Drie-eenheid

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
BdO
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door BdO »

Titus schreef:
Adinomis schreef:
Titus schreef:
Biker schreef: Het gebruik van dergelijke beschuldigende woorden smijt pas deuren dicht.
Klopt, ik kan een deur net zo hard dichtklappen met dezelfde termen die eerder tegen mij gebruikt zijn.
Zou dat de manier zijn? Ben je daarmee beter dan die ander?
Moet ik mijzelf beter vinden dan anderen? Werkelijk? Ik acht mijzelf niet beter of slechter dan Jerommel.
-------
Trouwens, je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag: "Want Wie of wat gaat boven Gods Woord uit om onderbouwing te geven? "
Ik hoef geen antwoord op je vraag te geven aangezien het voor jou toch al duidelijk is. Ik verhef mijzelf boven Gods Woord. Althans volgens jou.
Het staat je vrij dat te denken, maar verwacht dan ook geen antwoorden meer. Antwoorden vragen/geven terwijl het oordeel al vast staat vindt ik een verspilling van tijd.
Je legt de ander een veroordeling in de mond, om daarin een excuus te zien om geen antwoord te geven.

Zwak hoor.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Titus schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:
Titus schreef:
Biker schreef: Niet gaan boven hetgeen geschreven is, zegt Paulus duidelijk.
Waarmee hij onmogelijk op de bijbel kan doelen.
Waarop dan?
Omdat de bijbel nog niet bestond. Met hetgeen geschreven is bedoelde hij waarschijnlijk het OT dat hij gebruikte.
Duidelijk. Hoe verhoudt deze uitspraak zich tot het NT? Mag dat ook niet boven het OT gaan?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Titus

Bericht door Titus »

BdO schreef:
Je legt de ander een veroordeling in de mond, om daarin een excuus te zien om geen antwoord te geven.

Zwak hoor.
Ik leg niemand wat in de mond. Ik observeer slechts: viewtopic.php?f=25&t=1210&start=500#p97987
Ook jij kan hieruit gewoon een duidelijke observatie maken.
Dat ik dan niet verder wens te spreken met die persoon (reden reeds gegeven) mag jij zwak vinden. /care
Titus

Bericht door Titus »

Piebe 2 punt 1 schreef: Duidelijk. Hoe verhoudt deze uitspraak zich tot het NT? Mag dat ook niet boven het OT gaan?
Interessante vraag die je stelt. Ik ben benieuwd naar Biker zijn antwoord, hij komt er immers mee aanzetten.
Piebe Paulusma

Titus schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef: Duidelijk. Hoe verhoudt deze uitspraak zich tot het NT? Mag dat ook niet boven het OT gaan?
Interessante vraag die je stelt. Ik ben benieuwd naar Biker zijn antwoord, hij komt er immers mee aanzetten.
Het lijkt er op dat Paulus vond dat de joodse traditie was doorgeslagen en afgedwaald. Ben ook benieuwd wat Biker hierover denkt.
coby
Man/Vrouw: V

Bericht door coby »

Eliyahu schreef:
Bs'd

"Echad" betekent "ÉÉN", en niks anders.

Er is maar ÉÉN God, en dat is J-H-W-H, en buiten Hem is er geen God:

Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob?
Wie is Ons dan? De engelen?
En God zeide: Laat Ons (mv) mensen (mv) maken naar ons (mv) beeld, als onze (mv) gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27En God (ev) schiep de mens naar zijn (ev) beeld; naar Gods beeld (ev) schiep Hij hem (ev); man en vrouw schiep Hij hen (mv).
Biker

Bericht door Biker »

Piebe 2 punt 1 schreef:
Titus schreef:
Het lijkt er op dat Paulus vond dat de joodse traditie was doorgeslagen en afgedwaald. Ben ook benieuwd wat Biker hierover denkt.
“De hele Schrift is door God ingegeven en is nuttig om te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren
en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God dient volmaakt moge
zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust” (2 Timotheüs 3:16).
We hoeven dus voor geestelijke kennis niet verder te gaan dan wat geschreven is.

“En deze dingen, broeders, heb ik op mijzelf en Apollos bij gelijkenis toegepast, om uwentwil;
opdat gij in ons zoudt leren, niet te gevoelen* boven hetgeen geschreven is, dat gij niet, de een
om een ander, opgeblazen wordt tegen de ander” (1 Korinthiërs 4:6).
(* Gr. mathète, van mathèsis: leren, onderricht, opvoeding; (dorst naar) kennis; wetenschap. Vgl.
mathètès: leerling, en mathètikos: het leren betreffend)
“Alle rede Gods is doorlouterd; Hij is een Schild voor hen, die op Hem betrouwen. Doe niet tot
Zijn woorden, opdat Hij u niet bestraffe, en gij leugenachtig bevonden wordt” (Spr 30:5-6).

“Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit de hemel u een Evangelie verkondigde, buiten
hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg
ik ook nu weer: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt [=
van de toenmalige apostelen], die zij vervloekt” (Gal 1:8-9).

“En dit zeg ik, opdat niet iemand u misleide met beweegredenen2 die een schijn hebben. …
Ziet toe, dat niemand u als een roof meevoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de
overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus” (Kol
2:4, 8).
andré

Bericht door andré »

Eliyahu schreef:
andré schreef:
En wat doe je dan met de heldere en duidelijke teksten die zeggen dat God één is, en dus niet drie? Gooi je die dan maar overboord?

Wat men daarmede moet doen? Dit is heel eenvoudig deze verzen lezen en aanvaarden zoals de Bijbel ze voorstelt en niet ze op de eigen manier interpreteren
Er staat dat God échaad is en dit heeft niet de betekenis die jij er aan geeft als zou dit betekenen dat er maar één iemand is in de Bijbel die als een God benoemd en voorgesteld wordt.

Bs'd

Het christendom is hierover in grote verwarring. Een verwarring die mede veroorzaakt wordt door slechte bijbelvertalingen. In vrijwel alle vertalingen wordt de vierletterige naam van God, die bijna 7000 keer voorkomt in de hebreeuwse bijbel, (het OT) niet vermeld, maar vervangen door: de HERE.
Maar hier zijn de bijbelteksten die aangeven wie er nou eigenlijk de God van Israel is, waarbij de letters van de Godsnaam weergegeven zijn, gelijk in de hebreeuwse grondtekst.

Exodus 29:46 “En zij zullen weten, dat Ik, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat Ik in hun midden wone; Ik ben J-H-W-H hun God.”

Numeri 15:41 “Ik ben J-H-W-H uw God, die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben J-H-W-H uw God.”

Deuteronimium 10:20-21 “J-H-W-H uw God, zult gij vrezen, Hem zult gij dienen, Hem aanhangen en bij zijn naam zweren. Hij is uw lof en Hij is uw God”

Jozua 24:18 “Ook wij zullen J-H-W-H dienen, want Hij is onze God.”

II Samuel 22:32 “Want wie is God behalve J-H-W-H, wie is een rots buiten onze God?”

I Kronieken 16:14 “Hij, J-H-W-H, is onze God”

II Kronieken 13:10 “Wij daarentegen: J-H-W-H is onze God”

Psalm 31:15 “Maar ik vertrouw op U, J-H-W-H, ik zeg: Gij zijt mijn God.”

Psalm 89:7 “want wie in de hemel kan J-H-W-H evenaren, wie onder de goden is J-H-W-H gelijk?”

Psalm 91:2 “Ik zeg tot J-H-W-H: Mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God, op wie ik vertrouw.”

Psalm 100:3 “3 Erkent, dat J-H-W-H God is; Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe.”

Psalm 105:7 “Hij, J-H-W-H, is onze God, zijn oordelen gaan over de ganse aarde;”

Psalm 118:27 “J-H-W-H is God, Hij heeft het voor ons doen lichten.”

Psalm 140:7 “Ik zeg tot J-H-W-H: Gij zijt mijn God”

Jesaja 25:1 “O; J-H-W-H, Gij zijt mijn God.”

Jesaja 41:13 “Want Ik, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;”

Jesaja 43:3 “Want Ik, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;”

Jesaja 51:15 “Want Ik ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen”

Jeremiah 3:22-23 “Zie, hier zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt J-H-W-H onze God”

Jeremiah 10:10 “10 Doch J-H-W-H is de waarachtige God, Hij is de levende God en een eeuwig Koning;”

Jeremiah 31:18 “want Gij, J-H-W-H, zijt mijn God.”

Habakuk 1:12 “Zijt Gij niet vanouds, J-H-W-H, mijn God, mijn Heilige?”

En is er behalve deze God J-H-W-H nou nog een andere God?

Deuteronomium 4:35 “Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H God is, er is geen ander behalve Hij.

Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”

II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer

I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij

Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleen J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”

Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.”

Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”

Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander

Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.

Joel 2:27 “Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;”

Exodus 20:1-3 “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.”

.
.
.
Je stelt de vraag :"Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob?"

Het Bijbels antwoord daarop is zeer eenvoudig: het is Jezus Christus
Want Hij was het die met het uitverkoren Joodse volk in de wolkkolom en de vuurkolom door de woestijn trok ( zie Paulus).

