Barmhartige Samaritaan - Afgesplitst van "Jezus komt spoedig"

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Anidro
Man/Vrouw: M

Re: Barmhartige Samaritaan - Afgesplitst van "Jezus komt spo

Bericht door Anidro »

Peter79 schreef: Dit duidt er inderdaad op dat Jezus ook de naam had een Samaritaan te zijn. Maar je hebt er dus een wijde context voor nodig (of een grote achtergrondkennis) om deze link te leggen.
Toch denk ik dat de link tussen de Samaritaan en Jezus, ook binnen de gelijkenis zelf, er sterk in ligt.
Ook in traditionele uitleg, die de gelijkenis zien als christelijk voorbeeld voor naastenliefde, is de Samaritaan in eerste instantie Jezus. En dan vervolgens aan ons de opdracht om Jezus daarin na te volgen.

Mijn gedachten bij vers 33 - 35.

Maar een Samaritaan die op reis was, kwam in zijn buurt.
Jezus die uit de hemel tot de Zijnen kwam.
Ook in de gelijkenis van de talenten (reis naar zijn volk) en de tien ponden (reis naar de hemel) zie je dit terug.

en toen hij hem zag, was hij met innerlijke ontferming bewogen.
Jezus is bij uitstek Degene die met innerlijke ontferming bewogen is over Zijn volk. (dit komt in de evangelieen herhaaldelijk naar voren).

En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden
Dat Jezus genezing bracht voor zijn volk lijkt me evident. Direct lichaamlijk door de wonderen, maar ook als beeld/doel tot hun geestelijke genezing.

en goot er olie en wijn op
Beeld van de Heilige Geest.

Hij tilde hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem.
Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.

En toen hij de volgende dag wegging,
Hemelvaart.

haalde hij twee penningen tevoorschijn, en hij gaf ze aan de waard
Twee daglonen. Zijn volk die bewaard wordt tussen Christus' eerste komst en wederkomst.

en zei tegen hem: Zorg voor hem, en wat u verder aan kosten maakt, zal ik u geven als ik terugkom
Wederkomst.

Ook als je het niet helemaal mee eens bent met hoe ik de onderdelen interpreteer, toch denk ik dat de overeenkomst tussen de Samaritaan en Jezus moeilijk te vermijden is.

Zoals je hierboven ziet denk ik dat er een profetische betekenislaag in de gelijkenis zit, maar dit is voor de eerste betekenis van de gelijkenis niet essentieel. Het zou m.i. teveel afleiden van de essentie om daar in detail op in te gaan. Wel is in alle gevallen van belang dat de Samaritaan symbool staat voor Jezus.
Dus ik denk dat hij terugslaat op hij. Maar jij denkt dat hij terugslaat op hem. Begrijp ik dat goed?
Lastig die taal, maar ik denk dat je me goed begrijpt. :)

De schriftgeleerde moest "evenzo doen" als de man die beroofd langs de weg lag.

Jezus stelde immers de vraag wie de naaste was van die beroofde man.
"Je naaste liefhebben" moet derhalve gezien worden vanuit het oogpunt van die beroofde man.

Als Jezus gevraagd had: "wie van de drie was bereid om die beroofde man als zijn naaste te zien". Dan lag het anders, in dat geval zou "doet evenzo" betekenen dat de schriftgeleerde het voorbeeld van de Samaritaan moest navolgen. (dan heeft het dus betrekking op 'hij'). Maar dat is dus niet de vraag die Jezus stelt.
De man die overvallen was, wordt in de hele tekst in de lijdende vorm aangeduid. Jij voegt een actieve vorm in - zien als.
Dat overtuigt mij niet.
Dit wordt veroorzaakt door de opmerkelijke formulering van de vraag.
Jezus draait daarmee het perspectief om.

De crux zit 'm echt in de opmerkelijk formulering van Jezus' vraag. Jezus had de vraag makkelijk anders kunnen stellen.
Dat geeft op zich al aan om daar alert op te zijn.
Zoals gezegd, ik vind het een mooie uitleg. Maar het moet bij mij bezinken, want het laatste zinnetje confronteert mij met een stuk weerbarstigheid en je geeft me onvoldoende om me daar over de streep te krijgen.
Uiteraard is het bedoeld ter overweging.
ericjan

Bericht door ericjan »

@ Anidro,

Zelf vind ik dergelijke parallelen zoeken erg risicovol hoor, want het het het voor mij allemaal net niet waar je mee komt, erg dunnetjes allemaal en erg ver gezocht.

