J-W schreef: 20 nov 2024, 10:13
Laten we het hopen, vooralsnog wijst er niet veel op, beginnend met de moord op Abel is het met de mensheid alleen maar bergafwaarts gegaan en herstel lijkt verder weg dan ooit. Je moet wel een optimist zijn te geloven dat er een God bestaat die ooit alles "ten goede" zal keren en mocht dat zo zijn dan blijft mijn vraag waarom zolang gewacht.
Volgens mij wil/kan God het niet alleen. Want dan was het nooit misgegaan. De mens zal Hem tegemoet moeten komen. Daarom is God ook op zoek naar mensen die op hun beurt op zoek zijn naar God. Met die mensen wil/kan Hij verder. Dan krijg je een bestendig resultaat.
Ik geloof in een Almachtige en Volmaakte God. Die kan het prima alleen. Voor die God is niets misgegaan, maar wij als mensen zien de perfectie niet.
Ik ben misschien wel een optimist dat God alle leed, verdriet en pijn zal helen en genezen. Al lijkt het mij zeker mogelijk.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Michelangelo2 schreef: 20 nov 2024, 13:50
Volgens mij wil/kan God het niet alleen. Want dan was het nooit misgegaan. De mens zal Hem tegemoet moeten komen. Daarom is God ook op zoek naar mensen die op hun beurt op zoek zijn naar God. Met die mensen wil/kan Hij verder. Dan krijg je een bestendig resultaat.
Ik geloof in een Almachtige en Volmaakte God. Die kan het prima alleen. Voor die God is niets misgegaan, maar wij als mensen zien de perfectie niet.
Ik ben misschien wel een optimist dat God alle leed, verdriet en pijn zal helen en genezen. Al lijkt het mij zeker mogelijk.
Ik beschouw jouw visie als onverkoopbaar. Je gaat ervan uit dat 'alles' deel uitmaakt van God en dat Hij zichzelf ervaren wil, toch? Of kun je daar kort nog iets aan toevoegen?
Messenger schreef: 20 nov 2024, 13:56
Ik beschouw jouw visie als onverkoopbaar. Je gaat ervan uit dat 'alles' deel uitmaakt van God en dat Hij zichzelf ervaren wil, toch? Of kun je daar kort nog iets aan toevoegen?
God is Alomtegenwoordig, eens? Dat betekent dat er behalve God niets anders is.
God verlangt naar empirische ervaring van bijvoorbeeld een mensenleven. Empirisch, dus zonder kennis van Wie en Wat dat mensenleven is. Zodat het mensenleven kan worden ervaren als ontdekkingsreis en avontuur. Het menselijke leven dat God reeds kent als een soort film, ook werkelijk beleven in de interactie met al die andere mensenlevens die dit ook doen.
Daarom heeft God zichzelf opgedeeld in vele individuaties.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W schreef: 20 nov 2024, 10:13
Laten we het hopen, vooralsnog wijst er niet veel op, beginnend met de moord op Abel is het met de mensheid alleen maar bergafwaarts gegaan en herstel lijkt verder weg dan ooit. Je moet wel een optimist zijn te geloven dat er een God bestaat die ooit alles "ten goede" zal keren en mocht dat zo zijn dan blijft mijn vraag waarom zolang gewacht.
Ook dat is dan weer afwachten. Met het paradijs van Adam ging het mis, toen maar overgeschakeld van een eeuwig leven op aarde naar een eeuwig leven in het hiernamaals. De plannen met Zijn uitverkoren volk kwamen ook al niet uit en nam Hij genoegen met de bekering van heidenen. En zoals het er nu naar uit ziet wordt de wereld steeds goddelozer en logisch als je niets van je bestaan laat merken. Komt er straks een plan C ?
Michelangelo2 schreef: 20 nov 2024, 13:50
Ook dat is dan weer afwachten. Met het paradijs van Adam ging het mis, toen maar overgeschakeld van een eeuwig leven op aarde naar een eeuwig leven in het hiernamaals. De plannen met Zijn uitverkoren volk kwamen ook al niet uit en nam Hij genoegen met de bekering van heidenen. En zoals het er nu naar uit ziet wordt de wereld steeds goddelozer en komt er wellicht een plan C ?
God's voornemen was en is nog steeds, de mensheid op een paradijselijke aarde.
Dit voornemen is nooit veranderd. Christenen zijn ooit in de foute overtuiging geraakt dat hun onsterfelijke zielen voor eeuwig naar de hemel gaan. Maar dit is onjuist.
En de heidenen, die waren altijd al welkom.
Het boek Openbaring eindigt waar het boek Genesis begint.
