Heeft God het kwaad geschapen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
JW88
Man/Vrouw: M

Re: Heeft God het kwaad geschapen?

Bericht door JW88 »

Piebe2 schreef:
JW88 schreef:Die vraag heb ik nog steeds nooit beantwoord gekregen..... Waarom heeft God eigenlijk het kwaad geschapen? Wat was de gedachte daarachter?

En als hij het niet heeft geschapen, waarom liet/laat hij het dan toe?

Wat is bijvoorbeeld de gedachte van het geven van leukemie aan een 5 jarig kind, die daardoor ongeneeslijk ziek is en elke dag moet lijden?
Puur toeval, want God is liefde. Het kwaad wat God schept is als de achterkant van de medaille. Hoe zal jij geheel vrij zijn zonder dat je buurman je in potentie kan doden? God is ook de schepper van toeval en dat komt bepaalde atheïsten niet zo goed uit dus beginnen te altijd te jammeren als ik dat aankaart. Toch staat het in de Bijbel, tijd en toeval treffen ons allen zei Prediker en ik geloof dat een onschuldig kind wat ziek wordt getroffen is door toeval en dat God zich over dat kind zal ontfermen. Voor atheïsten is dit geen vraagstuk, want als God niet bestaat dan heeft hij het sowieso niet gedaan.
Puur toeval? :? Dus dat is wat jij tegen dat kind zegt, ''ja jammer jongen maar het is puur toeval''.....

God is liefde? Denk jij dat wij in een wereld leven vol regenbogen en vlindertjes ofzo? Hou toch op met je idealistische gezwam! Heb jij wel enig idee hoeveel verschrikkelijke dingen er in de wereld gebeuren? Daar kan God niks aan doen zeker? Als het om liefde en goede dingen gaat zit hij op de eerste rij, maar zodra het ook maar een beetje negatief begint te worden is hij nergens te bekennen :shock:

Toeval bestaat helemaal niet, dat is slechts een bepaalde samenloop van omstandigheden, wat verder nergens op gebaseerd is en al helemaal niet met iets wonderlijks te maken heeft. Als God alleen liefde is dat strooit hij wel heel selectief met liefde, waarom verdient een 5 jarig kind met leukemie geen liefde? Waarom moet die elke dag lijden? Op welke manier ontfermt God zich over dat kind?

Maar katholieke priesters die kinderen misbruiken is ook allemaal toeval zeker?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Sanne schreef:
Ik vind dit ook duidelijke teksten. God is geen man en ook geen engel.
Engelen worden ook wel goden genoemd.
Engelen zijn goden. Technische gezien zou God dan een god zijn, oftewel een engel, echter, geen schepsel, natuurlijk, maar de Originele God.
Engelen konden wel de gedaante van een mens aannemen. Bijvoorbeeld in de dagen van Lot.
Of toen Jacob met God worstelde. In het NT zijn er nog toespelingen dat God als mens op aarde kan zijn.
Een mens kan God niet zien. God is een geest.
Tja, net als de engelen eigenlijk. Of eigenlijk, de engelen, net als God.
In Ex.33:20 staat ook dat een mens God niet kan zien en blijven leven.
Dat is als Hij zich zichtbaar maakt in al zijn Glorie.
Hij heeft zich altijd door engelen en mensen laten vertegenwoordigen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
coby
Man/Vrouw: V

Bericht door coby »

nm
Piebe2

Bericht door Piebe2 »

JW88 schreef:
Piebe2 schreef:
JW88 schreef:Die vraag heb ik nog steeds nooit beantwoord gekregen..... Waarom heeft God eigenlijk het kwaad geschapen? Wat was de gedachte daarachter?

En als hij het niet heeft geschapen, waarom liet/laat hij het dan toe?

Wat is bijvoorbeeld de gedachte van het geven van leukemie aan een 5 jarig kind, die daardoor ongeneeslijk ziek is en elke dag moet lijden?
Puur toeval, want God is liefde. Het kwaad wat God schept is als de achterkant van de medaille. Hoe zal jij geheel vrij zijn zonder dat je buurman je in potentie kan doden? God is ook de schepper van toeval en dat komt bepaalde atheïsten niet zo goed uit dus beginnen te altijd te jammeren als ik dat aankaart. Toch staat het in de Bijbel, tijd en toeval treffen ons allen zei Prediker en ik geloof dat een onschuldig kind wat ziek wordt getroffen is door toeval en dat God zich over dat kind zal ontfermen. Voor atheïsten is dit geen vraagstuk, want als God niet bestaat dan heeft hij het sowieso niet gedaan.
Puur toeval? :? Dus dat is wat jij tegen dat kind zegt, ''ja jammer jongen maar het is puur toeval''.....
Wat ga jij zeggen het is de schuld van een God die niet bestaat? Wat zeg jij tegen zo'n kind, want je doet net alsof je een boekje hebt met richtlijnen wat tegen een terminaal kind te zeggen. Ben je niet gewoon een beetje over het paard getild?
Piebe2

