Henoch wandelde met God

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Henoch wandelde met God

Bericht door Jerommel »

Anja schreef: Drugsgebruik is de deur wagenwijd openzetten voor alles wat je niet in je wil hebben.
Met wiet en alcohol valt dat wel mee hoor.
Dat geldt meer voor paddo's en LSD, meer de trip-middelen.
Niet voor niets zijn er ook drugs "voor sjamanistisch gebruik".
Dat zet inderdaad een deur open naar spirituele zaken.
Je kunt niet alles zomaar op God afschuiven. Als iemand een drugsverslaving heeft, moet ie gewoon naar de huisarts gaan en zich laten doorverwijzen voor behandeling en hulpverlening. Dat is geen schande, een kind van God moet (noodzaak) ook zichzelf gewoon in de kladden vatten.
Sinds mijn burn out van 7 jaar geleden ben ik niet meer in staat geweest mijzelf bij de kladden te vatten. Ik heb het in feite opgegeven en aan God overgelaten.
Ik ben het ook moe om zelf dit schip te manouvreren, ik heb er geen zin meer in, ik bak er toch niks van.

MAARGOED, niet voor niets heb ik weer bij de hulpverlening aangeklopt...
Maar ik schaam me wel tegenover God om hoe ik faal.

Ik kan het niet mooier maken dan dat het is...

(sorry als ik nu zielig zit te doen hoor..)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Peter79

Bericht door Peter79 »

Jerommel schreef:Sinds mijn burn out van 7 jaar geleden ben ik niet meer in staat geweest mijzelf bij de kladden te vatten. Ik heb het in feite opgegeven en aan God overgelaten.
Ik ben het ook moe om zelf dit schip te manouvreren, ik heb er geen zin meer in, ik bak er toch niks van.

Ik vind het juist goed dat je je verhaal hier vertelt. Sommigen stellen het als voorwaarde dat je eerst je leven moet opruimen, alvorens je met God kan wandelen. Maar God zoekt juist mensen op die aan het einde van hun mogelijkheden zijn. Eerst moet het zover zijn dat de mens stopt met God voor de voeten te lopen. De behoefte om je leven te vullen met twijfelachtige zaken verdwijnt als God steeds meer je leven vult. Richt je dus op Hem, dat is het belangrijkste. Zoek eerst Zijn Koninkrijk...
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Geestverruimende middelen, welke draai er ook aan gegeven wordt, zijn middelen waarmee mensen op eigen kracht het geestelijke trachten te bereiken. Het enige wat men er mee bereikt is dat de deur wagenwijd wordt opengezet voor demonische invloeden. De Heilige Geest bereikt niet zoveel als men zelf de deur naar het riool blijft openzetten.

Burn-out is geen reden om jezelf maar te laten gaan. Als je de energie kunt opbrengen wiet te gaan kopen, dan kun je ook in plaats van naar de drugshandel, even naar de huisarts lopen. Kan niet is een broertje van wil niet en die liggen samen op het kerkhof.

Als geen ander heb ik begrip voor burn-out en niet meer kunnen. Maar dat is geen excuus om er niet naar te hoeven kijken. Een mens zal zelf ook moeten opstaan.

Spirituele hygiene is een belangrijke voorwaarde voor verdere geloofsopbouw. God loopt met je mee. Dat begint met een goed dagritme, en ja, dat vergt wilskracht. Vraag God erom en je krijgt die wel degelijk. Maar je moet dan wel meegeven en niet jezelf verdoven. Op tijd naar bed - en dus nog meer op tijd stoppen met dingen die de slaap niet bevorderen - op tijd opstaan - en dat hoeft heus niet altijd 0700 uur te zijn, 0900 of 10.00 uur kan ook, als er maar een gezond ritme in komt. En niet de hele dag van vroeg tot laat op fora hangen in de reageermodus, maar die energie inzetten voor constructievere dingen. Dat hoeft niet veel te zijn, dat kan betekenen simpelweg een kast opruimen, of bijvoorbeeld buiten in de natuur, je directe leefomgeving helpen schoonhouden. Je kunt bij de gemeente van die grijptangen halen, die verschaffen ze je graag en gratis als je aangeeft dat je het zwerfafval uit je buurt wilt opruimen. ( je kunt je gemeente daarover een mail sturen,meestal regelen ze dan dat je ergens zo'n grijptang mag ophalen). De natuur en alle levende wezens die daarin wonen, zullen je dankbaar zijn.

