Aangezien er geen foto's gepost kunnen worden in Bijbel gesprek en ik beloofd heb een scan te maken, doe ik dat hier maar. Wel jammer voor de discussie dat dit niet kan.

Altijd leuk, zo'n bezoek aan de Efteling. Ik bedoel: dat kun je toch geen geschiedschrijving noemen? Het meeste is duidelijk gewoon flauwekul.Piebe Paulusma schreef: 05 feb 2019, 11:47 Trajecto: Dit is een afspliting van het topic "Pratende dieren en andere wonderen in de Bijbel".
Aangezien er geen foto's gepost kunnen worden in Bijbel gesprek en ik beloofd heb een scan te maken, doe ik dat hier maar. Wel jammer voor de discussie dat dit niet kan.
![]()
Klopt. Daar was ook sprake van. Het geloof was in de tijd van Jezus compleet verstoord geraakt. Het geloof was een systeem geworden. Zo hadden ze geen flauw benul van de profetieën anders hadden ze Christus nooit afgewezen. Dat lezen we al in Mattheus met de wijzen uit het Oosten.In bovenstaande tekst lezen we dat Flavius Josephus - zijnde geen christen - stelt dat er sprake was van geestelijke blindheid onder het joodse volk van zijn tijd. Dit concept komen we in de Bijbel ook tegen
Tja...Het evangelie naar Lukas is gedateerd tussen 80-130 naChr.We lezen in Lukas 21:
20 Maar wanneer gij zien zult dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan dat haar verwoesting nabijgekomen is.
21 Alsdan die in Judéa zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daar uittrekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen.
22 Want deze zijn dagen der wrake, opdat alles vervuld worde dat geschreven is.
In de scans hierboven schrijft Flavius Josephus dat soldaten door de wolken liepen en de heilige stad omsingelden. Dit was een generatie nadat Jezus het had voorspeld. Niet lang hierna is de stad ook daadwerkelijk verwoest.
Zou Lukas de joodse oorlog gelezen hebben of Josephus het evangelie naar Lukas? God weet het!
Is ook al niet een bijster slimme opmerking aangezien dat natuurlijk altijd zo is als een profetie in vervulling is gegaan. Je kan pas nadat het vervult is opschrijven dat het is vervult en niet ervoor, want dan moet het nog vervult wordencallista schreef: 06 feb 2019, 11:20Tja...Het evangelie naar Lukas is gedateerd tussen 80-130 naChr.We lezen in Lukas 21:
20 Maar wanneer gij zien zult dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan dat haar verwoesting nabijgekomen is.
21 Alsdan die in Judéa zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daar uittrekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen.
In de scans hierboven schrijft Flavius Josephus dat soldaten door de wolken liepen en de heilige stad omsingelden. Dit was een generatie nadat Jezus het had voorspeld. Niet lang hierna is de stad ook daadwerkelijk verwoest.
Zou Lukas de joodse oorlog gelezen hebben of Josephus het evangelie naar Lukas? God weet het!
Dus kunnen we gerust aannemen dat het NA die zg. voorspellingen is geschreven....ergo. NA de Joodse oorlog...
Zo kan ik ook voorspellen...
https://infidels.org/library/modern/ric ... ephus.htmlLuke and Josephus (2000)
Richard Carrier
Niet veel. Ik had dat stuk van Carrier ook eens gelezen.
Ja, zo voorspel ik dat er op 11 september 2001 een aanslag zal zijn op de Twin Towers. En zie: mijn profetie is in vervulling gegaan.Seven schreef: 06 feb 2019, 11:46Is ook al niet een bijster slimme opmerking aangezien dat natuurlijk altijd zo is als een profetie in vervulling is gegaan. Je kan pas nadat het vervult is opschrijven dat het is vervult en niet ervoor, want dan moet het nog vervult wordencallista schreef: 06 feb 2019, 11:20Tja...Het evangelie naar Lukas is gedateerd tussen 80-130 naChr.We lezen in Lukas 21:
Dus kunnen we gerust aannemen dat het NA die zg. voorspellingen is geschreven....ergo. NA de Joodse oorlog...
