ZENODotus schreef:Titus schreef:Mijn inziens interessanter en praktischer: zal jij je geloof aanpassen als uit de bijbel geen drie-eenheid te onderbouwen is. Bij mij is het antwoord dan volmondig nee. En bij jullie?
Dag Titus,
Eerst en vooral geloof ik niet in sola scriptura, dus geloof ik niet dat je je uitsluitend op de bijbel kan baseren om heel je geloof te vormen... Anderzijds evolueert mijn geloof constant naarmate ik meer of beter begrip krijg over bepaalde zaken.
De drieeenheid staat niet expliciet in de bijbel, maar sommige teksten suggereren het niettemin. Zoals Johannes 1 er één van is.
Bs'd
En wat doe je dan met de heldere en duidelijke teksten die zeggen dat God één is, en dus niet drie? Gooi je die dan maar overboord?
"Hoor Israel,
J-H-W-H is onze God,
J-H-W-H is
ÉÉN!" Deut 6:4
"Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is
één!" Herziene Staten Vertaling
"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is
one." English Standard Version
"Hear, O Israel! The LORD is our God, the LORD is
one!" New American Standard Bible
"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is
one." New International Version
"En een der schriftgeleerden, tot Hem komende, hoorde, dat zij met elkander orangeetwistten, en overtuigd, dat Hij hun goed geantwoord had, vroeg hij Hem: Welk gebod is het eerste van alle? Jezus antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is
één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet. En de schriftgeleerde zeide tot Hem: Inderdaad, Meester, naar waarheid hebt Gij gezegd, dat Hij
één is en dat er geen ander is dan Hij. En Hem lief te hebben uit geheel het hart en uit geheel het verstand en uit geheel de kracht, en de naaste lief te hebben als zichzelf, is meer dan alle brandoffers en slachtoffers. En Jezus, ziende, dat hij verstandig geantwoord had, zeide tot hem: Gij zijt niet verre van het Koninkrijk Gods." Mark 12:28-34 NBG '51.
"hoor, Israël, de Heer is onze God, de Heer is
één; " Markus 12:29 Naardense Vertaling.
"En Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De Heere, onze God, de Heere is
één. ..... En de schriftgeleerde zei tegen Hem: Juist, Meester, U hebt naar waarheid gezegd dat God
één is, en er is geen ander dan Hij." Herziene Staten Vertaling.
" De schriftgeleerde zei tot hem: „Leraar, gij hebt in overeenstemming met de waarheid goed gezegd: ’Hij is
één, en er is geen ander dan Hij’;" Nieuwe Wereld Vertaling.
"En de middelaar is niet middelaar van één, maar God is
één." Gal 3:20 NBG '51
"En de Middelaar is niet [Middelaar] van een, maar God is
één." Staten Vertaling
"Een tussenpersoon nu komt niet voor een persoon op, en God is
Eén" Leidse Vertaling
"Maar een middelaar vertegenwoordigt meer dan één persoon, God echter is
één" Willibrord Vertaling
"Maar de middelaar vertegenwoordigt altijd meer dan één persoon; God echter is
één." Naardense Vertaling.
"En de middelaar is niet middelaar van één partij, maar God is
één." Herziene Staten Vertaling.
"Nu is er geen middelaar waar het slechts één persoon betreft, maar God is slechts
één." Nieuwe Wereld Vertaling.
"Gij gelooft, dat God
één is? Daaraan doet gij wèl" Jac 2:19 NBG '51
"Je gelooft dat God
één is? daar doe je goed aan" Naardense Vertaling
"U gelooft dat God
één is en daar doet u goed aan." Herziene Staten Vertaling.
Het moge duidelijk zijn dat de bijbel leert dat God
één is.
"En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE
één zijn, en Zijn Naam
één." Zach 14:9 Staten Vertaling
"En de Heer zal koning zijn over alle landen; in dien tijd zal de Heer
één zijn en zijn naam
één." Lutherse Vertaling.
"En J-e-h-o-v-a-h moet koning worden over de gehele aarde. Op die dag zal J-e-h-o-v-a-h
één blijken te zijn, en zijn naam
één." Nieuwe Wereld Vertaling.
.
.
.