Daarnaast hebben we natuurlijk 3 christelijke partijen, waarvan er 2 toch wel als (ultra)rechts zijn te bestempelen.
Maar zou de islam een maatschappelijke politieke beweging/partij kunnen voortbrengen nu de christelijk-joodse cultuurbasis is gesneefd?
(Of zo goed als gesneefd, afhankelijk of u christen bent of niet natuurlijk.)
Eens kijken wat we weten van Nida, welke volgend jaar aan de verkiezingen mee doet.
https://nida.nl/visie/vijf-pijlers/
1. GELOOF – VERBIND HEMEL & AARDE
2. LEVEN – VERBIND MENS & NATUUR
3. TALENT – VERBIND TALENT & TOEKOMST
4. WELVAART – VERBIND ARM & RIJK
5. FAMILIE – VERBIND IK, JIJ, ZIJ TOT WIJ
Deze analyse kan ik onderschrijven. God en de kerk zijn verdwenen m.n. in de jaren 70 en 80 en er is behalve consumentisme niet veel voor in de plaats gekomen.Deze ‘modernisering’ van de economie en samenleving, ging niet alleen gepaard met de nodige individualisering, maar ook met secularisering. Terwijl het geloof in materiële vooruitgang en de onzichtbare hand van de markt groeide, nam het geloof in (geïnstitutionaliseerde vormen van) religie af. De centrale en publieke rol van religie in de samenleving en daarmee ook die van ethiek verdween. De kerk en begraafplaats in het centrum van de stad verschoven naar de periferie en maakten plaats voor het World Trade Center en de Koopgoot. Niet de dominee, maar de econoom bepaalde wat goed is voor de samenleving. De kerk en het religieuze domein verwerden geleidelijk tot iets ‘historisch’. Iets voor monumentenzorg.
Religie en spiritualiteit is versplintert, maar de behoefte is er nog steeds.Die behoefte is misschien wel juist door haar verdrukking uit het publieke domein, groter dan ooit. Zowel thuis als in de publieke ruimte. Van meditatie, mindfullness en Happiness tot de opkomst van Pinkstergemeenten en moskeeën.
Die laatste zin zou ik zelf bedacht kunnen hebben!Geloof, zingeving, religie, spiritualiteit, levensbeschouwing, ethiek; het komt voor NIDA op hetzelfde neer en is essentieel voor ieder mens. Ethiek gaat voor NIDA verder dan een spiritueel moment in een hoekje thuis, of de vrijdagmiddag of zondagochtend in kerk of moskee. De verhouding tussen mens en spiritualiteit is eerder andersom: we are spiritual beings in a human experience.
Hier sta ik wat ambivalent in. Het is hebzucht (ego) wat de mens drijft en wat de drijvende kracht is achter het marktdenken.Onze economie gaat uit van het geloof in de onzichtbare hand van de (vrije) markt. De hand die op mysterieuze wijze een zelfzuchtige daad transformeert tot voorspoed voor de maatschappij als geheel. Vanuit de stellige overtuiging dat als iedereen maar vooral aan zichzelf denkt aan iedereen wordt gedacht. Het geloof in eigenbelang (egoïsme) en de constante vraag naar méér (hebzucht) als drijvende krachten voor onze economie. En de buitensporige nadruk op ‘geluk’ gebaseerd op materiële voorspoed. NIDA gelooft van niet.
Het omgekeerde: 17 miljoen mensen die zomaar uit vrije wil liefdevol worden en zonder ego-belangen voor elkaar gaan zorgen, daar geloof ik ook niet in. We zullen een tussenweg moeten bewandelen tussen de vrije markt en 'voor elkaar zorgen'.
De hamvraag is voor mij: hoe stimuleer je als overheid het beste in de mens, zodat we als geheel (Nederland) beter gaan functioneren?De samenhang van ons handelen schept gemeenschappelijke verantwoordelijkheden. We geloven niet in de zogenoemde zero-sum game; dat iemand anders moet verliezen om te kunnen winnen. We geloven niet in een economie gestoeld op genadeloze competitie, maar één die is gestoeld op solidariteit en empathie. Er is genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
Omdat ik praktijk-ervaring heb betreffende zorg-vraag weet ik dat je al snel tegen de incompetente bureaucratie in de zorg aan loopt.
In de zorg is er ook het recht van de sterkste. Mensen die voor zichzelf opkomen zullen beter af zijn.
Je kunt Nederland/ de Nederlanders als een familie of tribe zien. De multiculturele samenleving gaat nooit meer weg, Christenen, moslims, atheïsten, ongelovigen, zwart, wit, we moeten het samen waar maken in Nederland.Of je nu gelooft in Adam en Eva, evolutie of allebei. Allemaal geloven we uiteindelijk in de familiaire oorsprong van de mens. Onze familiewortels maken deel uit van een gemeenschappelijke stamboom. Onze onderlinge diversiteit dienen we altijd te benaderen vanuit dit besef van familiaire verbondenheid en gelijkwaardigheid. Als één familie.