¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Niet zo dramatisch doen. Wat jij doet is de dingen noemen die je gelooft, en net doen alsof het allemaal zeker is. Hoezo werd de Messias verwacht en en gevonden? Is dat per se zo omdat het in de Bijbel staat? Ben jij er zelf bij geweest? Nee, natuurlijk niet. Het is niet eens zeker of Hij wel echt bestaan heeft. Ook jij mag je eigen mening hebben. Maar praat niet alsof het allemaal zeker is en jij de enige ware God en ware leer volgt. En dat anderen alleen maar een eigen God maken. Ook jij maakt een eigen God, en het is nog maar de vraag wie gelijk heeft.
En uiteraard heb je persoonlijk belang bij je geloof. Dat heeft elke gelovige. Het geeft een gevoel van zekerheid en levensinvulling. Dat is eigenbelang.
Nee, ik heb geen enkel belang bij mijn geloof. Ik heb geen enkel belang bij voortdurende beledigingen en persoonlijke aanvallen. Jezus heeft dat ook voorzegd.
Jij bent niet de eerste die tegenargumenten voortdurend beledigingen en persoonlijke aanvallen noemt. Xxxxx*)
Op basis van de vele Bijbelse bewijzen, ben ik van mijn geloof zeker. Ik twijfel niet.
Velen proberen de Bijbelse bewijzen onderuit te halen door het als “toeval”of als “natuurverschijnselen’ te verklaren. Daarbij laten ze alleen zien, dat ze niet de moeite hebben genomen om het e.e.a. grondig uit te zoeken.
Om te beginnen zijn er helemaal geen Bijbelse bewijzen. Wat zijn dat dan voor bewijzen? Dat de wereld zo mooi in elkaar zit? Dat is helemaal geen bewijs. Het bewijst niets. Het is alleen maar een persoonlijke mening.
Er is maar één almachtige God en als je in hem gelooft op basis van nauwkeurige kennis , zodat er geen on-Bijbelse items in je geloof zitten en zijn wil oprecht navolgt, dan is je geloof door hem goedgekeurd. Hij bepaalt dat.
Hoezo is er maar één God? Wat zijn je bewijzen, als je dit zo met zoveel zekerheid claimt? Als je iets claimt, en beweert dat anderen alleen maar een eigen God scheppen, dan moet je met bewijzen komen. (Als je zegt dat je het alleen maar gelooft, en de mogelijkheid open laat dat niet jij, maar iemand anders gelijk heeft, dan hoef je het niet te bewijzen.)
In tegenstelling tot jou, twijfel ik helemaal niet. Ik heb gezien, dat de gehele schepping de schepper bewijst.
Hoezo heb je dat gezien? Je denkt dat je het gezien hebt. Maar dat is helemaal jouw persoonlijke opvatting. Het is geen gegronde reden om te stellen dat mensen die iets anders geloven dan jij, zichzelf een God gemaakt hebben. Ook jij hebt jezelf een God gemaakt, alleen door een tunnelvisie ben je je dat niet bewust.
Uit de Bijbelse geschiedenis blijkt voortdurend dat mensen hun eigen God maken. In het Bijbelse verslag zijn vele voorbeelden opgenomen.
De Bijbels geschiedenis maakt vooral duidelijk dat iedereen zich altijd een eigen God gemaakt heeft, ook mensen zoals jij. Wat moet ik met een God die steden uitmoordt?
Treur niet, je merkt vanzelf dat God bestaat, wanneer hij ingrijpt.
Ja, dat gaat nooit gebeuren, omdat ook jouw God een verzonnen God is.
Maar hij is geduldig met u, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt.
Heb je met hem getelefoneerd?

