"Toen het dag geworden was en de koning verscheen met de synclitus, de aartsbisschop met de geestelijkheid, en de menigte van mensen stroomde samen bijeen, - verscheen ook Ervan met de wetgeleerden die hem hielpen, en het debat begon opnieuw, zoals in de voorgaande dagen. Een geleerde notaris [22] van de aartsbisschop, die hij meebracht uit Alexandrië en die een snelle schrijver was, schreef daar alle toespraken van zowel de aartsbisschop als Ervan op. Met de hulp van de Heilige Geest, handelend door de mond van de aartsbisschop, werd de tegenpartij telkens verslagen, terwijl de onze zegevierde in de Heer. De aartsbisschop was de winnaar in alle redevoeringen, maar Ervan verzwakte, en de Joodse wetgeleerden die hem hielpen verzwakten ook, maar de woede verblindde hen, ze hoorden niet goed met hun oren en hun ogen waren gesloten voor de waarheid. En het was nodig dat de woorden van de heilige gevolgd werden door de manifestatie van de kracht van het geloof en een wonder, dat de door boosaardigheid verharde mensen terecht zou wijzen en hun ongeloof zou beschamen, wat werkelijk op de volgende manier plaatsvond.
Toen Ervan uiteindelijk werd verslagen in het debat, riep hij uit:
- Waarom verspillen we de tijd aan de lange discussies! Ik zal dit debat ten einde brengen. Als u, aartsbisschop, wilt dat ik in Jezus geloof, dat Hij de ware God is, laat me dan Hem levend zien, zodat ik Hem kan zien, met Hem kan praten, en dan zal ik toegeven dat jullie, christenen, ons verslagen en overwonnen hebben.
Toen Ervan dit zei, riep de Joodse vergadering:
- We smeken u, leraar, laat u niet misleiden, zodat u geen christen wordt, vat meer moed en wees sterk in de waarheid, u weet dat er niets meer waar is dan de Ene God van onze vaderen.
Ervan zei tegen hen boos:
- Waarom zeggen jullie ijdelheid? Hoor, als hij me verzekert dat Degene, over wie de profeten voorspeld hadden, bestaat, waar wil je dan nog meer op wachten?
Toen de aartsbisschop zag dat hij oprecht en niet vleiend sprak, zei hij tegen hem:
- Ervan, je brengt ons in grote beproeving en je verzoek gaat onze kracht te boven, omdat je niet mensen verzoekt, maar God, echter opdat jij en degenen die bij je zijn, God zouden geloven en de harten van de gelovigen gesterkt worden, God is krachtig om dit ook te doen. Alleen zeg me definitief, hoe wil je dat ik je verzeker?
Ervan antwoordde:
- Smeek je Meester, als Hij in de hemel is, zoals je zegt. - laat hem hier neerkomen en aan mij verschijnen zodat ik met Hem kan praten, en ik zweer bij de Heer dat ik onmiddellijk in Hem zal geloven en me zal laten dopen.
Toen Ervan dit zei, riep de hele menigte Joden:
- Inderdaad, aartsbisschop, bewijs ons in de praktijk de waarheid van uw woorden, toon ons uw Christus, zodat wij, als we niets te antwoorden zullen hebben, met vrees in Hem mogen geloven.
En allen met geschreeuw drongen Gregorius aan om hun Christus tastbaar te laten zien, als Hij leeft na Zijn kruisiging en dood. Daarna begonnen de Joden onder elkaar te spreken:
- Als de aartsbisschop ons zijn Christus laat zien, wat moeten we dan doen? Wee ons, tegen onze wil in moeten we dan christenen worden.
Anderen zeiden:
- Als hij Christus laat zien, waarom dan niet in Hem geloven?
Sommigen zeiden het zo:
- Hoe is het mogelijk om Degene te laten zien die gestorven is als een vermoorde persoon en er zoveel jaren verstreken zijn sinds de dag van Zijn dood? Waar is Zijn lichaam en geest te vinden, als al zijn beenderen en aderen in het graf lang geleden zijn verstrooid?