Bericht door Piebe2 »

JW88 schreef:Toeval bestaat helemaal niet, dat is slechts een bepaalde samenloop van omstandigheden, wat verder nergens op gebaseerd is en al helemaal niet met iets wonderlijks te maken heeft. Als God alleen liefde is dat strooit hij wel heel selectief met liefde, waarom verdient een 5 jarig kind met leukemie geen liefde? Waarom moet die elke dag lijden? Op welke manier ontfermt God zich over dat kind?

Blijkbaar zoek je een boksbal voor je frustraties en geen redelijk gesprek. Dat is prima, maar stuur me dan even een pm dan krijg je mijn adresgegevens. Wat heb je te verliezen, christenen keren je immers hun andere wang toe. ;)
Piebe2

Bericht door Piebe2 »

Let op mijn huis tuin en keuken profetie:

'God is ook de schepper van toeval en dat komt bepaalde atheïsten niet zo goed uit dus beginnen te altijd te jammeren als ik dat aankaart'

Daarna begon het gezeur al. :lol:
callista

Bericht door callista »

Piebe2 schreef:
callista schreef:
Piebe2 schreef:
callista schreef: Volgens de annihilatie leer is God een God, die genocide pleegt en geldt de doodstraf..
Dat is een gruwelijk beeld van God en vele christenen hebben dat inderdaad, daar heeft Jerommel helemaal gelijk in.
Immers, de meerderheid van hen gelooft dat God nog een plan heeft met de joden en als dat echt zo zou zijn, dan heeft hij Hitler geschapen om genocide op zijn eigen volk te plegen. Als God namelijk nog een plan met de joden heeft, waarom hield hij de holocaust dan niet tegen?

De God van de christenen voor Israël zou volgens aardse maatstaven in de aardse staat Israël de doodstraf krijgen wegens collaboreren met Hitler.
Maar Jerommel hangt toch wel de annihilatie leer aan?
Als ik het goed begrepen heb?
De Jehovah's getuigen in wezen ook bij mijn weten.

Misschien toch beter iets voor een nieuw topic? :?:
ZO werkt het wat verwarrend, mede omdat het voor velen iets onbekends lijkt te zijn.
Ja vind ik prima, een lekker gepeperde stelling voor een kruidig topic! :clown:

N.B. Elk nieuw topic moet eerst voor het sanhedrin heb ik begrepen en aangezien het best relevant is kunnen we hier ook doorgaan.
Klopt.....ik vind het hier niet passen eerlijk gezegd.
Meer iets voor een apart topic.
Piebe2

Bericht door Piebe2 »

Dan wacht ik het wel af.
JW88

Bericht door JW88 »

Piebe2 schreef:
JW88 schreef:Toeval bestaat helemaal niet, dat is slechts een bepaalde samenloop van omstandigheden, wat verder nergens op gebaseerd is en al helemaal niet met iets wonderlijks te maken heeft. Als God alleen liefde is dat strooit hij wel heel selectief met liefde, waarom verdient een 5 jarig kind met leukemie geen liefde? Waarom moet die elke dag lijden? Op welke manier ontfermt God zich over dat kind?

Blijkbaar zoek je een boksbal voor je frustraties en geen redelijk gesprek. Dat is prima, maar stuur me dan even een pm dan krijg je mijn adresgegevens. Wat heb je te verliezen, christenen keren je immers hun andere wang toe. ;)
Precies zoals ik dacht, je reageert helemaal niet inhoudelijk omdat het je niet bevalt wat ik aankaart, dus probeer je er maar een beetje om heen te l*llen, erg zwak weer dit....
Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef: Volgens de annihilatie leer is God een God, die genocide pleegt en geldt de doodstraf..
Geen genocide, het gaat namelijk niet om het ras, maar om wetteloosheid en rebellie tegen God.
De doodstraf binnen de annihilatie gedachte is de 2e dood, de terminale dood, als gevolg van het Oordeel.
Heeft dus niet zoveel van doen met de fysieke dood op aarde, hoewel in die zin ook Gods Wil geschiede, als het Koninkrijk op aarde komt.
Op aarde ziet God schijnbaar de mensen als groepen, als naties.
In het hiernamaals is de beoordeling persoonlijk, gaat het om individuen en hun geloof.
Dat is een gruwelijk beeld van God en vele christenen hebben dat inderdaad, daar heeft Jerommel helemaal gelijk in. Immers, de meerderheid van hen gelooft dat God nog een plan heeft met de joden en als dat echt zo zou zijn, dan heeft hij Hitler geschapen om genocide op zijn eigen volk te plegen. Als God namelijk nog een plan met de joden heeft, waarom hield hij de holocaust dan niet tegen?
Tsjaa....
De Joden brachten de Zoon des mensen om...
Zij onderwierpen zich daar bij aan Babylonisch recht..
Niet echt de manier om Gods zegeningen te ontvangen toch...
En het sluit ook helemaal niet uit dat de Joden die slachtoffer werden (naast de miljoenen andere slachtoffers) alsnog goed terecht komen, omdat het dan om de individuen gaat en hun geloof.
Het geloof van een mens kan in zijn laatste stoffelijke seconden nog om slaan, misschien ook nog in de eerste onstoffelijke seconden.
Gruwelen die "God aan de mens bezoekt" zeggen dus niet zo veel over het uiteindelijke lot van de mens.
Sterker nog, het zijn dikwijls de gelovigen die beproefd worden met ellende, waar anderen "hebben hun loon reeds".