Maar ook Jezus Christus heeft een God namelijk DE VADER
Korr 1:3
“Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting,”
Koloss 1:3
Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus Christus, te allen tijde bij ons bidden voor u
Efez. 1:3
“Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus”

Zodat er uiteindelijk maar één is die de God van alles en iedereen kan genoemd worden namelijk DE VADER

Daarom zegt Paulus
1 Korr 8:6
“voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.”

Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.1 Corr. 8:5

Piebe Paulusma

coby schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

En God zeide: Laat Ons (mv) mensen (mv) maken naar ons (mv) beeld, als onze (mv) gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27En God (ev) schiep de mens naar zijn (ev) beeld; naar Gods beeld (ev) schiep Hij hem (ev); man en vrouw schiep Hij hen (mv).
Beste Coby, daarmee is niet gezegd of het hier een twee-eenheid of een drie-eenheid betreft. Vergelijk het met Johannes 10 vers 30:

Ik en de Vader zijn een.

In deze gaat het niet over de Zoon, de heilige Geest en de Vader, maar over de Zoon en de Vader. Geen drie-eenheid maar een twee-eenheid. En wie weet wat Mozes bedoelde met 'laat ons mensen maken' de twee-eenheid of de drie-eenheid? Wie het weet mag het zeggen. ;)
Piebe Paulusma

Biker schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:
Titus schreef:
“De hele Schrift is door God ingegeven en is nuttig om te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren
en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God dient volmaakt moge
We hoeven dus voor geestelijke kennis niet verder te gaan dan wat geschreven is.

“En deze dingen, broeders, heb ik op mijzelf en Apollos bij gelijkenis toegepast, om uwentwil;
opdat gij in ons zoudt leren, niet te gevoelen* boven hetgeen geschreven is, dat gij niet, de een
om een ander, opgeblazen wordt tegen de ander” (1 Korinthiërs 4:6).
(* Gr. mathète, van mathèsis: leren, onderricht, opvoeding; (dorst naar) kennis; wetenschap. Vgl.
mathètès: leerling, en mathètikos: het leren betreffend)
“Alle rede Gods is doorlouterd; Hij is een Schild voor hen, die op Hem betrouwen. Doe niet tot
Zijn woorden, opdat Hij u niet bestraffe, en gij leugenachtig bevonden wordt” (Spr 30:5-6).

“Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit de hemel u een Evangelie verkondigde, buiten
hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg
ik ook nu weer: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt [=

“En dit zeg ik, opdat niet iemand u misleide met beweegredenen2 die een schijn hebben. …
Ziet toe, dat niemand u als een roof meevoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de
overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus” (Kol
2:4, 8).
Paulus kan niet gedoeld hebben op wat nog niet geschreven stond lijkt mij.
Biker

Bericht door Biker »

Piebe 2 punt 1 schreef: Paulus kan niet gedoeld hebben op wat nog niet geschreven stond lijkt mij.
Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt [=

Het Evangelie is NT.

[modbreak Trajecto] Onjuiste naam in quote gecorrigeerd.
Titus

Bericht door Titus »

Je citeert Piebe en niet mij.

Het evangelie = het NT is verder een buitenbijbelse leerstelling. Daarnaast voeg jijzelf wat tussen haakjes toe. Dat lijkt mij niet de bedoeling van bijbelteksten.
Ik ben benieuwd naar een daadwerkelijk inhoudelijk antwoord op de opmerking van Piebe.
Piebe Paulusma

Biker schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef: Paulus kan niet gedoeld hebben op wat nog niet geschreven stond lijkt mij.

Het Evangelie is NT.

Dat is wel waar maar het stond nog niet geschreven toen.
Biker

Bericht door Biker »

Piebe 2 punt 1 schreef:
Biker schreef:

Het Evangelie is NT.

Dat is wel waar maar het stond nog niet geschreven toen.
Ontvangen , dan.
;)
Piebe Paulusma

Ja dat valt niet te ontkennen. Heb je ook een keer gelijk, ik ken het gevoel. :w :clown:
coby

Bericht door coby »

Biker schreef:

Het Evangelie is NT.
Dat is wel een goeie.
Petrus verwijst wel naar Paulus' brieven. Die brieven waren geschreven.
2 Petrus 3:14-16 14 Daarom, geliefden, beijvert u in deze verwachting, onbevlekt en onberispelijk te blijken voor Hem in vrede, en houdt de lankmoedigheid van onze Here voor zaligheid, zoals ook onze geliefde broeder Paulus naar de hem gegeven wijsheid u geschreven heeft, evenals in alle brieven, wanneer hij over deze dingen spreekt. Daarin is een en ander moeilijk te verstaan, wat de onkundige en onstandvastige lieden tot hun eigen verderf verdraaien, evenals trouwens de overige schriften.”
Biker

