Drie-eenheid

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Alpha »

Adinomis schreef:Er is geen mens die begrijpt hoe de goddelijkheid in elkaar zit. Als we over YHWH, Yeshua en de Heilige Geest spreken, laten we het dan doen in de bijbelse termen, vol ontzag en eerbied.
De term drie-éénheid komt niet voor in de bijbel en daarom gebruik ik hem ook niet. Maar dat er een éénheid is dat is zeker. Johannes 10:30 Ik en de Vader zijn één.
Het Lam (Christus) krijgt goddelijke eer:
Openb. 5:13 (HSV) Aan Hem Die op de troon zit, en aan het Lam zij de dankzegging, de eer, de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.
14 En de vier dieren zeiden: Amen. En de vierentwintig ouderlingen wierpen zich neer en aanbaden Hem Die leeft in alle eeuwigheid.
Johannes 10:30 Ik en de Vader zijn één.
Het een eenheid in samenwerking.

Kijk maar:
Joh 17:
11 Ook ben ik niet langer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en ik kom naar u toe. Heilige Vader, waak over hen ter wille van uw naam, die gij mij hebt gegeven, opdat zij één mogen zijn zoals wij.
21 opdat zij allen één mogen zijn, evenals gij, Vader, in eendracht met mij zijt en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons mogen zijn, opdat de wereld moge geloven dat gij mij hebt uitgezonden.
22 Ook heb ik hun de heerlijkheid gegeven die gij mij hebt gegeven, opdat zij één mogen zijn evenals wij één zijn.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn; SV.

Openbaring 5:
13 En elk schepsel dat in de hemel en op de aarde en onder de aarde en op de zee is, en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen: „Aan Degene die op de troon zit en aan het Lam zij de zegen en de eer en de heerlijkheid en de macht tot in alle eeuwigheid.”
14 En de vier levende schepselen zeiden voorts: „Amen!”, en de oudere personen vielen neer en aanbaden.

De vier levende schepselen zijn Cherubs, ze komen ook in Ezechiël voor.
Ezech. 1:4-9; 10:1-20; 11:22.
Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:
Alpha schreef:
ZENODotus schreef:
Titus schreef:Mijn inziens interessanter en praktischer: zal jij je geloof aanpassen als uit de bijbel geen drie-eenheid te onderbouwen is. Bij mij is het antwoord dan volmondig nee. En bij jullie?
Dag Titus,

Eerst en vooral geloof ik niet in sola scriptura, dus geloof ik niet dat je je uitsluitend op de bijbel kan baseren om heel je geloof te vormen... Anderzijds evolueert mijn geloof constant naarmate ik meer of beter begrip krijg over bepaalde zaken.
De drieeenheid staat niet expliciet in de bijbel, maar sommige teksten suggereren het niettemin. Zoals Johannes 1 er één van is.
Dus als jij naast iemand zit en bij iemand bent is er toch maar één persoon aanwezig?
Daarvoor moet je natuurlijk wel enig begrip hebben van de drieeenheid: Jezus is namelijk niet de Vader...

Een vraagje aan jou, kan Jezus tegelijk naar mijn gebed luisteren en naar die van miljoenen andere personen?
Volgens de RKK gaat de leer van de drie-eenheid over het centrale mysterie.

Wanneer het gebed aan de gestelde eisen voldoet, wordt er m.i. geluisterd.

[modbreak Trajecto] Vermoedelijke vergissing bij intypen van RKK gecorrigeerd.
Alpha

Bericht door Alpha »

Eliyahu schreef:
Wajehie schreef: Een twee eenheid blijkt mi al heel duidelijk uit de psalmen.
Jehova is vertaald met HEERE ( zoals bekend) en Heere is een enkel/meervoudsvorm van Adonai.

