Wim Nusselder schreef: ↑17 okt 2018, 08:17
ericjan schreef: ↑17 okt 2018, 08:06Dat is nu juist jou probleem HJW, de hele Schrift (OT en NT) zegt je niets
Dat ligt bij mij dus anders.
De Bijbel spreekt mij wel aan, gedeeltelijk.
Ik heb de Geest die de Bijbelschrijvers inspireerde nodig om te onderscheiden wat wel en niet voor mij bestemd is.
Het OT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
Het NT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
God heeft zijn Geest over ons uitgestort om (ons) primair tot ons te (laten) spreken.
Daarbij maakt hij voor degenen die in de christelijke traditie zijn opgevoed en thuis zijn in die 'taal' (selectief) gebruik van de Bijbel.
In mijn ervaring.
Het gevaar van jou benadering is dat je geen referentie hebt of hetgeen je (denkt) door te krijgen van de Geest wel echt van de Geest afkomstig is.
Immers het zet alle deuren voor misleiding open en het past proecies in hetgeen G'd via Paulus in de Schrift voor waarschuwde:
Wie een ander evanglie verkondigt dan Paulus in de Schrift doet is voor G'd vervloekt.
8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
Galaten 1
* Ik weet dat je dit zal afdoen als een mening van Paulus.
Dat er wolven onder de schaapskudde zullen komen die zich aan Paulus zijn waarschuwing niets aantrekken, helaas dikwijls met goede intenties
29 Want dit weet ik: dat na mijn vertrek wrede wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet sparen;
30 en dat uit uw eigen midden mannen zullen opstaan die de waarheid verdraaien om de discipelen weg te trekken achter zich aan.
Handelingen 20
* En ook dit kan men afdoen als voor de mensen indie tijd.
Zoals Yeshua zegt:
24 En Jezus antwoordde hun: Dwaalt u niet daardoor, dat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God?
Markus 12
* Hier kan je concluderen dat alleen kennis van het OT noodzakelijk is om G'd Zijn kracht te leren kennen, omdat het NT niet tot de Schriften zou behoren.
Daar zit het probleem Wim, door G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift te verloochenen wordt faith afgebroken en valt alle referentie weg.
Alles kan men bedenken dat en oe G'd zou zijn of is. De afgoderijen in de wereld staan er bol van.
Alleen Yeshua kan de christelijke mens daarvoor de ogen openen om de Schrift te begrijpen.
44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
45 Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen.
Lukas 24
Al deze versen staan lukraak in de Schrift maar hebben een nauwgezette samenhang Wim.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.