Leuk! Ik kende die Talmoedische metafoor nog niet.Mart schreef:Dit doet me denken aan de Talmoedische metafoor van de alwetende ziel die bij iedere menselijke geboorte alle kennis wordt ontnomen door een engel. De Torah (Deuteronomium 4:35) schrijft letterlijk dat אין עוד מלבדו (= ''Er is niets behalve Hem'') en (Deuteronomium 32:9) dat חלק יהוה עמו (= ''Een deel van J-H-W-H is zijn volk'') en (2 Samuel 7:23) הלכו־אלהים לפדות־לו לעם (= ''Goden gingen [meervoudig] om voor Zichzelf [enkelvoudig] als een volk uit Egypte te bevrijden''). Rabbi Akiva was duidelijk in de midrasj Mechilta de-Rabbi Jisjma'el: ''Wilde God ons bevrijden uit Egypte? Nee, Hij bevrijdde Zichzelf en niet ons''. Etc.Messenger schreef:Eerder schreef ik over het Levensspel op DVD. De alwetende God (en zielen/godsvonken van de levende wezens) kent (kennen) het spel met alle mogelijke keuzemogelijkheden en uitkomsten in dat spel, dat zich in het NU bevindt.
De geest (ego/verstand/persoonlijkheid) is blanco en weet niks meer van dat spel. Alles is nieuw voor de geest en deze maakt ook eigen keuzes.
Nu is er iets bijzonders aan de hand met dat spel. Het is niet kant-en-klaar maar continue in verandering. Terwijl het spel wordt gespeeld worden andere uitkomsten telkens aan het spel toegevoegd. Het blijft in beweging en het lijkt op een mozaïek dat voortdurend verandert.
Het mystieke Judaisme kent eveneens verscheidene niveaus (nefesj, roeach, nesjamah, chajah en jechidah) waar deze ziel doorheen moet om op te stijgen naar de oorspronkelijke dualiteit-loze goddelijke staat: ejn sof (= zonder eind) die overeenstemt met de niveaus van de hemelen (sjammajiem): wielon/arafel, rakie'a, sj'chakiem/ziboel, mi'eon/mikoen en areboet, hoewel sjammajiem (= hemelen) in het Hebreeuws letterlijk gewoon ''daar is water'' betekent (Sjam = ''daar'', Majiem = ''water''). De in het lichaam verwikkelde ziel wordt gezegd een deel te zijn van het goddelijke in wiens vorm we zouden zijn gemaakt naar het concept van de 10 sefirot, die de werelden van het goddelijke verbeelden.
Volgens de wetenschap is de menselijke wil echter gedetermineerd. Welke data toont de correctheid van de hypothese van een goddelijke ziel en waaruit blijkt de aanwezigheid van een godsvonk? Hoe sterk is die claim?
De goddelijke ziel en de godsvonk zijn synoniemen van het zelfde. Ik vermoed het bestaan daarvan en er is geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan daarvan.