Psalm 16
2 Mijn ziel, u hebt tegen de HEERE gezegd: U bent de Heere;
Bs'd

Natuurlijk blijkt hieruit geen twee-éénheid. Wat daar staat is: "Mijn ziel, u hebt tegen J-H-W-H gezegd: 'U bent de Heere'"

Dat zegt alleen dat God Heer is, en verder niks. Er zijn geen twee personen te vinden in dit vers.
Psalm 8
2 HEERE, onze Heere, hoe machtig is Uw Naam op de hele aarde!
U Die Uw majesteit getoond hebt boven de hemel.
7 U doet hem heersen over de werken van Uw handen,
U hebt alles onder zijn voeten gelegd:
HIer geldt precies hetzelfde, er staat gewoon: " J-H-W-H onze Heer", geen twee personen te zien. Het "Heer" is een titel van God.
Psalm 110
De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken:
Zit aan Mijn rechterhand,
Psalm 110:1; "Aldus luidt het woord des HEREN tot mijn Here: Zet u aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gelegd heb
als een voetbank voor uw voeten."

Dit Psalm is hoogstwaarschijnlijk geschreven door een officier in Davids leger. Het zegt hier: "Aldus luidt het woord des HEREN (in het hebreeuws J-H-W-H) tot mijn Here:" (Here in de zin van 'meester', 'heer')

Dit is letterlijk vertaald: " J-H-W-H zegt tot mij heer:" Dit gaat over David, net als het volgende vers: "De HERE strekt van Sion uw machtige scepter uit: heers te midden van uw vijanden. Uw volk is een en al gewilligheid ten dage van uw heerban; "

Dit is wat koning David deed. God maakte zijn vijanden tot een voetenbank voor hem, en hij regeerde vanuit Zion (Jeruzalem). Vers 5 en 6: "De HERE is aan uw rechterhand. Hij verplettert koningen ten dage van zijn toorn; Hij houdt gericht onder de heidenen, hoopt lijken op, verplettert hoofden op het wijde veld."

Koning David heeft vele van zijn vijanden gedood, zoals geschreven is in dit Psalm, maar niets van dit alles is gedaan door JC. Daarom is het niet logisch om te zeggen dat dit over JC gaat, en niet over koning David.

Hier is de verklaring van de grote middeleeuwse joodse geleerde rabbijn Moshe ben Nachman, ook wel bekend als de Ramban:

Koning David was de componist die de Psalmen schreef met behulp van de heilige geest. Hij schreef ze met het doel dat ze gezongen zouden worden voor God's altaar bij de tempel. (zie 2 Kron 29:25-28) Hijzelf zong ze niet, en dat was hem ook niet toegestaan door de wetten van de torah. (Deuteronomium 18:6-7) Daarom gaf hij de Psalmen aan de levieten om ze te zingen. Dit is duidelijk beschreven in I Kron 16:7. Daarom was koning David genoodzaakt om de Psalmen op zo'n manier te schrijven dat het correct was voor ze om gezongen te worden door de levieten. Dus als koning David had gezegd: "De Eeuwige zei tot mij..." dan zouden de levieten die dit zongen leugens gezongen hebben. In plaats daarvan was het correct voor de levieten in de tempel om te zeggen: "De Eeuwige zei tegen mijn heer (dit is koning David) "Zit aan mijn rechterhand..."
Psalm 2
2 De koningen van de aarde stellen zich op
en de vorsten spannen samen
tegen de HEERE en tegen Zijn Gezalfde:
3 Laten wij Hun banden verscheuren
en Hun touwen van ons werpen!
6 Ik heb Mijn Koning toch gezalfd
over Sion, Mijn heilige berg.
Psalm 2 spreekt over koning David. Hij is de gezalfde,. (messias betekent "gezalfde") zie I Sam 16:12-13. Hier wordt David gezalfd door de priester en profeet Samuel, iets wat nooit gebeurd is bij Jezus, hij is nooit gezalfd door een profeet of priester, maar alleen door een zondige vrouw, iets wat natuurlijk niets betekent.

"Ik heb immers mijn koning gesteld over Sion, mijn heilige berg." Koning David regeerde vanaf de berg Zion, hij woonde daar en is daar begraven, maar niets van dit alles heeft betrekking op JC; hij was nooit een koning, en hij heeft nooit geregeerd vanaf de berg Zion.