Uiteindelijk wilde Yeshua laten zien volgens mij dat je naaste niet alleen een geloofsgenoot is, of een bloedverwant, of een buurtgenoot, maar degene die je barmhartig is.
Want in de gelijkenis was de naaste de barmhartige Samaritaan en NIET de leviet (bloedverwant) en de priester (geloofsgenoot).

Dus als er een christelijke zwerver bij de kerk komt en allen engeren de man omdat ie dronken is, stinkt en vies is en een ongelovige buurman van de kerk biedt deze zwerver hulp, dan zijn de geloofsgenoten NIET zijn naaste, maar de ongelovige buurman wel. Vervolgens worden we opgeroepen om ieders naaste te zijn, mensen dus waar je mee in contact komt of bent, om welke reden dan ook. Zij die jou en mijn pad kruisen in ons leven.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Peter79

Re: Barmhartige Samaritaan

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef:Hier worden Yeshua en G'd zomaar op Een Hoop gegooid?
Jerommel geeft aan dat Hij G'd Boven Zich ziet staan en daarin geef ik hem volledig gelijk overigens.
Het feit dat Yeshua de voeten van Zijn discipelen wast (hoezo van iedereen?) maakt nog niet dat Hij niet boven ons mensen zou staan, toch?
Als God voor zijn volk uitgaat, het volk Israël op adelaarsvleugels gedragen heeft (Ex 19:4) - dus Hij was onder hen, wat is dan het probleem dat Hij ook naast je kan zijn?

En als je niet gelooft dat Jezus God is, dan moet je het voetwassingsvoorbeeld maar vergeten, dat snijdt dan inderdaad geen hout.
Ik zit hier denk ik meer in de lijn van Jerommel, we dienen Godsvrezend te zijn.
Uiteindelijk woont G'd middels de Heilige Geest in ons, G'd is ook onder ons, maar DAT maakt Hem noch Christus onze gelijke.

Laat ik het met een praktijkvoorbeeld verduidelijken:
Neem een arts die een patient behandeld, de patient is afhankelijk van de arts en betaalt de arts. Toch moet die arts mogelijk een aantal handelingen verrichten bij de patient die wanneer we het geval isoleren als smerig zou kunnen worden beschreven. Het maakt de arts niet minder noch gelijk aan de patient.
Wat jij en Jerommel doen, is dat je van een naaste iemand maakt die een gelijke status heeft als jezelf. Maar heeft het woord die betekenis? Het is toch veel eerder een plaatsbepaling? Gods woonplaats is de Hemel en God kan in die zin geen Naaste worden genoemd. Zijn woonplaats/troon in de Hemel geeft ook zijn status aan. Als ik en anderen God aanduiden als Naaste, dan doen we dat met een hoofdletter, om zijn hogere status aan te geven.

Dat je door de liefde aan je naaste te doen, Jezus dient, blijkt uit het schapen- en bokkenoordeel uit Matt 25. Er is dus een directe relatie tussen Jezus dienen en de naaste dienen. Achter het dienen van de naaste zit altijd Jezus. En voor mij is het dan ook geen probleem om in het verlengde daarvan Jezus de Naaste te noemen. Omdat Hij ook in mijn hart leeft, is Hij ook nog eens het dichtste bij en in die zin de Naaste.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Peter79 schreef: Wat jij en Jerommel doen, is dat je van een naaste iemand maakt die een gelijke status heeft als jezelf.
Nee, dat is helemaal niet wat ik heb gezegd.
Ik maak terecht en vanzelfsprekend onderscheid tussen de status van God en die van mensen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

ericjan schreef:@ Anidro,

Zelf vind ik dergelijke parallelen zoeken erg risicovol hoor, want het het het voor mij allemaal net niet waar je mee komt, erg dunnetjes allemaal en erg ver gezocht.