[modbreak Trajecto] *) Zin verwijderd. Hierin werd een vergelijking gemaakt met een andere forummer.
Zoiets is niet de bedoeling.
Only dead fish go with the flow
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Aanwijzing moderatie:
In dit gedeelte gelden zaken die in de Bijbel staan niet als bewijs. Natuurlijk mogen ze wel genoemd worden als iets waarin men gelooft. (Het is hier ook niet een plek om met elkaar over interpretatie van iets wat in de Bijbel staat te gaan ruziën en een bepaalde interpretatie uit te roepen tot "wat de Bijbel (eigenlijk) leert".)
Omdat het maar steeds weer verkeerd gaat in de draad waarschuw ik er bij dezen ervoor dat degene die in het vervolg zich niet aan de regels voor Levensbeschouwing houdt en Bijbelse gegevens als "waar en onbetwijfelbaar" plaatst in de draad, van het subforum Levensbeschouwing zal worden uitgesloten.
Nulla aetas ad discendum sera
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:Jij bent niet de eerste die tegenargumenten voortdurend beledigingen en persoonlijke aanvallen noemt.
dan heb je kennelijk vergeten je leesbril op te zetten.
Om te beginnen zijn er helemaal geen Bijbelse bewijzen. Wat zijn dat dan voor bewijzen? Dat de wereld zo mooi in elkaar zit? Dat is helemaal geen bewijs. Het bewijst niets. Het is alleen maar een persoonlijke mening..
In tegenstelling tot jou is mijn geloof wèl op Bijbelse bewijzen gebaseerd, die jij gewoon ontkent.
Hoezo is er maar één God? Wat zijn je bewijzen, als je dit zo met zoveel zekerheid claimt? Als je iets claimt, en beweert dat anderen alleen maar een eigen God scheppen, dan moet je met bewijzen komen. (Als je zegt dat je het alleen maar gelooft, en de mogelijkheid open laat dat niet jij, maar iemand anders gelijk heeft, dan hoef je het niet te bewijzen.).
Er is maar één “El Sjaddai”. Dat is MIJN geloof,

Geestelijke zaken zijn fysiek niet bewijsbaar. Ik kan je geen geest laten zien.

Er zijn meerdere Goden.
Ook Satan wordt in de Bijbel een God genoemd. Het blijkt ook uit de Bijbel, dat mensen een eigen God maken.

De eerste die dat deed was m.i. Nimrod. Hij werd de God Marduk.
Uiteindelijk ontstond een pantheon van goden.
Deze goden kregen in een volgend rijk een andere naam tot in deze tijd toe.
In het artikel, wat is er mis met de drie-eenheid, is dat gecatalogiseerd.
Hoezo heb je dat gezien? Je denkt dat je het gezien hebt. Maar dat is helemaal jouw persoonlijke opvatting. Het is geen gegronde reden om te stellen dat mensen die iets anders geloven dan jij, zichzelf een God gemaakt hebben. Ook jij hebt jezelf een God gemaakt, alleen door een tunnelvisie ben je je dat niet bewust..
Nee, ik heb dat gezien. Je tunnelvisie verhinderd dat.
De Bijbels geschiedenis maakt vooral duidelijk dat iedereen zich altijd een eigen God gemaakt heeft, ook mensen zoals jij. Wat moet ik met een God die steden uitmoordt?.
mensen als jij, maken hun eigen god en hebben kritiek op de almachtige God, omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is en zich niet willen afvragen, waarom een bepaald gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Je redeneert net als die muis, die samen met een olifant op een houten brug wandelt.
Ja, dat gaat nooit gebeuren, omdat ook jouw God een verzonnen God is. .
je komt er vanzelf achter en ook dat is geprofeteerd in Openbaring 6:16-17.
Heb je met hem getelefoneerd?.
het is een citaat.

