Hoi Riemer en anderen,
Dank je voor het openen van dit topic.
Je mag dit topic verplaatsen naar "Levensbeschouwing" en hernoemen tot "Vragen over Quakers" naar analogie van "Vragen over de RKK" in "Katholiek leven".
Eigenlijk zou de topic-titel voluit moeten luiden: "Vragen over het Religieus Genootschap der Vrienden (Quakers)", want zo noemen we ons officieel, verwijzend naar Johannes 15:15 waarin Jezus zijn discipelen "vrienden" noemde en naar een geuzennaam uit de begintijd.
De "Nederlandse Jaarvergadering van het Religieus Genootschap der Vrienden (Quakers)", zoals de Nederlandse rechtspersoon, de grootste autonome eenheid, voluit heet, heeft iets minder dan 90 leden en is het kleinste lid van de Raad van Kerken in Nederland.
Lidmaatschap berust bij een "Maandvergadering" de kleinste, ook in hoge mate autonome eenheid.
Lidmaatschap wordt door Quakers in veel gevallen niet erg belangrijk gevonden en naast die leden is er daardoor nog een vergelijkbaar aantal "attenders", zoals we ze (ook in het Nederlands) noemen: deelnemers aan onze 'wijdingsbijeenkomsten'.
De Amsterdamse Maandvergadering waarvan ik lid ben heeft 23 leden uit een totaal van zo'n 40 leden en attenders.
Vorm en achtergrond van onze wijdingsbijeenkomsten heb ik beschreven en toegelicht in het topic "Liturgie" in "Christelijke leer".
De Nederlandse Quakers onderhouden een eigen website
http://www.quakers.nu waar ik zelf nauwelijks gebruik van maak, omdat ik (net als veel Quakers) vooral internationaal geörienteerd ben en omdat de Nederlandse bovendien aan de kleine kant zijn om veel zelfbeschrijving te kunnen onderhouden.
Bij het beantwoorden van vragen zal ik dan ook vooral gebruik maken van "
Quaker Faith & Practice, The book of Christian discipline of the Yearly Meeting of the Religieus Society of Friends (Quakers) in Britain", de zelfbeschrijving (in voornamelijk citaten) van geloof en praktijk van de grootste jaarvergadering in Europa waar Nederlandse Quakers zich het meest aan spiegelen.
Naast de inhoudsopgave daarvan, geven vooral ook de '
Raadgevingen en Vragen', een soort 'Quaker-catechismus', een handzaam overzicht van Quaker geloofsbeleving en geloofspraktijk.
Ze zijn (in mijn beleving) gerangschikt van meer naar minder belangrijk.
De kern van het Quaker geloof is dan ook verwoord in de eerste 'raadgeving': "Lieve Vrienden, let op de ingevingen van liefde en waarheid in je hart. Vertrouw daarop als vingerwijzingen van God wiens Licht ons onze duisternis toont en ons tot nieuw leven brengt."
(Dat laatste stukje vertaal ik zelf liever wat vrijer en wat vollediger gebruik makend van de metafoor als "... en ons pad" of "... en het pad dat God met ons gaat").
Quakers laten elkaar vrij in wat en hoe ze geloven, met als gevolg een hoge mate van diversiteit.
Het is dan ook wel eens lastig om een Quaker uitspraken over Quakers in het algemeen te ontlokken.
We moeten vrij snel terugvallen op spreken voor onszelf en verwijzen naar anderen om een breder beeld te krijgen.
Die "Faith & Practice" boeken, die elke Jaarvergadering van voldoende omvang publiceert en ongeveer elke generatie actualiseert, zijn dan ook een uitkomst.
Behalve officiële besluiten van Jaarvergaderingen en andere Quaker organen, die beleefd zijn als goddelijke leiding voor de betreffende Quaker groep door de aanwezigen en ieder die zich daarbij betrokken zijn, bevatten die ook andere citaten (bijv. uit boeken van of lezingen door Quakers) die 'officieel' krachtens zo'n besluit van de betreffende Jaarvergadering zijn geaccepteerd als voldoende kenmerkend voor het 'beleven'/'verstaan' van die Quaker groep.
Internationaal gezien zijn Quakers nog wat diverser dan binnen één Jaarvergadering.
Dat komt vooral door breuken die in de 19e eeuw ontstaan zijn tussen Amerikaanse Quakers.
Het Friends World Committee for Consultation probeert de 4 Quaker-takken die onderscheiden worden (evangelisch, orthodox, conservatief en vrijzinnig) enigszins bij elkaar te houden.
Informatie over die diversiteit is bijvoorbeeld te vinden op de website van het
Quaker Information Center in Philadelphia en met name via de
links naar Faith & Practice boeken van de diverse jaarvergaderingen.
Met v&Vriendengroet,
Wim