Bericht door Biker »

coby schreef:
Biker schreef:

Het Evangelie is NT.
Dat is wel een goeie.
Petrus verwijst wel naar Paulus' brieven. Die brieven waren geschreven.
2 Petrus 3:14-16 14 Daarom, geliefden, beijvert u in deze verwachting, onbevlekt en onberispelijk te blijken voor Hem in vrede, en houdt de lankmoedigheid van onze Here voor zaligheid, zoals ook onze geliefde broeder Paulus naar de hem gegeven wijsheid u geschreven heeft, evenals in alle brieven, wanneer hij over deze dingen spreekt. Daarin is een en ander moeilijk te verstaan, wat de onkundige en onstandvastige lieden tot hun eigen verderf verdraaien, evenals trouwens de overige schriften.”
Hoeveel mensen konden trouwens schrijven, in die tijd?
Piebe Paulusma

Ja maar Paulus verwees niet naar zijn eigen brieven. Dat zou een beetje vreemd zijn, zelf iets opschrijven en dan zeggen dat je daar niet boven mag gaan omdat het geschreven staat. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat je nu niet meer kan ontkennen dat ik me vergis vanwege mijn bericht wat nu getypt staat. :clown:
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

coby schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Bs'd

Genesis 1:26; "Laat ons mensen maken." Uit dit vers leert het christendom dat God niet één is maar drie.

Als iemand in een willekeurige tekst het woord "ons" tegenkomt, is er dan ook maar één weldenkend persoon die dan denkt dat dat woordje 'ons' betrekking heeft op één enkel persoon met een multiple personality disorder?

Maar waarom, als het christendom het woordje 'ons' ziet in de bijbel denkt men dat dan wel? Heel eenvoudig. Het christendom heeft twee of drie goden, en die moeten ze op de één of andere manier toch weer zien te reduceren tot één, want zelfs het NT zegt dat er maar één God is. Dus daarom probeert men drie goden in één god te proppen. Waardoor men zegt dat God zijn eigen zoon is en tegelijkertijd zijn eigen vader.

En de volledig normale uitleg dat bijvoorbeeld God tegen de engelen sprak, daar gaat men aan voorbij. Of de mogelijkheid dat er sprake is van een majesteitsmeervoud.

Sommige christenen proberen de simpele traditioneel joodse verklaring dat God tot de engelen sprak onderuit te halen door te zeggen dat de engelen niet deelnamen aan het scheppingsproces.. Zij wijzen naar Genesis 1:1 en zeggen: "God was de schepper, en niet de engelen." Maar het is een gegeven feit in het jodendom dat een boodschapper gelijk is aan degene die hem gezonden heeft. Bijvoorbeeld, wanneer iemand met een vrouw trouwt door middel van een boodschapper, dan is het legale effect hetzelfde als wanneer hij haar persoonlijk getrouwd zou hebben.

Een goed bijbels voorbeeld van "een boodschapper is gelijkwaardig aan de zender" is Genesis 19 waar gesproken wordt over de vernietiging van Sodom en Gomorra. God stuurt twee engelen om de stad te vernietigen. De engelen zeggen tegen Lot in vers 13: "want wij gaan deze plaats verwoesten; want groot is het geroep over haar voor de HERE; daarom heeft de HERE ons gezonden om haar te verwoesten." Hierna zie Lot tegen zijn schoonzoons: "Staat op, verlaat deze plaats, want de HERE gaat de stad verwoesten." Lot zei niet: "De engelen gaan de stad verwoesten", Hij zei: "de HERE (J-H-W-H in de hebreeuwse grondtekst) gaat de stad verwoesten." En in vers 29 staat: "Toen GOD de steden der Streek verwoestte, gedacht God Abraham," Dus de engelen waren gezonden door God om de stad te verwoesten, maarde bijbel zegt ons dat God het gedaan heeft. En waarom zou hetzelfde niet opgaan voor de schepping?

Maar hoe dan ook, de mens is niet geschapen door een meervoud. Kijk in Genesis 5:1; "Ten dage, dat God Adam schiep". Hier is het werkwoord "schiep", "bara" in het hebreeuws, in het enkelvoud. Dit geeft duidelijk aan dat de God die Adam schiep een enkelvoud is, want het werkwoord volgt het onderwerp: Onderwerp meervoud, werkwoord meervoud. Onderwerp enkelvoud, werkwoord enkelvoud. Hetzelfde geldt voor het allereerste vers van de bijbel: "In den beginne schiep God de hemel en de aarde." Het woord "schiep", is geschreven in het enkelvoud: "bara". Als God een meervoud was, dan had het "baroe" moeten zijn.