Bedankt voor je opbouwende reactie.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef: Er zijn meerdere Goden.
Niet met een hoofdletter!
Er is er maar één met een hoofdletter.
Die met kleine letter zijn de door God geschapen engelen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:Jij bent niet de eerste die tegenargumenten voortdurend beledigingen en persoonlijke aanvallen noemt.
Zolderworm schreef: Om te beginnen zijn er helemaal geen Bijbelse bewijzen. Wat zijn dat dan voor bewijzen? Dat de wereld zo mooi in elkaar zit? Dat is helemaal geen bewijs. Het bewijst niets. Het is alleen maar een persoonlijke mening..
In tegenstelling tot jou is mijn geloof wèl op Bijbelse bewijzen gebaseerd, die jij gewoon ontkent. Ik geloof de Bijbel wèl!

Maar ja, je mag best je eigen geloof hebben. Maakt mij niet uit. Je bent daarin niet de enige.
Zolderworm schreef: Hoezo is er maar één God? Wat zijn je bewijzen, als je dit zo met zoveel zekerheid claimt? Als je iets claimt, en beweert dat anderen alleen maar een eigen God scheppen, dan moet je met bewijzen komen. (Als je zegt dat je het alleen maar gelooft, en de mogelijkheid open laat dat niet jij, maar iemand anders gelijk heeft, dan hoef je het niet te bewijzen.).

Er zijn meerdere Goden.
Ook Satan wordt in de Bijbel een God genoemd. Het blijkt ook uit de Bijbel, dat mensen een eigen God maken.

Deze goden werden over genomen en kregen in een volgend rijk alleen een andere naam tot in deze tijd toe.
Zolderworm schreef: Hoezo heb je dat gezien? Je denkt dat je het gezien hebt. Maar dat is helemaal jouw persoonlijke opvatting. Het is geen gegronde reden om te stellen dat mensen die iets anders geloven dan jij, zichzelf een God gemaakt hebben. Ook jij hebt jezelf een God gemaakt, alleen door een tunnelvisie ben je je dat niet bewust..

Hoewel je dat toch verwerpt, is mijn "zien" heel praktisch.

Wanneer je een vliegtuig bouwt, een vogel namaakt, kom je tot de ontdekking, dat er zeer veel kennis nodig is.
Je het aerodynamica nodig, werktuigbouwkunde enzovoort. Dat komt niet zo maar vanzelf.
Zolderworm schreef: De Bijbels geschiedenis maakt vooral duidelijk dat iedereen zich altijd een eigen God gemaakt heeft, ook mensen zoals jij. Wat moet ik met een God die steden uitmoordt?.
mensen als jij, maken hun eigen god en hebben kritiek op de almachtige God, omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is en zich niet willen afvragen, waarom een bepaald gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Je redeneert net als die muis, die samen met een olifant op een houten brug wandelt.
Zolderworm schreef:Ja, dat gaat nooit gebeuren, omdat ook jouw God een verzonnen God is. .
Zolderworm schreef:Heb je met hem getelefoneerd?.
Ik gebruikte een citaat.

Laatst gewijzigd door Alpha op 08 mei 2015, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
dat is inderdaad het gebruik.
Ik heb nog even naar de god van deze wereld gekeken en die wordt de goddeloze genoemd.
Laatst gewijzigd door Alpha op 08 mei 2015, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ja, omdat God een titel is, exclusief voor... God. :smile:
Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:Ja, omdat God een titel is, exclusief voor... God. :smile:
De enige exclusieve titel is m.i. El Sjaddai.
Maar het is inderdaad een gebruik dat JHWH als de God wordt omschreven.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef:
Jep! En de nederlandstalige Schrijfwijze is wel toonaangevend voor der hele wereld. :clown:
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

vrolijke schreef:
Jerommel schreef:
Jep! En de nederlandstalige Schrijfwijze is wel toonaangevend voor der hele wereld. :clown:
In dit geval komt het er mee overeen, behalve met Duits, waar elk zelfstandig naamwoord een hoofdletter krijgt.