De God van de christenen voor Israël zou volgens aardse maatstaven in de aardse staat Israël de doodstraf krijgen wegens collaboreren met Hitler.
Tja, en naar Gods maatstaven dient Israël de doodstraf te krijgen wegens collaboratie met Babylon...
callista

Bericht door callista »

@Jerommel

Open er een nieuw topic over...zoals ik al voorstelde.
Piebe2

Bericht door Piebe2 »

JW88 schreef:
Piebe2 schreef:

Precies zoals ik dacht, je reageert helemaal niet inhoudelijk omdat het je niet bevalt wat ik aankaart, dus probeer je er maar een beetje om heen te l*llen, erg zwak weer dit....
Dat heb ik gedaan maar we zijn nu het punt van praten voorbij. Ik denk dat je wel kan snappen waarom en anders maar niet.
Piebe2

Bericht door Piebe2 »

Jerommel schreef:Tsjaa....
En het sluit ook helemaal niet uit dat de Joden die slachtoffer werden (naast de miljoenen andere slachtoffers) alsnog goed terecht komen, omdat het dan om de individuen gaat en hun geloof.
Het geloof van een mens kan in zijn laatste stoffelijke seconden nog om slaan, misschien ook nog in de eerste onstoffelijke seconden.
Gruwelen die "God aan de mens bezoekt" zeggen dus niet zo veel over het uiteindelijke lot van de mens.
Sterker nog, het zijn dikwijls de gelovigen die beproefd worden met ellende, waar anderen "hebben hun loon reeds".
De joden uit de eerste eeuw deden dat en hun straf was de joodse oorlog waarbij velen het leven lieten. Het doden van Gods zoon gaat niet straffeloos en het zou toch te bizar zijn als de daders vrijuit waren gegaan en hun verre nakomelingen tweeduizend jaar later gestraft werden?

Dát is ook een luguber beeld van God en dat geloof ik pertinent niet.
Biker

Bericht door Biker »

Wij weten dat wij uit God zijn en dat de hele wereld in het boze ligt.
De wrede wereld en de gemeente zijn 2 verschillende entiteiten.
De nog tijdelijke ellende in de wereld weegt niet op tegen het geluk hierna voor de gelovige.
Paulus zou ook liever vroeg gestorven zijn, om bij de Heer te zijn.
En wie zei dat de gemeente een fijne tijd zou krijgen.
Integendeel.
vervolging en onderdrukking zou haar deel zijn.
Beproeving en strijd tegen de boze machten .
Piebe2

Bericht door Piebe2 »

Nu begin je toch weer te klinken als een refo, help!! :clown:

Hoe kom je er bij dat Paulus graag vroeg dood was?
JW88

Bericht door JW88 »

Piebe2 schreef:
JW88 schreef:
Piebe2 schreef:

Dat heb ik gedaan maar we zijn nu het punt van praten voorbij. Ik denk dat je wel kan snappen waarom en anders maar niet.
Ja hoor ik snap prima waarom, omdat het je niet bevalt wat ik aankaart, omdat jouw zogenaamde God er bij mijn voorbeelden niet zo goed vanaf af komt en dat bevalt je niet, maar je kan er geen zinnige argumenten tegen inbrengen dus negeer je het maar, de makkelijkste manier..... Maar blijf maar lekker vast zitten in je illusie dat God alleen maar liefde brengt en steek je kop maar in het zand voor al die verschrikkelijke dingen die in de wereld gebeuren, maak je zelf dat allemaal maar lekker wijs, want dat is natuurlijk wederom de makkelijkste manier.... :?
JW88