Het evangelie naar Lukas wordt gedateerd tussen 60 en 130 na Christus. Dat de auteur met voorkennis heeft gehandeld staat helemaal niet vast. Aangezien de boekdrukkunst nog niet bestond, had niet iedereen zomaar een kopie van de joodse oorlog tot zijn beschikking. Maar goed, als jij denken wilt dat Lukas de zaak vervalste prima hoor! Dat je iedereen steeds beticht zegt wel iets over jouw vertrouwen in de mens. Ben je zelf wel te vertrouwen of flash je de zaak bewust?callista schreef: 06 feb 2019, 11:20Tja...Het evangelie naar Lukas is gedateerd tussen 80-130 naChr.We lezen in Lukas 21:
Toevallig beide respectievelijk joods en atheïst! Zeg dan maar gewoon dat je graag bevestiging wilt!callista schreef: 06 feb 2019, 11:49 Ik ben wel benieuwd naar de visie van Mart over dit onderwerp.
Bonjour weet er ook wel meer van af vermoed ik.
Je bedoelt dat alleen jouw mening geoorloofd is. Iedereen die wat anders beweert is gek.Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 13:53Het evangelie naar Lukas wordt gedateerd tussen 60 en 130 na Christus. Dat de auteur met voorkennis heeft gehandeld staat helemaal niet vast. Aangezien de boekdrukkunst nog niet bestond, had niet iedereen zomaar een kopie van de joodse oorlog tot zijn beschikking. Maar goed, als jij denken wilt dat Lukas de zaak vervalste prima hoor! Dat je iedereen steeds beticht zegt wel iets over jouw vertrouwen in de mens. Ben je zelf wel te vertrouwen of flash je de zaak bewust?callista schreef: 06 feb 2019, 11:20Tja...Het evangelie naar Lukas is gedateerd tussen 80-130 naChr.We lezen in Lukas 21:
Zo kan ik ook voorspellen...![]()
Ik heb deze datering:Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 13:53Het evangelie naar Lukas wordt gedateerd tussen 60 en 130 na Christus. Dat de auteur met voorkennis heeft gehandeld staat helemaal niet vast. Aangezien de boekdrukkunst nog niet bestond, had niet iedereen zomaar een kopie van de joodse oorlog tot zijn beschikking. Maar goed, als jij denken wilt dat Lukas de zaak vervalste prima hoor! Dat je iedereen steeds beticht zegt wel iets over jouw vertrouwen in de mens. Ben je zelf wel te vertrouwen of flash je de zaak bewust?callista schreef: 06 feb 2019, 11:20Tja...Het evangelie naar Lukas is gedateerd tussen 80-130 naChr.We lezen in Lukas 21:
Zo kan ik ook voorspellen...![]()
Ik ga liever voor een grondig neutraal onderzoek...vind ik betrouwbaarder..Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 13:55Toevallig beide respectievelijk joods en atheïst! Zeg dan maar gewoon dat je graag bevestiging wilt!callista schreef: 06 feb 2019, 11:49 Ik ben wel benieuwd naar de visie van Mart over dit onderwerp.
Bonjour weet er ook wel meer van af vermoed ik.![]()
Ken je deze link:Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 13:55Toevallig beide respectievelijk joods en atheïst! Zeg dan maar gewoon dat je graag bevestiging wilt!callista schreef: 06 feb 2019, 11:49 Ik ben wel benieuwd naar de visie van Mart over dit onderwerp.
Vandaar dat je specifiek naar de meningen vraagt van een jood en een atheïst! Nou, je hebt een bijzonder idee bij wat neutraal is!callista schreef: 06 feb 2019, 14:10Ik ga liever voor een grondig neutraal onderzoek...vind ik betrouwbaarder..Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 13:55Toevallig beide respectievelijk joods en atheïst! Zeg dan maar gewoon dat je graag bevestiging wilt!callista schreef: 06 feb 2019, 11:49 Ik ben wel benieuwd naar de visie van Mart over dit onderwerp.
Daarom vraag je specifiek naar de meningen van niet-christenen. Je zoekt gewoon bevestiging van jouw opvatting en dat mag, maar met neutraal onderzoek heeft het zeer weinig van doen.callista schreef: 06 feb 2019, 14:10Ik weet dat veel christenen---of sommige, daar wil ik van af zijn----die vroege datering geven...net vòòr de Joodse Oorlog...
Je kan beter je medestanders organiseren, tegenstand komt altijdPiebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 14:40Vandaar dat je specifiek naar de meningen vraagt van een jood en een atheïst! Nou, je hebt een bijzonder idee bij wat neutraal is!callista schreef: 06 feb 2019, 14:10Ik ga liever voor een grondig neutraal onderzoek...vind ik betrouwbaarder..Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 13:55Toevallig beide respectievelijk joods en atheïst! Zeg dan maar gewoon dat je graag bevestiging wilt!callista schreef: 06 feb 2019, 11:49 Ik ben wel benieuwd naar de visie van Mart over dit onderwerp.
