in een bepaalde fase van ontwikkeling in onze omgang met God. Die kan voor de één heel anders zijn dan voor de ander. Daarom moeten we elkaar niet veroordelen, maar liefhebben en bemoedigen. God komt wel met zijn kinderen tot hun bestemming. Dat te weten geeft rust, ook naar elkaar toe.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Biker

Bericht door Biker »

Sanne schreef:
Biker schreef: Maar het is toch heel opvallend dat er de laatste 2000 jaar een heel andere "modus operandus" heerst?
Mozes kon het beloofde land niet ingaan vanwege de roede der Wet die hij hanteerde.
Was het niet omdat Mozes de eer aan zichzelf gaf in plaats van aan God? Tenminste dat begrijp ik uit Num.20:11,12.
ik zie het meer als het slaan van de Rots, in plaats Er tegen te praten.
De Rots was de zinnebeeldige voorstelling van Jezus.
Mozes verloor zijn zelfbeheersing , denk ik en sloeg omdat hij het helemaal gehad had met de ongehoorzame, weerbarstige israelieten.
Biker

Bericht door Biker »

Gaitema schreef:
Adinomis schreef:
Biker schreef:
Pinksteren heeft ons die sabbat dus niet gebracht? We leven nog onder de wet? We moeten ons nog ons best doen door de wet te houden gered te worden?

Ik heb een beetje het idee dat mijn punt met opzet aan de kant geschoven wordt.

Hoe moet ik dat dan doen? Het is onmogelijk om het sabbatgebod te houden. De kerk is niet op zaterdag en ik moet geregeld werken op zaterdag.
Ik kom zo al amper rond, dat het bitter noodzakelijk is.
Hoe is het christendom nu over te dragen als we met regels komen waar geen mens zich aan kan houden?
De kerken zitten er hoe dan ook vol van.. van het dit moeten en dat moeten..
Alsof wat Paulus zegt totaal niet over vandaag de dag gaat.

We kunnen het hebben over later, de grote sabbat die komt.. maar wat is Pinksteren dan nog?
Ik ben dit jaar trouwens ook op eerste pinksterdag jarig. Het is voor mij wel het meest belangrijke kerkelijke feest van het jaar.

Zou het niet kunnen zijn dat de "plichtmatigheden" van de kerken één van de redenen zijn dat ze leeg lopen?
Mensen hebben er een afkeer van. Ze moeten dit en mogen niet dat.. allemaal voorschriften waar aan gehouden moet worden.
Soms zo: "totaal geen alcohol drinken, geen ijs kopen op zondag/zaterdag, niet tanken op zaterdag/zondag, geen make-up dragen, je haar niet extra verfraaien, verplicht 1/10 deel van je inkomen aan de kerk geven etc.. "

Waar is dan nog die "pinksterGeest"? Het is vervangen door de regelgeest.. Het leven vanuit eigen prestaties in plaats van te leven vanuit de Heilige Geest die je RUST geeft.. Sabbat laat zijn in jouw leven..

De letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Wij vergeven anderen, omdat ons vergeven is.
De Genaden die gegeven is , is voltooid verleden tijd.
We moeten het alleen nog wel aannemen.
En dat is moeilijk, want we willen zo graag zelf verdienen en onszelf de eer geven.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef:

Natuurlijk is het zo dat onze positie in de hemel is als we Christus toebehoren, Dan is er de sabbatsrust in het hart. Maar het is er nog niet in de wereld.
Dat komt pas als het Koninkrijk van Yeshua hier komt. Maar als gelovige hebben we Jezus al als Koning aanvaard. Daarom is het Koninkrijk in de gelovige en dat geeft rust.
Dan is Gods wil in ons hart gekomen en daarover verheugen we ons.