"Hij sprak tot mij: Mijn zoon zijt gij; Ik heb u heden verwekt."

Dit betekent niet dat koning David een fysieke zoon van God was. De uitdrukking: "zoon van God" wordt gebruikt voor mensen en engelen de zeer geliefd of extra bevoordeeld zijn door God, zoals we kunnen zien in Genesis 6:4, Job 1:6, 2:1, 38:7, Psalm 82:6, 89:6 en vele andere verzen.

Vers 8: " Vraag Mij en Ik zal volken geven tot uw erfdeel, de einden der aarde tot uw bezit. Gij zult hen verpletteren met een ijzeren knots, hen stukslaan als pottenbakkerswerk."

Dit heeft allemaal betrekking op koning David, God gaf hem de overwinning over al zijn vijanden, maar niets hiervan heeft betrekking op JC.

De claim dat hij het bovenstaande gaat doen na zijn tweede komst is een waardeloze claim, want iedereen kan dat claimen.

En daarom is het absurd om te zeggen dat Psalm 2 gaat over JC in plaats van koning David.
Psalm 2 heeft m.i. nog een 2e vervulling, die op Jezus kan worden toegepast.

Handelingen 4:
24 Toen zij dit hoorden, verhieven zij eensgezind hun stem tot God en zeiden: „Soevereine Heer, gij zijt Degene die de hemel en de aarde en de zee en al wat daarin is, hebt gemaakt, 
25 en die door middel van heilige geest bij monde van onze voorvader David, uw knecht, hebt gezegd: ’Waarom zijn natiën in tumult geraakt en hebben volken op ijdele dingen gezonnen? 
26 De koningen der aarde hebben zich opgesteld en de regeerders hebben zich als één blok aaneengesloten tegen JHWH en tegen zijn gezalfde.’ 
27 Zo ook waren in deze stad zowel Herodes als pontius Pilatus, te samen met mensen der natiën en met volken van Israël, in werkelijkheid vergaderd tegen uw heilige knecht Jezus, die gij hebt gezalfd,

Mt 22:
41 Terwijl nu de Farizeeën bijeen waren, vroeg Jezus hun: 
42 „Wat denkt GIJ omtrent de Christus? Wiens zoon is hij?” Zij zeiden tot hem: „Van David.” 
43 Hij zei tot hen: „Hoe kan David hem dan onder inspiratie ’Heer’ noemen, door te zeggen: 
44 ’JHWH heeft tot mijn Heer gezegd: „Zit aan mijn rechterhand totdat ik uw vijanden onder uw voeten stel”’? 
45 Indien David hem daarom ’Heer’ noemt, hoe is hij dan zijn zoon?” 
46 En niemand kon hem een woord ten antwoord geven, noch durfde iemand hem van die dag af meer iets te vragen.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

andré schreef:
En wat doe je dan met de heldere en duidelijke teksten die zeggen dat God één is, en dus niet drie? Gooi je die dan maar overboord?

Wat men daarmede moet doen? Dit is heel eenvoudig deze verzen lezen en aanvaarden zoals de Bijbel ze voorstelt en niet ze op de eigen manier interpreteren
Er staat dat God échaad is en dit heeft niet de betekenis die jij er aan geeft als zou dit betekenen dat er maar één iemand is in de Bijbel die als een God benoemd en voorgesteld wordt.

Bs'd

"Echad" betekent "ÉÉN", en niks anders.

Er is maar ÉÉN God, en dat is J-H-W-H, en buiten Hem is er geen God:

Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob?

Het christendom is hierover in grote verwarring. Een verwarring die mede veroorzaakt wordt door slechte bijbelvertalingen. In vrijwel alle vertalingen wordt de vierletterige naam van God, die bijna 7000 keer voorkomt in de hebreeuwse bijbel, (het OT) niet vermeld, maar vervangen door: de HERE.
Maar hier zijn de bijbelteksten die aangeven wie er nou eigenlijk de God van Israel is, waarbij de letters van de Godsnaam weergegeven zijn, gelijk in de hebreeuwse grondtekst.