En als iemand denkt dat je het wezen van God kan ophangen aan een enkel persoonlijkvoornaamwoordje, dan heb ik er nog een paar:

"IK (en niet "WIJ") ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; IK ben J-H-W-H uw God.” Numeri 15:41

"En zij zullen weten, dat IK, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat IK in hun midden wone; IK ben J-H-W-H hun God." Exodus 29:46

“Want IK, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;” Jesaja 41:13

“Want IK, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;” Jesaja 43:3

“Want IK ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen” Jesaja 51:15

“Gij toch zijt ALLEEN J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is;" Nehemia 9:6

“Voor Mij (en niet "voor Ons" ) is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn”. Jesaja 43:10

“Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: IK ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God. Jesaja 44:6

IK ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God”. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten MIJ niemand is; IK ben J-H-W-H en er is geen ander” Jesaja 45:5-6

“Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben IK het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve IK, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.” Jesaja 45:21-23

“Dan zult gij weten, dat IK in het midden van Israël ben, en dat IK, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;” Joel 2:27

“Toen sprak God al deze woorden: IK ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.” Exodus 20:1-3

Deze teksten laten helder en duidelijk zien dat de enig ware God J-H-W-H een enkelvoudige God is, en geen drie-koppige.

Hij zegt constant IK ben J-H-W-H en niet "WIJ zijn J-H-W-H", terwijl wanneer de christelijke claim waar was geweest dat J-H-W-H opgebouwd is uit drie verschillende personen, God consequent "WIJ" had moeten zeggen, en niet "IK".

Dus ook uit deze teksten blijkt weer duidelijk dat de enig ware God J-H-W-H NIET opgebouwd is uit drie verschillende personen, zoals het christendom claimt, maar dat Hij enkelvoudig is.

Dit blijkt natuurlijk uit het fundament van het joodse geloof, het shma: "Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!" Deut 6:4.

Maar nu stapelt zich nog meer onweerlegbaar bewijsmateriaal op dat God ÉÉN is, en dus niet drie.

.
.
.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Biker schreef: “De hele Schrift is door God ingegeven en is nuttig om te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren
Bs'd

Wat je wel even in de peiling moet houden, is dat toen deze woorden gesproken werden, of geschreven, het NT nog niet bestond, want met die woorden werd er een gedeelte van gemaakt.

Bovenstaand citaat gaat dus uitsluitend over het OT, de hebreeuwse bijbel.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

andré schreef:Je stelt de vraag :"Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob?"

Bs'd

Dat is niet het bijbelse antwoord, dat is het NT antwoord.

Het antwoord van de originele hebreeuwse bijbel heb ik je laten zien: De God van Israel is
J-H-W-H.

En dan komt het NT, en introduceert een nieuwe man-god:

"Wanneer uw broeder, de zoon van uw moeder, of uw zoon, uw dochter, uw eigen vrouw of uw boezemvriend u in het geheim wil verleiden en zegt: laten wij andere goden gaan dienen, goden die noch gij noch uw vaderen gekend hebben, 7 behorende tot de goden der volken rondom u, dichtbij of veraf, van het ene einde der aarde tot het andere – 8 dan zult gij hem niet ter wille zijn noch naar hem luisteren; gij zult hem niet ontzien, noch hem sparen en zijn schuld bedekken, 9 maar hem zeker doden; het eerst zal uw hand zich tegen hem keren om hem ter dood te brengen en daarna de hand van het gehele volk. 10 Gij zult hem stenigen, zodat hij sterft, omdat hij getracht heeft u af te trekken van J-H-W-H uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft. 11 Dan zal geheel Israël het horen en vrezen en men zal niet opnieuw zulk een wandaad in uw midden doen." Deut 13
Want Hij was het die met het uitverkoren Joodse volk in de wolkkolom en de vuurkolom door de woestijn trok ( zie Paulus).
Nee, dat was J-H-W-H, zie de Tanach (OT): "J-H-W-H ging voor hen uit, des daags in een wolkkolom om hen te leiden op de weg, en des nachts in een vuurkolom om hun voor te lichten, zodat zij dag en nacht konden voortgaan."
Ex 13:21

Je ziet dus dat Paulus het geheel bij het verkeerde eind heeft.
“Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting,”
Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus Christus, te allen tijde bij ons bidden voor u
“Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus”

Zodat er uiteindelijk maar één is die de God van alles en iedereen kan genoemd worden namelijk DE VADER
Als jouw God een God heeft, dan heb je dus TWEE (2) goden. Want het is nou eenmaal zo dat 1 + 1 = 2, en niet 1.
Daarom zegt Paulus
“voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.”

Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.1 Corr. 8:5
Een "God de vader" en een "god de zoon" dat is TWEE goden, en dat is polytheïsme, veelgodendom, en dat is AFGODENDIENST!!!

“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3

[modbreak Trajecto] Overdreven kleur- en hoofdlettergebruik.
andré

Bericht door andré »

Eliyahu schreef:
andré schreef:Je stelt de vraag :"Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob?"

Bs'd

Dat is niet het bijbelse antwoord, dat is het NT antwoord.

Het antwoord van de originele hebreeuwse bijbel heb ik je laten zien: De God van Israel is
J-H-W-H.

En dan komt het NT, en introduceert een nieuwe man-god:

"Wanneer uw broeder, de zoon van uw moeder, of uw zoon, uw dochter, uw eigen vrouw of uw boezemvriend u in het geheim wil verleiden en zegt: laten wij andere goden gaan dienen, goden die noch gij noch uw vaderen gekend hebben, 7 behorende tot de goden der volken rondom u, dichtbij of veraf, van het ene einde der aarde tot het andere – 8 dan zult gij hem niet ter wille zijn noch naar hem luisteren; gij zult hem niet ontzien, noch hem sparen en zijn schuld bedekken, 9 maar hem zeker doden; het eerst zal uw hand zich tegen hem keren om hem ter dood te brengen en daarna de hand van het gehele volk. 10 Gij zult hem stenigen, zodat hij sterft, omdat hij getracht heeft u af te trekken van J-H-W-H uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft. 11 Dan zal geheel Israël het horen en vrezen en men zal niet opnieuw zulk een wandaad in uw midden doen." Deut 13
Nee, dat was J-H-W-H, zie de Tanach (OT): "J-H-W-H ging voor hen uit, des daags in een wolkkolom om hen te leiden op de weg, en des nachts in een vuurkolom om hun voor te lichten, zodat zij dag en nacht konden voortgaan."
Ex 13:21

Je ziet dus dat Paulus het geheel bij het verkeerde eind heeft.

Als jouw God een God heeft, dan heb je dus TWEE (2) goden. Want het is nou eenmaal zo dat 1 + 1 = 2, en niet 1.
Daarom zegt Paulus

Een "God de vader" en een "god de zoon" dat is TWEE goden, en dat is polytheïsme, veelgodendom, en dat is AFGODENDIENST!!!

“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3
.
.
.

Het woord” God” is een functioneel begrip in de Bijbel en wordt daarom praktisch altijd gebruikt om de hiërarchische relatie of soevereiniteit van iemand t.o.v. iemand anders aan te duiden.
Het kan hierbij gaan om ofwel mensen onderling, ofwel Christus in zijn relatie tot de mens(heid), ofwel De Vader in zijn relatie tot Christus en het gehele universum.
Hierbij enkele voorbeelden van Bijbelteksten waar het gaat over de hiërarchische verhouding tussen:
mensen:
Joh 10: 33-34
De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?
Exodus.4: 15-17
Is niet de Leviet Aaron uw broeder? Ik weet, dat hij goed spreekt; en zie, hij is op weg gegaan, u tegemoet, en als hij u ziet, zal hij zich van harte verheugen. Dan zult gij tot hem spreken en de woorden in zijn mond leggen, en Ik zal zijn met uw mond en zijn mond en Ik zal u leren, wat gij doen moet. Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn en gij zult hem tot God zijn.

Exodus7:1
De Here echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn

tussen Christus tot de mens(heid)

Jesaja 44:6
Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israel, de Here der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God (Openb1:17-18 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.)

Joh. 20:28
Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven.

Tussen De Vader t.o.v. Christus

Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting,”
Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus Christus, te allen tijde bij ons bidden voor u”
“Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus

Nergens komt in de Schrift de uitdrukking "God de Zoon " voor omdat dit zou wijzen op het feit dat Hij de Hoogste "God" zou zijn . Wel vind men de uitdrukking God "De Vader"

Er zijn dus meerdere soevereinen of goden te vinden in de Bijbel , maar daarom kunnen en mogen ze niet allen aanbeden worden, dit komt enkel hen toe die de natuur van DE Vader bezitten
coby

Bericht door coby »

Eliyahu schreef:
coby schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Bs'd

Genesis 1:26; "Laat ons mensen maken." Uit dit vers leert het christendom dat God niet één is maar drie.

