Ik ben de ander in een verschillende vorm. De ander is mij in een verschillende vorm.
De God in mij ziet de God in jou.
Ik ben de ander in een verschillende vorm. De ander is mij in een verschillende vorm.
De overgang naar Transcendentie ( een enorme culturele sprong ) heeft enorm veel geloofs-diepgang gebracht. In de filosofie, in de theologie en vermoedelijk ook in de mystiek.yopi schreef: ↑10 aug 2024, 11:57 @tufkah: okidoki
@peda: Ik denk ook dat Ubuntu het alleen over immanentie heeft, ondanks de bezigging van woorden als goden, bezetenheid enzovoort..
Bij de filosofen zou ik Nietzsche noemen, die ik er van verdenk naar de absolute immanentie terug te verwijzen: blijft de aarde trouw en dergelijke.
De transcendentie is geen culturele sprong. Alleen de natuurlijke mens interpreteert dingen naar cultuur. Zoals ik ook met dit onderwerp zie gebeuren.peda schreef: ↑10 aug 2024, 12:32De overgang naar Transcendentie ( een enorme culturele sprong ) heeft enorm veel geloofs-diepgang gebracht. In de filosofie, in de theologie en vermoedelijk ook in de mystiek.yopi schreef: ↑10 aug 2024, 11:57 @tufkah: okidoki
@peda: Ik denk ook dat Ubuntu het alleen over immanentie heeft, ondanks de bezigging van woorden als goden, bezetenheid enzovoort..
Bij de filosofen zou ik Nietzsche noemen, die ik er van verdenk naar de absolute immanentie terug te verwijzen: blijft de aarde trouw en dergelijke.
Omdat ikzelf geen mysticus ben, zeg ik dat laatste met voorzichtigheid. Misschien waren er onder de oude medicijnmannen en animisten-sjamanen ook reeds mystici.
Geen enkele inbreng alhier heeft m.i. raakvlakken met transcendentie.Tufkah schreef: ↑10 aug 2024, 12:48De transcendentie is geen culturele sprong. Alleen de natuurlijke mens interpreteert dingen naar cultuur. Zoals ik ook met dit onderwerp zie gebeuren.peda schreef: ↑10 aug 2024, 12:32
De overgang naar Transcendentie ( een enorme culturele sprong ) heeft enorm veel geloofs-diepgang gebracht. In de filosofie, in de theologie en vermoedelijk ook in de mystiek.
Omdat ikzelf geen mysticus ben, zeg ik dat laatste met voorzichtigheid. Misschien waren er onder de oude medicijnmannen en animisten-sjamanen ook reeds mystici.
We kunnen de Ander slechts begrijpen zolang we de Ander reduceren tot onze eigen begrippen. Waarmee we de Ander nooit kunnen begrijpen vanuit het perspectief van de Ander. In de (persoonlijke) immanentie kunnen we onszelf wel begrijpen vanuit een niet-perspectief, waarmee we voorbij gaan aan het persoonlijke perspectief op zich. Dan zal blijken dat de immanentie wat geen perspectief meer heeft tegelijkertijd transcendeert. En dat is dan weer de liefde van de Vader.peda schreef: ↑10 aug 2024, 14:04Geen enkele inbreng alhier heeft m.i. raakvlakken met transcendentie.
Alle inbreng is naar menselijke maat. Immanentie is naar menselijke maat.
Transcendentie an Sich is geen menselijke maat, praten over transcendentie is wel degelijk menselijke maat.
Immanentie en transcendentie, het is m.i. niet te overbruggen, hoewel het door velen wel wordt geprobeerd.
Ik vond het wel lief. (Iemand toewijzen zodat niemand alleen hoeft te slapen).Yours schreef: ↑10 aug 2024, 11:58
Ik ga er beslist niet mee akkoord om ongevraagd het bed te delen met iemand waar ik niet vrijwillig voor kies.(Zie de OP).
Dus begeef ik mij simpelweg niet in die cultuur, al draagt die cultuur alle facetten van gelijkheid. Ik ga dus voor gelijkwaardigheid, waarbinnen ik Nee! kan zeggen tegen zaken die ik niet wil.
Uiteraard is iedereen wel gelijk voor de wet.
Je moet wel NEE kunnen zeggen als de bedgenoot je niet aanstaat. En misschien slaap je, zoals ik, ook liefst alleen in het bed. Veiliger ook omdat ik vaak in gevecht ben tijdens het dromen en gemeen kan trappen en slaan (REM-slaap stoornis).Petra schreef: ↑11 aug 2024, 08:05Ik vond het wel lief. (Iemand toewijzen zodat niemand alleen hoeft te slapen).Yours schreef: ↑10 aug 2024, 11:58
Ik ga er beslist niet mee akkoord om ongevraagd het bed te delen met iemand waar ik niet vrijwillig voor kies.(Zie de OP).
Dus begeef ik mij simpelweg niet in die cultuur, al draagt die cultuur alle facetten van gelijkheid. Ik ga dus voor gelijkwaardigheid, waarbinnen ik Nee! kan zeggen tegen zaken die ik niet wil.
Uiteraard is iedereen wel gelijk voor de wet.
Ik dacht.. kom laat ik Malawi 's opzoeken. Kennelijk erg populair als hulpverleningsland. "Het staat bekend als donor darling, omdat het een grote aantrekkingskracht uitoefent op hulpverleners in vele soorten en maten".
Uit dat artikel:Petra schreef: ↑11 aug 2024, 09:35Ik dacht.. kom laat ik Malawi 's opzoeken. Kennelijk erg populair als hulpverleningsland. "Het staat bekend als donor darling, omdat het een grote aantrekkingskracht uitoefent op hulpverleners in vele soorten en maten".
https://www.groene.nl/artikel/van-god-los-in-malawi
" Caleb Ng’ombo van People Serving Girls at Risk op zijn kantoor in Blantyre. ‘. Het is hypocriet om ons te evangeliseren. Wij zouden zendelingen naar jullie moeten sturen."
