Een agnostisch mens

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Foppe1986
heet nu: Atheist2
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Foppe1986 »

Rechtuit schreef:Zou je een echte agnost zijn zou zo niet spreken,en ja niet serieus te nemen.
Wat is nou weer een echte agnost? Bepaal jij waar een agnost aan moet voldoen, en iedereen die jou of andere christenen weerwoord geeft is geen echte?
Agnosten maken ook overwegingen of iets waarschijnlijk is, of juist niet. Niet alle opties zijn even goed namelijk. En de christelijke god zit aan de onderkant van de waarschijnlijkheden. Wees daar maar blij om :flower1:
Dag heey
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Foppe1986 schreef:
Rechtuit schreef:Zou je een echte agnost zijn zou zo niet spreken,en ja niet serieus te nemen.
Wat is nou weer een echte agnost? Bepaal jij waar een agnost aan moet voldoen, en iedereen die jou of andere christenen weerwoord geeft is geen echte?
Agnosten maken ook overwegingen of iets waarschijnlijk is, of juist niet. Niet alle opties zijn even goed namelijk. En de christelijke god zit aan de onderkant van de waarschijnlijkheden. Wees daar maar blij om :flower1:
Dat je het niet zou begrijpen was te verwachten. :x :geek: :geek:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Peter64

Bericht door Peter64 »

Biker, ik zou het zeer waarderen wanneer jij op de volgende twee vragen een antwoord geef:

(1) Hou oud is het universum.
(2) Sinds wanneer lopen Adam & Eva op deze planeet rond.

Dit klinkt misschien een beetje {niet-toegestaan woord}, maar het zijn voor mij cruciale vragen.

De meeste gelovigen geven vaak het volgende antwoord:

God was er altijd al, God is niet geboren, God is niet uit het niets ontstaan, etcetera.

God was er simpelweg altijd al.

Maar wanneer God er simpelweg altijd al was, waarom heeft hij er er dan om maar even een fictief getal te noemen, vijfduizend miljard miljoen jaren op gewacht voordat hij besloot om iets te scheppen.

It makes no sense
Peter64

Bericht door Peter64 »

Is {niet-toegestaan woord} een niet-toegestaan woord?

Mijn excuus
Yolanda_dB
Man/Vrouw: V

Bericht door Yolanda_dB »

Foppe1986 schreef:Dat is het probleem met gelovigen. Ze kennen maar 1 waarheid, en dat is de hunne. Voor mij heeft God zich voorgesteld als Zeus, of Brahma. Net zo geloofwaardig als een stamgod van een Hebreeuws volkje, dat met allerlei mythen wilde bewijzen dat hun God de enige ware was. Daarvoor zijn al heel veel mensen gestorven.

Ik kan nog steeds niet begrijpen dat mensen de christelijke leer aanhangen, de plaatjes van het universum zien en nog steeds geloven dat God zich heeft bekend gemaakt aan mensjes in een woestijntje, op een planeetje, in een zonnestelseltje ver weg van het Centrum. En dan ook nog doen alsof zij degene zijn die slim zijn en de atheisten en agnosten dwalende schapen/wolven!

Daarom ben ik een agnost als het gaat om het Begin en of er een doel is in het leven en of er leven na de dood is, maar een atheist als het aankomt op goden die mensen verzonnen hebben. Die zijn gewoon te kinderachtig om serieus te nemen (God die naar beneden komt om te kijken wat de mens nu weer doet, bijvoorbeeld, of de opvaring van Jezus ten Hemel). Daarom zijn de meeste gelovigen ook niet serieus te nemen.
Tjonge, valt hier even iemand gigantisch door de mand als het gaat om serieus gesprekken te houden over wat je gelooft en waarom.

[edit]een onnodige 'kleurcode' verwijderd.[/edit]
Laatst gewijzigd door Yolanda_dB op 13 apr 2016, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Peter64 schreef:Biker, ik zou het zeer waarderen wanneer jij op de volgende twee vragen een antwoord geef:

Dit klinkt misschien een beetje {niet-toegestaan woord}, maar het zijn voor mij cruciale vragen.

De meeste gelovigen geven vaak het volgende antwoord:

God was er altijd al, God is niet geboren, God is niet uit het niets ontstaan, etcetera.

Maar wanneer God er simpelweg altijd al was, waarom heeft hij er er dan om maar even een fictief getal te noemen, vijfduizend miljard miljoen jaren op gewacht voordat hij besloot om iets te scheppen.

It makes no sense
Je vergeet er eentje: God staat boven de tijd dus die vijfduizend miljard jaar betekent voor Hem niets.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Peter64

Bericht door Peter64 »

''Tjonge, valt hier even iemand gigantisch door de mand als het gaat om serieus gesprekken te houden over wat je gelooft en waarom.''