Ook dat is dan weer afwachten. Met het paradijs van Adam ging het mis, toen maar overgeschakeld van een eeuwig leven op aarde naar een eeuwig leven in het hiernamaals. De plannen met Zijn uitverkoren volk kwamen ook al niet uit en nam Hij genoegen met de bekering van heidenen. En zoals het er nu naar uit ziet wordt de wereld steeds goddelozer en komt er wellicht een plan C ?
Dit voornemen is nooit veranderd. Christenen zijn ooit in de foute overtuiging geraakt dat hun onsterfelijke zielen voor eeuwig naar de hemel gaan. Maar dit is onjuist.
Hoe zie jij een paradijs op aarde? Zoals de JG het zien? En wat met de reeds ontslapenen? Volgens Paulus worden alle graven een keer geopend. Jezus zelf zegt ook ergens dat alle oog Hem zal zien. Naar schatting waren er tot nu toe 75 miljard mensen op aarde!
J-W schreef: 20 nov 2024, 14:58Hoe zie jij een paradijs op aarde? Zoals de JG het zien? En wat met de reeds ontslapenen? Volgens Paulus worden alle graven een keer geopend. Jezus zelf zegt ook ergens dat alle oog Hem zal zien. Naar schatting waren er tot nu toe 75 miljard mensen op aarde!
Als katholiek geloof ik dat na Jezus' wederkomst de verlosten eeuwig, dus tijdloos leven op de nieuwe hemel en aarde. Daar zijn geest en natuur één, smelten realiteit en verbeelding samen en delen we ten volle met lichaam en ziel in de goddelijke natuur. Het is er dan zowel heel vertrouwd als compleet nieuw, waarbij we steeds meer naderen tot de Bron van alle vreugde, goedheid, plezier, schoonheid, verbeelding, noem maar op. Ik denk dat er dan geen (noemenswaardige) beperkingen meer zijn qua ruimte en mogelijkheden en dat heel de mensheid er kan vertoeven, van de vroegste voorouders tot de laatste nakomelingen.
Het is voor ons onmogelijk om daar een totaalbeeld van te krijgen, omdat wij door de zondeval nu alleen het natuurlijke kunnen waarnemen en ons kunnen voorstellen. Maar als we straks met de engelen verkeren en God van aangezicht tot aangezicht kunnen zien, dan vinden we daar onze definitieve bestemming. Daar zijn we voor geschapen.
Michelangelo2 schreef: 20 nov 2024, 14:50
Hoe zie jij een paradijs op aarde? Zoals de JG het zien? En wat met de reeds ontslapenen? Volgens Paulus worden alle graven een keer geopend. Jezus zelf zegt ook ergens dat alle oog Hem zal zien. Naar schatting waren er tot nu toe 75 miljard mensen op aarde!
Paradijs op aarde is niet moeilijk voorstelbaar, toch?
Geen enkel mens gaat naar de hemel. Niemand. Dus ook geen 144.000 ofzoiets. De overledenen krijgen opnieuw een lichaam. Ook het aantal mensen dat ooit heeft geleefd hoeven we niet na te gaan rekenen. Dat vormt voor God geen bezwaar. Die som maakt ons enkel afwijzend en onzeker.
De bijbelse toekomstvisie ken ik. Het precieze 'hoe dan' daar maak ik me niet druk om.
Veel belangrijker vind ik om erachter te komen wat God van ons wil. Want dat Hij iets wil dat is voor mij zeker.
J-W schreef: 20 nov 2024, 14:58Hoe zie jij een paradijs op aarde? Zoals de JG het zien? En wat met de reeds ontslapenen? Volgens Paulus worden alle graven een keer geopend. Jezus zelf zegt ook ergens dat alle oog Hem zal zien. Naar schatting waren er tot nu toe 75 miljard mensen op aarde!
Als katholiek geloof ik dat na Jezus' wederkomst de verlosten eeuwig, dus tijdloos leven op de nieuwe hemel en aarde. Daar zijn geest en natuur één, smelten realiteit en verbeelding samen en delen we ten volle met lichaam en ziel in de goddelijke natuur. Het is er dan zowel heel vertrouwd als compleet nieuw, waarbij we steeds meer naderen tot de Bron van alle vreugde, goedheid, plezier, schoonheid, verbeelding, noem maar op. Ik denk dat er dan geen (noemenswaardige) beperkingen meer zijn qua ruimte en mogelijkheden en dat heel de mensheid er kan vertoeven, van de vroegste voorouders tot de laatste nakomelingen.
Het is voor ons onmogelijk om daar een totaalbeeld van te krijgen, omdat wij door de zondeval nu alleen het natuurlijke kunnen waarnemen en ons kunnen voorstellen. Maar als we straks met de engelen verkeren en God van aangezicht tot aangezicht kunnen zien, dan vinden we daar onze definitieve bestemming. Daar zijn we voor geschapen.