Exodus 29:46 “En zij zullen weten, dat Ik, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat Ik in hun midden wone; Ik ben J-H-W-H hun God.”

Numeri 15:41 “Ik ben J-H-W-H uw God, die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben J-H-W-H uw God.”

Deuteronimium 10:20-21 “J-H-W-H uw God, zult gij vrezen, Hem zult gij dienen, Hem aanhangen en bij zijn naam zweren. Hij is uw lof en Hij is uw God”

Jozua 24:18 “Ook wij zullen J-H-W-H dienen, want Hij is onze God.”

II Samuel 22:32 “Want wie is God behalve J-H-W-H, wie is een rots buiten onze God?”

I Kronieken 16:14 “Hij, J-H-W-H, is onze God”

II Kronieken 13:10 “Wij daarentegen: J-H-W-H is onze God”

Psalm 31:15 “Maar ik vertrouw op U, J-H-W-H, ik zeg: Gij zijt mijn God.”

Psalm 89:7 “want wie in de hemel kan J-H-W-H evenaren, wie onder de goden is J-H-W-H gelijk?”

Psalm 91:2 “Ik zeg tot J-H-W-H: Mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God, op wie ik vertrouw.”

Psalm 100:3 “3 Erkent, dat J-H-W-H God is; Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe.”

Psalm 105:7 “Hij, J-H-W-H, is onze God, zijn oordelen gaan over de ganse aarde;”

Psalm 118:27 “J-H-W-H is God, Hij heeft het voor ons doen lichten.”

Psalm 140:7 “Ik zeg tot J-H-W-H: Gij zijt mijn God”

Jesaja 25:1 “O; J-H-W-H, Gij zijt mijn God.”

Jesaja 41:13 “Want Ik, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;”

Jesaja 43:3 “Want Ik, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;”

Jesaja 51:15 “Want Ik ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen”

Jeremiah 3:22-23 “Zie, hier zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt J-H-W-H onze God”

Jeremiah 10:10 “10 Doch J-H-W-H is de waarachtige God, Hij is de levende God en een eeuwig Koning;”

Jeremiah 31:18 “want Gij, J-H-W-H, zijt mijn God.”

Habakuk 1:12 “Zijt Gij niet vanouds, J-H-W-H, mijn God, mijn Heilige?”

En is er behalve deze God J-H-W-H nou nog een andere God?

Deuteronomium 4:35 “Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H God is, er is geen ander behalve Hij.

Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”

II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer

I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij

Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleen J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”

Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.”

Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”

Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander

Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.

Joel 2:27 “Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;”

Exodus 20:1-3 “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.”

.
.
.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Eliyahu schreef:"Echad" betekent "ÉÉN", en niks anders.
Je kent blijkbaar geen hebreeuws. De betekenis van woorden is heel ruim.
Wat zijn de man en vrouw hier beneden dan, er staat ECHAD (mannelijk telwoord) om de eenheid te benadrukken. Man en vrouw zijn fysiek 2.
GENESIS 2
24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

[modbreak Trajecto] Kwetsende tekst verwijderd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef:Volgens de RKK gaat de leer van de drie-eenheid over het centrale mysterie.

Wanneer het gebed aan de gestelde eisen voldoet, wordt er m.i. geluisterd.
Het is een mysterie dat wel danig omschreven wordt... En waar er heel duidelijk gesteld wordt: de Vader is niet de Zoon. In plaats van hier je tijd te verdoen met nonsens te verspreiden over wat de drieëenheid volgens jou al dan niet is, zou het misschien goed zijn je eerst even in de materie te verdiepen alvorens zo'n belachelijke statements te maken als in je vorig bericht... Napraten van wat een Wachttoren of ontwaakt erover zegt, is echt niet voldoende hoor.