Had jij een juk? Waaruit bestond dat juk? Waren de regels van God een juk, of waren dat de regels van mensen?
Wat de sabbat betreft, leven we nu eenmaal in een maatschappij waar deze geen rol speelt. God weet dat. Maar het begint met het te erkennen dat God het zo heeft ingesteld.
Ik denk dan altijd aan het voorbeeld van Naäman. In zijn heidense omgeving moest hij de koning ondersteunen als deze wilde buigen voor de God Rimmon.
Dan zegt hij tegen Elia: 2 Kon.5:18 Maar moge de Here dit aan uw knecht vergeven: wanneer mijn heer in de tempel van Rimmon komt om zich aldaar neer te buigen, terwijl hij op mijn arm leunt, zodat ik mij in de tempel van Rimmon
moet neerbuigen; als ik mij dan neerbuig in de tempel van Rimmon, moge de Here deze zaak aan uw knecht vergeven.

God weet dat wij in een heidense ongelovige wereld leven. Op Zijn tijd zal Hij ons uitleiden. We zitten allemaal in een bepaalde fase van ontwikkeling in onze omgang met God. Die kan voor de één heel anders zijn dan voor de ander. Daarom moeten we elkaar niet veroordelen, maar liefhebben en bemoedigen. God komt wel met zijn kinderen tot hun bestemming. Dat te weten geeft rust, ook naar elkaar toe.
Ja dat klopt. Ik ben echter tot de inzicht gekomen dat het sabbatgebod echt bij het volk Israel hoort, voor ons zijn nu alle dagen gelijk. De hele week dienen we Jezus te volgen. Echter kunnen we de zondag wel het beste voor de kerkelijke activiteiten gebruiken, omdat de meeste mensen dan de meeste tijd hebben. De zaterdag avond overigens ook wel, denk ik
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Biker schreef: De letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Wij vergeven anderen, omdat ons vergeven is.
De Genaden die gegeven is , is voltooid verleden tijd.
We moeten het alleen nog wel aannemen.
En dat is moeilijk, want we willen zo graag zelf verdienen en onszelf de eer geven.
Dat is wel de moeite ja.. En dan frustreerd het ons ook dat we zwak blijven...
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:We kunnen ons alvast inlezen in het volgende gedeelte..
Mattheüs 12: 9-21

9 Hij trok weer verder en kwam in hun synagoge. 10 Daar stond iemand met een verschrompelde hand. Omdat ze Jezus wilden aanklagen, vroegen ze: ‘Is het toegestaan op sabbat te genezen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Stel dat u maar één schaap hebt en dat valt op sabbat in een kuil, wie van u zou het niet vastgrijpen en het er weer uit halen? 12 En is een mens niet veel meer waard dan een schaap? Daaruit volgt dat we op sabbat goed mogen doen.’ 13 Toen zei hij tegen de man: ‘Steek uw hand uit.’ Hij stak hem uit en er kwam weer leven in, zijn hand werd weer even gezond als de andere. 14 De farizeeën dropen af en besloten hem uit de weg te ruimen. 15 Jezus besefte dat en week uit naar elders.
Grote massa’s mensen volgden hem, en hij genas hen allen.16 Hij verbood hun uitdrukkelijk bekend te maken wie hij was. 17 Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jesaja:
18 ‘Hier is de dienaar die ik mij gekozen heb,
die ik liefheb en in wie ik vreugde vind.
Ik zal hem vervullen met mijn geest,
aan alle volken zal hij het recht verkondigen.
19 Hij zal geen woordenstrijd aangaan
en op straat zijn stem niet verheffen.
20 Het geknakte riet breekt hij niet af,
noch dooft hij de kwijnende vlam,
totdat het recht dankzij hem overwint.
21 Op zijn naam zullen alle volken hun hoop vestigen.’
Ja, Jezus kwam om recht te verkondigen. Door zijn woorden en daden liet hij zien wat gerechtigheid echt inhoudt. Vreemd genoeg was daar wel moed voor nodig. Hij verrichtte vaak genezingen op de sabbat en demonstreerde wat hij in de toekomst als Heer van de Sabbat in het groot zal gaan doen. Vanwege die goede daden wilden ze hem echter uit de weg ruimen.

