Wim Nusselder schreef:HarryK schreef:Als je het "heb je naaste lief als jezelf" al zou kunnen vertalen naar een gebod over zelfliefde en de relatie tussen zelfliefde en naastenliefde,
is het NIET: heb de naaste lief, zoveel als je van jezelf houdt.
Maar eerder: heb de naaste lief, en jezelf net zoveel.
Daar kan ik je nog niet volgen.
Kun je dat uitleggen?
Ik kan het proberen.
De wet wordt samengevat in TWEE geboden.
- God liefhebben.
- je naaste liefhebben.
Dat tweede gebod gaat dus over het liefhebben van de naaste.
En daarover (over agapè, liefde die gericht is op de ander) zegt de bijbel best wel veel.
O.a. dat je de ander uitnemender moet achten dan jezelf (Filip. 2:3), dat liefde gericht is op de ander, elkaar dienen door de liefde, e.d.
Zelfs als die naaste een vijand is.
Er staat wel bij "als jezelf" (de naaste liefhebben als jezelf), maar "jezelf liefhebben" is niet wat hier (of ergens anders)
geboden wordt.
Het "jezelf liefhebben" geeft iets extra's aan met betrekking tot die naastenliefde.
Ik noemde Efeziërs 5:29: "niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, zoals ook de Heere de gemeente."
De norm van de bijbel is dat het vanzelfsprekend is dat je jezelf niet haat maar goed voor jezelf zorgt,
en dit gebod geeft aan dat het even vanzelfsprekend zou moeten zijn om de naaste lief te hebben.
In deze discussie kom ik veel opmerkingen tegen alsof het "jezelf liefhebben" ook een gebod zou zijn,
en ook dat de mate waarin ik mijzelf liefheb bepalend zou kunnen/mogen zijn hoeveel liefde ik voor de naaste heb.
Dan ga je dus je eigen zelfbeeld als norm gebruiken voor hoe je met naastenliefde omgaat.
Maar dat is niet wat de bijbel (en wat Jezus) ons leert.
En daarom zei ik:
Als je er al een gecombineerd gebod van wilt maken (over zelfliefde en naastenliefde en de relatie tussen die twee),
dan moet je dat zelfbedachte gebod niet ook nog eens verkeerd 'vertalen'.
De verkeerde vertaling is: Heb je naaste lief, naar de mate waarin je van jezelf houdt.
Oftewel: houd je veel van jezelf, dan houd je ook veel van de naaste.
En als je wat minder van jezelf houdt, dan mag je ook wel wat minder van de naaste houden, of is het logisch dat je ook minder naastenliefde hebt.
Hiermee zou je zelfs kunnen verdedigen dat als je geen zelfliefde hebt, dat het dan ook niet erg is dat je geen liefde hebt voor de naaste.
Nee, de bijbelse 'vertaling' zou dan moeten zijn:
Je moet je naaste liefhebben, en jezelf (minstens) net zoveel.