Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 28 mar 2022, 15:40 Heb je die uitzending van Pointer nu al eens bekeken?
Waarbij afvalligen van jouw sekte buitengesloten worden van familie en vrienden?
En met de nek aangekeken worden door jouw sektegenoten omdat ze diegene zelfs niet meer mogen groeten?

Hoe liefdevol klinkt dat.... :cry:
Hoeveel keer moet ik nog uitleggen, dat de Bijbelse normen worden gehandhaafd?

Begrijpend lezen is kennelijk niet je sterkste kant.

Opzettelijke overtredingen worden niet getolereerd.
Degenen die hun fouten erkennen hoeven niet uitgesloten te worden, afhankelijk van de ernst.
Oprechte berouwvolle personen kunnen hersteld worden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Bastiaan73 schreef: 21 mar 2022, 20:03
Petra schreef: 24 okt 2021, 10:08 Is het al of niet hebben van een ziel iets wat we aantoonbaar kunnen aannemen of verwerpen ?
Zijn er bewijzen die voor en/of tegen spreken?
Is het nodig of belangrijk dat het te bewijzen is of (ooit) bewezen wordt ?

Maakt het erg veel uit of we een ziel hebben of niet?
Nee.
Nee.
Nee.

Nee.

Hebben we een ziel?
Nee, arme ziel. Je heb geen ziel, je bent er een.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Alpha schreef: 28 mar 2022, 15:51
callista schreef: 28 mar 2022, 15:40 Heb je die uitzending van Pointer nu al eens bekeken?
Waarbij afvalligen van jouw sekte buitengesloten worden van familie en vrienden?
En met de nek aangekeken worden door jouw sektegenoten omdat ze diegene zelfs niet meer mogen groeten?

Hoe liefdevol klinkt dat.... :cry:
Hoeveel keer moet ik nog uitleggen, dat de Bijbelse normen worden gehandhaafd?

Degenen die hun fouten erkennen hoeven niet uitgesloten te worden, afhankelijk van de ernst.
Oh...dus een andere visie op het geloof is al strafbaar?
Een visie die tegen het Wachttorengenootschap ingaat?

Dus die bepalen dat?
M.a.w. die hebben de enige juiste, absolute Waarheid in pacht?

Als je je er niet aanhoudt volgen er sancties?
Ik snap echt niet dat je daar allemaal intrapt....
Dat is gewoon een heel strak regime....

Waar doe mij dit nu toch aan denken? :geek:
Laatst gewijzigd door callista op 28 mar 2022, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 28 mar 2022, 15:53
Bastiaan73 schreef: 21 mar 2022, 20:03

Hebben we een ziel?
Nee, arme ziel. Je heb geen ziel, je bent er een.
We zijn drieledige wezens volgens mij. Bestaande uit
- een ziel (de almachtige, liefdevolle, alomtegenwoordige, alziende, alwetende, onkwetsbare, volmaakte architect/ontwerper zonder enige behoefte);
- een geest (die zich blanco, empirisch ervaart en niet weet van de ziel, de uitvoerder/reiziger/avonturier);
- een lichaam (instrument, voertuig, omhulsel dat gebruikt wordt in de fysieke wereld en bij sterven achterblijft).
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 23 mar 2022, 11:42
Bastiaan73 schreef: 23 mar 2022, 11:35

Dat heb je al eerder beweerd maar Bijbels is het niet. Wijkt de leer van de RKK dan af van de Bijbel?

Je hebt daar nooit een antwoord op gegeven en ik verwacht nu ook geen antwoord maar mijn conclusie is dat je je in je bewering dat de ziel eeuwig zou zijn, niet baseert op wat er in de Bijbel staat. Je bewering is dus on-Bijbels.
Je zal ook geen antwoordt krijgen daar je alleen uit bent op ruzie en gedoe, dus met jou totaal geen discussie.
1 Korinthiërs 15:
45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen.’ De laatste Adam werd een levengevende geest.
46 Maar wat geestelijk is, is er niet als eerste. Wat fysiek is, is er als eerste, en daarna wat geestelijk is.
47 De eerste mens is uit de aarde en is van stof gemaakt. De tweede mens is uit de hemel.
48 Zij die van stof zijn gemaakt, zijn als hij die van stof is gemaakt. En zij die hemels zijn, zijn als hij die uit de hemel is.
49 Zoals wij het beeld zijn van degene die van stof is gemaakt, zo zullen wij ook het beeld zijn van degene die uit de hemel is.
50 Maar dit zeg ik jullie, broeders: vlees en bloed kunnen Gods Koninkrijk niet erven, en de vergankelijkheid erft geen onvergankelijkheid.