Yolanda, en een God die naar beneden moet komen om te kijken wat de mens doet valt niet door de mand?
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef: Je vergeet er eentje: God staat boven de tijd dus die vijfduizend miljard jaar betekent voor Hem niets.
Het evangelie is niet aan God geschreven.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Peter64

Bericht door Peter64 »

''Je vergeet er eentje: God staat boven de tijd dus die vijfduizend miljard jaar betekent voor Hem niets.''

Bedank voor de aanvulling dingo, maar het veranderd niets aan mijn stelling, oftewel, It makes no sense.
Peter64

Bericht door Peter64 »

En zo is het Piebe,

Het evangelie is niet aan Kabouter Plop geschreven.
Biker

Bericht door Biker »

Peter64 schreef:Biker, ik zou het zeer waarderen wanneer jij op de volgende twee vragen een antwoord geef:

1) ik zou het niet weten. Genesis zegt dat de aarde woest was ( of woest geworden, kan beide vanuit hebr vertaling)
Verder interesseert het me bar weinig, welk voordeel haal ik uit het achteruitkijken ipv vooruitkijken?
2) Adam en Eva zijn een nieuw type mens, daarvoor waren er neanderthalers, wat primitiever geloof ik. maar wederom, wellicht is een metafoor, waarmee ons iets duidelijk gemaakt wordt.
Desalniettemin blijven we slechte luisteraars, net als de israelieten, die ondanks alle wonderen en weldaden nog steeds hardnekkig en ongehoorzaam waren.
Peter64

Bericht door Peter64 »

''Verder interesseert het me bar weinig, welk voordeel haal ik uit het achteruitkijken ipv vooruitkijken?""

Biker, in een eeuwen oud boek lezen en er naar leven noem jij vooruit kijken?
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Peter64 schreef:
dingo schreef:Je vergeet er eentje: God staat boven de tijd dus die vijfduizend miljard jaar betekent voor Hem niets.'
Bedank voor de aanvulling dingo, maar het veranderd niets aan mijn stelling, oftewel, It makes no sense.
Leuke stelling maar God heeft geen boodschap aan jou stelling(en). Op het moment dat God ondergeschikt is aan wat jij zinvol/betekenisvol vindt, ben jij God en God een simpel schepsel.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Je kan overigens de Citeer knop gebruiken om een quote te maken van wat een ander post ipv die aanhalingstekens.
Peter64

Bericht door Peter64 »

''Leuke stelling maar God heeft geen boodschap aan jou stelling''

En hoe weet jij dat dingo, glazen bol?, een direct lijntje met God?, of zeg jij zo maar wat?
Yolanda_dB
Man/Vrouw: V

Bericht door Yolanda_dB »

Peter64 schreef:''Tjonge, valt hier even iemand gigantisch door de mand als het gaat om serieus gesprekken te houden over wat je gelooft en waarom.''

Yolanda, en een God die naar beneden moet komen om te kijken wat de mens doet valt niet door de mand?
Nee.

En het ging mij nog niet eens om de 'vreemde' weergave van wie God is c.q. zou kunnen/moeten zijn.
Het gaat meer om opmerkingen als "Die zijn gewoon te kinderachtig om serieus te nemen"...
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Peter64 schreef:
dingo schreef:'Leuke stelling maar God heeft geen boodschap aan jou stelling
'

En hoe weet jij dat dingo, glazen bol?, een direct lijntje met God?, of zeg jij zo maar wat?
Ik houd me aan hoe God zich uit de Bijbel laat kennen en aangezien jij dat niet doet kunnen we honderden posts langs elkaar heen blijven schrijven.
Voor de duidelijkheid dat ben ik niet van plan dus ik vermoed dat dit de laatste reactie op jou posts is.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Digital schreef:@Wim: laten we eerst eens verifiëren dat er een "god" is voordat we het kunnen hebben over "woord en/of wijsheid van "god" "...
'God' hoeft niet te 'bestaan' in de zin zoals een tafel of een onweersbui 'bestaat' om de taalconstructie mogelijk én zinvol te maken waarin je 'goddelijk' en 'menselijk' onderscheidt.
Het bestaan van een 'zelf' waarvan je aangeeft dat je iets ervaart dat dat overstijgt als je het woord 'god' of 'God' in de mond neemt is ook discutabel.
Het is volgens neurologie en Boeddhisme een constructie of zelfs een illusie.
Wel een nuttige constructie, mijn inziens, die ons als homo sapiens goed van pas komt.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Biker

Bericht door Biker »

dingo schreef:Je kan overigens de Citeer knop gebruiken om een quote te maken van wat een ander post ipv die aanhalingstekens.
Ook die goede raad wordt niet aangenomen.
i rest my case.
peda

Bericht door peda »

Peter64 schreef:Biker

Die vraag is door een gelovige niet te beantwoorden, simpel omdat de Openbaringen daar niets over mededelen. Mensen hebben daar in de loop der tijd natuurlijk wel over nagedacht w.o. bij de kerkvader Augustinus en de Joodse kabbala.
Maar een bevredigend antwoord is er nooit gekomen. Tijd is ontstaan bij het Big-Bang gebeuren. Tijd is gebonden aan gebeurtenissen zoals o.m.
bij oorzaak en gevolg situaties. Bovendien is het begrip tijd ook nog relatief ( Einstein ) In een volkomen tijdloze situatie gebeurt er totaal niets.