Als je dat opruimen met heel je aandacht doet, dan brengt dat meteen ook een innerlijke schoonmaak op gang.

Ieder mens die de verantwoordelijkheid voor het eigen leven nog aankan, die kan die kleine dingen in huis en buitenshuis in de direct omgeving, doen. Een goed leefritme, rust, rijnheid en regelmaat, en iets kleins per dag doen, is al voldoende voor een grote sprong voorwaarts, samen met God.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 07 mei 2015, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Anja (oud account)

Jerommel schreef:
Goed om te lezen! :flower1:
Jerommel schreef:Maar ik schaam me wel tegenover God om hoe ik faal.
Dat is nergens voor nodig. Niemand kan het helemaal alleen. Hulpverleners zij ook door God gegeven. :flower1:
Jerommel schreef:Ik kan het niet mooier maken dan dat het is...

Dat hoeft ook niet, mooier maken dan het is. Gewoon accepteren maar ook committeren aan het Koninkrijk. :)
Solo Christo

Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Jerommel schreef:
Anja schreef: Drugsgebruik is de deur wagenwijd openzetten voor alles wat je niet in je wil hebben.
Met wiet en alcohol valt dat wel mee hoor.
Dat geldt meer voor paddo's en LSD, meer de trip-middelen.
Niet voor niets zijn er ook drugs "voor sjamanistisch gebruik".
Dat zet inderdaad een deur open naar spirituele zaken.
Je kunt niet alles zomaar op God afschuiven. Als iemand een drugsverslaving heeft, moet ie gewoon naar de huisarts gaan en zich laten doorverwijzen voor behandeling en hulpverlening. Dat is geen schande, een kind van God moet (noodzaak) ook zichzelf gewoon in de kladden vatten.
Sinds mijn burn out van 7 jaar geleden ben ik niet meer in staat geweest mijzelf bij de kladden te vatten. Ik heb het in feite opgegeven en aan God overgelaten.

Ik vind het heel eerlijk wat je schrijft, het is wel een kenmerk van je dat je eerlijk bent :!:
Hopelijk dat er vanuit de hulpverlening ondersteuning kan komen zodat je het wat meer op de rit kunt krijgen. Wist je dat er ook goede (vrijwillige) ondersteuning is via bv kerken of Humanitas? Mensen die ervaringsdeskundige zijn en anderen willen helpen om uit de "dip" te komen?
Sanne

Bericht door Sanne »

Als je je schaamt of schuldig voelt ergens over, dan ben je vaak blind voor het goede in jezelf. Ik vind het zelf wel een geruststellend idee dat God ondanks onze fouten, zoekt naar het goede in ons. In 2 Kron.19:1-3 staat zo'n voorbeeld. Jehovah was boos op Josafat, maar toch was Hij niet blind voor het goede in hem. "Toch is er wel iets goeds bij u gevonden", zegt Hij.
Als een duur kunstwerk wordt beschadigd, dan verdwijnt het ook niet op de vuilnisbelt. Het wordt gerestaureerd. Zo kijkt God ook door onze beschadigingen heen en ziet als het ware al hoe we zouden zijn, als we volmaakt zouden zijn. Als we goed reageren op zijn hulp en leiding, dan helpt hij ons te groeien tot zover het nu als onvolmaakte mens mogelijk is.

Als we dezelfde kijk hebben op het offer van Jezus als Paulus dat had, dan is dat ook een hulp om eventuele veranderingen aan te brengen. Hij zei over Jezus: "die mij heeft liefgehad". En ook: "die zich voor mij heeft overgegeven". - Gal.2:20.
Het is een persoonlijk geschenk. Het is natuurlijk niet de bedoeling om daar dan misbruik van te maken. - Jud.4. Maar het is wel een enorme motivatie, vind ik zelf. Een motivatie om hulp te zoeken bij God en ook bij hulpverleners als dat noodzakelijk is.
meribel

Bericht door meribel »

Ik ben gestopt geweest, 2 jaar lang.. Wat een saaie tijd was dat.
Is het nu dan minder saai? Is wat in me opkomt hoor..

