Barnabas schreef: 17 mei 2021, 13:40
Wat mij opvalt is dat je zegt geen christen te zijn en toch in allerlei bijdragen God noemt alsof je in hem gelooft. Waarom is dat?
Ik ben geen christen, geloof niet in de bijbelse God en doe ook niet alsof.
Praten over theologie en christendom is nou eenmaal praten over de Bijbel, God en Jezus en roep maar.
Je zegt dat je alleen voor jezelf kunt spreken maar toch scherm je met het humanisme. Ook leg je niet uit of Christenen zich naar het humanisme dienen te voegen of niet.
Ik scherm met humanisme maar logischerwijs kan ik niet voor elke humanist spreken, evenals jij niet voor elke christen kunt spreken.
Van mij hoeven christenen zich helemaal nergens naar te voegen. Evenals elk ander mens..
zolang ze zich maar binnen de grenzen van Vrouwe Justitia bewegen vind ik alles prima.
Je verwijst naar anderen om je mening te geven maar dat blijven de woorden van anderen. Als ik met jou wil spreken dan vraag ik mij af wat jouw bezig houdt in jouw woorden.
Daarom gaf ik je links naar waar mijn woorden daarover nog wel staan.
Als jij wilt dat ik weet wat jij te zeggen hebt dan moet je dat opschrijven op het moment dat ik een discussie met je voer.
Waarom verwijs je naar jouw reactie op mij in het besloten gedeelte? Dat staat mij niet bij en dat ga ik ook niet opzoeken.
Als je begrepen wilt worden moet je op het moment dat het zich voordoet vertellen wat je wilt dat ik weet. Ik weet niet waarom je naar die reactie van jouw verwijst en wat de relevantie daarvan is voor dit gesprek. Ook heeft het geen zin om te verwijzen naar Peda. Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, bovendien zijn het niet Peda's woorden die ik in dit verband wil horen maar jouw eigen woorden want het is jouw reden.
Daar heb ik geen moeite mee. En dat deed ik dus ook in het besloten deel.
Dat kun je ook niet opzoeken omdat het is verwijderd. Het is de reden dat ik niet meer in het besloten deel mag. Ik dacht dat je op die reactie doelde met je vraagstelling hier, daarom verwees ik maar naar de reacties waarin het wat verbloemder verwoord is om het taboewoord te omzeilen.
Volgens mij staat er in die links een duidelijk antwoord op *jouw vraag.
* Dit was jouw vraag:
Barnabas schreef:"... Het woord mensenrechten klinkt altijd heel mooi. Maar wat betekenen die rechten voor hen die hun rechten op de bijbel willen baseren? Moeten zij zich aanpassen aan de mensenrechten van het humanisme of kan het humanisme accepteren dat christenen naar hun eigen bijbelse voorschriften leven."
Ik citeer ook maar ff waar imo het duidelijke antwoord te lezen is:
Petra schreef: 07 mar 2021, 02:05
peda schreef: 06 mar 2021, 11:31
Petra schreef: 06 mar 2021, 10:52
Ik zal het recht op ieders geloof verdedigen. Mits die niet de levensvrijheid van anderen kunnen aantasten.
Met anderen bedoel ik zowel andere gelovigen als ongelovigen.
Dat is dan ook gegarandeerd in de Vrijheid van Godsdienst en Levensbeschouwing. Je mag dan nagenoeg volledig de eigen overtuiging volgen voor zover die niet indruist tegen andere wettelijke voorschriften. Maar die andere wettelijke voorschriften beperken niet de eigen vrijheden, maar bepalen grenzen aan die vrijheden, waardoor anderen beschermd worden tegen niet welkome gedragingen. Me- too is daarvan een goed voorbeeld. Eigen wensen die de ander niet bevallen, moeten worden ingeslikt, of uitgeoefend bij diegenen die er niet "" vies "' van zijn.
Ja precies! Helemaal mijn standpunt en ook de kern van mijn advies aan Barnabas.
De ene wil zondagsrust opleggen, anderen een burka, of een zwijgplicht, of een seksplicht en ga zo maar door. Dat mensen hun eigen overtuigingen willen navolgen vind ik prima maar ze aan een ander opleggen gaat te ver.
De #Me Too beweging is idd een goed voorbeeld en heeft goddank wereldwijd voor bewustwording een wetswijzigingen gezorgd. Veel landen hebben wetgeving gewijzigd; geen ja is altijd nee, en ook bedreiging en dwingelarij binnen een huwelijk is strafbaar gesteld.
Ik hoop dan ook van harte dat ooit (wapen) geweld het grootste
Taboe ter wereld wordt.
Nog concreter: Prima om zelf de bijbel te willen volgen,, prima als je lief of vrouw het helemaal met je eens is. Niet prima als je je eigen voorkeuren afdwingt bij een onwillige partner. Nog minder prima als je onderdrukking, geweld, roede als correctiemiddel e.d. promoot alsof het wel oké is
zonder instemming van mevrouw.
Regelrecht strafbaar als je het ook daadwerkelijk uitvoert..zonder instemming van mevrouw. Vandaar dat ik schreef dat je daarvoor een gelijkgestemde moet zoeken, mocht je dat willen.
Dat is niet vanwege het humanisme maar Vrouwe Justitia.
En nou maar hopen dat het niet weer als een aanklacht wordt beschouwd.