GOD in caps zou het dan worden, wellicht.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 08 mei 2015, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
Wie is nou in de aanval?
Zolderworm schreef: Om te beginnen zijn er helemaal geen Bijbelse bewijzen. Wat zijn dat dan voor bewijzen? Dat de wereld zo mooi in elkaar zit? Dat is helemaal geen bewijs. Het bewijst niets. Het is alleen maar een persoonlijke mening..
In tegenstelling tot jou is mijn geloof wèl op Bijbelse bewijzen gebaseerd, die jij gewoon ontkent. Ik geloof de Bijbel wèl!
Ja, dat spreekt voor zich. Maar doe niet alsof mensen die iets anders geloven dan jij, verkeerd zijn.
Maar ja, je mag best je eigen geloof hebben. Maakt mij niet uit. Je bent daarin niet de enige.
Nou blijkbaar mag dat niet, omdat jij zegt dat ik mezelf een God schep.
Zolderworm schreef: Hoezo is er maar één God? Wat zijn je bewijzen, als je dit zo met zoveel zekerheid claimt? Als je iets claimt, en beweert dat anderen alleen maar een eigen God scheppen, dan moet je met bewijzen komen. (Als je zegt dat je het alleen maar gelooft, en de mogelijkheid open laat dat niet jij, maar iemand anders gelijk heeft, dan hoef je het niet te bewijzen.).
Er is maar één “El Sjaddai”. Dat is MIJN geloof.
Omdat jij dat gelooft, wil dat niet per se zeggen dat het ook waar is.
Nee, wees daarom eens bescheiden in je oordeel.
Er zijn meerdere Goden.
Ja, maar waarom zou de bijbel gelijk hebben? Omdat jij dat persoonlijke gelooft? Het enige wat jij hier doet is zeggen: het staat in de Bijbel dus het is waar. En iemand die er anders over denkt wordt laatdunkend neergezet als iemand die zijn eigen God schept.
Deze goden werden over genomen en kregen in een volgend rijk alleen een andere naam tot in deze tijd toe.
Ja, maar dat geloof ik allemaal niet. Dat is alleen maar jouw persoonlijke geloof.
Zolderworm schreef: Hoezo heb je dat gezien? Je denkt dat je het gezien hebt. Maar dat is helemaal jouw persoonlijke opvatting. Het is geen gegronde reden om te stellen dat mensen die iets anders geloven dan jij, zichzelf een God gemaakt hebben. Ook jij hebt jezelf een God gemaakt, alleen door een tunnelvisie ben je je dat niet bewust..
Nee, ik heb dat gezien.
Zo kun je je van alles wijsmaken.
Je tunnelvisie verhinderd dat.
Nou volgens mij zie je helemaal niet zoveel, maar maak je jezelf van alles wijs.
Wanneer je een vliegtuig bouwt, een vogel namaakt, kom je tot de ontdekking, dat er zeer veel kennis nodig is.
Je het aerodynamica nodig, werktuigbouwkunde enzovoort. Dat komt niet zo maar vanzelf.
Nee, dat bewijst nog niet dat ook de Aarde geschapen is. Dat is alleen maar jouw veronderstelling.
Zolderworm schreef: De Bijbelse geschiedenis maakt vooral duidelijk dat iedereen zich altijd een eigen God gemaakt heeft, ook mensen zoals jij. Wat moet ik met een God die steden uitmoordt?.
Mensen als jij, maken hun eigen god en hebben kritiek op de almachtige God, omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is en zich niet willen afvragen, waarom een bepaald gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Hoezo, je weet niet eens zeker dat jouw almachtige God wel bestaat. Het is alleen maar persoonlijke overtuiging.
Zolderworm schreef:Ja, dat gaat nooit gebeuren, omdat ook jouw God een verzonnen God is. .
Je komt er vanzelf achter en ook dat is geprofeteerd in Openbaring 6:16-17.
Ja, dat hoop jij maar. Maar volgens mij gaat dat nooit gebeuren.
Ik gebruikte een citaat.
Ja, maar klopt dat citaat ook? Komt het overeen met de werkelijkheid?
Elk cynisme komt voort uit afkeer. Zeg gewoon eerlijk wat je denkt.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 08 mei 2015, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Theolive