Daarom vraag je specifiek naar de meningen van niet-christenen. Je zoekt gewoon bevestiging van jouw opvatting en dat mag, maar met neutraal onderzoek heeft het zeer weinig van doen.callista schreef: 06 feb 2019, 14:10Ik weet dat veel christenen---of sommige, daar wil ik van af zijn----die vroege datering geven...net vòòr de Joodse Oorlog...
Kende ik niet, handig als naslagwerk, dank!Peter79 schreef: 06 feb 2019, 14:22Ken je deze link:Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 13:55Toevallig beide respectievelijk joods en atheïst! Zeg dan maar gewoon dat je graag bevestiging wilt!callista schreef: 06 feb 2019, 11:49 Ik ben wel benieuwd naar de visie van Mart over dit onderwerp.
http://www.josephus.org/home.htm
Ik zal binnenkort ook even op de teksten reageren.
Met tegenstand heb ik geen moeite, alleen dat er beweerd wordt dat alleen joden en atheïsten neutraal zijn gaat me wat ver! Iemand die zo ernstig bevestiging zoekt is in mijn optiek absoluut niet zeker van haar zaak!Peter79 schreef: 06 feb 2019, 14:44Je kan beter je medestanders organiseren, tegenstand komt altijdPiebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 14:40Vandaar dat je specifiek naar de meningen vraagt van een jood en een atheïst! Nou, je hebt een bijzonder idee bij wat neutraal is!callista schreef: 06 feb 2019, 14:10Ik ga liever voor een grondig neutraal onderzoek...vind ik betrouwbaarder..Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 13:55Toevallig beide respectievelijk joods en atheïst! Zeg dan maar gewoon dat je graag bevestiging wilt!callista schreef: 06 feb 2019, 11:49 Ik ben wel benieuwd naar de visie van Mart over dit onderwerp.
Daarom vraag je specifiek naar de meningen van niet-christenen. Je zoekt gewoon bevestiging van jouw opvatting en dat mag, maar met neutraal onderzoek heeft het zeer weinig van doen.callista schreef: 06 feb 2019, 14:10Ik weet dat veel christenen---of sommige, daar wil ik van af zijn----die vroege datering geven...net vòòr de Joodse Oorlog...![]()
Over de vraag van de vroege of late datering van de evangelie verhalen is inmiddels een flinke literatuur beschikbaar. Het punt is dat het doorslaggevende bewijs, door het ontbreken van zeer vroeg bron materiaal, door geen enkele deskundige kan worden geleverd. Zo bestaat bijvoorbeeld aangaande Lukas nog geen eens overeenstemming tussen de deskundigen over de identiteit van de schrijver en of deze wel luisterde naar de naam "" Lukas "'. Ook over degene aan wie het boek opgedragen is, bestaat geen enkele zekerheid of het een persoon was of de aanduiding van een bepaalde christelijke groepering. Was Lukas medisch onderlegd, was hij een reisgenoot van Paulus, heeft Lukas ooit Paulus of de andere apostelen ontmoet? Het antwoord is niet met zekerheid te geven. Je ontkomt er dus niet aan om de neutraliteit te verlaten en de argumenten te volgen die het best aansluiten op de persoonlijke basis-overtuiging. Omdat de basis-overtuiging niet voor iedereen gelijk is, zit je al snel, omdat bewijs ontbreekt, te praten over persoonlijke voorkeuren. Zo is mijn voorkeur een late datering voor de evangelie verhalen omdat de vele argumenten die daarvoor pleiten bij mij beter vallen als de argumenten voor een vroege datering. Maar is mijn argumentatie traject bewezen, neen dat weer niet.Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 14:40
Daarom vraag je specifiek naar de meningen van niet-christenen. Je zoekt gewoon bevestiging van jouw opvatting en dat mag, maar met neutraal onderzoek heeft het zeer weinig van doen.
Nee, maar laten we wel wezen, doet het er werkelijk toe of de auteur nou Lukas heette of Pietje?peda schreef: 06 feb 2019, 15:02Over de vraag van de vroege of late datering van de evangelie verhalen is inmiddels een flinke literatuur beschikbaar. Het punt is dat het doorslaggevende bewijs, door het ontbreken van zeer vroeg bron materiaal, door geen enkele deskundige kan worden geleverd. Zo bestaat bijvoorbeeld aangaande Lukas nog geen eens overeenstemming tussen de deskundigen over de identiteit van de schrijver en of deze wel luisterde naar de naam "" Lukas "'.Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 14:40
Daarom vraag je specifiek naar de meningen van niet-christenen. Je zoekt gewoon bevestiging van jouw opvatting en dat mag, maar met neutraal onderzoek heeft het zeer weinig van doen.
