Ik ben eerlijk gezegd geen beelden aan het dragen. Het Woord des Koninkrijks is zonder beeldvorming. Het wordt immers gezaaid in het menselijk hart. Maar kijk uit voor het boze, die rukt het er weer uit als je niet oplet.Alpha schreef: 30 dec 2024, 12:12Beelden kunnen niet praten, net als een vogelverschrikker in een komkommerveld.Tufkah schreef: 11 dec 2024, 10:04 Christus Jezus is niet het beeld van God, maar het Woord van God. (Dat staat gewoon in de Bijbel trouwens) In de positieve theologie kan men het maar niet laten om een beeld te maken van God. Niet verwonderlijk , men leeft in een wereld van beelden en men schept zelf een 'beeld' van God. Ieder zijn eigen God en God voor ons allen.
Ze moeten gedragen worden, want ze kunnen geen stap zetten.
Wees niet bang voor ze, want ze kunnen geen kwaad doen en ook geen goed.’ — Jeremia 10:5.
Zonde
-
- Man/Vrouw: M
Re: Zonde
Als onwetendheid schreeuwt, is intelligentie stil. Jouw stilte is meer waard.
-
Hierbij 2 andere nauwkeurige vertalingen.Bastiaan73 schreef: 11 dec 2024, 11:32Kolossenzen 1 NBG51 (brief van Paulus):Tufkah schreef: 11 dec 2024, 10:04 Christus Jezus is niet het beeld van God, maar het Woord van God. (Dat staat gewoon in de Bijbel trouwens) In de positieve theologie kan men het maar niet laten om een beeld te maken van God. Niet verwonderlijk , men leeft in een wereld van beelden en men schept zelf een 'beeld' van God. Ieder zijn eigen God en God voor ons allen.
15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping,
Dat staat ook gewoon in de Bijbel trouwens. En zo staat het in jouw favoriet; de Statenvertaling:
15 Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen.
'Beeld' is de vertaling van het Griekse 'eikón'. Zie eventueel https://biblehub.com/greek/1504.htm
2 Korintiërs 4 (ook een brief van Paulus):
3 Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen, die verloren gaan;
4 In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, [namelijk] der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
Kolossenzen 1:
15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van de hele schepping. NWV
15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping. . WB 1975
2 Korinthiërs 4:
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.
3 En als er nog een sluier ligt over de boodschap die wij verkondigen, dan alleen voor hen die verloren gaan,
4 voor de ongelovigen, wier geest door de god van deze wereld zozeer is verblind, dat zij de glans niet ontwaren van het evangelie van de heerlijkheid van Christus, die het beeld is van God. WB 1975
-
Joh 1:Bastiaan73 schreef: 11 dec 2024, 13:20Paulus noemt Jezus het Beeld van God. Zie Kolossenzen 1:15 en 2 Korintiërs 4:4. Zijn die woorden van Paulus dan ook door het denkvermogen van Paulus voortgebracht?Tufkah schreef: 11 dec 2024, 12:39 Reiziger noemt Jezus dan weer het Beeld van God. Maar dat idee heeft zijn denkvermogen voortgebracht.
Is het niet makkelijker om gewoon toe te geven dat je je hebt blind gestaard op Johannes 1 (met je bewering dat Jezus niet het Beeld maar alleen het Woord van God is) en dat je je tot op heden niet bewust was van deze teksten van Paulus, of laat je ego je dat niet toe?
In de Bijbel staat gewoon heel eenvoudig dat Jezus Christus zowel het vleesgeworden Woord als het Beeld van God is.
1 In het begin was het Woord. Het Woord was bij God (ho theos) en het Woord was een god.(theos)
2 Hij was in het begin bij God.
3 Alles is via hem ontstaan, en zonder hem is er helemaal niets ontstaan. Wat is ontstaan NWV
1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God #.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
# Triade toevoeging.
Iemand die BIJ God is, kan beslist niet God zelf zijn!
Kolossenzen 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van de hele schepping.
Openbaring 3:14 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de trouwe en ware getuige, het begin van de schepping door God
2 Korinthiërs 4:4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is. NWV.
-
De schepper hoeft aanbidding NIET met anderen te delen.Bastiaan73 schreef: 17 dec 2024, 12:01Iemand die exclusieve aanbidding eist is een narcist. Vergelijkbaar met liefde eisen: "ik eis dat jij van mij houdt."
Ik vind Jehovah's getuigen net platenspelers. Ze kunnen alleen datgene afspelen dat hen door anderen is opgelegd. Heb je nog wel eens eigen gedachten of is de hersenspoeling compleet?
Als maker is hij de auteur en heeft hij auteursrecht, dat hij niet met anderen wil delen.
Zijn eis is dus rechtmatig.