Uiteindelijk wilde Yeshua laten zien volgens mij dat je naaste niet alleen een geloofsgenoot is, of een bloedverwant, of een buurtgenoot, maar degene die je barmhartig is.
Het gaat verder dan dat, ericjan.
Het is ook het Gebod voor wie je in principe niet barmhartig is.
Want het is zonder aanziens des persoons.
Dus als er een christelijke zwerver bij de kerk komt en allen engeren de man omdat ie dronken is,
Hmmm...
Dronken worde doe je zelf natuurlijk, beroofd en bijna vermoord worden niet.
Ik denk niet dat het handig is een dronken persoon welkom te heten in een kerk.
Maar dit heeft niks met kerken of Christenen te maken, maar met de naastenliefde, Agape.
Een Samaritaan is tenslotte ook geen Jood, maar was wel de naaste, ontfermde zich over een onbekende hulpbehoevende.
ericjan

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
Peter79 schreef: Wat jij en Jerommel doen, is dat je van een naaste iemand maakt die een gelijke status heeft als jezelf.
Nee, dat is helemaal niet wat ik heb gezegd.
Ik maak terecht en vanzelfsprekend onderscheid tussen de status van God en die van mensen.
Dat doe ik inderdaad ook, maar zoals ik nu van Peter begrijp doet hij dat evenzo.
Want naaste is voor Peter dus een plaats en geen positie. (hoewel positie ook weer een plaatsbepaling kan zijn, maar ik weet zo geen beter woord).
Op zich wel logisch, want mijn directe baas de CEO is wel in positie mijn "meerdere" maar zijn plaats is en blijft mijn naaste, ondanks zijn postitie.
En "ondergeschikten" onder mijn verantwoordleijkheid zitten in rangorde dan wel onder mij, maar ze zijn en blijven OOK (misschien wel JUIST) mijn naasten.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Nog vergeten te beantwoorden:
Jerommel schreef:
Peter79 schreef:
Jerommel schreef:Het gaat niet om een plaatsbepaling, Peter, het gaat om de status.
Is dat zo?
Wie gaat het om status?
Zie de eerste Geboden van de 10
Ik ben de Heer uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heeft. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. etc.
dus....
Volgens Jerommel gaat het om status. - Dat is volgens Jerommel zo.- Het gaat de Heer, onze God om status bij het woord naaste.

Beetje zinloos welles nietes, dus ik laat het maar zo.
Maargoed, ik ben over het punt heen gewalst van Anidro, dat Jezus Christus ook de naaste was van zijn gevolg, een medemens.
Maar Hij zit wel aan de rechterhand van de Vader, en dat is een andere status dan die van de Apostelen, laat staan de gemiddelde gelovige.
Dus in die zin zie ik Christus niet als een naaste, laat staan dat Hij mijn hulp behoeft.
De Samaritaan behoefde ook geen hulp, toch?
#edit: in het Engels taalgebied lees ik neighbour (o.a. King James vertaling).
Oftewel je buren, hen die naast je zijn.
O, dus de Samaritaan was de buurman van de gewonde man? :D
Woordbetekenissen hebben vaak met elkaar te maken. Dus als hetzelfde woord uit de grondtekst in het Nederlands vertaald wordt met naaste en in het Engels met neighbour, dan duidt dat erop dat het oorspronkelijke woord iets te maken met iemand die dichtbij je in de buurt is. Bijvoorbeeld iemand die in je looppad ligt dood te gaan en die je alleen kan ontwijken door er met een boog omheen te lopen.
In een woordenboek lees ik dat naast, behalve een voorzetsel, ook een overtreffende trap is van na - dichtbij
Hen die je het meest na zijn - het dichtste bij.
Ja, en het Gebod is zo te zijn voor de ander.
Want ik geloof niet dat de Samaritaan en de gewonde Jood elkaar kenden.
Maar zijn daad voor een onbekende, laat zien wat naastenliefde is.
Het is het belangeloos naaste zijn voor een ander, zonder aanzien des persoons.
Puur altruïsme, Agape.
Als Gebod!
Als de 2 grote gelijke Geboden.
En zelfs je vijand!
Dat is het Heilige Concept.
De Essentie wellicht.
Het Doel ook.
de Wet van Christus.