Verder heb ik geen wijsheid, de tips van anja klinken superverstandig! Ik zal voor je bidden dat het veranderd in je leven naar hoe je het liever zou hebben!
Anja (oud account)

Ik ben het helemaal met Peter, Riemer, Sanne en Meribel eens.

Hou vol Jerommel :flower1: .
Solo Christo

Jerommel

Bericht door Jerommel »

meribel schreef:
Begrijpelijke vraag hoor.
Tja, inderdaad is het met een blowtje minder saai...

Maar misschien is een beetje uitleg wel handig.
Ook in de psychische zorg kijkt men dikwijls tegen blowen aan als een soort (poging tot) zelfmedicatie.
Zeker in geval van ADD en ADHD en de soort klachten, die onrust veroorzaken in het heufd..
Vroeger noemde men dat nog 'zenuwlijers' :lol:
Beetje wiet werkt dan ontspannend.
Ook is het een goed slaap-middel, voor mensen die moeilijk in slaap komen, zoals ik bijvoorbeeld, bij wie de hersenen maar blijven door ratelen..
Verder heb ik geen wijsheid,
Dat is wel een wijze opmerking! 8-)
Anja (oud account)

Jerommel schreef:
meribel schreef:

Ook in de psychische zorg kijkt men dikwijls tegen blowen aan als een soort (poging tot) zelfmedicatie.
Zeker in geval van ADD en ADHD en de soort klachten, die onrust veroorzaken in het heufd..
Ook is het een goed slaap-middel, voor mensen die moeilijk in slaap komen, zoals ik bijvoorbeeld, bij wie de hersenen maar blijven door ratelen..
Dit is allemaal gevaarlijke onzin. Doe jezelf een plezier en kijk eens rond op een psychiatrische afdeling en zie en verneem wat wietgebruik teweeg brengt, vaak al bij jonge mensen, maar ook bij niet meer zo jonge mensen. Het veroorzaakt psychoses, manisch depressiviteit en erger. Als men de klachten heeft die jij beschrijft, wendt men zich tot de huisarts en laat zich doorverwijzen naar een goede psychiater en de hulpverlening, en grijpt ook zichzelf in de kladden.

Er is geen excuus voor drugsgebruik. Het is levensgevaarlijk en zet de deur wagenwijd open naar het rijk van de duisternis.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
meribel schreef:

Heb jezelf de indruk dat je er min of meer gecontroleerd mee om kunt gaan in dergelijke gevallen?
Er zijn met betrekking tot dat gebied m.i. veel meer mensen verslaafd aan reguliere medicijnen, vaak met de nodige ongewenste bijwerkingen en zeker houden ze een verslavings- en afhankelijksrisico in......persoonlijk vind ik dat "gevaarlijker" dan een jointje
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Anja schreef:Geestverruimende middelen, welke draai er ook aan gegeven wordt, zijn middelen waarmee mensen op eigen kracht het geestelijke trachten te bereiken.
Dat kan, maar dat is niet altijd de insteek. Meestal is dat NIET de insteek, gaat het puur om het effect, wat in principe allemaal fysiek is.
Het enige wat men er mee bereikt is dat de deur wagenwijd wordt opengezet voor demonische invloeden.
Ik ben met je eens dat het zo kan werken, maar ligt dus ook heel erg aan de intentie van de gebruiker.
De Heilige Geest bereikt niet zoveel als men zelf de deur naar het riool blijft openzetten.
Haha! De Heilige Geest greep zelfs Paulus de Farizeeër en Christen-vervolger bij zijn kladden.
De Heilige Geest bereikt wat Hij wil.
Laten we God niet reduceren tot slachtoffer of gedupeerde van het kwaad. ;)
Anja (oud account)

Jerommel schreef:
Anja schreef:Geestverruimende middelen, welke draai er ook aan gegeven wordt, zijn middelen waarmee mensen op eigen kracht het geestelijke trachten te bereiken.
Dat kan, maar dat is niet altijd de insteek. Meestal is dat NIET de insteek, gaat het puur om het effect, wat in principe allemaal fysiek is.
Het enige wat men er mee bereikt is dat de deur wagenwijd wordt opengezet voor demonische invloeden.
Ik ben met je eens dat het zo kan werken, maar ligt dus ook heel erg aan de intentie van de gebruiker.