En jij kunt begrijpen hoe God naar b.v. duizenden berichten luistert, of denk je dat hij ze binnenkrijgt via e-mail en dan op zijn gemak leest? :s
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

Titus schreef:Mijn inziens interessanter en praktischer: zal jij je geloof aanpassen als uit de bijbel geen drie-eenheid te onderbouwen is. Bij mij is het antwoord dan volmondig nee. En bij jullie?
Mijn antwoord is "ja"! Want degene die zich niet aanpast aan wat God in Zijn Woord zegt, die er iets vanaf neemt of er iets aan toevoegt, verheft zich boven Gods Woord.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Titus

Bericht door Titus »

Adinomis schreef:
Mijn antwoord is "ja"! Want degene die zich niet aanpast aan wat God in Zijn Woord zegt, die er iets vanaf neemt of er iets aan toevoegt, verheft zich boven Gods Woord.
Gods Woord is Jezus Christus. Wat jij in mijn ogen doet is de bijbel verheffen boven Jezus Christus. De Bijbel is een hulpmiddel, niet de weg de waarheid en het leven.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Titus schreef:
Adinomis schreef:
Gods Woord is Jezus Christus. Wat jij in mijn ogen doet is de bijbel verheffen boven Jezus Christus. De Bijbel is een hulpmiddel, niet de weg de waarheid en het leven.
Zucht....
Zelfs Katholieken geven als het er op aan komt toe dat de Bijbel de enige betrouwbare bron van leerstellingen is m.b.t. Christus.
Dus waarom men dikwijls deze valse tegenstelling poneert is mij een biet.
Titus

Bericht door Titus »

Jerommel schreef:
Titus schreef:
Adinomis schreef:
Zucht....
Zelfs Katholieken geven als het er op aan komt toe dat de bijbel de enige betrouwbare bron van leerstellingen is over Christus, dus waarom je nu deze valse tegenstelling poneert is mij een biet.
Zucht....
De bijbel als enige betrouwbare bron van leerstellingen over Christus? In katholiek begrip is dat nonsens immers is de bijbel onderdeel van de goddelijke overlevering (die dus uit meer dan enkel de bijbel bestaat). Waarom je deze valse informatie poneert is mij een biet.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Titus schreef: De bijbel als enige betrouwbare bron van leerstellingen over Christus? In katholiek begrip is dat nonsens immers is de bijbel onderdeel van de goddelijke overlevering (die dus uit meer dan enkel de bijbel bestaat). Waarom je deze valse informatie poneert is mij een biet.
From the horse's mouth, amigo.
Daarnaast, wijs me eens een andere bron aan die betrouwbaar is? ;)
Titus

Bericht door Titus »

Kortom je vertelt onwaarheden. Onderbouwing daarvoor ontbreekt namelijk nog steeds. Vrij vals van je.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Titus schreef:Kortom je vertelt onwaarheden. Onderbouwing daarvoor ontbreekt namelijk nog steeds. Vrij vals van je.
Tja, maar ondertussen kan je mijn vraag niet beantwoorden......
Titus

Bericht door Titus »

Jerommel schreef:
Titus schreef:Kortom je vertelt onwaarheden. Onderbouwing daarvoor ontbreekt namelijk nog steeds. Vrij vals van je.
Concillies, geschriften uit het vroege christendom oa geschreven door bisschoppen en meer van dat soort dingen. Kortom de geschreven en de orale traditie.
Spijtig dat je je valsheid niet terugneemt.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Titus schreef:
Adinomis schreef:
Krijg je dan van Jezus Christus persoonlijk de onderbouwing van de drie-eenheidleer? Want Wie of wat gaat boven Gods Woord uit om onderbouwing te geven? Laten we nu niet meteen het woordje "vals" gebruiken.
We weten van elkaar dat we vanuit verschillende inzichten discussiëren. En vooral dit onderwerp heeft te maken met een poging te begrijpen hoe de Godheid in elkaar zit. Wie kan dat? Ik denk dan aan de tekst "Laat af en weet dat Ik God ben" (Psalm 46:11)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Biker

Bericht door Biker »