-
Het paradijs is op aarde, NIET in de hemel!Tufkah schreef: 17 dec 2024, 12:52Je kunt niemand van ons in het paradijs tegen komen, Jezus vraagt van ons om het leven te verliezen terwille van Mij. Geen enkel natuurlijk mens komt dus in het paradijs. Want wie zijn leven wil behouden die zal het verliezen.Alpha schreef: 17 dec 2024, 12:43 Dan ken je de bijbel niet, je hebt geen enkel begrip wat God daar precies bedoelt.
Maar dat is jouw bewuste keuze.
Jammer, want ik had je graag in het paradijs tegen gekomen.
Zo heeft Jezus het ons verkondigt.
Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon.
Alle opstangen die Jezus deed waren op aarde, fysiek.
Openbaring 7:
9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 Met luide stem riepen ze steeds: ‘Redding hebben we te danken aan onze God, die op de troon zit, en aan het Lam.’ NWV
Waar waren deze mensen, met palmtakken in hun handen?
-
Lukas 17:Tufkah schreef: 17 dec 2024, 14:05Het Koninkrijk Gods kan niet gedacht worden, ook niet door mij uiteraard.Alpha schreef: 17 dec 2024, 13:07 Jezus bevond zich tussen mensen, w.o. Schriftgeleerden.
Hij zat niet in hen, zoals demonen kunnen doen.
Zijn jouw gedachten dan groter dan die van de schepper?
20 De farizeeën vroegen hem wanneer Gods Koninkrijk zou komen. Hij antwoordde: ‘Het Koninkrijk van God komt niet op een opvallende manier.
21 De mensen zullen niet zeggen: “Kijk hier!” of: “Daar!” Want kijk! Gods Koninkrijk is in jullie midden.’ .
in jullie midden, is onder jullie.
Jezus bevond zich op dat moment midden tussen de Schriftgeleerden, zij waren tegenstanders van Jezus!.
Mattheüs 23:13 Wee jullie, Schriftgeleerden en farizeeën, huichelaars! Want jullie blokkeren voor de mensen de toegang naar het Koninkrijk van de hemel. Zelf gaan jullie het Koninkrijk niet binnen, en mensen die naar binnen willen, houden jullie tegen.
Mattheüs 12:28 Maar als ik de demonen uitdrijf door Gods geest, dan is Gods Koninkrijk ongemerkt bij jullie gekomen. NWV.
Je toont nu aan dat jouw geest aanzienlijk kleiner is, dan die van de schepper.
Je kan je onmogelijk in de denkwijze van de schepper verplaatsen.
-
Bedankt maar weer voor je reactie. Ik denk dat ik nu wel ongeveer weet hoe jullie geloof in elkaar zit en daar ging het mij om.Alpha schreef: 30 dec 2024, 12:02
Uiteraard blijf ik Bijbel citaten herhalen, zodat ik kan aantonen dat ik de Bijbelse mening en geen zelf bedachte mening verkondig.
Ik verkondig dus niet MIJN gelijk, maar de Bijbelse waarheid.
Daar twijfel ik beslist niet aan, zoals de meesten hier.
Ik hoef niets te omzeilen, als de vraag duidelijk is, probeer ik die vanuit de Bijbel te beantwoorden.
Helaas is het zo dat velen de Bijbelse leer niet accepteren.
Nee, de leer uit de Bijbel haalt ons op de been.
Niets meer en niets minder.
Nogmaals, als je meent dat "ons geloof" in strijd is met de Bijbel, dan hoor ik dat graag.
Daarvoor ben ik hier op Geloofsgesprek.
Helaas reageren de meesten, zoals mensen uit de eerste eeuw.
Ze hielden zich aan hun traditie vast, niet aan datgene wat de bijbel werkelijk leert.
Op dit moment heb ik geen vragen meer. Bedankt voor al je geduldige antwoorden en zodra een reactie van je aan anderen
om een reactie mijnerzijds vraagt hoor je me wel weer.
-
Helaas is het paradijs fysiek en dat kan onmogelijk in iemands hart geplaatst worden.Tufkah schreef: 30 dec 2024, 12:14Ik ben eerlijk gezegd geen beelden aan het dragen. Het Woord des Koninkrijks is zonder beeldvorming. Het wordt immers gezaaid in het menselijk hart. Maar kijk uit voor het boze, die rukt het er weer uit als je niet oplet.Alpha schreef: 30 dec 2024, 12:12 Beelden kunnen niet praten, net als een vogelverschrikker in een komkommerveld.
Ze moeten gedragen worden, want ze kunnen geen stap zetten.
Wees niet bang voor ze, want ze kunnen geen kwaad doen en ook geen goed.’ — Jeremia 10:5.
„En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen” (Matth. 24:14).
