Zolderworm schreef:
Ik blijf er toch mee worstelen de persoonlijkheid aan te duiden met de term "geest". Dat is zeer verwarrend, omdat voor zover ik weet, geen enkele esoterische organisatie dat doet. Ik voel toch meer voor onderstaande opvatting, om maar een voorbeeld te geven:
"De mens heeft – zoals bekend – behalve zijn lichaam ook nog een ziel en een geest. In het leven op aarde heeft iedereen de opgave zijn ziel met de geest in contact te brengen, want deze heeft de leidende kracht van de eeuwige waarheid in zich. Ons lichaam van vlees en bloed is in staat om de rijk gevarieerde indrukken van de buitenwereld in zich op te nemen en in de ziel met het inzicht van de geest te vergelijken."
Dus de geest als hoogste, goddelijke instantie, en de ziel als leidend principe bij de verschillende persoonlijkheden of ego's. Van Rijckenborgh beschouwde de godsvonk als het enige verbindingspunt met God in ons, en bedeelde het de rol toe ons terug te roepen naar het pad dat uiteindelijk tot de geest leidt (in de zin zoals ik die opvat, d.w.z. het goddelijke).
Ik vraag me af of je tot een of andere organisatie behoort, en zo ja, welke precies.
Het lijkt misschien dat we allebei een andere taal spreken, ten aanzien van de begrippen geest en ziel.
Met verduidelijking hoeft dat geen probleem te zijn.
Voor mij zijn die begrippen net zo vanzelfsprekend. Ik kwam ze tegen toen ik de boeken van Neale Donald Walsch ging lezen en herlezen. Die boeken zouden een dialoog zijn tussen Walsch en God. Die God spreekt over de ziel als deel van God, als architect. De geest wordt door die God als ego/verstand aangeduid. Volgens mij doet Eckhart Tolle dit ook.
Ik ben niet gelovig opgevoed (behalve dan onderwijs op christelijke scholen) en behoor niet tot de een of andere organisatie. Voordat ik met Walsch en Tolle in aanraking kwam was ik al panentheïst.
Met Walsch heb ik veel affiniteit.
Zolderworm schreef:
Maar als ik uitga van jouw terminologie, dan klopt volgens mij wel wat je schrijft. Het spel is gewoon een deel van het universum. En omdat tijd niet wezenlijk bestaat is het er altijd. De vraag is alleen in welk deel van het universum ben je wat je bewustzijn betreft voor je directe ervaring aanwezig?
Het universum is volgens mij deel van het spel. Het is er altijd, in de enige tijd die bestaat : het Nu.
Voor je dagelijks bewustzijn ben je denk ik meer rond de aarde aanwezig voor je directe ervaring.
Op zielsniveau omvat je alles dat er is. Op zielsniveau besta je als goddelijk deel overal, in alle tijd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.