Neen! Dat is pure hoogmoed en ontkenning, denken dat het aan de intentie van de gebruiker zou liggen.
Jerommel schreef:
Anja schreef:De Heilige Geest bereikt niet zoveel als men zelf de deur naar het riool blijft openzetten.
Haha! De Heilige Geest greep zelfs Paulus de Farizeeër en Christen-vervolger bij zijn kladden.
De Heilige Geest bereikt wat Hij wil.
Laten we God niet reduceren tot slachtoffer of gedupeerde van het kwaad. ;)
Ga het maar ondervinden dan.

Ik heb een TR aangemaakt, want ik vind dit een kwalijke zaak. Een geloofsforum kan geen uithangbordje zijn voor drugs.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 09 mei 2015, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Jerommel schreef:
meribel schreef:

Heb jezelf de indruk dat je er min of meer gecontroleerd mee om kunt gaan in dergelijke gevallen?
Er zijn met betrekking tot dat gebied m.i. veel meer mensen verslaafd aan reguliere medicijnen, vaak met de nodige ongewenste bijwerkingen en zeker houden ze een verslavings- en afhankelijksrisico in......persoonlijk vind ik dat "gevaarlijker" dan een jointje
Tja, het is allebei maar een hulpmiddel.
Maar, wiet is toch een genotmiddel, dus verleidelijk om te gebruiken als er weinig tot geen genot of welbevinden is.
Maar ik ben inderdaad ook afhankelijk van anti-depressiva.
Daar ben ik ook een tijdje mee gestopt geweest, maar dat ging dus ECHT niet..
callista

Bericht door callista »

Anja schreef:
Ga het maar ondervinden.

Ik heb een TR aangemaakt, want ik vind dit een kwalijke zaak. Een geloofsforum kan geen uithangbordje zijn voor drugs.
:roll:
Wat een onzin...het is helemaal geen uithangbord voor drugs.
Veel reguliere medicijnen zijn trouwens ook drugs...en maken de mens ook afhankelijk....afkicken kost de grootst mogelijke moeite..
Wees blij, dat Jerommel het hierbij houdt en niet overgaat op hard drugs etc.
Anja (oud account)

callista schreef:
Anja schreef:
Ga het maar ondervinden.

Veel reguliere medicijnen zijn trouwens ook drugs...en maken de mens ook afhankelijk....afkicken kost de grootst mogelijke moeite..
Het boeit mij in het geheel niet of Jerommel het hierbij houdt of niet.

Figuren die op deze wijze over drugs spreken en zich zo opstellen op een geloofsforum, zijn niet wijs bezig.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Jerommel schreef: Tja, het is allebei maar een hulpmiddel.
Maar, wiet is toch een genotmiddel, dus verleidelijk om te gebruiken als er weinig tot geen genot of welbevinden is.
Maar ik ben inderdaad ook afhankelijk van anti-depressiva.
Daar ben ik ook een tijdje mee gestopt geweest, maar dat ging dus ECHT niet..
Wiet-- [Cannabus] is ook een aloud geneesmiddel---mits verstandig toegepast, maar ja, de verleiding om er bij bepaalde gemoedstoestanden wat meer van te nemen is dan ook inderdaad aanwezig.
Nee, stoppen met antidepressiva schijnt moeilijk te zijn, ook afhankelijk van hoe lang je ze al slikt....
Bij een lange tijd slikken kan het jaren duren voordat je ervan afgekickt bent...
In één keer stoppen mag dan ook niet, maar ja, dat weet je zelf ok wel.
callista

Bericht door callista »

Anja schreef:
callista schreef:
Anja schreef:
Ga het maar ondervinden.

Het boeit mij in het geheel niet of Jerommel het hierbij houdt of niet.

