Wim Nusselder schreef: ↑16 okt 2018, 10:07
peda schreef: ↑15 okt 2018, 16:12Eigenlijk heb ik mij nooit bezig gehouden met de vraag hoe groot voor mij de kans is dat jouw "'God"" zou bestaan. Ik zou ook niet weten hoe ik dat op een goede wijze zou moeten beargumenteren.
ericjan schreef: ↑16 okt 2018, 08:46Er bestaat maar Een G'd, de G'd van Abraham, Isaac en Jacob, de G'd van Israel en Vader van Yeshua, de Christus, Die Zich openbaart heeft in de Schrift, welke volgens die Schrift is Zijn onfeilbare Woord.
Volgens de argumentatieleer is 'X = Y volgens Z dat volgens Z het onfeilbare woord van X is' geen deugdelijke argumentatie.
Overigens lees ik in de Bijbel niet dat de Bijbel Gods onfeilbare woord is.
G'd zegt ons overduidelijk heel anders,
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
2 Timoteus 3
HEEL de Schrift is ingegeven door G'd ! Tenzij G'd de Schrift verkeerd ingegeven zou hebben natuurlijk....
Maar dat kan niet want G'd zegt in Psalm 33
4 Want het woord van de HEERE is recht
en al Zijn werk betrouwbaar.
Het fundament van het Christendom meldt het ook: Zoals de Schrift zegt.... en dan hoe Genade kan worden verkregen.
11
Want de Schrift zegt: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Romeinen 10
Waarom in deze citaat WEL geloven dat Christus redt, maar niet de voorwaarden en niet het feit dat het zo is OMDAT de Schrift dat zegt (en dus G'd)
En van dezelfde strekking dat we in Yeshua moeten geloven ZOALS de Schrift zegt.
38 Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.
Johannes 7
In Matteus 4 verdedigt Yeshua Zich tegen de satan
10 Toen zei Jezus tegen hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienen.
Kijken we hoevaak het Schriftwoord in de Schrift wordt aangewend om gebeurtenissen te verklaren. Ze zijn gebeurd OMDAT G'd het in ZIjn Schriftwoord heeft aangegeven en ze derhalve MOESTEN gebeuren.
Zijn klederen zijn niet gescheurd OMDAT G'd het zo in Zijn onfeularen Schriftwoord heeft aangegeven.
Johannes 19:24
Zij dan zeiden tegen elkaar: Laten wij dat niet scheuren, maar laten wij erom loten voor wie het zal zijn. Opdat het Schriftwoord vervuld zou worden dat zegt: Zij hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en over Mijn kleed hebben zij het lot geworpen. Dit hebben dan de soldaten gedaan.
Yeshua sprak dat ij dorst had OMDAT G'd het zo in Zijn onfeilbaren Schriftwoord heeft aangegeven.
Johannes 19:28
Hierna zei Jezus, omdat Hij wist dat nu alles volbracht was, opdat het Schriftwoord vervuld zou worden: Ik heb dorst!
Zijn botten zijn niet gebroken OMDAT G'd het zo in Zijn onfeularen Schriftwoord heeft aangegeven
Johannes 19:36
Want deze dingen zijn geschied, opdat het Schriftwoord vervuld wordt: Geen been van Hem zal gebroken worden.
Judas MOEST Yeshua verraden omdat G'd het zo in ZIjn onfeilbaren Schriftwoord heeft aangegeven
Handelingen 1:16
Mannenbroeders, dit Schriftwoord moest vervuld worden dat de Heilige Geest bij monde van David van tevoren gesproken heeft over Judas, die gids geweest is voor hen die Jezus gevangennamen;
Yeshua gaf aan dat wie de Schriften NIET kent dus dwaalt en de kracht van G'd nooit zal leren kennen.
Mattheüs 22:29
Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: U dwaalt, omdat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God.
Yeshua gebruikte Zelf de Schriften om Zijn volgelingen uit te leggen wat erin over Hem geschreven stond.
Lukas 24:27
En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was.
Yeshua geeft aan dat geloof in Hem onmodelijk is zonder de Schriften te geloven.
Johannes 5:47
Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?
Tot slot deze, waarin gesteld wordt dat wanneer de Schrift zaken verkonidgt deze geschieden MOETEN, het kan niet anders.
Mattheüs 26:54
Hoe zouden anders de Schriften vervuld worden, die zeggen dat het zo geschieden moet?
Al deze zaken zijn toch een bewijs dat de Schrift tot op de Yota waarheid is?
Elke Yota in de Schrift zal geschieden voordat Yeshua weder zal komen. Dat geeft toch aan hoe precies de Schriften door G'd ingegeven zijn?
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Mattheus 5
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.