Dat is logisch, maar om te beweren dat de uitleg die in jouw straatje past de enige neutrale is vind ik weinig neutraal! Vaststaat dat Lukas zijn verhaal zich afspeelt in de tijd dat de tempel nog stond. Dus pleiten voor een late datering betekent ook dat men de auteur in ernstig diskrediet brengt.peda schreef: 06 feb 2019, 15:02Ook over degene aan wie het boek opgedragen is, bestaat geen enkele zekerheid of het een persoon was of de aanduiding van een bepaalde christelijke groepering. Was Lukas medisch onderlegd, was hij een reisgenoot van Paulus, heeft Lukas ooit Paulus of de andere apostelen ontmoet? Het antwoord is niet met zekerheid te geven. Je ontkomt er dus niet aan om de neutraliteit te verlaten en de argumenten te volgen die het best aansluiten op de persoonlijke basis-overtuiging. Omdat de basis-overtuiging niet voor iedereen gelijk is, zit je al snel, omdat bewijs ontbreekt, te praten over persoonlijke voorkeuren. Zo is mijn voorkeur een late datering voor de evangelie verhalen omdat de vele argumenten die daarvoor pleiten bij mij beter vallen als de argumenten voor een vroege datering. Maar is mijn argumentatie traject bewezen, neen dat weer niet.![]()
In dat geval zouden er dus geen historische romans meer geschreven mogen worden. En ook geen historische films meer mogen worden gemaakt.Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 15:09Nee, maar laten we wel wezen, doet het er werkelijk toe of de auteur nou Lukas heette of Pietje?peda schreef: 06 feb 2019, 15:02Over de vraag van de vroege of late datering van de evangelie verhalen is inmiddels een flinke literatuur beschikbaar. Het punt is dat het doorslaggevende bewijs, door het ontbreken van zeer vroeg bron materiaal, door geen enkele deskundige kan worden geleverd. Zo bestaat bijvoorbeeld aangaande Lukas nog geen eens overeenstemming tussen de deskundigen over de identiteit van de schrijver en of deze wel luisterde naar de naam "" Lukas "'.Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 14:40
Daarom vraag je specifiek naar de meningen van niet-christenen. Je zoekt gewoon bevestiging van jouw opvatting en dat mag, maar met neutraal onderzoek heeft het zeer weinig van doen.Dat is logisch, maar om te beweren dat de uitleg die in jouw straatje past de enige neutrale is vind ik weinig neutraal! Vaststaat dat Lukas zijn verhaal zich afspeelt in de tijd dat de tempel nog stond. Dus pleiten voor een late datering betekent ook dat men de auteur in ernstig diskrediet brengt.peda schreef: 06 feb 2019, 15:02Ook over degene aan wie het boek opgedragen is, bestaat geen enkele zekerheid of het een persoon was of de aanduiding van een bepaalde christelijke groepering. Was Lukas medisch onderlegd, was hij een reisgenoot van Paulus, heeft Lukas ooit Paulus of de andere apostelen ontmoet? Het antwoord is niet met zekerheid te geven. Je ontkomt er dus niet aan om de neutraliteit te verlaten en de argumenten te volgen die het best aansluiten op de persoonlijke basis-overtuiging. Omdat de basis-overtuiging niet voor iedereen gelijk is, zit je al snel, omdat bewijs ontbreekt, te praten over persoonlijke voorkeuren. Zo is mijn voorkeur een late datering voor de evangelie verhalen omdat de vele argumenten die daarvoor pleiten bij mij beter vallen als de argumenten voor een vroege datering. Maar is mijn argumentatie traject bewezen, neen dat weer niet.![]()
Het punt is juist dat dat helemaal niet vaststaat. [vetgedrukt van mij]Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 15:09Nee, maar laten we wel wezen, doet het er werkelijk toe of de auteur nou Lukas heette of Pietje?peda schreef: 06 feb 2019, 15:02Over de vraag van de vroege of late datering van de evangelie verhalen is inmiddels een flinke literatuur beschikbaar. Het punt is dat het doorslaggevende bewijs, door het ontbreken van zeer vroeg bron materiaal, door geen enkele deskundige kan worden geleverd. Zo bestaat bijvoorbeeld aangaande Lukas nog geen eens overeenstemming tussen de deskundigen over de identiteit van de schrijver en of deze wel luisterde naar de naam "" Lukas "'.Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 14:40