De aartsbisschop, die over het belang van de zaak nadacht en hun sterke aandrang zag, vertrouwde met heel zijn ziel op de Heer en dacht bij zichzelf dat als hij de Heer Christus door zijn dringende smeekbede niet zou bewegen om hun verzoek te vervullen, dan zou de tegenpartij enorm zegevieren, de Joden zouden overwinnaars zijn, en Christenen zouden als het ware verslagen zijn, en de vijanden zullen Christenen bespotten en beschimpen. En hoopvol zei hij tegen de Joodse vergadering:
- Als Christus wil, dan zal ik Hem aan u kunnen tonen. Maar u weet heel goed dat als ik u Hem laat zien en u niet in Hem zult willen geloven, dan zal het zwaard u in één keer vernietigen, maar als ik vanwege mijn onwaardigheid aan u mijn Heer niet kan laten zien, doe dan verder volgens uw eigen wil.
Toen de Joden dit hoorden, werden ze tegelijkertijd verdrietig en blij: verdrietig omdat ze bang waren dat als hij hun Christus zou tonen, ze tegen hun wil in Hem zouden moeten geloven; vreugdevol - in de hoop dat hij hun Christus niet zal tonen, en dan zullen ze vrij in hun geloof blijven. Maar de woorden van de aartsbisschop waren aangenaam voor Ervan en de wijste wetgeleerden die bij hem waren. Zij zeiden onder elkaar:
- Het is onmogelijk dat een persoon die gedood werd door onze vaders, die gestorven en verzegeld was in het graf, en daarna gestolen door zijn discipelen, na 500 jaar nog in leven zou kunnen zijn.
Heilige Gregorius, - die de woorden van de Heer in het evangelie kende: "Als u een geloof had als een mosterdzaad, u zou tegen deze berg zeggen: Verplaats u van hier naar daar! En hij zou gaan, en niets zou voor u onmogelijk zijn” (Matt. 17:20), en ze in gedachten houdend, onwankelbaar geloof in God hebbend en stevig vertrouwend op Hem, - stond op van zijn plaats en liep een beetje verder weg naar een meer geschikte plaats voor het gebed. De koning met heel het volk waren verbaasd en verwonderd over zo'n grote vrijmoedigheid jegens God en het geloof van de aartsbisschop dat hij zoiets vreeswekkends durfde te doen, en met vreze wachtten ze op wat er zou gebeuren. De heilige liep een eindje weg van de samenkomst, maakte een kruisteken over zichzelf en begon te bidden. Nederig knielend en zich helemaal richtend naar de hemel, bad hij lang en luid voor ieders gehoor, herinnerend aan alle mysteries van de menswording van God het Woord en al het leven van Christus onder de mensen, van Kerstmis tot Zijn vrijwillige lijden, het kruis, de dood, driedaagse opstanding en hemelvaart. Tenslotte zei hij:
- Openbaar Uzelf levend, o Meester, aan deze steenharde en door boosaardigheid verblinde mensen, toon Uzelf omwille van Uw Heilige Naam en laat hen met hun ogen Uw leven-gevende mensheid zien, waarin U Uzelf ter wille van ons hebt bekleed en waarmee u opgevaren bent naar de hemel, zodat wanneer ze U zien, ze in U, de ware God, zullen geloven en in degene die U gezonden heeft - de Vader en de Heilige Geest.