Maar ook de wetenschap weet zich anno 2016 geen raad met het aanreiken van oplossingen voor het ontstaan van het heelal. Ook daar worden reeksen van speculatieve hypothesen over het "' hoe '' op hoogst intelligente wijze bedacht . Omdat geen van die hypothesen kan worden getoetst op juistheid, blijft het ook voor de wetenschap een groot Mysterie. Naar de menselijke intuitie kan nu eenmaal niet "" iets "' ontstaan uit een volstrekt "" niets "'. Op zijn minst zou er als basis een eeuwig bestaand "' niets "' moeten bestaan Met de Potentie om te structureren naar "' Iets "'. Hoe dat eventueel gezien en ingevuld moet worden, is volledig onduidelijk. Gedachten over "'datgene"' dat de Big-Bang heeft veroorzaakt zijn dus uit welke hoek ( naturalistisch, theistisch, pantheistisch etc) je het ook bekijkt altijd van metafysische natuur. Zit er een Persoonsachtige Entiteit achter of is er sprake van een Onpersoonlijke volstrekt onbekende structurerende kracht of toch nog Iets anders? Daarom is het ook een Mysterie want als de oplossing bekend zou zijn, was er geen Mysterie meer.
Piebe Paulusma

Peter64 schreef:En zo is het Piebe,

Het evangelie is niet aan Kabouter Plop geschreven.
Nee ook niet aan kabouter Plop, dus bespaar me je geneuzel over buiten de tijd staan. Goedkope smoesjes zijn het van iemand wiens geloof schipbreuk leidt.
Piebe Paulusma

Biker schreef:
dingo schreef:Je kan overigens de Citeer knop gebruiken om een quote te maken van wat een ander post ipv die aanhalingstekens.
Ook die goede raad wordt niet aangenomen.
i rest my case.
Ik heb Dingo nog nooit op wat goeds kunnen betrappen want hij is hier nog steeds. :w
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Peter64 schreef:Biker

Die vraag is door een gelovige niet te beantwoorden, simpel omdat de Openbaringen daar niets over mededelen. Mensen hebben daar in de loop der tijd natuurlijk wel over nagedacht w.o. bij de kerkvader Augustinus en de Joodse kabbala.
Maar een bevredigend antwoord is er nooit gekomen. Tijd is ontstaan bij het Big-Bang gebeuren. Tijd is gebonden aan gebeurtenissen zoals o.m.
bij oorzaak en gevolg situaties. Bovendien is het begrip tijd ook nog relatief (Einstein) In een volkomen tijdloze situatie gebeurt er totaal niets.
Nou, dat is niet helemaal waar, volgens mij. In een tijdloze situatie zijn alle gebeurtenissen in één samengevat. In een situatie van tijdsverloop (wat feitelijk een soort gezichtsbedrog is) ervaren we de gebeurtenissen, vanuit onze optiek beschouwd, als één voor één. Het is een soort selectieve waarneming.
Je moet eeuwigheid ook niet zien als een soort eeuwig verlopende tijd. Het is een totaal andere "toestand van zijn" dan onze waarneming van het universum binnen een tijdsverloop. Feitelijk is het de werkelijke toestand van het universum en is de ervaring van het verlopen van de tijd een illusie. Daarom is de vraag waarom God zo lang heeft gewacht met de wereld te scheppen feitelijk een zinloze vraag. In werkelijkheid is er geen sprake van wachten, maar van een andere toestand van zijn (of feitelijk de enig echte "toestand van zijn", los van onze illusies, zoals het verlopen van de tijd).
Maar ook de wetenschap weet zich anno 2016 geen raad met het aanreiken van oplossingen voor het ontstaan van het heelal. Ook daar worden reeksen van speculatieve hypothesen over het "' hoe'' op hoogst intelligente wijze bedacht. Omdat geen van die hypothesen kan worden getoetst op juistheid, blijft het ook voor de wetenschap een groot Mysterie. Naar de menselijke intuïtie kan nu eenmaal niet "iets" ontstaan uit een volstrekt "niets". Op zijn minst zou er als basis een eeuwig bestaand "niets" moeten bestaan Met de Potentie om te structureren naar "Iets". Hoe dat eventueel gezien en ingevuld moet worden, is volledig onduidelijk.
Dat zijn allemaal ideeën binnen het kader van de categorieën van ons huidige denken. Dat is nu eenmaal de manier waarop wij denken, op basis van onze ervaringen binnen onze huidige bewustzijnsstaat. In werkelijkheid is het begrip "niets" een illusie. Je kunt dan ook niet zeggen dat er uit "niets" iets ontstaat. Feitelijk is ook het begrip "ontstaan" al een illusie. In de werkelijke staat van het universum (of liever het "totale zijn", want bij het begrip "universum"" denken we aan het heelal na de Big Bang) is er niet "iets"of "niets". Het is een compleet andere "toestand van zijn" dan dat wat wij gewend zijn. Daarom kunnen we er ons geen enkel beeld van vormen.
Gedachten over "'datgene"' dat de Big-Bang heeft veroorzaakt zijn dus uit welke hoek (naturalistisch, theïstisch, pantheïstisch etc) je het ook bekijkt altijd van metafysische natuur. Zit er een Persoonsachtige Entiteit achter of is er sprake van een Onpersoonlijke volstrekt onbekende structurerende kracht of toch nog Iets anders? Daarom is het ook een Mysterie want als de oplossing bekend zou zijn, was er geen Mysterie meer.
De Persoonachtige Entiteit is natuurlijk bij uitstek een product van onze gedachten, immers omdat wij zelf een persoonachtige entiteit zijn. Hier extrapoleren we alleen maar. Ik denk ook niet dat er sprake is van een kracht of werkzaamheid, maar gewoon van een structuur. Het gaat erom wat binnen onze waarneming treedt. Dus dit moet je feitelijk 180 graden omdraaien.
Only dead fish go with the flow
peda

