J-W schreef: ↑11 aug 2024, 19:24
Yours schreef: ↑11 aug 2024, 18:14
Je kunt het niet (be-)denken): je moet het ervaren hebben om het te begrijpen.
Het is pure vrijheid, warmte, evenwicht (yin en yang), Liefde en Licht die de mens dan in zijn/haar innerlijk ervaart.
In plaats van de lichamelijke grenzen op te zoeken (alhoewel lichaamsbeweging altijd belangrijk is) zocht ik de geestelijke grenzen op. Er is na het overwinnen van het zelf dan in het diepst van je wezen oftewel je ziel op individuele basis
Eénzijn met dat wat
IS. Terwijl de wereld om je heen verder gewoon door gaat.
Woorden schieten ook nu tekort merk ik……
Je zegt:
Het is pure vrijheid, warmte, evenwicht (yin en yang), Liefde en Licht die de mens dan in zijn/haar innerlijk ervaart.
Zoals je zal weten is ons lichaam is staat om een hormoon te produceren, het stofje endorfine, wat voor een gelukkigsgevoel zorgt en kracht geeft. Toen wij nog moesten vluchten voor wilde dieren kwam de aanmaak van dat stofje tijdens de inspanning goed van pas. Wie daar een tekort aan had overleefde het niet. Hardlopers die goed in hun vel zitten ervaren dat nog steeds, je voelt als je goed in de race ligt geen vermoeidheid. Je ziet dat trouwens bij meerdere lichamelijke sporten, bij schaakgrootmeesters heb ik dat nooit geconstateerd. In Holland huis straalt het van de gezichten van de medaillewinnaars af. Na het finishen van een marathon bleef dat geluksgevoel bij mij nog een aantal dagen aanwezig, men zou alles tegen mij kunnen zeggen, ik zou blijven glimlachen, geen goud maar wel volbracht. Bij een trainingsrondje van een uurtje een paar uur, de bekende verslaving van een lange afstandsloper. Wellicht hebben mensen als wijlen Majoor Bosshardt een constante endorfine produktie. Geen aangeleerde innerlijke rust, geen overgenomen holle woorden van haar, zij straalde het uit en dat is wat ik hier bij mensen als H mis en er daarom met de nodige reserves tegen aan kijk. Voor mij geldt de praktijk.
Endorfine heeft als eigenschap dat pijn en stress worden onderdrukt zodat er meer plaats is voor een gelukkig gevoel. Daarbij kan het ervoor zorgen dat je een gevoel van liefde en vrede ervaart.
Heb jij in jouw leven iets vergelijkbaars bereikt en is dat bij jou wel constant aanwezigen zo nee kun je dat op elk gewenst moment oproepen?
En heb je dat bereikt door er het nodige over te lezen?
Riekt het met alle respect dan niet naar een soort hersenspoeling?
Of heb je veel gemediteerd? (ik val daarbij in slaap)
Dag J-W,
Aan deze ervaring ging een leven van proberen het goede te doen, positief denken, hard werken en er zijn voor anderen, waarbij je jezelf vergeet, aan vooraf. Je kunt er o.a. over lezen in de bijbel (naastenliefde) maar als je in de praktijk niets uitvoert, wordt het niks. En nee, mediteren was er destijds niet bij.
Daardoor kwam er in volkomen nuchtere toestand, destijds op mijn werk, van het ene op het andere moment een transformatie tot stand waardoor het ego verdween en de beschreven toestand ontstond. Waarna het werk gewoon weer wachtte.
Het bleek een blijvende verandering te zijn, die mijn verdere leven door de diepe inzichten die het met zich meebracht behoorlijk veranderde.
In mijn visie had Majoor Bosshardt haar verbinding met de Bron/God nog van nature. Bij mij kwam die (verloren) verbinding toen pas weer tot stand. Ik kan daar nog altijd uit putten.
Daarnaast begrijp ik de euforie van (de) sporters (zoals jij), maar zoals je zelf al opmerkte: die keren na die ‘extatische’ momenten vroeger of iets later weer terug naar hun eerdere toestand.
‘Forumland’ is verder een nogal ander concept dan het dagelijks leven.
Tenslotte: het pad van ieder mens M/V verloopt anders, maar alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome.
Hier laat ik het bij.