Dit is best gevaarlijk, dat je de indruk hebt dat God opdrachten geeft. Dat God wil bepalen wat jij moet doen in je leven. God geeft geen opdrachten, dat is een schending van onze vrije wil. We hebben allemaal de vrije wil en God heeft geen voorkeur wat we kiezen uit onze vrije wil.Ze voelt zich van jongs af aan betrokken bij Afrika. Na twee korte werkvakanties besluit Janneke den Hartog dat ze zich voor langere tijd in Malawi wil vestigen om weeskinderen te helpen. Haar man Nico twijfelt: wil hij hun energiezuinige rijtjeshuis in de Utrechtse Vinex-wijk Leidsche Rijn inruilen voor een onzeker bestaan in de tropen? Tijden‘s het lezen van de bijbel sprak God tot mij en maakte mij duidelijk dat ik mijn leven moest richten op zendings- en ontwikkelingswerk.’
Precies. De vrije wil mag de keuze bepalen of je wel of niet het bed met iemand wilt delen. Hoe aardig bedoeld ook.
Men zegt dat een mens een sociaal wezen is. Ik heb daar zo langzamerhand mijn twijfels over. In mijn observatie gebruikt een mens gezin, familie, stamverband, etniciteit en nationaliteit vooral om de eigen bestaanszekerheid te waarborgen. Naar mate dat de bestaanszekerheid zelf gewaarborgd kan worden, zie je ook het individualisme (maar ook egoïsme) toenemen en het belang dat aan sociale structuren wordt gehecht afnemen.peda schreef: ↑11 aug 2024, 10:58 De "' verzuiling "' was nog niet zolang geleden een door velen enthousiast beleefde levensvorm.
Toch heeft de verzuiling het verloren tegen de levensvorm waarin persoonlijke vrijheid het voortouw neemt tegenover het gemeenschappelijk samendoen.
M.i. heeft de persoonlijke financiële onafhankelijkheid daar zeer toe bijgedragen. Financiële afhankelijkheid brengt toch wel een vorm van '' knechtschap '' jegens diegene (n ) die allerhande vormen van verzorging regelen. Zelf in hoge mate kunnen bepalen wat bevalt en wat niet bevalt, is kennelijk een grote trigger voor de voorkeur van zelfdoen ( individualisme ) tegenover "' moeten "" samendoen ( gemeenschapszin ).
Het hebben van recht op een uitkering, zorgt voor persoonlijke onafhankelijkheid. Zo staat het iedere uitkeringstrekker vrij om in onze omstreken de uitkeerder ( overheid ) voor rotte vis te schelden omdat de uitkeringen waarop recht bestaat veel te laag zijn; van knechtschap is geen sprake.
Dat hoef je bij leven in een gemeenschap niet te proberen; er ligt dan voor zo'n asociaal gedrag een ban op de loer en in vroeger tijd stond een ban bijna gelijk aan een doodvonnis. Gelukkig staat het ook heden ten dage nog iedereen persoonlijk vrij om zijn/ haar leven in een gemeenschap door te brengen. Individueel het leven gestalte geven of in gemeenschap het leven gestalte geven, het staat in mijn ogen gelukkig een ieder geval om in alle ( financiële ) vrijheid een keuze te treffen.
Heb ik ook begrepen. Mijn schoonzus zegt dat is om te overleven: Noodzaak.In mijn observatie gebruikt een mens gezin, familie, stamverband, etniciteit en nationaliteit vooral om de eigen bestaanszekerheid te waarborgen.
Er is ‘bestaanszekerheid’ na de biologische dood, maar houd rekening met wat Inktvlam schreef:peda schreef: ↑11 aug 2024, 13:20 Voor een aantal onzer, stopt de inspanning voor het verkrijgen van bestaanszekerheid niet bij de biologische dood in dit tijdelijke aardse leven, maar gaat ook voort naar het "' leven "" na de dood. Stap in de trein van de collectieve-kerkelijke-na-de-dood-zorgverzekeraar en Uw toekomstige bestaanszekerheid komt goed. Ubuntu is er in alle soorten en maten.
Wat dat betreft geldt:
Ieder mens is schepper van zijn eigen lot.
Dat klopt. Maar zolang de mens dus niet leeft in de handen van de Vader wordt er goed en kwaad geschapen. En oogst je binnen die vele levens wat je zaait totdat inderdaad het ego sterft: de zelfontlediging. Dan leeft de mens (opnieuw) in de Liefde van de Vader/het Eénzijn met die Vader. Ik weet ervan.
No Worries!Yours schreef: ↑11 aug 2024, 15:37Dat klopt. Maar zolang de mens dus niet leeft in de handen van de Vader wordt er goed en kwaad geschapen. En oogst je binnen die vele levens wat je zaait totdat inderdaad het ego sterft: de zelfontlediging. Dan leeft de mens (opnieuw) in de Liefde van de Vader/het Eénzijn met die Vader. Ik weet ervan.
Zo is het!Petra schreef: ↑11 aug 2024, 15:56No Worries!Yours schreef: ↑11 aug 2024, 15:37
Dat klopt. Maar zolang de mens dus niet leeft in de handen van de Vader wordt er goed en kwaad geschapen. En oogst je binnen die vele levens wat je zaait totdat inderdaad het ego sterft: de zelfontlediging. Dan leeft de mens (opnieuw) in de Liefde van de Vader/het Eénzijn met die Vader. Ik weet ervan.
De Moeder ziet op alles toe en laat helemaal niemand uit Haar Liefhebbende Handen vallen.