Petra schreef: ↑02 feb 2023, 13:48
Hi Umit,
Dat God niet bevraagd mag worden heet anti-theodicee.
"De aanhangers van een anti-theodicee werden beschuldigd van het creëren van een beeld van God als tiran, door de voorstanders van een theodicee, die hun uitgangspunt nemen in Gods rechtvaardigheid, meer dan in zijn Almacht. Voor hen moet Gods rechtvaardigheid worden afgemeten aan hetzelfde criterium als gebruikt wordt voor menselijke rechtvaardigheid. Aangaande Gods rechtvaardigheid, schrijven aanhangers van deze bewering niet alle handicaps of ziektes aan God alleen toe."
Het is dus niet altijd een test of een straf !
Het artikel trekt die verschillende verklaringen zo uit elkaar alsof het twee totaal verschillende visies zijn.
In werkelijkheid zal er geen moslim zijn die de mening heeft dat God bevraagd mag worden. God is Alwetend en Rechtvaardig, en misschien snappen bepaalde dingen op dit moment nog niet, maar we kunnen ervan uitgaan dat het vroeg of laat rechtgetrokken wordt. Aan de andere kant zal er ook geen moslim zijn die zegt dat God een tiran is.
Bovendien, dat God niet bevraagd mag worden sluit toch niet uit of het een test of straf is? Het betekent alleen dat wij lang niet altijd kunnen begrijpen waarom God iets doet, maar we kunnen ervan uitgaan dat het een test is en later vereffend wordt, of dat het al deels een vereffening is als straf.
Petra schreef: ↑02 feb 2023, 13:48
"Vanuit het centrale thema van hun theologie van de menselijke vrijheid tot handelen, moeten handicaps die een mens kan overkomen, worden onderverdeeld op basis van de verantwoordelijkheid van degene die handelt, als a) een handicap die iemand zichzelf aandoet, b) een handicap die wordt aangedaan door mensen of dieren, en c) een handicap die wordt aangedaan door God. God wordt alleen verantwoordelijk geacht voor de derde categorie"
Punt a) en b). Ook dit is zeer logisch. Dat is simpelweg oorzaak en gevolg. maar ook dat betekent niet dat als je jezelf of een ander iets aandoet, dat dit niet tevens een test of vereffening van God voor jezelf of voor die ander kan zijn natuurlijk. Ook hier zijn die verklaringenen uitelkaar getrokken en lijken op twee totaal tegenstrijdige visies...maar in werkelijkheid zijn het met elkaar verweven.
Petra schreef: ↑02 feb 2023, 13:48
Ik vond trouwens dit wel opmerkelijk veel verschillen van jouw perfecte hiernamaals na het oordeel/de opstanding. (Kennelijk niet perfect in de hemel of naar de hel maar....)
" Zo stelt God in de koran dat de mensen die in dit leven van het rechte pad zijn afgedwaald, bij de opstanding zullen opstaan met blindheid, stomheid en doofheid".
Ja klopt. Ook hier weer ter vereffening op je slechte keuzes en beslissingen op de aarde. (wat overigens een tijdelijke straf kan zijn ter vereffening in het hiernamaals om daarna zondevrij de hemel in te gaan, of een permanente straf voor in de hel)
Dus ik zie nog altijd geen tegenstrijdigheden.
The rabbit hole is in dit geval erg diep. dus ik probeerde het nog enigszins begrijpelijk te houden. Maar je kan het zo gecompliceerd maken als je wenst natuurlijk.