Bericht door Theolive »

Mag ik mij genegeerd voelen als ik mijn God neerzet en een heel topic wordt verder ingevuld met details zonder plaatje? Je hebt bijbelse bewijzen en wetenschappelijke bewijzen en er zijn ook dingen die (zoals 1+1=iets tussen 1 en 3) gewoon waar zijn. Kijk uit met je op de bijbel baseren. Dat boek zelf stikt van de waarschuwingen tegen mensen die het zogenaamd weten.
Ik heb de vaste grond gevonden
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Theolive schreef: Dat boek zelf stikt van de waarschuwingen tegen mensen die het zogenaamd weten.
Hier op het forum ken ik enigen die "het zogenaamd weten".
Denk er aan; als je met één finger op iemand wijst, wijzen er vier op jou zelf. ;)
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Drie ; het goede antwoord is drie vingers :mrgreen:
JW88

Bericht door JW88 »

Alpha schreef:

Er zijn meerdere Goden.

Zolderworm schreef: De Bijbels geschiedenis maakt vooral duidelijk dat iedereen zich altijd een eigen God gemaakt heeft, ook mensen zoals jij. Wat moet ik met een God die steden uitmoordt?.

Ik gebruikte een citaat.

Zo er wordt hier weer een hoop onzinnigheid verkondigd merk ik wel..... :?

''Bijbelse waarheden'' bestaan helemaal niet aangezien de bijbel niet meer is dan een gedateerd sprookjesboek.... de bijbel heeft voor mij nog minder waarde dan de Donald Duck, dat jij wilt geloven wat daar in staat waar is, dat is prima, maar verkondig het aub niet als absolute waarheid, want dat is natuurlijk nergens op gebaseerd. Er genoeg praktische onmogelijkheden in de bijbel, dat als je dat allemaal letterlijk gelooft je toch een tikkeltje buiten de hedendaagse realiteit leeft....

Volgens jou is de aarde ook plat zeker? En is de aarde het middelpunt van het heelal?

Die zogenaamde zekerheid van jou m.b.t. het christelijk geloof is ook aanwezig bij alle andere religies, waarom zouden zij fout zitten en jij niet? Zij kunnen vast net zulke goede persoonlijke argumenten overdragen als dat jij kan, dus accepteer nou gewoon dat het een geloof is en meer niet...

Voor het bestaan van God zijn NUL KOMMA NUL tastbare bewijzen (en dan heb ik het niet over aannames, meningen of toevalligheden, want dat zijn geen bewijzen), hou nou eens op dat steeds te beweren!

Geef mij 1 goede reden waarom de bijbel 100% accuraat zou zijn? En waarom je dus alles voor absoluut waar aan moet nemen wat er in staat.

Wat jij zogenaamd hebt gezien is een zelf gecreëerde illusie, niks meer en niks minder.

Het is eigenlijk wel vrij triest dat je zo gehersenspoeld bent dat je kritische blik op je eigen geloof totaal verdwenen is en dat je zo naïef bent geworden dat je alle sprookjesverhalen en bovennatuurlijk onzin maar voor waar aan neemt zonder enige twijfel..... maar goed ieder zen eigen ding.