Bericht door peda »

Hallo Zolderworm

Bedankt voor de reactie.
De filosoof Wittgenstein heeft ooit eens opgemerkt dat het over zaken waarvan/waarover de mens niets weet, het beter is te zwijgen.
Maar zwijgen is natuurlijk niet onze sterkste kant.
Toch blijft het onmogelijk om bij benadering ook maar iets inhoudelijks te vertellen over '' ietsen "', "'nietsen'', "'structuren"', eerste oorzaken, tijdlozigheid, buiten kosmos toestanden, etc,
kortom over al datgene dat buiten het menselijk waarnemingsveld en dus ook buiten de logica ligt. Ik probeer het, jij probeert het, maar erg ver reikt het niet. Jij hebt jouw gedachten, die ik overigens uit de literatuur herken en ik heb weer mijn voorstellingen.
Het is natuurlijk wel interessant om over en weer kennis te nemen van een gedachten wereld die zich aan de toetsbare waarneming onttrekt. Het innerlijk gevoel, het innerlijk weten , de beschouwing gaat vervolgens snel
het stuur overnemen bij het leveren van "' kennis "' maar het innerlijke levert bij mensen nu eenmaal verschillende uitkomsten. Het zeer kleurrijke, maar ook zeer verdeelde spirituele landschap.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:Hallo Zolderworm

Bedankt voor de reactie.
De filosoof Wittgenstein heeft ooit eens opgemerkt dat het over zaken waarvan/waarover de mens niets weet, het beter is te zwijgen.
Maar zwijgen is natuurlijk niet onze sterkste kant.
Toch blijft het onmogelijk om bij benadering ook maar iets inhoudelijks te vertellen over '' ietsen "', "'nietsen'', "'structuren"', eerste oorzaken, tijdlozigheid, buiten kosmos toestanden, etc,
kortom over al datgene dat buiten het menselijk waarnemingsveld en dus ook buiten de logica ligt. Ik probeer het, jij probeert het, maar erg ver reikt het niet. Jij hebt jouw gedachten, die ik overigens uit de literatuur herken en ik heb weer mijn voorstellingen.
Het is natuurlijk wel interessant om over en weer kennis te nemen van een gedachtenwereld die zich aan de toetsbare waarneming onttrekt. Het innerlijk gevoel, het innerlijk weten , de beschouwing gaat vervolgens snel het stuur overnemen bij het leveren van "' kennis "' maar het innerlijke levert bij mensen nu eenmaal verschillende uitkomsten. Het zeer kleurrijke, maar ook zeer verdeelde spirituele landschap.
Ja, ik baseer me natuurlijk op de voorstelling die ik ervan heb. Echt weten doe ik het natuurlijk ook niet. In ieder geval reikten m'n uittredingen niet zover dat ik hier echt iets zinnigs over kan zeggen. Zie het dus meer als filosofie. Het enige wat ik wel eens heb meegemaakt is dat op een of andere manier de grenzen van mijn huidige bestaan vervaagden, in die zin dat ik het gevoel kreeg dat ik er altijd ben geweest en er altijd zal zijn. Maar dat is waarschijnlijk weer iets anders dan eeuwigheid.
Only dead fish go with the flow