Daarom vraag je specifiek naar de meningen van niet-christenen. Je zoekt gewoon bevestiging van jouw opvatting en dat mag, maar met neutraal onderzoek heeft het zeer weinig van doen.Dat is logisch, maar om te beweren dat de uitleg die in jouw straatje past de enige neutrale is vind ik weinig neutraal!peda schreef: 06 feb 2019, 15:02Ook over degene aan wie het boek opgedragen is, bestaat geen enkele zekerheid of het een persoon was of de aanduiding van een bepaalde christelijke groepering. Was Lukas medisch onderlegd, was hij een reisgenoot van Paulus, heeft Lukas ooit Paulus of de andere apostelen ontmoet? Het antwoord is niet met zekerheid te geven. Je ontkomt er dus niet aan om de neutraliteit te verlaten en de argumenten te volgen die het best aansluiten op de persoonlijke basis-overtuiging. Omdat de basis-overtuiging niet voor iedereen gelijk is, zit je al snel, omdat bewijs ontbreekt, te praten over persoonlijke voorkeuren. Zo is mijn voorkeur een late datering voor de evangelie verhalen omdat de vele argumenten die daarvoor pleiten bij mij beter vallen als de argumenten voor een vroege datering. Maar is mijn argumentatie traject bewezen, neen dat weer niet.![]()
Vaststaat dat Lukas zijn verhaal zich afspeelt in de tijd dat de tempel nog stond. Dus pleiten voor een late datering betekent ook dat men de auteur in ernstig diskrediet brengt.
O, nou dan ben ik zeer benieuwd weke passages uit het Lukas evangelie betrekking hebben op de periode nadat de tempel vernietigd werd.callista schreef: 06 feb 2019, 15:38Het punt is juist dat dat helemaal niet vaststaat. [vetgedrukt van mij]Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 15:09Nee, maar laten we wel wezen, doet het er werkelijk toe of de auteur nou Lukas heette of Pietje?peda schreef: 06 feb 2019, 15:02Over de vraag van de vroege of late datering van de evangelie verhalen is inmiddels een flinke literatuur beschikbaar. Het punt is dat het doorslaggevende bewijs, door het ontbreken van zeer vroeg bron materiaal, door geen enkele deskundige kan worden geleverd. Zo bestaat bijvoorbeeld aangaande Lukas nog geen eens overeenstemming tussen de deskundigen over de identiteit van de schrijver en of deze wel luisterde naar de naam "" Lukas "'.Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2019, 14:40
Daarom vraag je specifiek naar de meningen van niet-christenen. Je zoekt gewoon bevestiging van jouw opvatting en dat mag, maar met neutraal onderzoek heeft het zeer weinig van doen.Dat is logisch, maar om te beweren dat de uitleg die in jouw straatje past de enige neutrale is vind ik weinig neutraal!peda schreef: 06 feb 2019, 15:02Ook over degene aan wie het boek opgedragen is, bestaat geen enkele zekerheid of het een persoon was of de aanduiding van een bepaalde christelijke groepering. Was Lukas medisch onderlegd, was hij een reisgenoot van Paulus, heeft Lukas ooit Paulus of de andere apostelen ontmoet? Het antwoord is niet met zekerheid te geven. Je ontkomt er dus niet aan om de neutraliteit te verlaten en de argumenten te volgen die het best aansluiten op de persoonlijke basis-overtuiging. Omdat de basis-overtuiging niet voor iedereen gelijk is, zit je al snel, omdat bewijs ontbreekt, te praten over persoonlijke voorkeuren. Zo is mijn voorkeur een late datering voor de evangelie verhalen omdat de vele argumenten die daarvoor pleiten bij mij beter vallen als de argumenten voor een vroege datering. Maar is mijn argumentatie traject bewezen, neen dat weer niet.![]()
Vaststaat dat Lukas zijn verhaal zich afspeelt in de tijd dat de tempel nog stond. Dus pleiten voor een late datering betekent ook dat men de auteur in ernstig diskrediet brengt.
Dat willen sommigen zo zien, om de zg. "profetieën" te kunnen bewijzen..of te doen laten uitkomen...
Het tegendeel heeft betere papieren.