Maria K schreef: ↑11 apr 2022, 22:57
Ik heb binnen een HBO opleiding behoorlijk wat geroken aan Chinese filosofie en er een enorme klik gekregen met het Taoïstische denken.
Het taoïsme verschilt niet wezenlijk van Jezus' leer of de leer van Nisargadatta.
De term 'taoïstisch denken' zou ik zelf nooit gebruiken, want in het taoïsme is doen het niet doen (wei wu wei) de grondslag.
Doen komt uit denken voort.
Niet doen komt uit niet-denken voort.
Taoïsme is dan ook vooral de niet-leer. Er is niemand aanwezig en toch wordt alles gedaan.
Maria K schreef: ↑11 apr 2022, 22:57
Ik heb binnen een HBO opleiding behoorlijk wat geroken aan Chinese filosofie en er een enorme klik gekregen met het Taoïstische denken.
Het taoïsme verschilt niet wezenlijk van Jezus' leer of de leer van Nisargadatta.
De term 'taoïstisch denken' zou ik zelf nooit gebruiken, want in het taoïsme is doen het niet doen (wei wu wei) de grondslag.
Doen komt uit denken voort.
Niet doen komt uit niet-denken voort.
Taoïsme is dan ook vooral de niet-leer. Er is niemand aanwezig en toch wordt alles gedaan.
Je zou kunnen zeggen de kabouters zijn aan het werk wat niet zo is ........want het doen wordt gedaan.
Het taoïsme verschilt niet wezenlijk van Jezus' leer of de leer van Nisargadatta.
De term 'taoïstisch denken' zou ik zelf nooit gebruiken, want in het taoïsme is doen het niet doen (wei wu wei) de grondslag.
Doen komt uit denken voort.
Niet doen komt uit niet-denken voort.
Taoïsme is dan ook vooral de niet-leer. Er is niemand aanwezig en toch wordt alles gedaan.
Je zou kunnen zeggen de kabouters zijn aan het werk wat niet zo is ........want het doen wordt gedaan.
Het doen wordt gedaan door 'iemand' die denkt dat jij 'iemand' is.
De 'iemand' echter is slechts een projectie . Zo komen we weer on topic ook.