Hij liet het ook zien in zijn omgang met zijn medemens. Hij was onpartijdig en de bestaande vooroordelen nam hij niet over. Zo sprak hij bijvoorbeeld met de Samaritaanse vrouw bij de bron. Zelfs zijn eigen discipelen vonden dat maar niks. Joh.4:27. Er waren regeltjes in die tijd dat vrouwen het niet waard waren om onderwijs uit Gods Woord te krijgen. En Samaritaanse vrouwen al helemaal niet. Uitgerekend aan deze vrouw zei Jezus ronduit dat hij de Messias was.
Wat een voorbeeld om na te volgen! Hoeveel mensen houden er namelijk niet vervelende vooroordelen op na en kijken neer op mensen van een ander ras of geloof.
Hier schrok ik van. Ik wist niet dat de vrouwen niet door Gods woord onderwezen werden. Dat is toch wel erg.. Jezus is inderdaad zonder vooroordelen.. Iets wat vandaag de dag steeds meer een afwijkend geluid wordt. Zelfs de VVD wil de grenzen dicht voor vluchtelingen buiten Europa..
Over een wolf in schaapskleren gesproken.
Verder schrok Jezus er ook niet voor terug om de tempel te reinigen van hebzuchtige mensen en hun koopwaar. Die onrechtvaardige praktijken kon hij niet aanzien en hij deed er ook iets aan.

En wat mij zelf ook bijzonder aanspreekt is dat hij het geknakte riet niet afbreekt. Het laatste beetje hoop en leven doofde hij niet uit de ellendigen. Een mooi voorbeeld is hoe hij omging met de vrouw die al jaren leed aan een bloedvloeiing. Zij kwam naar Jezus in de hoop genezen te worden. Zij mocht echter vanwege haar onreinheid niet in de menigte komen. Maar Jezus koos er voor haar niet te bestraffen. In plaats daarvan prees hij haar geloof. Hij zag de noodzaak van barmhartigheid en medegevoel.
Gelukkig ja.. Hij is echt een redder in nood. Als Hij de wereld nu al regeerde, dan was niemand minder bedeeld geweest, behalve de nalatigen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
pyro schreef:
Dit begrijp ik niet.
Hij bedoeld dat Barmhartigheid de regel voor vandaag de dag is bij uitstek voor ons.
Eigenlijk het zelfde als het eerste en de tweede gebod: heb uw naaste lief als u zelf en God boven alles.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dus barmhartigheid is alleen voorbehouden aan Christenen?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Nee, dat is jouw conclusie.
Ik begrijp hem, waarom jij het niet snapt weet ik niet.
Ik dacht toch dat het zo wel duidelijk genoeg is.
Biker

Bericht door Biker »

Mattheüs 12:7
Doch zo gij geweten hadt, wat het zij: Ik wil barmhartigheid en niet offerande, gij zoudt de onschuldigen niet veroordeeld hebben.
pyro

Bericht door pyro »

Wilsophie schreef:Dus barmhartigheid is alleen voorbehouden aan Christenen?
In Romeinen 2:14 e.v. wijst Paulus op heidenen bij wie de wet in hun harten geschreven is.
Het evangelie, en met name ook de Romeinenbrief, laten geen enkele ruimte voor zelfvoldaanheid m.i.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Alvast het volgende gedeelte:
Mattheüs 12: 22-29

Confrontatie met farizeeën en schriftgeleerden

22 Toen bracht men een blinde bij hem die bezeten was en niet kon spreken, en hij genas hem, zodat hij weer kon spreken en zien. 23 Alle omstanders stonden versteld en zeiden: ‘Zou híj de Zoon van David zijn?’ 24 Maar de farizeeën die dit hoorden, zeiden tegen elkaar: ‘Hij kan die demonen alleen maar uitdrijven dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen.’ 25 Jezus wist wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden. 26 Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf. Hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden? 27 En als ik inderdaad door Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven uw eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook uw rechters zijn! 28 Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen. 29 Trouwens, hoe kan iemand het huis van een sterkere binnengaan en zijn inboedel roven, als hij die sterkere niet eerst heeft vastgebonden? Pas dan zal hij zijn huis kunnen leegroven. 30 Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen. 31 Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. 32 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.