Toen hij zijn gebed beëindigde en iedereen hem aandachtig aankeek, kwam er plotseling een aardbeving en werd er een verschrikkelijke donder uit het oosten gehoord, zodat de aarde beefde en iedereen viel neer van angst. Toen iedereen, hersteld van de angst, beetje bij beetje opstond en naar het oosten keek, zagen ze dat de hemel openging en een heldere wolk met vurige vlammen en zonnestralen van daar naar de aarde neerdaalde. In het midden van de wolk zag men de Man, de schoonste van alle mensenzonen, onze Heer Jezus Christus, onuitsprekelijk stralend met zijn gezicht en schitterend met bliksemachtige kleding. Met een speciale beweging, door op de wolk te stappen, naderde Hij de aarde en stond boven de aartsbisschop op de wolk, de ogen en harten van allen naar Zich toe trekkend met Zijn schoonheid, die de tong niet kan uitdrukken. Uit angst voor Zijn heerlijkheid, die ondraaglijk is om naar te kijken, vielen ze allemaal neer met hun gezicht op de grond, zoals eens de discipelen op Tabor, - zowel de koning als de edelen en al het volk, jong en oud, maar de Joden, gegrepen door grote angst, holden hier en daar en haastten zich om te vluchten omdat de verlichting van het Goddelijke licht verschroeide hen, en de glorie van de Heer, die ze niet konden zien, hen met grote angst greep. Maar ze konden niet rennen of zelfs bewegen, omdat een onzichtbare kracht hen vasthield. De aartsbisschop, van boven versterkt, riep luid tot Ervan:
- Ervan, hier is Degene over Wie je veel verbale verhalen hebt gehoord, kijk naar Hem en geloof dat er Eén is Heilig, Eén is Heer, Jezus Christus tot glorie van God de Vader. Amen.
Maar Ervan was als dode en kon niets antwoorden. En de stem van de Heer werd gehoord:
- Door het gebed van de bisschop geneest jullie de Gekruisigde door jullie vaderen.
Toen ze deze stem hoorden, beefde iedereen nog meer en viel op de grond, gegrepen door schrik. En zoals Saul eens, - toen het licht uit de hemel op hem scheen en een stem van boven gehoord werd, toen hij op weg was naar Damascus, - viel neer op de grond en zag niets met zijn open ogen (Handelingen 9: 3-8), zo ook zij werden verblind, en hoewel hun ogen open waren, zagen ze niets, maar alleen weenden en huilden bitter. Na het gebeurde werd er een soort Goddelijk geluid gehoord voor het aangezicht van de Heer, en een heldere wolk, die onder de voeten van de Heer was, verborg Hem voor de ogen van allen, het werd geleidelijk dikker van alle kanten Hem achterna, toen Hij opsteeg omhoog, totdat de Goddelijke heerlijkheid verdween in de lucht en alles wat gezien werd uit de ogen verdwenen was. De koning en alle christenen riepen lange tijd vrijmoedig tot de Heer achterna:
- Heer, ontferm u!
De eerwaarde aartsbisschop lag met zijn gezicht naar de grond en met tranen bad hij tot de Heer voor het volk. Daarna alle aanwezigen op de samenkomst: de koning met de synclitus en al het volk begonnen aartsbisschop Gregorius met speciaal respect en eerbied te eren, verbaasd over zijn heiligheid en de kracht van het gebed. De Joden vroegen elkaar:
- Broeder, zie je iets?
En iedereen antwoordde:
- Ik zie niets.
En iedereen riep naar Ervan:
- Leraar, wat moeten we doen?
Ervan antwoordde:
- Waren jullie de enigen die blind werden toen jullie de christelijke God zagen, of hebben ook christenen geleden?
Toen de christenen dit hoorden, zeiden ze:
- Wij, door de genade van Christus, zien goed, en onze ogen zijn nu gezonder dan ze waren, u alleen bent blind voor uw ongeloof. "O God van alle wraak, HEERE, God van alle wraak, verschijn blinkend!" (Psalm 93: 1), Hij vernietigde uw gezichtsvermogen, omdat u Hem zag, terwijl u onwaardig was.
Toen begon Ervan en alle Joden de aartsbisschop met tranen te smeken om hun verblinde ogen te genezen en de heilige doop te geven. De aartsbisschop vroeg hun of ze oprecht in de Heer Jezus Christus geloven. En allen getuigden dat ze met overtuiging geloofden. De aartsbisschop met de bisschoppen en priesters die bij hem waren, gaven hen onderricht en begonnen het sacrament van de doop te voltooien. Toen de Joden de heilige doopvont binnengingen, viel er onmiddellijk een soort schub, als het ware, van hun ogen af, en iedereen werd ziende met lichamelijke en geestelijke ogen: "Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid” (Rom. 10: 10), en iedereen werd gedoopt in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, te beginnen met Ervan, voor wie de koning zelf de peetvader was bij de doopvont en aan wie de naam Leo werd gegeven in de heilige doop. De koning voegde hem aan zijn synclitus toe, maakte hem tot een patriciër [23], als een slimme en eerwaardige persoon. Het speet Ervan enorm van zijn aanvankelijke dwaling en hij stond versteld van vreze als hij zich voortdurend de verschijning van de Heer in zijn gedachten hield.