1 Kor 15:
50 Dit zeg ik evenwel, broeders, dat vlees en bloed Gods koninkrijk niet kunnen beërven, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet. 51 Ziet! Ik vertel U een heilig geheim: Wij zullen niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, 
52 in een ogenblik, in een oogwenk, gedurende de laatste trompet. Want de trompet zal klinken en de doden zullen onverderfelijk worden opgewekt, en wij zullen veranderd worden. NWV.

Merk op dat Paulus hier in de wij vorm praat, degene die, met Jezus, in de hemel als koningen en priesters gaan dienen. ( Opb 5:10).
Leden van de 144.000 zijn met de Hg gezalfd. (Hand 2:1-4)

Kerkleer wijkt aantoonbaar af van de Bijbelse leer.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 28 mar 2022, 16:01
Alpha schreef: 28 mar 2022, 15:53 Nee, arme ziel. Je heb geen ziel, je bent er een.
- een ziel (de almachtige, liefdevolle, alomtegenwoordige, alziende, alwetende, onkwetsbare, volmaakte architect/ontwerper zonder enige behoefte);
- een geest (die zich blanco, empirisch ervaart en niet weet van de ziel, de uitvoerder/reiziger/avonturier);
- een lichaam (instrument, voertuig, omhulsel dat gebruikt wordt in de fysieke wereld en bij sterven achterblijft).
De zielen leer is overgenomen van o.a. de Grieken.
Zij lieten de zielen door de veerman Sharon overvaren naar de onderwereld tegen betaling.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 28 mar 2022, 16:13
Zij lieten de zielen door de veerman Sharon overvaren naar de onderwereld tegen betaling.
Ja de veerman die betaalt krijgt voor de overtocht van het lijk, dat op de ogen een muntje heeft.
Maar daar heb ik het niet vandaan en ik denk niet dat de veerman overeenkomt met mijn beschrijving.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
MagereHein

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 28 mar 2022, 16:13
Ja bijgeloof is ook je voorvaderen niet vreemd. De mens is nu ook blijkbaar nog niet toe aan de objectieve naturalistische koele werkelijkheid
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef: 28 mar 2022, 15:56
Alpha schreef: 28 mar 2022, 15:51 Hoeveel keer moet ik nog uitleggen, dat de Bijbelse normen worden gehandhaafd?

Dus die bepalen dat?

Als het tegen de Bijbelse leer ingaat, dan wordt dat niet getolereerd.

In tegenstelling tot jou is de Bijbel voor mij redelijk duidelijk.
Daarnaast heb ik de oorsprong van afwijkende meningen onderzocht.
De oorsprong ligt in Babylon, gesticht door Nimrod.
Hij was gekant tegen JHWH.

En ja, ondermijnende, opruiende meningen worden niet getolereerd, geheel volgens de Bijbelse normen.
In tegenstelling tot jou, ben ik nergens ingetrapt!
Ik doorzie dat.
Alpha

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 28 mar 2022, 16:19
Alpha schreef: 28 mar 2022, 16:13 De zielen leer is overgenomen van o.a. de Grieken.
Ja bijgeloof is ook je voorvaderen niet vreemd. De mens is nu ook blijkbaar nog niet toe aan de objectieve naturalistische koele werkelijkheid
Veel kerkleer is op bijgeloof gebaseerd, ze hebben dat klakkeloos overgenomen, omdat het populair was en is.
Mart

Bericht door Mart »

peda schreef: 28 mar 2022, 12:43 Het is de bekende pat-situatie. De ziel-gelovige kan de ziel niet op harde wijze aantonen aan de niet-ziel-volger en omgekeerd kan de niet-ziel-volger het niet-bestaan van de ziel op harde wijze aantonen aan de ziel-gelovige.
Het is geen pat-situatie als er helemaal geen schaak wordt gespeeld. Als gezegd, wordt de ziel - vermoed ik - niet van de hand gewezen, net zoals de onzichtbare vliegende Vlaflip niet van de hand wordt gewezen, maar er is gewoon geen reden aan te nemen dat de ziel bestaat dan emotionele tegemoetkoming aan de simpele wens voort te leven na de dood. Indien een gelovige niets heeft aan te tonen dan de wensdroom van een voortbestaande ziel, dan wens ik de dromers oprecht succes zonder dat ze iets hebben kunnen aantonen aangaande het bestaan ervan. Er is geen reden zich te verzetten tegen andermans droom -- ik vind het hooguit een interessant fenomeen.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Alpha schreef: 28 mar 2022, 16:21
callista schreef: 28 mar 2022, 15:56

Dus die bepalen dat?

Als het tegen de Bijbelse leer ingaat, dan wordt dat niet getolereerd.