33 Wanneer een boom goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom. 34 Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. 35 Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede tevoorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte tevoorschijn haalt. 36 Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. 37 Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
In de handboek staat het heel sterk benadrukt, dat als de farizeeërs gelijk hadden, dan zou het betekenen dat Satan op zelfmoord aan zou sturen.
Deze zonde, dat als de zonde tegen de Heilige Geest wordt gezien, wordt hierin ook mooi omschreven:
Zij ontkennen koppig het werk van de Geest van God en dat maakt het voor God onmogelijk hen te vergeven (31-32)
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef: Deze zonde, dat als de zonde tegen de Heilige Geest wordt gezien, wordt hierin ook mooi omschreven:
Zij ontkennen koppig het werk van de Geest van God en dat maakt het voor God onmogelijk hen te vergeven (31-32)
Tja, het koppig ontkennen. Hebr.10:26 spreekt er ook over. Het is aan God om te bepalen wie er zo gezondigd heeft. Wij kunnen namelijk niet in iemands hart kijken. Het zou zo kunnen zijn dat als iemand oprecht spijt heeft van zonden, dat vergeving nog mogelijk is. En dan niet spijt over de straf, maar spijt voor wat een ander aangedaan is of dat de band met God een deuk heeft opgelopen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:In de handboek staat het heel sterk benadrukt, dat als de farizeeërs gelijk hadden, dan zou het betekenen dat Satan op zelfmoord aan zou sturen.
Deze zonde, dat als de zonde tegen de Heilige Geest wordt gezien, wordt hierin ook mooi omschreven:
Zonde tegen de Heilige Geest is ongeloof. De Heilige Geest is de opgewekte Christus, geloof je niet in Hem dan word je dat nooit vergeven, noch in deze eeuw noch in de toekomende eeuw. Er is dus nooit een herkansing dan Christus aannemen als je Verlosser en Zaligmaker in deze tijd van genade die binnekort eindigt.
Iets van zelfmoord lees ik niet. En zelfmoord is misschien zonde, maar of het een zonde is, is de vraag. Zou ik niet durven stellen.
Het werk van de Geest van God erkennen is ongeloof en ongeloof valt niet te vergeven.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik zelf zie het meer als een moment opname. Op het moment dat je Gods hulp niet wilt aannemen, dus Hem niet in geloof toelaat in je hart, kan God niets doen.. Dus je ook niet redden.
Pas als je daarvan je bekeerd, kan God iets voor je betekenen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:In de handboek staat het heel sterk benadrukt, dat als de farizeeërs gelijk hadden, dan zou het betekenen dat Satan op zelfmoord aan zou sturen.

Iets van zelfmoord lees ik niet. En zelfmoord is misschien zonde, maar of het een zonde is, is de vraag. Zou ik niet durven stellen.
Ik begreep het eerst ook niet, maar daarna wel. Hij doelt er op dat het zelf vernietiging zou zijn, als Satan zelf demonen zou sturen om demonen uit te drijven..
Hij zou zichzelf gaan bestrijden.. In deze een zelfmoordpoging, zou je kunnen zeggen.

Zelfmoord is absoluut een zonde overigens, want gij zult niet doden..
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Natuurlijk kan de satan en / of zijn helpers DOEN ALSOF ze een collega uitdrijven.
We hebben het wel over de meester misleider, wiens functie het is om te verleiden en misleiden.

Zelfmoord is niet het zelfde als moord.
Het is me niet duidelijk of daar straf op staat.
Ik vind het niet echt barmhartig om iemand die het leven niet (meer) verdraagt en uiteindelijk kiest om er maar een einde aan te maken nog eens te bestraffen, maar weet ook niet hoe dat verder zit, geloof niet dat de Bijbel er veel over zegt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef: Ik begreep het eerst ook niet, maar daarna wel. Hij doelt er op dat het zelf vernietiging zou zijn, als Satan zelf demonen zou sturen om demonen uit te drijven..
Hij zou zichzelf gaan bestrijden.. In deze een zelfmoordpoging, zou je kunnen zeggen.