Als iemand in een willekeurige tekst het woord "ons" tegenkomt, is er dan ook maar één weldenkend persoon die dan denkt dat dat woordje 'ons' betrekking heeft op één enkel persoon met een multiple personality disorder?

Maar waarom, als het christendom het woordje 'ons' ziet in de bijbel denkt men dat dan wel? Heel eenvoudig. Het christendom heeft twee of drie goden, en die moeten ze op de één of andere manier toch weer zien te reduceren tot één, want zelfs het NT zegt dat er maar één God is. Dus daarom probeert men drie goden in één god te proppen. Waardoor men zegt dat God zijn eigen zoon is en tegelijkertijd zijn eigen vader.

En de volledig normale uitleg dat bijvoorbeeld God tegen de engelen sprak, daar gaat men aan voorbij. Of de mogelijkheid dat er sprake is van een majesteitsmeervoud.

Sommige christenen proberen de simpele traditioneel joodse verklaring dat God tot de engelen sprak onderuit te halen door te zeggen dat de engelen niet deelnamen aan het scheppingsproces.. Zij wijzen naar Genesis 1:1 en zeggen: "God was de schepper, en niet de engelen." Maar het is een gegeven feit in het jodendom dat een boodschapper gelijk is aan degene die hem gezonden heeft. Bijvoorbeeld, wanneer iemand met een vrouw trouwt door middel van een boodschapper, dan is het legale effect hetzelfde als wanneer hij haar persoonlijk getrouwd zou hebben.

Een goed bijbels voorbeeld van "een boodschapper is gelijkwaardig aan de zender" is Genesis 19 waar gesproken wordt over de vernietiging van Sodom en Gomorra. God stuurt twee engelen om de stad te vernietigen. De engelen zeggen tegen Lot in vers 13: "want wij gaan deze plaats verwoesten; want groot is het geroep over haar voor de HERE; daarom heeft de HERE ons gezonden om haar te verwoesten." Hierna zie Lot tegen zijn schoonzoons: "Staat op, verlaat deze plaats, want de HERE gaat de stad verwoesten." Lot zei niet: "De engelen gaan de stad verwoesten", Hij zei: "de HERE (J-H-W-H in de hebreeuwse grondtekst) gaat de stad verwoesten." En in vers 29 staat: "Toen GOD de steden der Streek verwoestte, gedacht God Abraham," Dus de engelen waren gezonden door God om de stad te verwoesten, maarde bijbel zegt ons dat God het gedaan heeft. En waarom zou hetzelfde niet opgaan voor de schepping?

Maar hoe dan ook, de mens is niet geschapen door een meervoud. Kijk in Genesis 5:1; "Ten dage, dat God Adam schiep". Hier is het werkwoord "schiep", "bara" in het hebreeuws, in het enkelvoud. Dit geeft duidelijk aan dat de God die Adam schiep een enkelvoud is, want het werkwoord volgt het onderwerp: Onderwerp meervoud, werkwoord meervoud. Onderwerp enkelvoud, werkwoord enkelvoud. Hetzelfde geldt voor het allereerste vers van de bijbel: "In den beginne schiep God de hemel en de aarde." Het woord "schiep", is geschreven in het enkelvoud: "bara". Als God een meervoud was, dan had het "baroe" moeten zijn.

En als iemand denkt dat je het wezen van God kan ophangen aan een enkel persoonlijkvoornaamwoordje, dan heb ik er nog een paar:

"IK (en niet "WIJ") ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; IK ben J-H-W-H uw God.” Numeri 15:41

"En zij zullen weten, dat IK, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat IK in hun midden wone; IK ben J-H-W-H hun God." Exodus 29:46

“Want IK, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;” Jesaja 41:13

“Want IK, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;” Jesaja 43:3

“Want IK ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen” Jesaja 51:15

“Gij toch zijt ALLEEN J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is;" Nehemia 9:6

“Voor Mij (en niet "voor Ons" ) is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn”. Jesaja 43:10

“Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: IK ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God. Jesaja 44:6

IK ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God”. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten MIJ niemand is; IK ben J-H-W-H en er is geen ander” Jesaja 45:5-6

“Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben IK het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve IK, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.” Jesaja 45:21-23

“Dan zult gij weten, dat IK in het midden van Israël ben, en dat IK, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;” Joel 2:27

“Toen sprak God al deze woorden: IK ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.” Exodus 20:1-3

Deze teksten laten helder en duidelijk zien dat de enig ware God J-H-W-H een enkelvoudige God is, en geen drie-koppige.