In tegenstelling tot jou is de Bijbel voor mij redelijk duidelijk.
Daarnaast heb ik de oorsprong van afwijkende meningen onderzocht.
De oorsprong ligt in Babylon, gesticht door Nimrod.
Hij was gekant tegen JHWH.

En ja, ondermijnende, opruiende meningen worden niet getolereerd, geheel volgens de Bijbelse normen.
In tegenstelling tot jou, ben ik nergens ingetrapt!

Ik doorzie dat.
Pointer heeft dat doorzien ----kijk maar eens terug----en er is een petitie gestuurd naar de Tweede Kamer, aangezien veel zg. "afvalligen" in een crisis of zware depressies zijn terechtgekomen omdat ze daarna door iedereen genegeerd werden....zelfs door familie...

Stel dat jij een kind hebt die een andere geloofskeuze maakt...wil je daar dan ook niets meer mee te maken hebben?
Nou?
MagereHein

Alpha schreef: 28 mar 2022, 16:23
MagereHein schreef: 28 mar 2022, 16:19

Veel kerkleer is op bijgeloof gebaseerd, ze hebben dat klakkeloos overgenomen, omdat het populair was en is.
BEHALVE jouw geloofsovertuiging. Die is haarzuiver?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 28 mar 2022, 15:06
hopper schreef: 28 mar 2022, 14:34

Hoe kan dit een reactie op mijn bericht zijn? Het onderwerp is 'de ziel' en jij begint out of the blue over een steenoplegger?
De enige stenen die ik leg, leg ik in mijn tuin. En die leggen nog scheef ook....
. de ziel benaderen we middels de metafysica. Ik ga er dan vanuit dat de metafysica hier serieus wordt genomen.
Steenoplegging, ear candeling en gebedsgenezing gaan ook via die metafysica. Waarom onderscheid maken?
Op onzin antwoorden zit ik niet te wachten, Hein.
Dat is een teken dat je geen argumenten hebt...
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 28 mar 2022, 15:07
hopper schreef: 28 mar 2022, 14:36

Je hebt al vele malen antwoord gekregen, maar je blijft je vragen maar herhalen.....
Begrijp je het dan niet of wil je het niet begrijpen?
Zolang de vragen niet beantwoord worden! WAT leg je uit met metafysica?
Niets.
Exact!
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 28 mar 2022, 15:46
Mullog schreef: 21 mar 2022, 17:30
Kun je me uitleggen hoe ik uit teksten die niet van Flavius zijn kan concluderen dat hij een profetie van Jezus bevestigd?
Jezus heeft de gebeurtenissen in Jeruzalem o.a. in Mt 24 voorzegt.
Dat was tussen 30 en 33 nC.

Josephus heeft de val van Jeruzalem na het jaar 70 opgetekend en komt overeen met Jezus voorzegging.

De apostelen hebben Jezus handelen en uitspraken opgetekend.
Sommige gebeurtenissen en namen zijn controleerbaar.
En dat voorzeggen weten we dan uit geschriften die geschreven zijn na de val van Jeruzalem zoals ik nu opschrijf dat Nederland afgelopen zaterdag met 4-2 van Denemarken gaat winnen
MagereHein

hopper schreef: 28 mar 2022, 16:59
MagereHein schreef: 28 mar 2022, 15:06 . de ziel benaderen we middels de metafysica. Ik ga er dan vanuit dat de metafysica hier serieus wordt genomen.
Steenoplegging, ear candeling en gebedsgenezing gaan ook via die metafysica. Waarom onderscheid maken?
Laat dit nu in alle oprechtheid een serieuze vraag zijn! Je neemt de metafysica wel of niet serieus!
MagereHein

hopper schreef: 28 mar 2022, 17:00
MagereHein schreef: 28 mar 2022, 15:07
Zolang de vragen niet beantwoord worden! WAT leg je uit met metafysica?
Niets.
Exact!
Mooi
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 28 mar 2022, 17:53
hopper schreef: 28 mar 2022, 16:59

Laat dit nu in alle oprechtheid een serieuze vraag zijn! Je neemt de metafysica wel of niet serieus!
Metafysica is.
MagereHein

hopper schreef: 28 mar 2022, 17:56
MagereHein schreef: 28 mar 2022, 17:53

Metafysica is.
en hier zeg je weer niets.
Dit zet jou op gelijke voet met Alpha. Die neemt echter nog de moeite bijbel passages te kopiëren en te plakken.
Darwin1986

Bericht door Darwin1986 »