Wat gebeurt er eigenlijk met mij als (zoals gelovigen mij noemen) atheïst als ik dood ga? Dan kan ik me er alvast even op voorbereiden.
Biker

Bericht door Biker »

JW88 schreef: Wat gebeurt er eigenlijk met mij als (zoals gelovigen mij noemen) atheïst als ik dood ga? Dan kan ik me er alvast even op voorbereiden.
Als je een goed mens geweest bent, word je geoordeeld naar je werken.
Als je niet zo'n goed mens geweest bent, en je je geweten buiten werking hebt gesteld, wordt je daarop beoordeeld.
Als gelovige heb je jezelf al veroordeeld met het identificerende offer dat Christus heeft gebracht voor ons.
Je wordt dan niet geoordeeld, omdat je je zonden al beleden hebt, toen je met God verzoende " in good times".
JW88

Bericht door JW88 »

Biker schreef:
JW88 schreef: Wat gebeurt er eigenlijk met mij als (zoals gelovigen mij noemen) atheïst als ik dood ga? Dan kan ik me er alvast even op voorbereiden.
Als je niet zo'n goed mens geweest bent, en je je geweten buiten werking hebt gesteld, wordt je daarop beoordeeld.
Als gelovige heb je jezelf al veroordeeld met het identificerende offer dat Christus heeft gebracht voor ons.
Je wordt dan niet geoordeeld, omdat je je zonden al beleden hebt, toen je met God verzoende " in good times".
Ooh dus als je bijvoorbeeld de eerste helft van je leven ongelovig was en de meest vreselijke dingen hebt gedaan maar daarna de tweede helft van je leven gelovig wordt is alles gewoon vergeten en vergeven..... :?

En zo lang je maar in God gelooft mag je gewoon slechte dingen doen, zoals katholieke priesters nog wel eens kleine jongetjes misbruiken, allemaal geen probleem, paar kruisjes slaan en je kan weer verder.... :shock:
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

JW88 schreef:
Biker schreef:
Ooh dus als je bijvoorbeeld de eerste helft van je leven ongelovig was en de meest vreselijke dingen hebt gedaan maar daarna de tweede helft van je leven gelovig wordt is alles gewoon vergeten en vergeven..... :?

En zo lang je maar in God gelooft mag je gewoon slechte dingen doen, zoals katholieke priesters nog wel eens kleine jongetjes misbruiken, allemaal geen probleem, paar kruisjes slaan en je kan weer verder.... :shock:
Onzin.
Wie oprecht zijn zonden belijdt zal vergeven worden staat in de Bijbel.
Als jij niet eerlijk uitkomt voor je zonden (denk aan de priester die stiekem dingen verzweeg) dan is er geen vergeving.
Vergeving gaat om eerlijk zijn.
JW88

Bericht door JW88 »

Riemer schreef:
JW88 schreef:
Biker schreef:

Onzin.
Wie oprecht zijn zonden belijdt zal vergeven worden staat in de Bijbel.
Als jij niet eerlijk uitkomt voor je zonden (denk aan de priester die stiekem dingen verzweeg) dan is er geen vergeving.
Vergeving gaat om eerlijk zijn.
Dat zal een hele geruststelling zijn voor die onschuldige jongetjes dat meneer de priester er oprecht spijt van heeft en eerlijk uitkomt voor zijn zonden.... :? Klaar is Kees en meneer de priester kan weer lekker verder bidden terwijl die jongens er soms een trauma aan over houden voor de rest van hun leven.

Als vergeving gaat om eerlijk zijn dan kan dus in principe iedereen worden vergeven hoe vreselijk zijn of haar daden ook zijn geweest :shock:
Theolive

Bericht door Theolive »

JW88 schreef:Als vergeving gaat om eerlijk zijn dan kan dus in principe iedereen worden vergeven hoe vreselijk zijn of haar daden ook zijn geweest
Ja !!! Dat is de verschrikkelijke kant van het verhaal. Toen al de zonden van heel de wereld werden gedragen waren dat al de zonden, ook die we graag de dader nog even zouden aanrekenen. Want er staat "Mij is de wrake". Als Jezus zegt uw zonden zijn u vergeven dan neemt hij ook op zich voor de slachtoffers te zorgen. Niet door voor hun wraak te nemen, maar zoals hij nuttig en passend vind. Daarbij zit hij niet te wachten op jouw of mijn mening. Hij is God, wij zijn slechts klei.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

JW88 schreef: Dat zal een hele geruststelling zijn voor die onschuldige jongetjes dat meneer de priester er oprecht spijt van heeft en eerlijk uitkomt voor zijn zonden.... :? Klaar is Kees en meneer de priester kan weer lekker verder bidden terwijl die jongens er soms een trauma aan over houden voor de rest van hun leven.