Mooi gezegd, ik kan me met wat jij zegt wel wat voorstellen, meer een geestelijk bestaan. Anderzijds waren Adam en Eva gewoon druk met hun eigen ding, het verzorgen van de hof van Eden terwijl zij toen wel de status hadden die jij beschrijft na Jezus' wederkomst. Dus ja, wat de definitieve bestemming van gelovigen wordt lijkt me een persoonlijke inschatting.
Geen enkel mens gaat naar de hemel. Niemand. Dus ook geen 144.000 ofzoiets. De overledenen krijgen opnieuw een lichaam. Ook het aantal mensen dat ooit heeft geleefd hoeven we niet na te gaan rekenen. Dat vormt voor God geen bezwaar. Die som maakt ons enkel afwijzend en onzeker.
De bijbelse toekomstvisie ken ik. Het precieze 'hoe dan' daar maak ik me niet druk om.
Veel belangrijker vind ik om erachter te komen wat God van ons wil. Want dat Hij iets wil dat is voor mij zeker.
Ik bekijk het gewoon wat nuchterder. Met 7 miljard mensen nu o.a al een te kort aan huizen, laat staan met 75 miljard........
Voor God misschien geen probleem, voor de mensen die straks uit hun graf komen wel. Maar ik kan me indenken dat een gelovige ook daarin op zijn God vertrouwt. Voor mij is het net andersom, eerst zien dan geloven.
Michelangelo2 schreef: 20 nov 2024, 15:19
Ik bekijk het gewoon wat nuchterder. Met 7 miljard mensen nu o.a al een te kort aan huizen, laat staan met 75 miljard........
Voor God misschien geen probleem, voor de mensen die straks uit hun graf komen wel. Maar ik kan me indenken dat een gelovige ook daarin op zijn God vertrouwt. Voor mij is het net andersom, eerst zien dan geloven.
Het aantal mensen wat ooit geleefd heeft dat weten we niet. De berekening hangt aan elkaar van aannames. Opgezocht op internet zie ik het vaakst 117 miljard. Maar ook in deze berekening veel aannames. De bijbel gelovige zou kunnen beginnen bij Noach. Niet bij Adam en Eva. Tenzij je de vloed meeneemt in de berekening.
J-W schreef: 20 nov 2024, 19:29
Mooi gezegd, ik kan me met wat jij zegt wel wat voorstellen, meer een geestelijk bestaan. Anderzijds waren Adam en Eva gewoon druk met hun eigen ding, het verzorgen van de hof van Eden terwijl zij toen wel de status hadden die jij beschrijft na Jezus' wederkomst. Dus ja, wat de definitieve bestemming van gelovigen wordt lijkt me een persoonlijke inschatting.
Nee, die status hadden zij in mijn verstaan nog niet. Hemel en aarde waren immers nog zoals zij nu ook zijn en ze waren gewoon sterfelijk zoals wij nu ook zijn. Zij stonden aan het begin van die ontwikkeling. De nieuwe hemel en aarde waren zeg maar nog in wording, waaraan zij en uiteindelijk de hele mensheid mocht meewerken. Samen met Jezus zijn wij de enigen die zowel natuurlijk als geestelijk van aard zijn en dus de verbintenis tussen hemel en aarde.
Zij zagen echter wel de geestelijke wereld en waren volmaakt verbonden met God, elkaar en de schepping. Die gave en die verbondenheid zijn wij door de zondeval echter kwijtgeraakt. We ervaren daardoor de schepping niet meer als paradijselijk en vol van Gods aanwezigheid, maar zijn integendeel zeer destructief jegens haar en ervaren het universum als koud en levenloos, zonder God. Dat is de adamitische dood.
Daardoor zijn we niet meer in staat om volledig mee te werken aan de schepping, maar kunnen we wel genezen worden van de zonde en weer zicht krijgen op het geestelijke door ons met Christus te verbinden. Als Christus dan terugkomt, zal Hij alsnog samen met de engelen en heiligen de schepping hernieuwen, het kwaad vernietigen en zijn voornemen alsnog ten volle uitvoeren.
God is almachtig, alomtegenwoordig, alwetend, alziend, pure liefde, volmaakt, onkwetsbaar en zonder enige behoefte.
Daardoor heeft God geen specifieke wil.
Het verlangen van God is zich empirisch te ervaren via ons en al het overige leven.
We doen al voldoende door er te zijn. Zoals we zelf willen zijn.
God is almachtig, alomtegenwoordig, alwetend, alziend, pure liefde, volmaakt, onkwetsbaar en zonder enige behoefte.