Titus schreef:
Jerommel schreef:
Concillies, geschriften uit het vroege christendom oa geschreven door bisschoppen en meer van dat soort dingen..
De Bijbel is compleet en behoeft geen toevoegingen.
Niet gaan boven hetgeen geschreven is, zegt Paulus duidelijk.
Het enige en laatste Concilie waar iets wezelijks werd opgetekend was het Apostelconvent in Jeruzalem.
.
Titus

Bericht door Titus »

Adinomis schreef:
Titus schreef:
Adinomis schreef:
Krijg je dan van Jezus Christus persoonlijk de onderbouwing van de drie-eenheidleer? Want Wie of wat gaat boven Gods Woord uit om onderbouwing te geven? Laten we nu niet meteen het woordje "vals" gebruiken.
We weten van elkaar dat we vanuit verschillende inzichten discussiëren. En vooral dit onderwerp heeft te maken met een poging te begrijpen hoe de Godheid in elkaar zit. Wie kan dat? Ik denk dan aan de tekst "Laat af en weet dat Ik God ben" (Psalm 46:11)
De term vals stond in een heel andere context.
Maar aangezien jij zelf al aangeeft overtuigd te zijn dat mensen die er een andere mening dan jou op nahouden zichzelf verheffen boven Gods Woord is elk gesprek onmogelijk. Die die uitspraak heb jijzelf de deur tot gesprek keihard dicht gesmeten.
Titus

Bericht door Titus »

Biker schreef:
Titus schreef:
Jerommel schreef:
Concillies, geschriften uit het vroege christendom oa geschreven door bisschoppen en meer van dat soort dingen..
De Bijbel is compleet en behoeft geen toevoegingen.
Het staat je vrij dat te denken.
Niet gaan boven hetgeen geschreven is, zegt Paulus duidelijk.
Waarmee hij onmogelijk op de bijbel kan doelen.
Het enige en laatste Concilie waar iets wezelijks werd opgetekend was het Apostelconvent in Jeruzalem.
.
Ook dat mag je gerust denken.
Biker

Bericht door Biker »

Titus schreef: De term vals stond in een heel andere context.
.
Het gebruik van dergelijke beschuldigende woorden smijt pas deuren dicht.
Titus

Bericht door Titus »

Biker schreef:
.
Klopt, ik kan een deur net zo hard dichtklappen met dezelfde termen die eerder tegen mij gebruikt zijn.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Titus schreef:
Biker schreef:
.
Klopt, ik kan een deur net zo hard dichtklappen met dezelfde termen die eerder tegen mij gebruikt zijn.
Zou dat de manier zijn? Ben je daarmee beter dan die ander?
-------
Trouwens, je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag: "Want Wie of wat gaat boven Gods Woord uit om onderbouwing te geven? "
Titus

Bericht door Titus »

Adinomis schreef:
Titus schreef:
Biker schreef:
.
Zou dat de manier zijn? Ben je daarmee beter dan die ander?
Moet ik mijzelf beter vinden dan anderen? Werkelijk? Ik acht mijzelf niet beter of slechter dan Jerommel.
-------
Trouwens, je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag: "Want Wie of wat gaat boven Gods Woord uit om onderbouwing te geven? "
Ik hoef geen antwoord op je vraag te geven aangezien het voor jou toch al duidelijk is. Ik verhef mijzelf boven Gods Woord. Althans volgens jou.
Het staat je vrij dat te denken, maar verwacht dan ook geen antwoorden meer. Antwoorden vragen/geven terwijl het oordeel al vast staat vindt ik een verspilling van tijd.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Titus schreef:
Biker schreef: Niet gaan boven hetgeen geschreven is, zegt Paulus duidelijk.
Waarop dan?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Titus

Bericht door Titus »

Piebe 2 punt 1 schreef:
Titus schreef:
Biker schreef: Niet gaan boven hetgeen geschreven is, zegt Paulus duidelijk.
Waarop dan?
Omdat de bijbel nog niet bestond. Met hetgeen geschreven is bedoelde hij waarschijnlijk het OT dat hij gebruikte.