Ja, natuurlijk is dat te hoog gegrepen voor ons.
Als iemand me af snijdt in het verkeer wens ik hem / haar de dood toe,
hier ben ik ook weleens giftig, dus ik maak me geen illusies ofzo.

Maar ik snap niet dat mensen daar dan aan af willen doen, en het relativeren, terwijl het m.i. juist een absolute Wet is.
Misschien is dat het punt, dat ik het als een absolute Wet zie maar niet iedereen ziet het blijkbaar zo.
Misschien omdat we er in de werkelijkheid zo weinig van terug zien, of omdat we het gewoon niet kunnen 'invoelen' of voorstellen.
Ik weet het verder ook niet...
Ook al kan je de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan anders uitleggen dan jij, dat doet niet af aan de liefde die ons in het evangelie wordt voorgehouden. Hoogstens legt de uitleg van Anidro wat meer de nadruk erop dat deze liefde slechts via Jezus in ons hart kan komen. Dat lijkt mij eerder een verdieping dan een relativering.
ericjan

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
ericjan schreef: Dus als er een christelijke zwerver bij de kerk komt en allen engeren de man omdat ie dronken is,
Hmmm...
Maar dit heeft niks met kerken of Christenen te maken, maar met de naastenliefde, Agape.
Een Samaritaan is tenslotte ook geen Jood, maar was wel de naaste, ontfermde zich over een onbekende hulpbehoevende.
In de gelijkenis rept Yeshua niet over de schuldvraag, het is een hulpbehoevende, net als een drugsverslaafde en daarvoor moeten we ons als een naaste opstellen.
Waarom zou je zo iemand niet in de kerk binnen vragen? Omdat de kerkdienst dan niet doorgang kan vinden zoals gepland? Is dat dan belangrijker dan de nood van de zwerver?

Hier kwam ik mee omdat in de USA waar ik ooit woonde en werkte, een nieuwe pastor zijn nieuwe gemeente zo testte, door als zerver verkleed de kerk in te gaan.
Hij werd uiteindelijk weggestuurd met een paar muntjes.... :-(
Toen de nieuwe voorganger zich de week erop bekend maakte was het voor nagenoeg een ieder duidelijk hoezeer ze gefaald hadden en nagenoeg iedereen had "goede" redenen om geen hulp te bieden. De meest gehoorde was het risico op het verstoren van de kerkdienst, alsof dat ook maar enigszins van belang is.
Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

Jerommel schreef:Dronken worde doe je zelf natuurlijk, beroofd en bijna vermoord worden niet.
Zo ontstond in 1865 Het Leger des Heils. Kerken die hun deur gesloten hielden voor dronkaards en mensen van "minder allooi" zoals werd gezegd.
Ik vrees dat in kerken nog steeds iemand niet direct welkom is op die manier.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

ericjan schreef:
Jerommel schreef:
ericjan schreef: Dus als er een christelijke zwerver bij de kerk komt en allen engeren de man omdat ie dronken is,
Hmmm...
In de gelijkenis rept Yeshua niet over de schuldvraag, het is een hulpbehoevende, net als een drugsverslaafde en daarvoor moeten we ons als een naaste opstellen.
Waarom zou je zo iemand niet in de kerk binnen vragen? Omdat de kerkdienst dan niet doorgang kan vinden zoals
gepland? Is dat dan belangrijker dan de nood van de zwerver?
Nee, eerlijk gezegd omdat de gemiddelde kerk daar m.i. niks mee kan, of niet op zit te wachten.
Een kerk is sowieso geen plaats voor dronken mensen, plus het feit dat dronkenschap opzettelijk is.
De ontferming zou dan buiten de kerkmuren beter werken dan er binnen.

Ik weet niet zeker of een drugs-verslaafde nou hulpbehoevend is, of gewoon drugs-behoevend...

Enfin, ik geloof dat ik je scenario / voorbeeld gewoon wat onhandig vond..

