meribel schreef:Alpha schreef:[Het is m.i. van essentieel belang om de Bijbelse normen en waarden te handhaven en daar niet van af te wijken.
Het is Gods wil dat gelovigen over nauwkeurige kennis beschikken
- hoe ver ga je in het handhaven van bijbelse normen en waarden? Het is nogal wat, wat je zojuist zegt. En wat is dan precies een bijbelse waarde en norm?
- nauwkeurige kennis?...waarom is de bijbel dan zo dat het op gigantisch veel manieren geïnterpreteerd kan worden?
ik vind het bijzondere ervan juíst dat het elke tijd en cultuur aanspreekt, bij de ene weer op een andere manier dan bij de ander, er is juist voor iedereen veel waardevols uit te leren,
maar het is geen receptenboek voor eenheidsworst.
edit; ik zie dat je schrijft 'essentieel' belang.
ik lees dan bij essentie; dat het gaat om een zaak van leven of dood,
is dat werkelijk het geval bij normen en waarden die ik zelf uit de bijbel moet halen?
Een aantal van die dingen wordt vermeld in:
1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
De apostelen wierpen onberouwvolle overtreders uit de gemeenschap. Er zijn strikte regels voor. Het doel is de kudde te beschermen. Een weinig zuurdeeg doet de massa gisten.
Door nauwkeurige kennis (epignosis) kan je je beschermen tegen de afval. Die kan je dan herkennen.
De verschillende interpretaties worden m.i. voornamelijk veroorzaakt door buiten-Bijbelse leringen.
Wat de essentie betreft, kijk eens hier naar:
Mattheüs 7:
13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.
Ik schat dat die “weinigen” minder dan 1% bedragen van de wereldbevolking. De koningen der aarde en hun legers , alsmede Babylon de grote kunnen Gods aardse koninkrijk niet beërven. Zij vallen onder "Dolik".