In hedendaags Nederlands: 14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.
-
Bedankt voor je reactie.J-W schreef: 30 dec 2024, 13:25Bedankt maar weer voor je reactie. Ik denk dat ik nu wel ongeveer weet hoe jullie geloof in elkaar zit en daar ging het mij om.Alpha schreef: 30 dec 2024, 12:02
Uiteraard blijf ik Bijbel citaten herhalen, zodat ik kan aantonen dat ik de Bijbelse mening en geen zelf bedachte mening verkondig.
Ik verkondig dus niet MIJN gelijk, maar de Bijbelse waarheid.
Daar twijfel ik beslist niet aan, zoals de meesten hier.
Ik hoef niets te omzeilen, als de vraag duidelijk is, probeer ik die vanuit de Bijbel te beantwoorden.
Helaas is het zo dat velen de Bijbelse leer niet accepteren.
Nee, de leer uit de Bijbel haalt ons op de been.
Niets meer en niets minder.
Nogmaals, als je meent dat "ons geloof" in strijd is met de Bijbel, dan hoor ik dat graag.
Daarvoor ben ik hier op Geloofsgesprek.
Helaas reageren de meesten, zoals mensen uit de eerste eeuw.
Ze hielden zich aan hun traditie vast, niet aan datgene wat de bijbel werkelijk leert.
Op dit moment heb ik geen vragen meer. Bedankt voor al je geduldige antwoorden en zodra een reactie van je aan anderen
Ik vrees echter dat je geen idee hebt hoe het geloof van Jg in elkaar zit.
Jg volgen Jezus voorbeeld , zo nauwkeurig mogelijk.
In de eerste eeuw hadden de gelovigen kunnen weten, dat hij de Messias was.
Helaas hadden zij andere ideeën, die van de geschriften afweken.
-
Je mag me overhoren over het geloof van de JG. Stel maar een moeilijke vraag. Uit mijn antwoord zal dan blijken of je vrees gegrond is.Alpha schreef: 30 dec 2024, 13:30Bedankt voor je reactie.J-W schreef: 30 dec 2024, 13:25
Bedankt maar weer voor je reactie. Ik denk dat ik nu wel ongeveer weet hoe jullie geloof in elkaar zit en daar ging het mij om.
Ik vrees echter dat je geen idee hebt hoe het geloof van Jg in elkaar zit.
Jg volgen Jezus voorbeeld , zo nauwkeurig mogelijk.
In de eerste eeuw hadden de gelovigen kunnen weten, dat hij de Messias was.
Helaas hadden zij andere ideeën, die van de geschriften afweken.
-
- Man/Vrouw: V
Het paradijs is niet fysiek. Als deze aarde nog 100 jaar leefbaar/bewoonbaar voor de mens is, dan is het al een wonder. In elk geval dooft de zon over ongeveer 5,5 miljard jaar zeker uit, waardoor menselijk leven op aarde sowieso niet meer mogelijk is.Alpha schreef: 30 dec 2024, 13:26 Helaas is het paradijs fysiek en dat kan onmogelijk in iemands hart geplaatst worden.
Laatst gewijzigd door Yours op 30 dec 2024, 14:25, 5 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
-
Ja, dat klopt. Zalig zijn dan ook de armen van geest. Mijn geest is zo klein dat er niets meer van over is.Alpha schreef: 30 dec 2024, 13:21
Je toont nu aan dat jouw geest aanzienlijk kleiner is, dan die van de schepper.
-
Jouw paradijs is slechts denkbeeldig, het Koninkrijk Gods is een realiteit. Mits je het Woord des Koninkrijks wat in je hart is gezaaid verstaat natuurlijk. Dus verwerp het boze, beste Alpha.Alpha schreef: 30 dec 2024, 13:26 Helaas is het paradijs fysiek en dat kan onmogelijk in iemands hart geplaatst worden.
-
Als je een hersenspoeling wilt zien, kijk dan in een spiegel.Bastiaan73 schreef: 17 dec 2024, 12:01Iemand die exclusieve aanbidding eist is een narcist. Vergelijkbaar met liefde eisen: "ik eis dat jij van mij houdt."
Ik vind Jehovah's getuigen net platenspelers. Ze kunnen alleen datgene afspelen dat hen door anderen is opgelegd. Heb je nog wel eens eigen gedachten of is de hersenspoeling compleet?
Toon aan dat de NWV in strijd is met de leer van de Bijbel.
Dan is jouw Bijbelvertaling m.i. door de mand gevallen.
Ik heb bij sommige vertalingen aangetoond, dat die corrupt zijn.
Ze bevatten aantoonbare on-Bijbelse toevoegingen.
