Mart schreef: ↑06 okt 2018, 20:17
Raymond B schreef: ↑06 okt 2018, 19:15
Je bent weer stellig dat de Messias Yeshua niet uit Bethlehem zou komen.
Uiteraard. Nergens in de T'NaCH staat dat de messias in de stad Bejt-lechem wordt geboren. Het NT verandert de tekst zelfs volledig, maakt van de stam een stad en stelt het tegenovergestelde. Geen enkele versie steunt de claim van het NT.
Targum Jonathan, waarschijnlijk opgeschreven na 70 A.D. parafraseert Micha's profetie.
Nee, je verkracht het Targoem op Micha 5:1 nogal. Het Targoem Jonathan zegt evenmin dat de messias in Bejt-Lechem geboren zal worden, maar gaat met de tekst om op dezelfde manier als de RaDaK (Rabbi David Kimchi) die het woord in de s'michoet opvat. Zoals ik reeds een aantal maal letterlijk op dit forum heb aangegeven (bijv.
klik en
klik):
of Bejt-Lechem in Efratah is een stam: het huis van Lechem uit Efratah.
Of - indien je het een stad wilt laten zijn - dan zijn ''jij'' (mannelijk) en ''Bejt Lechem'' verbonden in s'michoet (de status contructus), een bezitsrelatie: ''jij
VAN Bethlehem Efratah'', wat naar David verwijst die in Bejt-lechem is geboren en uit wie de messias zal worden geboren. Er staat
niet dat de messias in de stad Bethlehem geboren zal worden. Bovendien gebruikt het Targoem letterlijk de term דְבֵית יְהוּדָה (stam van Jehoedah) als het naar Bejt-lechem verwijst.
De Jeruzalem Talmud (y Ber.2.4 *) zegt: "... Koning Messias wordt geboren ... hij komt uit het koninklijk paleis van Bethlehem."
Ik heb het hele tweede hoofdstuk uit de Jeroesjalmie Berachot 2 gelezen en Bethlehem komt er nieteens in voor! Het gaat over Rabbijnen die voornamelijk over twee sterren (שני כוכבים) op sjabbat praten zonder de messias ook maar te vermelden. Hier is de tekst:
Talmoed Berachot 2 schreef:
מלאכה מביא חטאת. שנים מביא אשם תלוי. שלשה פטור. רבי יוסי בר' בון בעי אין תימר שנים ספק ראה שני כוכבים בערב שבת והתרו בו ועשה מלאכה ראה שני כוכבים במוצאי שבת והתרו בו ועשה מלאכה מה נפשך אם הראשונים יום הן אף האחרונים יום הן ויהא חייב על האחרונים אם האחרונים לילה אף הראשונים לילה ויהא חייב על הראשונים. ראה שני כוכבים בערב שבת וקצר כחצי גרוגרת בשחרית וקצר כחצי גרוגרת ראה שני כוכבים במוצאי שבת וקצר כחצי גרוגרת מה נפשך אם הראשונים יום הן אף האחרונים יום הן ויצטרף של שחרית עם של מוצאי שבת ויהא חייב על האחרונים אם האחרונים לילה אף הראשונים לילה ויצטרף של שחרית עם של לילי שבת ויהא חייב על הראשונים. הדא דתימר באילין דלית אורחתהון מתחמיא ביממא ברם באילין דאורחהון מתחמיא ביממא לא משערין בהון. א"ר יוסי בר' בון ובלחוד דיתחמון תלתא כוכבין בר מן הדא כוכבתא. רבי יעקב דרומנה בשם רבי יהודא בן פזי כוכב אחד ודאי יום שנים לילה. ולית ליה ספק. אית ליה ספק בין כוכב לכוכב. תני כל זמן שפני מזרח מאדימים זהו יום
הכסיפו זהו בין השמשות השחירו נעשה העליון שוה לתחתון זהו לילה. רבי אומר הלבנה בתקופתה התחיל גלגל חמה לשקע ותחילת גלגל לבנה לעלות זהו בין השמשות.
Heb notabene bijna een uur gelezen en herlezen. Sorry, maar ik begin te vermoeden dat je rommel knipt en plakt van messiaanse sites. Hoe kom je anders aan die nonsense?
MART, ik heb de targum of talmoed niet geschreven, ik haal alleen relevante informatie uit. jij doet alsof het algemeen een feit is dat Micha's profetie door niemand is geaccepteerd alszijnde de geboorteplaats van de messias =>niet dus, niet alleen staat het er, het wordt zelfs geleerd in Israel, en gebruikt voor discussies dus doe niet alsof dit niet hierover gaat dan waren de beschuldigingen van tegenstanders alang naar voren gekomen.
Nu ken ik genoeg Hebreeuws om woorden op te zoeken en vergelijkingen te maken met bijv het Grieks en Engels, maar niet om je tekst zonder de nikuds te lezen.
Targum Jonathan, waarschijnlijk opgeschreven na 70 A.D. parafraseert Micha's profetie, uit u Bethlehem zal de Messias vóór mij uitgaan om de heerschappij over Israël uit te oefenen; ... hij wiens naam al eerder werd genoemd, uit de dagen van de schepping. "
De Jeruzalem Talmud (y Ber.2.4 *) zegt: "... Koning Messias wordt geboren ... hij komt uit het koninklijk paleis van Bethlehem."
extra commentaar van een leraar aldaar over dit onderwerp
als onderdeel van het boek The Twelve Prophets, heeft dit te zeggen: "Deze profetie van de Messias is vergelijkbaar met de beroemdere shoot uit de voorraad van Jesse-profetie in Isa. xi. Om de mensen te troosten in hun rampspoedige situatie, voorspelt Micha de komst van iemand uit Bethlehem (dat wil zeggen, van het huis van David) die in de kracht van de Heer Israël zal herstellen in hun land en zal regeren over hen in Gods naam vrede."
"Niet dat de Messias geboren zou worden in Bethlehem, maar dat zijn oorsprong van oud, door David, Bethlehem zou zijn." Maar het roept de vraag op: als de profeet voorouders bedoelde en geen geografie, waarom zou zo'n verklaring dan nodig zijn?