MagereHein schreef: 28 mar 2022, 18:09

Metafysica is.
Dit zet jou op gelijke voet met Alpha. Die neemt echter nog de moeite bijbel passages te kopiëren en te plakken.
Hopper zegt nooit iets. En neemt inderdaad ook nooit moeite met bewijzen te komen. De man heeft iets ervaren dus IS het zo, daar moet je het maar mee doen..Tevens is het zo dat Hopper wel moeite neemt om Bijbelteksten te knippen en te plakken. Hij legt ze alleen heel anders uit dat hoe het er staat. Esoterisch bijbbellezen noemt men dat :clown:
peda

Bericht door peda »

Dat_beloof_ik schreef: 28 mar 2022, 13:49
peda schreef: 28 mar 2022, 12:43 Het is de bekende pat-situatie. De ziel-gelovige kan de ziel niet op harde wijze aantonen aan de niet-ziel-volger en omgekeerd kan de niet-ziel-volger het niet-bestaan van de ziel op harde wijze aantonen aan de ziel-gelovige. De persoonlijke overtuiging levert de conclusie. Wie niets heeft met ziel, heeft niets met ziel en wie niet zonder ziel kan, knuffelt de ziel. Best wel begrijpelijk beide zienswijzen, althans voor mij.
Dat is geen pat situatie, maar een situatie zoals die vaak voorkomt: het bestaan van 'X' kan niet worden aangetoond. Toch zijn er dan mensen die in X willen blijven geloven. X kan de ziel zijn, of Grote Wannitou in de totempaal, of een theepot die rond Mars vliegt.
Het is niet zo dat beide kanten van de zaken dan te begrijpen of gelijkwaardig zijn: Als iemand denkt dat 'X' bestaat, dan is het aan die persoon om dat aan te tonen en die kan zich daar niet van af doen door te stellen dat anderen maar moeten aantonen dat hij het fout heeft.
Jij kijkt daar anders tegenaan, want je denkt dat de ziel bestaat en probeert dat voor jezelf te rationaliseren.
ik stel niet dat de ziel bestaat, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat voor mij het credo "' dat anderen moeten aantonen dat ik het fout heb "" voor mij geldigheid heeft. Je kunt niet als het lastig wordt schielijk verdwijnen achter "' ik hoef niet aan te tonen dat de ander het fout heeft "'. Juist het aantonen van de fout bij de ander levert krachtig gezag voor de juistheid van de eigen opvatting.
peda

Bericht door peda »

Mart schreef: 28 mar 2022, 16:24
peda schreef: 28 mar 2022, 12:43 Het is de bekende pat-situatie. De ziel-gelovige kan de ziel niet op harde wijze aantonen aan de niet-ziel-volger en omgekeerd kan de niet-ziel-volger het niet-bestaan van de ziel op harde wijze aantonen aan de ziel-gelovige.
Het is geen pat-situatie als er helemaal geen schaak wordt gespeeld. Als gezegd, wordt de ziel - vermoed ik - niet van de hand gewezen, net zoals de onzichtbare vliegende Vlaflip niet van de hand wordt gewezen, maar er is gewoon geen reden aan te nemen dat de ziel bestaat dan emotionele tegemoetkoming aan de simpele wens voort te leven na de dood. Indien een gelovige niets heeft aan te tonen dan de wensdroom van een voortbestaande ziel, dan wens ik de dromers oprecht succes zonder dat ze iets hebben kunnen aantonen aangaande het bestaan ervan. Er is geen reden zich te verzetten tegen andermans droom -- ik vind het hooguit een interessant fenomeen.
Als er geen schaak wordt gespeeld is er inderdaad geen sprake van een pat-situatie. Toch begrijp ik de inbreng van een aantal deelnemers wel als een schaakspel. Het gelijk van de eigen overtuiging versus het ongelijk van de overtuiging van de ander. Wanneer ik opmerk dat geen van de overtuigingen hard gemaakt kan worden, dan klinkt mij niet het "' je hebt gelijk "" tegemoet, maar wordt er opnieuw geprobeerd de eigen overtuiging een voorsprong te geven.
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 28 mar 2022, 18:09

Metafysica is.
Ik zeg daar wel degelijk iets, jij begrijpt het echter niet. Ik schrijf daar dat metafysica het zijnde is.
Maar jij zit zelf nog in de illusie van het wordende (Fysica, ruimte-tijd).
hopper

Bericht door hopper »

In wezen bestaat de ziel ook niet. Dat is juist de essentie van de ziel, het niet-bestaan.
Daarom is geloven in een ziel ook zinloos, want dan gaan forumdeelnemers zelf de ziel invullen.
Dan krijg je bv een ziel met armen en benen. Duidelijk afkomstig van een forumdeelnemer die zichzelf denkt als een vorm.

Het verwijst terug naar wat 'bestaan' voor betekenis wordt gegeven. In de zelf-illusie geeft men alles wat vorm heeft de naam 'bestaan' mee.
Ook zichzelf dus.... (Ik besta)