Jerommel schreef:Ja, maar dan vergeet je dus naar de oorsprong te kijken van die New Age.
Het hoe wat en waarom van de New Age.
Dan zal je ongetwijfeld wat minder verward zijn er over.
Er staat nog een niet beantwoorde post met een vraag aan jou van gisteren. Maar sluit hier mooi bij aan.
Je bent, hoewel velen min of meer negatief tegenover datgene dat ze als inhoud van new age zien staan, de enige die suggereerd dat "New age" een eenduidige, duidelijke en duistere opgezette achtergrond heeft. Als je dat vindt moet je duidelijk maken waarom je dat vindt.
Nu doe je in feite hetzelfde als wat ik persoonlijk juist een negatief aspect vind van nogal wat new age.
Je mystificeert. Suggereert en verwijst naar geheimzinnige zaken. Maar legt het niet uit. Je praat zodat de lezer denkt van "O, jeetje, wat is er aan de hand, ik vergeet iets die, Oorsprong, het Hoe het Waarom."
Leg nu eens gewoon uit waarom je achter de veelkleurige noemer van gedachtengoed dat men new age zou kunnen noemen een soort van geheimzinnig complot ziet.
En dan kom je wederom tot de conclusie dat het t.a.v. het geloof in Christus (aan de hand van de Bijbel wel te verstaan) dogma versus dogma is.
Dat scheelt ook een hoop wrevel, omdat we dan weten waar we staan.
Dat hoeft dan niet meer betwist of aangevochten worden.
Ja, laten we achterdocht en wrevel achterwege laten.
En ja, ook bij new age zullen zeer veel dogma's voorkomen.
Helaas een menselijke eigenschap om dogma's te creëren.
Misschien een idee om het eens zonder dogma's te proberen?
Zowel de christelijke, de new age, de communistische of noem maar op.
Volgens mij is new age ook een poging om wat minder aan dogma's vast te houden, maar is dat hier en daar bar slecht gelukt, om de eerder genoemde reden.
De volgende vraag zou dan zijn:
Welke van die 2 is waar?
Maar ik geloof niet dat iedereen daar al klaar voor is (if ever...).
Inderdaad, helemaal mee eens. Niet iedereen is daar klaar voor.
Ze kunnen denk ik ook niet als twee grootheden tegenover elkaar gezet. Daarvoor zijn ze te complex. Het is de mens die het simpel wil maken en zeggen, er zijn er twee, die staan tegenover elkaar, en daar moet ik tussen kiezen. De ene waar, de ander niet. Zo simpel is het denk ik niet. Dus het zou genuanceerder moeten. Maar ja, daar zijn we al helemaal niet voor klaar.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.