Bonjour schreef: ↑05 feb 2021, 08:12
Makkiev schreef: ↑04 feb 2021, 21:05
Aan de denkprocessen veranderd niets, maar wel je visie op de betrouwbaarheid van die denkprocessen aangezien je moet vertrouwen dat je brein je leidt naar de juiste conclusies. Mijn onderbewuste kan me ook ingeven om iets ongezonds te eten, maar ik heb alsnog de keuze om het te negeren en iets gezonds te eten.
Nou, kijk eens naar de mensen met overgewicht en de mensen die roken.
Mensen negeren massaal hun geweten over wat goed is voor ze.
Maar bedenk nog eens alle plaatsen waar je op vakantie geweest bent. In volgorde van bezoek. Dat wil niet. Je bent volkomen overgeleverd aan wat je onderbewuste je voorschotelt. Heb je ze allemaal?
Dit kost veel moeite, zeker als je wat ouder bent en op meer plekken geweest bent. Je bent afhankelijk van je onderbewuste om de plaatsen te herinneren. Bedenk nu alle redenen om gezond te leven. Waarom zou dit anders zijn dan je vakanties? Dus je hele vermogen om te redeneren is afhankelijk van je onderbewuste.
Ten aanzien van het roken weet men dat dit ongezond is en wil men er het liefst mee stoppen over het algemeen.
De vrije keuze te stoppen met roken wordt beïnvloed door onderliggende gedachten. Deze kunnen ondermijnend zijn voor de keuze te stoppen.
Kijk je bijvoorbeeld op naar kettingrokers die zonder moeite stoppen? Dan kijk je op jezelf neer.
Denk je dat stoppen gepaard gaat met ontwenningsverschijnselen? Dan zie je tegen het stoppen op.
Heb je de idee dat je hulpmiddeltjes zoals nicotinekauwgom, nicotinepleisters, acupunctuur, of iets dergelijks moet gebruiken? Dan zeg je tegen jezelf dat je zwak bent en waarschijnlijk zonder hulp zult falen.
Mensen denken vaak dat stoppen met roken betekent dat je over wilskracht en uithoudingsvermogen moet beschikken. Dat het een geweldige prestatie is.
Niks is minder waar : het is compleet, en niet halfhartig, de keuze maken niet te roken. De 'knop tussen je oren' omzetten van roken naar niet roken. Ontwennen hoeft niet als de keuze compleet voor de volle 100% gemaakt wordt. Als je de keuze compleet maakt zul je nooit meer verlangen naar een sigaret. Je zult medelijden voelen met mensen die hun etentje in een restaurant verpesten door in de regen een peukenpauze te moeten doen.
Als je ziek, zwak en misselijk wordt heeft dat te maken met je eigen (misleidende) ondermijnende bij-gedachten over roken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.