Hij zegt constant IK ben J-H-W-H en niet "WIJ zijn J-H-W-H", terwijl wanneer de christelijke claim waar was geweest dat J-H-W-H opgebouwd is uit drie verschillende personen, God consequent "WIJ" had moeten zeggen, en niet "IK".

Dus ook uit deze teksten blijkt weer duidelijk dat de enig ware God J-H-W-H NIET opgebouwd is uit drie verschillende personen, zoals het christendom claimt, maar dat Hij enkelvoudig is.

Dit blijkt natuurlijk uit het fundament van het joodse geloof, het shma: "Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!" Deut 6:4.

Maar nu stapelt zich nog meer onweerlegbaar bewijsmateriaal op dat God ÉÉN is, en dus niet drie.

.
.
.
Dan zijn we dus gedeeltelijk naar Zijn Beeld en gedeeltelijk naar het beeld van engelen geschapen.
Hoe kon de Onzienlijke God die Alomtegenwoordig is door de hof wandelen overigens? En Adam wordt geschapen naar Zijn beeld en dan de mensen in meervoud naar het beeld van Hem en de engelen?
En hoe kwam het dat de moeder van Simson niet stierf? Niemand kan God zien en leven.
Driekoppig? De Vader is het Hoofd van de Zoon staat er. Wij hebben toch ook een geest, ziel en lichaam? De ziel omvat o.a. de wil. Uw wil geschiede, de wil van de Vader. Jezus sprak alleen maar hoorbaar uit wat de Vader zei (Het Woord, ik las dat in targums, officiele vertalingen die in de synagoge werden gebruikt, werd gezegd: the Memra of the Lord, dus dat 'het Woord' erbij werd gezegd al stond dat niet in de tekst, om het aan de leek uit te leggen, bijvoorbeeld toen God in de hof wandelde, dan staat er in zo'n targum: het Woord van JHWH wandelde door de hof. http://appleeye.org/2013/11/28/in-the-b ... d-in-eden/)

In Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk. Jezus was Vader, Zoon en Heilige Geest in 1 Lichaam, perfect in samenwerking, en Hij wordt genoemd eeuwige Vader. Toon ons de Vader. Ben ik zo lang bij u Filippus en kent gij Mij niet? Jezus is de Verschijning van de Vader. Net als de vierde man in de vurige oven en de andere keren dat Hij in het O.T. ook al verscheen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Titus schreef:
Alpha schreef:Het gaat om de oorspronkelijke Bijbelse leer.
Wanneer kom je daar eens mee dan? Tot nu toe schenk je alleen WTG meuk uit over dit forum.
Wanneer je oprecht de Bijbel leest, dan kan je dat te weten komen.

Je ontdekt dan, dat er geen onsterfelijke ziel is, geen hel bestaat, waar mensen eeuwig gepijnigd worden.
Dat Kerstmis en Pasen geen feesten zijn, die in de eerste eeuw voorkwamen.
Dat God bedoeling is de aarde te vullen met volmaakte mensen.
Dat het paradijs aards is, dat jezus noch zijn discipelen de triadeleer kenden.

Maar ja, voor jou is dat JG meuk.
Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:
Alpha schreef:Volgens de RKK gaat de leer van de drie-eenheid over het centrale mysterie.

Wanneer het gebed aan de gestelde eisen voldoet, wordt er m.i. geluisterd.
Het is een mysterie dat wel danig omschreven wordt... En waar er heel duidelijk gesteld wordt: de Vader is niet de Zoon. In plaats van hier je tijd te verdoen met nonsens te verspreiden over wat de drieëenheid volgens jou al dan niet is, zou het misschien goed zijn je eerst even in de materie te verdiepen alvorens zo'n belachelijke statements te maken als in je vorig bericht... Napraten van wat een Wachttoren of ontwaakt erover zegt, is echt niet voldoende hoor.

En jij kunt begrijpen hoe God naar b.v. duizenden berichten luistert, of denk je dat hij ze binnenkrijgt via e-mail en dan op zijn gemak leest? :s
Sorry, de omschrijving is m.i. in strijd met wat Jezus leerde.

Toon mij de uitleg van Jezus over de drie-eenheid.

Het bestuderen van buiten Bijbelse traditionele leringen behoort tot mijn Bijbelstudie.

Zoals gezegd kent God alle sterren bij naam.

Weet JIJ precies hoeveel dat er zijn? Men heeft onlangs weer vele nieuwe ontdekt.

Als jij weet hoeveel sterren er precies zijn, kan je ook begrijpen hoe God gebeden hoort.

In tegenstelling tot jou, praat ik niets na.
Ik probeer te laten zien, wat er in de bijbel staat.