Hier kwam ik mee omdat in de USA waar ik ooit woonde en werkte, een nieuwe pastor zijn nieuwe gemeente zo testte, door als zwerver verkleed de kerk in te gaan.
...maar hij kwam toch zeker niet dronken binnen zeilen?
Toen de nieuwe voorganger zich de week erop bekend maakte was het voor nagenoeg een ieder duidelijk hoezeer ze gefaald hadden en nagenoeg iedereen had "goede" redenen om geen hulp te bieden. De meest gehoorde was het risico op het verstoren van de kerkdienst, alsof dat ook maar enigszins van belang is.
In mijn volgende bericht, in reaktie op Martine, zie onder..
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:
Jerommel schreef:Dronken worde doe je zelf natuurlijk, beroofd en bijna vermoord worden niet.
Zo ontstond in 1865 Het Leger des Heils. Kerken die hun deur gesloten hielden voor dronkaards en mensen van "minder allooi" zoals werd gezegd.
Nee, maar de gemiddelde kerk heeft de faciliteiten daar toch ook niet voor, zoals bedden en sanitair, een douche, zaken om zorg te kunnen bieden aan dronkaards, junks en wat al niet.
Zij hebben ook ervaring daar in.
Beter gaan ze naar het Leger des Heils dan naar een kerk, lijkt me.
IEmand moet dan de Samaritaan zijn die een dronkaard naar geschikte opvang brengt.
De Samaritaan tenslotte, bracht de gewonde ook niet naar een synagoge maar naar een herberg.
Martine

Bericht door Martine »

Er zijn plekken in Nederland genoeg, zoals bv. geweest is in de Pauluskerk in Rotterdam.
ericjan

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
ericjan schreef:
Jerommel schreef:
Hmmm...
Waarom zou je zo iemand niet in de kerk binnen vragen? Omdat de kerkdienst dan niet doorgang kan vinden zoals
Nee, eerlijk gezegd omdat de gemiddelde kerk daar m.i. niks mee kan, of niet op zit te wachten.
Een kerk is sowieso geen plaats voor dronken mensen, plus het feit dat dronkenschap opzettelijk is.

Ik weet niet zeker of een drugs-verslaafde nou hulpbehoevend is, of gewoon drugs-behoevend....
Hoezo opzettelijk dronken? is zo iemand geen slachtoffer volgens jou? Is drugs behoevend dan niet hulpbehoevend?
Welke indruk wek je als kerkgenootschap dan toch?
Is de definitie van een naaste helpen dan een persoon die in nood zit helpen alleen als deze het niet zelf heeft veroorzaakt? :?
De ontferming buiten de kerk werkt beter? Lekker afschuiven is dat, mogen de ongelovigen in de maatschappij het vuile werk opknappen en de Samaritaan zijn. Dat begint dan wel erg veel op Yeshua Zijn gelijkenis te lijken, op die manier.
ericjan

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
ericjan schreef: Hier kwam ik mee omdat in de USA waar ik ooit woonde en werkte, een nieuwe pastor zijn nieuwe gemeente zo testte, door als zwerver verkleed de kerk in te gaan.
...maar hij kwam toch zeker niet dronken binnen zeilen?
Zover ik me dat kan herinneren (is al vele jaren geleden) was hij zeker niet dronken, maar zag er wel uit als een zwever. Ook ik ben er toen langsgelopen, gekeken en had als excuus dat de kerkleiding er maar mee moest dealen. :cry:
ericjan

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
Martine schreef:
Nee, maar de gemiddelde kerk heeft de faciliteiten daar toch ook niet voor, zoals bedden en sanitair, een douche, zaken om zorg te kunnen bieden aan dronkaards, junks en wat al niet.
Zij hebben ook ervaring daar in.
Beter gaan ze naar het Leger des Heils dan naar een kerk, lijkt me.
IEmand moet dan de Samaritaan zijn die een dronkaard naar geschikte opvang brengt.
De Samaritaan tenslotte, bracht de gewonde ook niet naar een synagoge maar naar een herberg.
Oh geen pobleem, ik moet nog zien welke kerkganger de zwerver meeneemt na de dienst, een hotel voor hem boekt en betaalt voor een week om bij te komen en tegelijkertijd instanties inschakelt die WEL hulp kunnen bieden. Een zwerver lukt dat zelf niet meer!
Vertrokken user_4

Bericht door Vertrokken user_4 »