Zelfmoord is absoluut een zonde overigens, want gij zult niet doden..
Volgens mij haal je die "wijsheid" uit het boekje van de theoloog.
k zelf zie het meer als een moment opname. Op het moment dat je Gods hulp niet wilt aannemen, dus Hem niet in geloof toelaat in je hart, kan God niets doen.. Dus je ook niet redden.
Pas als je daarvan je bekeerd, kan God iets voor je betekenen
Er is natuurlijk verschil om Gods hulp niet aan te nemen als gelovige, dus dan ben je al "bekeerd" en eens gered is altijd gered, dat heeft eeuwigheidsduur/waarde.
Als je niet in Hem gelooft dan zoek je ook geen hulp bij God lijkt mij. Dus ik begrijp deze redenering ook niet.
Als je Hem in je hart toelaat ben je een wedergeboren Christen en zoals een geboorte niet ongedaan gemaakt kan worden, kan wedergeboorte dat ook niet.
De Heer zegt dat met de vraag aan Nicodemus:"Kan een kind terugkeren in de moederschoot?
Ik ken gelovigen die het leven niet zagen zitten en eruit stapten, en dat zal ongetwijfeld net zo zondig zijn als dat ik een andere wet overtreed, God kent geen gradaties in zonden. Bovendien zijn al onze zonden vergeven en worden wij gereinigd van dag tot dag en niemand kan de wet houden en indien wij zeggen dat wij geen zonden hebben misleiden wij onszelf.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mijn opa heeft zelfmoord gepleegd, en de gevolgen daarvan waren rampzalig.
Ik zie het simpel zo dat moord is moord. We moeten niet voor God gaan spelen en iemands leven beëindigen. Zelfmoord is ook doden, anders was het geen moord en ik heb ontdekt dat demonen aanzetten tot zelfmoord. Het is het einde van zelfhaat..
Wat straf betreft laat ik het aan God over.. Mijn opa was ook een christen.. Dus ik hoop er het beste ervan.
Maar goed, daar gaat het hier niet om en leidt af van waar het hier om gaat, namelijk dat Satan zichzelf zou bestrijden, als hij demonen andere demonen zou laten uitdrijven en daar doelde Jezus naar mijn inziens op. Het gaat er hier om wat Jezus bedoeld, niet om de woordenkeus om dat te beschrijven.

Wilsophie: ik zou het prettig vinden als je niet steeds zo negatief benadrukt dat het boek waar ik uit citeer door een theoloog geschreven is. Ik maak geen onderscheid tussen theologen en zij die dat niet zijn. Ik kijk gewoon puur naar wat deze man schrijft en probeer dat te begrijpen. Het zijn gewoon zijn woorden en ik begrijp wat hij bedoeld. Zoals hij dat bedoeld heeft hij naar mijn inziens gelijk..

Verder begrijp je mijn woorden half. Gods hulp aannemen gaat in dit verband om het aannemen van Jezus in je leven of een leven zonder God te willen leven. Wie Jezus niet wil aannemen in zijn leven, kan geen redding van God ontvangen. De farizeeën wilden zich niet door Jezus laten helpen en wilden inderdaad zich niet bekeren.
Maar op kleiner schaal is het inderdaad zo dat ook christenen niet altijd Gods hulp aanvaarden en daardoor kan God hen ook niet altijd helpen. Christenen kunnen vastroesten in hun eigen gelijk of het gelijk van wat hen geleerd is. Ze kunnen vast zitten in negatieve ervaringen of teveel van zichzelf verwachten.. Echter is dat wel te vergeven. Iedere christen worstelt daarmee.

Dat het een momentopname is in mijn ogen, bedoel ik mee dat een mens zich kan bekeren.
Saulus streed ook eerst tegen God (onbewust), maar toen Jezus zich aan hem openbaarde bekeerde hij zich direct. Onbewust was hij dus ongelovig naar Jezus toe en dacht daarmee God van dienst te zijn. Iemand die dus Jezus bestrijdt, hoeft dat nog niet altijd bij volle bewustzijn te doen.
Het kan zijn dat het te maken heeft met hoe hij in het leven is komen te staan. Saulus als jood en farizeeër zat gewoon helemaal in zijn farizeeër zijn vast gebakken. Echter kan God pas vergeven, als die gene om wie het gaat zich tot God bekeerd, zoals Saulus ook moest bekeren en vanaf zijn bekering Paulus werd genoemd.