Als vergeving gaat om eerlijk zijn dan kan dus in principe iedereen worden vergeven hoe vreselijk zijn of haar daden ook zijn geweest :shock:
Subtiel bashen jw ?, maar helaas is misbruik van kinderen niet beperkt tot priesters oid.
Waar heeft het slachtoffer meer baat bij ; bij een mens die spijt / berouw heeft of bij de mens die niet wakker ligt van het misbruik en zit te wachten op een volgende kans .
JW88

Bericht door JW88 »

Theolive schreef:
JW88 schreef:Als vergeving gaat om eerlijk zijn dan kan dus in principe iedereen worden vergeven hoe vreselijk zijn of haar daden ook zijn geweest
Ja !!! Dat is de verschrikkelijke kant van het verhaal. Toen al de zonden van heel de wereld werden gedragen waren dat al de zonden, ook die we graag de dader nog even zouden aanrekenen. Want er staat "Mij is de wrake". Als Jezus zegt uw zonden zijn u vergeven dan neemt hij ook op zich voor de slachtoffers te zorgen. Niet door voor hun wraak te nemen, maar zoals hij nuttig en passend vind. Daarbij zit hij niet te wachten op jouw of mijn mening. Hij is God, wij zijn slechts klei.
Nou lekker dan.... Ik denk dat de slachtoffers van die vreselijke daden er toch echt heel anders over denken...
JW88

Bericht door JW88 »

Wajehie schreef:
JW88 schreef: Dat zal een hele geruststelling zijn voor die onschuldige jongetjes dat meneer de priester er oprecht spijt van heeft en eerlijk uitkomt voor zijn zonden.... :? Klaar is Kees en meneer de priester kan weer lekker verder bidden terwijl die jongens er soms een trauma aan over houden voor de rest van hun leven.

Subtiel bashen jw ?, maar helaas is misbruik van kinderen niet beperkt tot priesters oid.
Waar heeft het slachtoffer meer baat bij ; bij een mens die spijt / berouw heeft of bij de mens die niet wakker ligt van het misbruik en zit te wachten op een volgende kans .
Ik benoem slechts de feiten die de meeste gelovigen niet willen horen.

Weet je waar het slachtoffer het meeste baat bij heeft, dat die priesters in eerste instantie hun machtspositie helemaal niet misbruiken om jonge kinderen aan te randen.

Een slachtoffer heeft aan een dader die spijt/berouw toont helemaal niks! Daar wordt het leed niet minder op, denk je nou werkelijk dat als zo'n priester achter af tegen een slachtoffer zegt, ''sorry ik had het niet moeten doen en heb er heel veel spijt van'' dat alles weer koek en ei is? Natuurlijk niet, dat veranderd helemaal niks, het kwaad is al geschiet en er is niks wat dat nog terug draaien kan.
Theolive

Bericht door Theolive »

Ik denk dat de discussie goed weergeeft hoe het zit. JW heeft gelijk de schade aan de slachtoffers is niet te overzien en door mensen niet te verhelpen. Anderzijds zit je wel heel erg in de knoop met het verhaal als je moet geloven dat het hier eindigt en dat er niet een God is die er, op zijn manier en op zijn tijd, iets aan zal doen. Dat het misbruik binnen de kerk erger is dan daarbuiten? Voor de slachtoffers van het Narretje niet.Overigens zijn er veel gelovigen die de feiten hebben aangehoord en soms zelfs spijt betuigd hebben voor anderen. "Veel gelovigen willen het niet horen", wordt dan een poging tot verdachte generalisatie.