Martine schreef:
Mwah, mijn kerk staat in het centrum van Amsterdam, dus wij hebben bijna dagelijks dronkaards of drugsverslaafden aan de deur. De deur is voor niemand gesloten, dus ook voor hen niet. Van welk 'allooi' ze ook mogen zijn. We bieden meestal een kop koffie of een boterham aan, sommigen nemen dat aan maar de meesten willen alleen geld. En dát geven we dus nou net niet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Loyola_2 schreef:
Martine schreef:
Mwah, mijn kerk staat in het centrum van Amsterdam, dus wij hebben bijna dagelijks dronkaards of drugsverslaafden aan de deur. De deur is voor niemand gesloten, dus ook voor hen niet. Van welk 'allooi' ze ook mogen zijn. We bieden meestal een kop koffie of een boterham aan, sommigen nemen dat aan maar de meesten willen alleen geld. En dát geven we dus nou net niet.
Ik denk dat jou kerk dan zeker op de goede weg zit hiermee; en het beter doet dan vele andere kerken helaas.
Geld geven is ook onwijs, daarmee kopen ze weer drugs of drank inderdaad. Warmte aandacht, eten en drinken is perfect en evt. aanbieden om hulp te zoeken.
Martine

Bericht door Martine »

Loyola_2 schreef:Mwah, mijn kerk staat in het centrum van Amsterdam, dus wij hebben bijna dagelijks dronkaards of drugsverslaafden aan de deur. De deur is voor niemand gesloten, dus ook voor hen niet. Van welk 'allooi' ze ook mogen zijn. We bieden meestal een kop koffie of een boterham aan, sommigen nemen dat aan maar de meesten willen alleen geld. En dát geven we dus nou net niet.
Dat moet ook niet, want daar worden drank of drugs van gekocht.
Wij leerden: als ze vragen om een treinkaartje: ga met ze dat treinkaartje kopen.. (ik heb 17 jaar bij het Leger gewerkt).
Het is dus barmhartig ze dat geld niet te geven, wel opvang waar mogelijk.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

ericjan schreef:
Jerommel schreef:
ericjan schreef:
Jerommel schreef:Hmmm...

Ik weet niet zeker of een drugs-verslaafde nou hulpbehoevend is, of gewoon drugs-behoevend....
Hoezo opzettelijk dronken?
Nou, ik ga er dan vanuit dat die persoon uit eigen wil en beweging drank drinkt of drugs gebruikt, en het niet onder dwang heeft toegediend gekregen.
is zo iemand geen slachtoffer volgens jou? Is drugs behoevend dan niet hulpbehoevend?
Tja, wie bepaalt dat?
Het zal per geval verschillen, lijkt me.
Is de definitie van een naaste helpen dan een persoon die in nood zit helpen alleen als deze het niet zelf heeft veroorzaakt? :?
Nee, natuurlijk niet.
Hoewel we het stuk eigen verantwoordelijkheid en eigen keuze hier m.i. ook niet moeten negeren.
De ontferming buiten de kerk werkt beter?
Dat ligt dus toch ook aan.
Volgens mij duidelijk gemaakt.
Martine

Bericht door Martine »

Jerommel schreef:Hoewel we het stuk eigen verantwoordelijkheid en eigen keuze hier m.i. ook niet moeten negeren.
De in elkaar geslagen man uit de gelijkenis maakte zelf de beslissing die weg te gaan, terwijl - naar ik begrepen heb - bekend was dat het ronduit gevaarlijk was. Desalniettemin werd hij geholpen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:
Jerommel schreef:Hoewel we het stuk eigen verantwoordelijkheid en eigen keuze hier m.i. ook niet moeten negeren.
De in elkaar geslagen man uit de gelijkenis maakte zelf de beslissing die weg te gaan, terwijl - naar ik begrepen heb - bekend was dat het ronduit gevaarlijk was. Desalniettemin werd hij geholpen.
Tja, Martine, als mensen het verschil tussen half vermoord worden en zichzelf tegoed doen aan middelen niet meer zien, dan houdt het wel een beetje op he?
Anidro

Bericht door Anidro »

ericjan schreef: Uiteindelijk wilde Yeshua laten zien volgens mij dat je naaste niet alleen een geloofsgenoot is, of een bloedverwant, of een buurtgenoot, maar degene die je barmhartig is.
Want in de gelijkenis was de naaste de barmhartige Samaritaan en NIET de leviet (bloedverwant) en de priester (geloofsgenoot).
Zoals je zelf hier ook zegt: De naaste is in deze gelijkenis dus degene die hulp aanbiedt.

