Jij gaat wel erg meedogenloos te werk. We kunnen het eens zijn dat kinderen in brand steken of achter het behang plakken niet de juiste therapie is. Behalve als je het kind voor altijd wil verpesten. Ik dacht bij leed niet zozeer aan wat het Opperwezen al of niet ons toebrengt of toelaat, als wel aan het leed dat mensen elkaar aan doen. Jouw vraag was: waarom bespaart God ons het lijden niet? Maar hoe had je je dat voorgesteld? Als God bij elke misstap van een bepaalde persoon corrigerend op moet treden, dan kun je de zelfstandigheid en de vrije wil van de mens wel vergeten. Het niet ingrijpen van God is inherent aan het hebben van de vrije wil van de mens.peda schreef:Tegenslagen, ziektes en dingen verkeerd doen, zoals jij omschrijft, 'beschouw ik niet als afgrijselijk leed. Wat vind jij van kinderen die als gevolg van een ongeluk levend verbranden. Behoort dat ook tot het leed dat dient tot educatie. Mijn punt is veelmeer waarom God het lijden van mensen niet blokkeert tot een in alle opzicht redelijk niveau. Ouders moeten hun kind ook veelal verdriet doen in het kader van een educatief leerproces, dat behoort tot het leven. Maar een ouder die het halve lichaam van een kind verbrandt om het kind te leren om geen leugens te vertellen, wordt wel onmiddellijk uit de ouderlijke macht gezet. Niet elk middel rechtvaardigt een doelstelling. Geldt dat ook niet voor God die Liefdevol voor Zijn naam laat schrijven, of gelden voor God bij gelovigen andere regels om als Liefdevol en Aanbiddingswaardig gezien te worden. Inderdaad geldt in de traditie dat een God die niet Almachtig is, niet als God wordt gezien. Maar de moderne theologen houden zich nu eenmaal niet dwingend aan de traditie en de dogma's en geven plaats aan voortschrijdend inzicht en dat kan de uitkomst anders uitvallen.
Verder kun je je afvragen hoe het kwaad in de wereld is gekomen en waarom God aardbevingen en andere natuurrampen toelaat. Het heeft alles te maken met de val van Lucifer, die eens goed was maar vrijwillig Gods goede orde verlaten heeft. Maar dat is een heel lang verhaal, dat is niet in een paar woorden te vertellen.