-
Dat doe ik, moet je ook eens doen.Tufkah schreef: 30 dec 2024, 14:15Jouw paradijs is slechts denkbeeldig, het Koninkrijk Gods is een realiteit. Mits je het Woord des Koninkrijks wat in je hart is gezaaid verstaat natuurlijk. Dus verwerp het boze, beste Alpha.Alpha schreef: 30 dec 2024, 13:26 Helaas is het paradijs fysiek en dat kan onmogelijk in iemands hart geplaatst worden.
Dan is de bijbel een lamp voor je voet. (Psalm 119:105).
Jezus reageerde op de misdadiger:
Luk. 23:
39 Een van de misdadigers die daar hing, zei spottend tegen hem: ‘Ben jij niet de Christus? Red jezelf dan en ons erbij!’
40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb je dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat?
41 En bij ons is het terecht, want wij krijgen ons verdiende loon. Maar deze man heeft niets verkeerds gedaan.’
42 Daarna zei hij: ‘Jezus, denk aan mij wanneer je in je Koninkrijk gekomen bent.’
43 Hij antwoordde: ‘Ik verzeker je vandaag: jij zult met mij in het paradijs zijn. NWV.
39 Ook een van de misdadigers die daar hingen, hoonde Hem: 'Zijt Gij niet de Messias? Red dan uzelf en ons.'
40 Maar de andere strafte hem af en zei: 'Heb zelfs jij geen vrees voor God, terwijl je toch hetzelfde vonnis ondergaat?
41 En wij terecht, want wij krijgen wat we door onze daden verdiend hebben; maar Hij heeft niets verkeerds gedaan.'
42 Daarop zei hij: 'Jezus, denk aan mij, wanneer Gij in uw Koninkrijk gekomen zijt.'
43 En Jezus sprak tot hem: 'Voorwaar, Ik zeg u: Vandaag nog zult gij met Mij zijn in het paradijs.' WB 1975.
Het Grieks kent geen leestekens, dus de betekenis van de tekst wordt bepaald waar die staan en het begrip van de vertaler..
Was Jezus die dag in het paradijs?
Nee, het paradijs wordt pas aan het einde der tijden hersteld.
Dan is hij een aangestelde koning.
Hij werd na drie dagen opgewekt als eersteling.
1Kor 15:
22 Want zoals in Adam iedereen sterft, zo zal ook in de Christus iedereen levend gemaakt worden.
23 Maar ieder op zijn beurt: Christus als eersteling en daarna, tijdens zijn aanwezigheid, zij die bij de Christus horen.
Johannes 3:
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
13 Niemand is ten hemel opgestegen dan hij die uit den hemel is neergedaald, de Mensenzoon. Luther vertaling.
13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, [namelijk] de Zoon des mensen, Die in den hemel is. SV
13 Nooit is er iemand naar de hemel geklommen, tenzij Hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des Mensen. WB 1975
-
Deuteronomium 4:Bastiaan73 schreef: 17 dec 2024, 12:45Dat zou je aan Alpha moeten vragen, die kwam daar mee.Reiziger schreef: 17 dec 2024, 12:42
Je hebt op dit forum blijk gegeven van een 'concordant' inzicht met betrekking tot de Bijbel.
Waar in de Bijbel kan ik lezen, dat God exclusieve aanbidding 'eist'? Waar wordt in de Bijbel gesteld als 'EIS' dat je van God moet houden?
24 Want Jehovah, je God, is een verterend vuur, een God die exclusieve toewijding eist. NWV
24 Want Jahwe uw God is een verslindend vuur, een jaloerse God. WB 1975
Deuteronomium 6:
4 Luister, Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.
5 Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele kracht.
6 Deze woorden die ik je vandaag gebied, moet je in je hart hebben, NWV
4 Luister, Israël, Jahwe is onze God, Jahwe alleen!
5 Gij moet Jahwe uw God beminnen met heel uw hart, met heel uw ziel en met al uw krachten.
6 De geboden die ik u heden voorschrijf, moet ge in uw hart prenten. WB 1975
Lukas 4:
8 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Er staat geschreven: “Jehovah, je God, moet je aanbidden en alleen voor hem moet je heilige dienst doen.”’ NWV.
8 Toen antwoordde Jezus hem: 'Er staat geschreven: De Heer uw God zult Gij aanbidden en Hem alleen dienen.' WB 1975
Er wordt nogal verschillend vertaald, waardoor de bedoeling wat gesluierd wordt.
Dat je Jehovah moet liefhebben, is een eis, ook al vertaal je het wat anders.
Opvallend is dat de Willibrord vertaling van het woord moet, vervolgens zult van maakt.
Dat maakt het m.i. wat vrijblijvender.
De NWV probeert het wat begrijpender te vertalen.
Maar ja, dat is voor letterknechten lastiger.
Mede gezien de reacties op het woord "eis".