"De naaste liefhebben" betekent in deze gelijkenis dat je degene die hulp GEEFT moet liefhebben.

En omdat de Samaritaan beeld staat voor Christus betekent het dus: Christus liefhebben.

En precies DAT was wat de schriftgeleerde moest doen, want het hart van de schriftgeleerde was daar niet op gericht. Hij kwam om Jezus te verzoeken.
Dus als er een christelijke zwerver bij de kerk komt en allen engeren de man omdat ie dronken is, stinkt en vies is en een ongelovige buurman van de kerk biedt deze zwerver hulp, dan zijn de geloofsgenoten NIET zijn naaste, maar de ongelovige buurman wel. Vervolgens worden we opgeroepen om ieders naaste te zijn, mensen dus waar je mee in contact komt of bent, om welke reden dan ook. Zij die jou en mijn pad kruisen in ons leven.
Dat is allemaal goed en wel. En ik zal de laatste zijn die zegt dat je de medemens niet moet liefhebben. Ongeacht of het nu een zwerver of een directeur is.

Maar dat is NIET waar de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan over gaat.
ericjan

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
Martine schreef:
Tja, Martine, als mensen het verschil tussen half vermoord worden en zichzelf tegoed doen aan middelen niet meer zien, dan houdt het wel een beetje op he?
Hier ben ik het toch wel een beetje eens met Martine (bel de krant ! :D )
Want uiteindelijk deden zowel de gewonde man uit de gelijkenis als een drank/drugsverslaafde. Zij negeren de waarschuwingen bewust en worden daar slachtoffer van.
De gelijkenis laat geen ruimte om te kijken of iemand al dan niet zelf schuld is aan de noodsituatie en daardoor wel of niet op ons kan bouwen als zijn/haar naaste.
Vooral onder dames in de vrowuenhandel is onder dwang drugs verslaafd maken zeer gebruikelijk overigens......

Door deze omgang heb je Yehsua Zijn oproep tot naastenliefde ontkracht ! (Ik meen dat je eerder zelf met ditzelfde verwijt kwam)
ericjan

Bericht door ericjan »

Anidro schreef:
ericjan schreef: Uiteindelijk wilde Yeshua laten zien volgens mij dat je naaste niet alleen een geloofsgenoot is, of een bloedverwant, of een buurtgenoot, maar degene die je barmhartig is.
Zoals je zelf hier ook zegt: De naaste is in deze gelijkenis dus degene die hulp aanbiedt.

"De naaste liefhebben" betekent in deze gelijkenis dat je degene die hulp GEEFT moet liefhebben.
Eerder kwam deze insteek ook boven drijven, nota bene door mijn schrijven.
Nee het betekent niet dat we alleen lief moeten hebben die ons hulp bieden, men meende dat ik dit eerder ook bedoelde, maar onterecht.
Degene die hulp verleent is de naaste, maar Yeshua roept ons vervolgens op, doe als de Samitaan, dus verleen noodzakelijke hulp ongeacht wie die persoon is.
Immers Yeshua trekt het verder met de oproep om zelfs onze vijanden lief te hebben.
Dus als onze vijand in nood zit moeten we die hulp verlenen. We zien dat terug in het internationaal oorlogsrecht, wat erkende legers verplicht om na een aanval de slachtoffers te verzorgen als ze niet meer als vijand kunnen handelen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Anidro schreef:
NEE, het betekent dat je je over iemand ontfermt, zoals de Samaritaan zich ontfermde over de gewonde Jood.
De Samaritaan had Liefde voor de behoeftige, hij had in die zin zijn naaste lief door zelf die naaste voor hem te zijn.

En omdat de Samaritaan beeld staat voor Christus betekent het dus: Christus liefhebben.
NEE, dat valt onder "Heb uw God lief" en daarop volgt "en uw naaste gelijk uzelve". en dat laatste wordt toegelicht met de vergelijking met de barmhartige Samaritaan.

IS DIT NOU ECHT ZO MOEILIJK ??