Adinomis schreef:Biker schreef:
De veelvuldig gebruikte woorden Verlossing, Redding, Behoud en/of "zaligheid" komen pas in het nieuwe (zie het oude is voorbijgegaan) tevoorschijn.
Dat lijkt op het eerste gezicht wel zo te zijn. Dat heeft ook te maken met het verschil tussen Hebreeuws en Grieks. Het woord "heil" in het eerste testament, kan ook redding of verlossing betekenen.
Dat is de naam van Yeshua en die komt "versleuteld" in het eerste testament voor, daar waar de begrippen heil en verlossing aan de orde komen. Eigenlijk is dat heel mooi!
Enkele voorbeelden die ik in mijn computer heb opgeslagen:
Genesis 49:18 staat: "op Uw heil wacht ik HEERE". In het Hebreeuws staat er gewoon "op uw Yeshua wacht ik JHWH" לִישׁוּעָתְךָ.
Psalm 27 een Psalm van David; de Heere is mijn Licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Hier staat eigenlijk "Yeh is mijn Shua" Dat betekent: God is mijn redding - of - God is mijn heil.
Ik heb even gegoogled. Op
deze site (even naar onderen scrollen) wordt dit ook aangetoond.
Pinksteren heeft ons die sabbat dus niet gebracht? We leven nog onder de wet? We moeten ons nog ons best doen door de wet te houden gered te worden?
Ik heb een beetje het idee dat mijn punt met opzet aan de kant geschoven wordt.
Hoe moet ik dat dan doen? Het is onmogelijk om het sabbatgebod te houden. De kerk is niet op zaterdag en ik moet geregeld werken op zaterdag.
Ik kom zo al amper rond, dat het bitter noodzakelijk is.
Hoe is het christendom nu over te dragen als we met regels komen waar geen mens zich aan kan houden?
De kerken zitten er hoe dan ook vol van.. van het dit moeten en dat moeten..
Alsof wat Paulus zegt totaal niet over vandaag de dag gaat.
We kunnen het hebben over later, de grote sabbat die komt.. maar wat is Pinksteren dan nog?
Ik ben dit jaar trouwens ook op eerste pinksterdag jarig. Het is voor mij wel het meest belangrijke kerkelijke feest van het jaar.
Zou het niet kunnen zijn dat de "plichtmatigheden" van de kerken één van de redenen zijn dat ze leeg lopen?
Mensen hebben er een afkeer van. Ze moeten dit en mogen niet dat.. allemaal voorschriften waar aan gehouden moet worden.
Soms zo: "totaal geen alcohol drinken, geen ijs kopen op zondag/zaterdag, niet tanken op zaterdag/zondag, geen make-up dragen, je haar niet extra verfraaien, verplicht 1/10 deel van je inkomen aan de kerk geven etc.. "
Waar is dan nog die "pinksterGeest"? Het is vervangen door de regelgeest.. Het leven vanuit eigen prestaties in plaats van te leven vanuit de Heilige Geest die je RUST geeft.. Sabbat laat zijn in jouw leven..
Of klets ik wat uit mijn nek en moet ik stoppen met het geloven in de inwerking door de Heilige Geest en dat het dan sabbat is in mijn leven?
Waarom? Ik moet er niet aan denken om dat oude onduidelijke juk weer op te leggen, waarvan de grenzen niet bekend zijn.
Immers zou ik eigenlijk strikt genomen op zaterdag nog niet de weg op mogen en in mijn bed moeten blijven liggen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.