Bericht door JW88 »

Biker schreef:Wij weten dat wij uit God zijn en dat de hele wereld in het boze ligt.
De wrede wereld en de gemeente zijn 2 verschillende entiteiten.
De nog tijdelijke ellende in de wereld weegt niet op tegen het geluk hierna voor de gelovige.
Paulus zou ook liever vroeg gestorven zijn, om bij de Heer te zijn.
En wie zei dat de gemeente een fijne tijd zou krijgen.
Integendeel.
vervolging en onderdrukking zou haar deel zijn.
Beproeving en strijd tegen de boze machten .
Als dat zo is, waarom heeft de mens dan zo'n ingebouwde overlevingsdrang? Doet een mens alles om maar in leven te blijven het zogenaamde ''survival instinct'' dat zou dan toch volkomen overbodig zijn als dit leven toch maar een soort opstapje is na het paradijs....
Piebe2

Bericht door Piebe2 »

@ Trajecto en de moderators. Waarom tolereren jullie JW88? Er zijn grenzen die met voeten getreden worden, het heerschappij verdient een permanente ban met onmiddellijke ingang.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Hoe vaak is deze discussie wel aan de orde geweest. Hele brochure's heb ik over dit onderwerp in de kast staan.
Het is de stelling van de leer van de alverzoening, dat God satan geschapen heeft om Zijn liefde aan de wereld te kunnen bewijzen.
De ergste leugen die er bestaat.
Men komt dan met Ez. 27 aan en Jesaja 45 en ziet ,men m.i. niet dat kwaad in die hoofdstukken staat voor rampspoed en niet voor het morele kwaad. Dat verklaart dat tegenover kwaad de vrede wordt gesteld in Jesaja 14, shalom tegenover kwaad geeft aan dat het staat binnen dit verband tegenover rampspoed, misschien in nieuwere vertalingen aangepast.
De leer van de alverzoening misbruikt deze tekst.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 19 apr 2015, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Piebe2 schreef:@ Trajecto en de moderators. Waarom tolereren jullie JW88? Er zijn grenzen die met voeten getreden worden, het heerschappij verdient een permanente ban met onmiddellijke ingang.
:naughty:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Piebe2 schreef:
De joden uit de eerste eeuw deden dat en hun straf was de joodse oorlog waarbij velen het leven lieten. Het doden van Gods zoon gaat niet straffeloos en het zou toch te bizar zijn als de daders vrijuit waren gegaan en hun verre nakomelingen tweeduizend jaar later gestraft werden?

Is anders wel solide met de Bijbel te onderbouwen...
Daarnaast omarmt het Joodse toch het Farizese, tot op de dag van vandaag...
Van Christus moeten ze nog immer niets hebben.
Van niet-Joden ook niet, overigens..
Piebe2

Bericht door Piebe2 »

callista schreef:
Piebe2 schreef:@ Trajecto en de moderators. Waarom tolereren jullie JW88? Er zijn grenzen die met voeten getreden worden, het heerschappij verdient een permanente ban met onmiddellijke ingang.
De jongen zoekt ruzie en geen redelijke discussie. Weg met zulke lieden.

'Verwijder die boosdoener uit uw midden.' (1 Kor 5,13)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Wilsophie schreef:Hoe vaak is deze discussie wel aan de orde geweest. Hele brochure's heb ik over dit onderwerp in de kast staan.
Het is de stelling van de leer van de alverzoening, dat God satan geschapen heeft om Zijn liefde aan de wereld te kunnen bewijzen.
De ergste leugen die er bestaat.
Wie schiep dan de duvel?
Er is maar 1 Schepper.
Zou Hij dan per ongeluk een verraderlijk wezen hebben geschapen?
Piebe2

Bericht door Piebe2 »

Jerommel schreef:
Piebe2 schreef:

Is anders wel solide met de Bijbel te onderbouwen...
Daarnaast omarmt het Joodse toch het Farizese, tot op de dag van vandaag...
Van Christus moeten ze nog immer niets hebben.
Van niet-Joden ook niet, overigens..
Dus eenvoudige joodse mensen die niet beter weten van kinds af aan dat hun geloof het juiste is zijn moordenaars?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Piebe2 schreef:
callista schreef:
De jongen zoekt ruzie en geen redelijke discussie. Weg met zulke lieden.

'Verwijder die boosdoener uit uw midden.' (1 Kor 5,13)
Gewoon negeren en / of posts melden.
Hij is niet voor rede vatbaar, en aan die steen hebben meerderen zich al een aantal maal gestoten.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 19 apr 2015, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.