Het verlangen van God is zich empirisch te ervaren via ons en al het overige leven.
Waarom zou God verlangen zich empirisch te ervaren als God alwetend is? Verlangen impliceert behoefte en zelfs dat heeft God niet.
In de positieve theologie wordt "' God "' als quasi een uitvergroot mens beschreven, met menselijke behoeftes en menselijke emoties.
Het '' Genesis-beeld en gelijkenis "' wordt dan zeer letterlijk genomen en daarom ook zoveel godsbeelden naar het voorbeeld van de vele mensbeelden.
Daarom ook de mooie slogan van de bekende godsdienstpsycholoog "' vertel mij Uw godsbeeld en ik zal zeggen wie U bent "'. Beeld en gelijkenis.
Zelf favoriseer ik de negatieve theologie, dan ben je namelijk snel uitgesproken over God.
Voor diegenen die er van uitgaan dat God Voorschriften geeft aan de mens rond hoe deze in de wereld moet leven, is de negatieve theologie uiteraard "' knudde "". Kortom volop de bonte stoet aan verschillende godsbeelden.
Laatst gewijzigd door peda op 21 nov 2024, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger schreef: 20 nov 2024, 22:20
Waarom zou God verlangen zich empirisch te ervaren als God alwetend is? Verlangen impliceert behoefte en zelfs dat heeft God niet.
Omdat weten en ervaren twee verschillende dingen zijn.
Ergens naar verlangen is niet het zelfde als behoefte hebben.
Mullog schreef: 21 nov 2024, 07:58
Dat ben ik niet met je eens. Dat gezegd hebbende lijkt mij verdere discussie zinloos.
Messenger schreef: 21 nov 2024, 08:36
Dat ben ik niet met je eens. Dat gezegd hebbende lijkt mij verdere discussie zinloos.
Ergens behoefte aan hebben is bijvoorbeeld dat je iets noodzakelijks nodig hebt, zoals geld.
Ergens naar verlangen, zoals een vakantie in Thailand, bijvoorbeeld om te avonturieren. Die vakantie is niet noodzakelijk, geld is dat wel.
Weten hoe het leven van een superster is, is anders dan ervaren hoe dat leven is.
Het weten is de theorie, het ervaren is de praktijk.
Het aantal mensen wat ooit geleefd heeft dat weten we niet. De berekening hangt aan elkaar van aannames. Opgezocht op internet zie ik het vaakst 117 miljard. Maar ook in deze berekening veel aannames. De bijbel gelovige zou kunnen beginnen bij Noach. Niet bij Adam en Eva. Tenzij je de vloed meeneemt in de berekening.
De schattingen die ik heb gezien zijn meestal veel lager dan die 117miljard.
Mij lijkt het trouwens ook veel te veel.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Mullog schreef: 21 nov 2024, 07:58
Ik begrijp het tot dusver toch wel zo dat jij als godsvonk behoefte hebt om te ervaren. Je ‘spant’ daartoe ‘de alwetende God’ die zou verlangen zich te ervaren daarbinnen ‘voor je kar’.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Messenger schreef: 21 nov 2024, 08:36
Ik begrijp het tot dusver toch wel zo dat jij als godsvonk behoefte hebt om te ervaren. Je ‘spant’ daartoe ‘de alwetende God’ die zou verlangen zich te ervaren daarbinnen wel ‘voor je kar’.
De Godsvonk of ziel van een levend wezen is een geïndividueerd deel van God.
Als God voor het karretje wordt gespannen, is dat voor het karretje van God zelf. Er is niets anders dan God, of je moet denken dat God niet overal is, niet alomtegenwoordig.
Mullog schreef: 21 nov 2024, 09:32
Ergens behoefte aan hebben is bijvoorbeeld dat je iets noodzakelijks nodig hebt, zoals geld.
Ergens naar verlangen, zoals een vakantie in Thailand, bijvoorbeeld om te avonturieren. Die vakantie is niet noodzakelijk, geld is dat wel.
Weten hoe het leven van een superster is, is anders dan ervaren hoe dat leven is.
Het weten is de theorie, het ervaren is de praktijk.
Het is precies dat reacties als deze mij doen schrijven dat verdere discussie zinloos is. Een god die al-(vul maar in) is heeft dat allemaal niet nodig.
N.b. Een god die almachtig en alwetend is heeft geen keuze vrijheid meer. Alleen al dat God de mens geschapen heeft toont aan dat Hij niet almachtig en alwetend is. Een van de redenen waarom ik tot de conclusie ben gekomen dat Hij niet bestaat (en voor mij een beter bewijs dat er geen goden bestaan dan alleen god bewijzen bij elkaar).