Figuren die op deze wijze over drugs spreken en zich zo opstellen op een geloofsforum, zijn niet wijs bezig.
Nee, zeker wel mensen die beweren dat je door het roken van af en toe een joint de "duisternis" binnenlaat of de duivel etc...en zo deze mensen een schuldcomplex aanpraat.... :w
En opeens boeit het je niet meer wat Jerommel doet? :roll:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Anja schreef:
Jerommel schreef:
meribel schreef:

Dit is allemaal gevaarlijke onzin.
Geen paniek, ik licht e.e.a. alleen een beetje toe.
Doe jezelf een plezier en kijk eens rond op een psychiatrische afdeling en zie en verneem wat wietgebruik teweeg brengt, vaak al bij jonge mensen, maar ook bij niet meer zo jonge mensen. Het veroorzaakt psychoses, manisch depressiviteit en erger.
Het is eerder een trigger voor dergelijke klachten.
Ik heb het zelf gezien bij mijn destijds beste vriend.
Hij had er (achteraf bezien) altijd al 'aanleg' voor.
Maar heeft ook te maken met de wiet zelf, en hoe die is geëvolueerd door kruisen en kunstmatige groei (kas, substraat, voeding en additieven etc...).
Het wordt steeds sterker. Een mild natuurlijk wietje is moeilijk te vinden, of je moet zelf een plant groot-brengen.
Als men de klachten heeft die jij beschrijft, wendt men zich tot de huisarts en laat zich doorverwijzen naar een goede psychiater en de hulpverlening, en grijpt ook zichzelf in de kladden.
Het één sluit het ander geenszins uit.
Ja, natuurlijk ga je voor je klachten naar je arts en niet naar de coffeeshop.
Er is geen excuus voor drugsgebruik. Het is levensgevaarlijk en zet de deur wagenwijd open naar het rijk van de duisternis.
Psycho-pharmaca zijn ook drugs, meestal synthetisch.
Wiet is een plant die verder niet bewerkt hoeft te worden, is in die zin 'natuurlijk'.

Maargoed, ik wil niet alles weerleggen wat je nu schrijft hoor.
Probeer alleen wat uit te leggen.
callista

Bericht door callista »

Er is hier trouwens ook een topic over WIET.
Hier gaat het wat off topic nl.
Henoch wandelde met God en niet Henoch wandelde met Wiet, alhoewel dat ook nog zou kunnen, want cannabis is al meer dan 10.000 jaar oud... :clown:

viewtopic.php?f=12&t=31&hilit=wiet+en+drugs

Maar ja...kun je ook met God wandelen als je af en toe wiet gebruikt?
Volgens mij wel...
Zo niet, dan kun je ook geen sigaret meer roken of alcohol gebruiken---of bepaald voedsel...
Laatst gewijzigd door callista op 09 mei 2015, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Anja (oud account)

Niet alleen Hitler zelf was een drugsgebruiker, ook zijn naaste medewerkers, Hitlers inner circle, waren allemaal gebruikers van drugs.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Anja schreef:Niet alleen Hitler zelf was een drugsgebruiker, ook zijn naaste medewerkers, Hitlers inner circle, waren allemaal gebruikers van drugs.
Waar slaat dat [die Godwin] nu weer op. :shock:
Hitler was ook een vegetariër en een christen... :w
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Goed, in Callista'a wereld was Hitler blijkbaar een christen, omdat ie weleens een hand schudde met kerk-afgevaardigden ofzo...
Martine

Bericht door Martine »

Anja schreef:Ik heb een TR aangemaakt, want ik vind dit een kwalijke zaak. Een geloofsforum kan geen uithangbordje zijn voor drugs.
Dat is onzin - en daar komt bij dat ik als topic starter dat zou hebben moeten doen.
Het enige dat ik zou willen is dat het hele verhaal van soft- en harddrugs in een apart topic kwam. Het heeft misschien ten diepste wel, maar op het eerste gezicht niet direct te maken met 'wandelen met God'.
Ook op een geloofsforum moet het volgens mij bespreekbaar zijn.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Martine

Bericht door Martine »

Jerommel schreef:Goed, in Callista'a wereld was Hitler blijkbaar een christen, omdat ie weleens een hand schudde met kerk-afgevaardigden ofzo...
Nee, Hitler zei zelf dat hij christen was. Onbegrijpelijk, maar wel waar. Die specificatie komt niet van Callista.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.