viewtopic.php?p=328187#p328187
Ik vind het een leuke vraagstelling.Makkiev schreef: 29 jan 2021, 04:59 Als al je gedachten voortkomen uit evolutie, waarom zou je dan ook maar 1 gedachte als waar aannemen inclusief de gedachte dat al onze gedachte voortkomen uit evolutie?
Maar om daar te komen.. zou ik beginnen met vaststellen OF en HOE je überhaupt kan weten of iets waar is of niet.
Is er wel Waarheid? Is er uniforme of objectieve Waarheid of is alle Waarheid subjectief?
Wat IS Waarheid eigenlijk?
Veel filosofen hebben zich hierover gebogen van Plato, Aristoteles, Kant, Spinoza, Descartes, William James (Peda's favoriet), Wittgenstein en Heidegger.. etc. etc.
Nou zit ik aan de kant van het pragmatisme; "Waarheid is dat wat nuttig en bruikbaar is, dat wat werkt".
Maar mij schiet bij Waarheid vooral de naam van *Michel Foucault te binnen, die staat niet in wiki genoemd maar hij behoort tot één van mijn favorieten wat Waarheidsvinding filosofie betreft vanwege zijn praktische benadering middels parrhêsia.
Wat linkjes, Waarheid kunnen we bespreken als overkoepelend woord of onderverdeeld naar de verschillende begrippen;
-Analytische waarheid
-Synthetische Waarheid
-Noodzakelijke Waarheid
-Contigente Waarheid
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waarheid
Een analytische waarheid is een uitspraak waarvan de waarheidswaarde afhankelijk is van de betekenis van de uitspraak zelf. Een voorbeeld is: Alle vrijgezellen zijn ongetrouwd. Deze stelling is waar op grond van de betekenis van het woord vrijgezel. Vrijgezel betekent immers ongetrouwde man. In een taal waar vrijgezel zou staan voor iets anders dan ongetrouwde man zou deze uitspraak niet altijd waar zijn.
Daartegenover staann synthetische waarheden, zoals in de zin: Alle vrijgezellen zijn gelukkig. Bij synthetische waarheden wordt de waarheidswaarde niet bepaald door de uitspraak zelf en haar betekenis, maar door iets buiten de uitspraak. Vaak is het de realiteit die bepaalt of de uitspraak al dan niet waar is. Alle vrijgezellen zijn gelukkig is waar als alle feitelijke vrijgezellen in de wereld gelukkig zijn.
Noodzakelijke waarheden zijn die uitspraken die in alle mogelijke gevallen waar zijn. Het gaat om uitspraken waarvoor geldt dat de ontkenning (negatie) tot een logische tegenspraak zou leiden, bijvoorbeeld: Alle cirkels zijn rond. Als het voorwerp niet rond was, zou het namelijk geen cirkel zijn.
Verder zijn er nog contingente waarheden die niet in alle mogelijke gevallen waar zijn, maar in sommige wel. Het gaat dus om uitspraken waarvan de ontkenning niet per se tot een logische tegenspraak leidt. Een voorbeeld: Het aantal planeten is gelijk aan acht.
*
Michel Foucault – De moed tot waarheid
Dit boek is een we erslag van een collegereeks van Foucault. Hieronder zijn de grote lijnen van deze collegereeks geschetst zoals die in het boek zijn opgetekend Parrhêsia ziet Foucault als een modaliteit van het waarheidspreken.
Het is een manier waarop je de waarheid kan (proberen te) spreken. En als we dit waarheidsspreken onderzoeken dan hoeven we niet ‘waarheid’ te definiëren (met alle problemen van dien, en bepalen wat wel of niet waarheid mag heten, enzovoorts) of de subjectiviteit daarvan te onderzoeken (want hoe ontstijg je het eigen persoonlijke perspectief) maar maken we het bij voorbaat tot een praktijk, en als specifieke soorten vertoog. Nu zijn er praktijken en vertogen die proberen de waarheid te spreken over iets of iemand maar Foucault kiest daaruit juist de vertogen van de waarheid, die het subject over zichzelf kan spreken. Kenmerkende vormen daarvan zijn de biecht, de bekentenis en het gewetensonderzoek. En daarmee zijn we dus bij die parrhêsia.