BdO schreef:Nou ja, de homo die z'n seksualiteit praktiserend wil beleven wordt natuurlijk wel afgewezen.
Nee dus, helemaal niet "natuurlijk".
Dat is iets wat christen-haters je willen laten geloven, maar het is niet waar.
Ook de vele voorbeelden van Jezus laten zien dat je wel "gedrag" kunt veroordelen zonder de persoon te veroordelen / af te wijzen.
Even een voorbeeld:
Een kind doet iets stouts, laat bijvoorbeeld opzettelijk iets vallen waardoor het kapot gaat.
Het kind krijgt daar straf voor, en krijgt te horen dat hij het niet meer mag doen.
WORDT het kind daardoor afgewezen?
BdO schreef:Op z'n allersimpelst: als je afwijst dat ik zou mogen samenwonen en een seksuele relatie heb, dan wijs je mij af.
Ik doe dat niet, ik ben dat, of eigenlijk, wij zijn dat, en als zij dood gaat, dan gaat ook een stuk van mij dood. In die zin is onderscheid tussen gedrag en persoon een beetje een flauw semantisch spelletje.
Jouw mening.
Voor mij is het allesbehalve een flauw semantisch spelletje.
Maar door dit soort opmerkingen wordt het (nu dan door jou) er van gemaakt.
En wat is dit dan een harteloze houding naar bijvoorbeeld alle mensen die in de gevangenis zitten.
Want wij wijzen de daden van die mensen af, en middels jouw standpunt wijzen wij dus ook die mensen af.
Nou, ik kan je verzekeren dat ik als christen niet zo denk.
Sorry, maar als ik zeg dat bij mij (respect voor) gedrag en (respect voor) persoon los van elkaar zijn,
dan is dat ook zo.
En dat jij dat anders ziet, staat jou helemaal vrij.
Maar als jij je dan door mij afgewezen voelt, is dat ook precies wat er gebeurt:
- je wordt NIET door mij afgewezen,
- toch verdraai je het zo dat je dat wel zo voelt.
Ik zeg dan hard: dan is er iets mis met jouw gevoel.
Ik heb een nicht die lesbisch is, en die ook met een vrouw samenwoont. En die gebroken heeft met het geloof,
En ik heb een oom die homo is, en christen is, en gekozen heeft voor celibatair leven.
Geen van beiden voelen ze zich door mij afgewezen, hoewel ze beide drommels goed weten dat ik homoseksualiteit afkeur.
Kortom:
Als jij je afgewezen "voelt", komt dat niet omdat ik jou concreet "afwijs" (want dat doe ik niet), maar omdat jouw "gevoel" niet helemaal goed werkt.