Interessant Leon!Leon schreef: ↑26 sep 2021, 08:33Het gaat er om of je kunt weten of niet, als de deflector aan staat kan je “weten” (je meet tenslotte), anders niet. Wel of niet kunnen weten heeft alles met bewustzijn te maken, ook al komt dit soms ver achteraf.Bonjour schreef: ↑26 sep 2021, 08:14
Even op Greene gegoogeld. Lijkt me betrouwbaar. Ik vraag me af of jij een eigen interpretatie geeft aan zijn werk. Dat kan ik nu niet zeggen.
Wat het precies is weet ik niet precies. Kan een electrisch veld zijn. Maakt niet uit. Een watergolf is wel is anders dan een kwantum golf. Watergolfen kan je zien door reflecties zonder dat je de golf verstoort. Een foton kan je niet detecteren zonder hem te verstoren. De scifi scenes met een onzichtbare man die alles ziet is onzin. Om te zien moet de man lichtgolven verstoren en dan is ie niet meer onzichtbaar.
Dus je neemt het dubbele spleet experiment met electronen. Krijg je een inteferentiepatroon. en daar maak je een foto van. Na draai je de stroom electronen terug en zorgt dat er 1 electron per keer door gaat. Krijg je hetzelfde patroon. Maar je wilt weten of het electron door de ene spleet gaat of niet, dus zet je er detectoren op. Krijg je een ander patroon want je hebt de golf verstoord. Nu laat je een computer random bepalen of je de detectoren aan of uit zet. Krijg je een hele serie foto's van het ene patroon of het andere, zonder dat daar bewustzijn aan te pas komt.
Dat experiment draait een heel weekend en op maandag komt de natuurkundige weer terug en bekijkt de stapel foto's. Dan komt pas het weten erbij. Het maakte voor de experimenten niet uit of er bewustzijn bij was of niet.
Neem alsjeblieft serieus dat meten determineert en niet-meten het ongedetermineerd houdt. Filosofisch gezien krijg je dan een discussie of je jezelf vrijheid geeft of niet (door wel of niet te meten) en dat is heel belangrijk voor de toekomst.
Ik heb daar ook op zitten knagen. De vraag of het --meten =weten- als een selffulfilling prophecy kan functioneren.
En als dat zo is wat dan?
Dan is opeens de vraag Wat willen we meten? misschien wel razend belangrijk voor de toekomst.