- Hoe komt het, - zei hij, - de Here Jezus Christus leeft, die onze vaderen hebben gekruisigd en begraven, en die, zoals we dachten, dood was?
En met tranen riep hij uit:
- Heer Jezus Christus, de Zoon van de levende God! Vergeef me dat ik gezondigd heb in mijn onwetendheid.
Ervan vereerde de heilige aartsbisschop als een engel van God en wilde niet van hem gescheiden worden. Zo werd het Omiritische land verlicht met het licht van het heilig geloof: in alle steden en dorpen werden niet alleen joden, maar ook heidenen gedoopt. En er was grote vreugde in het hele land, ook de engelen samen met de mensen verheugden zich over deze bekering en inkeer van menselijke zielen, en men verheerlijkte God, die wil dat alle mensen gered worden.
Daarna adviseerde de heilige aartsbisschop Gregorius de koning dat hij de joden zou bevelen om niet samen te leven, maar met christenen te gaan wonen, zodat ze geen geheime vergaderingen en conferenties zouden houden. De koning vaardigde de volgende wet uit:
- Laat geen van de Joden een echtgenoot uit een Joods gezin voor zijn dochter nemen, maar hij dient een schoonzoon van uit de Christenen te nemen, en geen Joodse zoon mag een bruid van de Joodse dochters nemen, maar hij behoort een christelijke bruid te zoeken. Als iemand deze wet durft te overtreden, wordt hij onderworpen aan de onthoofding met het zwaard.
De aartsbisschop deed dit zodat het Joodse volk, door zich te vermengen met de christenen, in een paar jaar tijd het oude oudtestamentische geloof en gebruiken volledig zou vergeten. Overal was stilte, overal straalde volledige nederigheid en vroomheid, de koning en de aartsbisschop werkten ijverig voor God, door de nachtelijke lofprijzingen voor de Heer Christus te houden, zorgden voor het heil van de mensenzielen en regeerden het koninkrijk met barmhartigheid en waarheidsgetrouwheid. De vrome koning Abramius, - die 30 jaar in het Omiritische land had gewoond en die door de heilige Gregorius op de hoogte was gebracht van de dag van zijn dood, - stierf en werd met een eer begraven in de stad Zafar. Kort na de dood van de koning, onze heilige vader Gregorius, - hebbend zijn kudde behouden en het geloof gesterkt op het fundament van de apostelen en profeten en vele tekenen en wonderen tot de glorie van God hebbend verricht, - beëindigde zijn leven op 19 december (rond 552) en werd eervol begraven in dezelfde stad in het graf van de grote kerk. Het hele Omiritische land weende om hem, en vooral de gedoopte Joden, omdat hij een goedaardige en barmhartige vader was, aangenaam voor de mensen en welgevallig voor God, voor wiens aanschijn de heilige Gregorius verschenen heeft onder andere heilige hiërarchen en met hen verheerlijkt hij de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, in alle eeuwen. Amen."
22 De notaris is een snelle schrijver, deze naam werd gegeven aan zowel de keizerlijke secretarissen, die de notulen van de belangrijkste staatsvergaderingen bijhielden, alsook de secretarissen van de patriarchen.
23 Dat wil zeggen rangschikte onder de hogere klasse, wat vergelijkbaar is met de middeleeuwse erfelijke adel.
Bron
1. Een foto opname met de verschijning van Jezus daarop. Ik kon helaas geen informatie over deze foto vinden.
2. Alfredo Lo Brutto, de inwoner van Agropoli in Italië, keek naar de zonsondergang toen hij een ongewone figuur in de lucht zag. Het werd gemaakt door de stralen van de zon, die tegen de wolken sloegen. De auteur besloot het natuurlijke fenomeen met internetgebruikers te delen. Kijkers merkten op dat de afbeelding erg op het standbeeld van Jezus Christus in Rio de Janeiro lijkt.