Ik zou graag euthanasie er even uit willen halen. Natuurlijk heb ik geen moeite met euthanasie op dieren, en natuurlijk gruwel ik van het euthanasie-programma van de nazi's. Ik denk dat we het hier wel met elkaar eens zijn? Daarom wil ik het onderwerp smaller maken. Hebben we het niet over "voltooid leven"?HJW schreef:hoe denk jij over homohuwelijk en euthanasie ?
Moeten mensen van hetzelfde geslacht de mogelijkheid krijgen om te trouwen ?
Het gaat dan even niet over de bijbelse visie, maar om de mogelijkheid die een samenleving biedt.
Of mogen gelovige mensen hun gedachten dwingend opleggen aan anderen, en het homohuwelijk verbieden ?
Hetzelfde voor euthanasie.
Moet het toegestaan worden, of mag het verboden worden op basis van geloofsstandpunten ?
Met andere woorden, mogen opvattingen van gelovigen dwingend opgelegd worden aan andere mensen die niet geloven ?
Laten we eens een gedachtensprong maken en ons afvragen wat dit betekent? Principieel doet leeftijd niet ter zake. Pijn ook niet, omdat pijn relatief en subjectief is. Lijden is eveneens subjectief en een toekomstbeeld ook. Het ervaren van een "voltooid leven" lijkt mij iets heel persoonlijks. Zo heb ik enige tijd geleden in een verkiezingsprogramma iemand gehoord die eigenlijk nooit zin had in het leven, van jongs af aan al niet. De man was kerngezond, maar wilde gewoon niet leven. Pechtold was namens D66 aanwezig en wilde de mogelijkheid om uit het leven te stappen voor dit soort mensen bespreekbaar of mogelijk maken. De man gaf aan alle "trajecten" doorlopen te hebben. Hij wilde niet meer. Het doet niet ter zake of het om een jongeman van 18 in een depressie gaat, of om een hoogbejaarde van 110. Het gaat om het principe.
Heeft iemand op basis van een "voltooid leven" recht op de dood? En zo ja, kan een ander (een arts) verplicht worden om deze persoon te helpen bij de zelfdoding? Of kan een ander (een arts) verplicht worden deze persoon te doden?