Messenger schreef: ↑10 jun 2023, 09:28
De mens is een jonge soort die slechts pakweg 100 jaar technologische ontwikkeling heeft doorgemaakt, en is aangekomen op het punt dat grote zorgen bestaan rond de nucleaire wapens/energie en de kunstmatige intelligentie die men ontwikkelt.
Ik kan mezelf niet voorstellen dat we de oudste intelligente soort zijn. Ik geloof dat er hoger intelligent leven is, vele malen ouder dan de mensheid en veel meer ontwikkeld.
Ik kan me dat wel voorstellen eigenlijk. Hier op aarde zijn we bijvoorbeeld altijd al de intelligentste diersoort geweest. Er was nog honderden miljoenen jaren aan leven vóór ons en zelfs heel complex, dominant leven (namelijk de dinosauriërs), maar toch haalde dat leven het niet bij de moderne mens. We hebben daar althans geen sporen van gevonden. De aarde kent eigenlijk meerdere geschiedenissen van ontstaan en massa-extinctie en wij leven nu toevallig in de laatste. En dat wij nu er überhaupt nog zijn is ook nog echt kantjeboord, want de eerste groep mensen was nog heel klein en kwetsbaar en stond zelfs even op het punt uit te sterven. Er had maar dít hoeven te gebeuren...
Daarbij zijn wij al echt extreem intelligent. Wij zijn op aarde de enige levensvorm die haar omgeving volledig naar de hand kan zetten, die daardoor zelfs in de meest onherbergzame gebieden kan leven, en die elke generatie weer bijleert. Wij kunnen vliegen, op eindeloos lange afstanden met elkaar communiceren, op de maan wandelen, lichaamsdelen transplaneteren, DNA uitlezen, diepzeeduiken, zelfs nog kunstmatige intelligentie creëren, noem maar op. Onderschat niet wat een onvoorstelbare macht en dominantie wij wel niet hebben op aarde... en straks wellicht ook op de nabijliggende planeten en manen.
Op mij komt het dan over dat de ontwikkeling van zelfs nóg hogere intelligentie extreem zeldzaam is en bepaald niet vanzelfsprekend voortkomt uit het ontstaan van complex leven zoals wij dat kennen, of het ontstaan van zulk leven op oudere planeten. Of dat zulk intelligent leven überhaupt echt lang kan standhouden. Misschien is het uitsterven van een intelligente beschaving door zelfdestructie wel de normale gang van zaken, omdat het vrijwel onmogelijk is al die sci-fi-tech te creëren zonder verwoesting en volledige uitputting van de eigen leefomgeving en zonder dodelijke (kern-)oorlogen om de overgebleven grondstoffen.
Het kan natuurlijk allemaal wel; het universum is groot en bizar genoeg om zelfs de meest groteske fantasieën werkelijkheid te laten zijn. Maar zo'n beschaving moet denk ik dan zo extreem veel meevallers hebben op de eigen planeet en de directe omgeving en al vanaf haar cognitieve revolutie een zodanig geavanceerd lichaam met brein(en) ontwikkelen, dat ze op zichzelf al een natuurkundig wonder zou zijn en sowieso miljoenen jaren langer erover zou moeten doen om tot die vorm te evolueren.